Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος εκπροσώπησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη σε Συνέδριο για την καλή νομοθέτηση

Τοποθέτηση του βουλευτή Καβάλας στην Αίθουσα της Γερουσίας στη Βουλή με την ιδιότητα του Τομεάρχη Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Νέας Δημοκρατίας

Ο Τομεάρχης Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτής Καβάλας Νίκος Παναγιωτόπουλος απηύθυνε χαιρετισμό στο Συνέδριο με θέμα: «Η καλή νομοθέτηση ως αναγκαία προϋπόθεση μίας δίκαιης και αποτελεσματικής λειτουργίας της Πολιτείας», εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη.

Τις εργασίες του Συνεδρίου, που λαμβάνει χώρα στην Αίθουσα Γερουσίας της Βουλής και οργανώνουν η Βουλή των Ελλήνων, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και το Εργαστήριο Μελέτης για τη Διαφάνεια, τη Διαφθορά και το Οικονομικό Έγκλημα της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, άνοιξε με ομιλία του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος.

Δείτε εδώ το βίντεο της τοποθέτησης Παναγιωτόπουλου και διαβάστε το πλήρες κείμενο αμέσως παρακάτω.

«Εκ μέρους του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας και Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, χαιρετίζω την διοργάνωση αυτού του ιδιαίτερα σημαντικού Συνεδρίου, με αντικείμενο την «καλή νομοθέτηση, ως προϋπόθεση της δίκαιης και αποτελεσματικής λειτουργίας της Πολιτείας».

Η διεξαγωγή του λαμβάνει χώρα κατά διαβολική σύμπτωση αμέσως μετά το πέρας των διήμερων εργασιών της Ολομέλειας, όπου  καταδείχθηκε, δυστυχώς, με ιδιαίτερα πανηγυρικό τρόπο (διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας επί επίμαχης βουλευτικής τροπολογίας), η προβληματική νομοθετική λειτουργία της Βουλής και της Κυβέρνησης.

Πριν από δυο μέρες, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, επισκέφθηκε τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, προκειμένου να θίξει το ζήτημα της κακής λειτουργίας του Κοινοβουλίου τόσο στο πλαίσιο της νομοθέτησης όσο και στο πεδίο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, που δυστυχώς γνωρίζει μέρες πρωτοφανούς απαξίωσης.

Προσκόμισε δε, όλα τα σχετικά στοιχεία ως προς τις παθογένειες της νομοθετικής λειτουργίας.

Και σταχυολογώ:

  1. Νομοσχέδια που παραπέμπουν σε υπερβολικά μεγάλο αριθμό Υπουργικών Αποφάσεων με αόριστο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, καθιστώντας τα, ουσιαστικά, ανεφάρμοστα.
  2. Αύξηση των νομοσχεδίων που εισάγονται με τη διαδικασία του επείγοντος η οποία προβλέπει συντομότερους χρόνους συζήτησης σε Επιτροπές και Ολομέλεια, με αποτέλεσμα την περιορισμένη επεξεργασία του νομοσχεδίου, αλλά και την περιορισμένη συμμετοχή των βουλευτών στη συζήτηση.
  3. Υπερδιπλασιασμός Υπουργικών Τροπολογιών ανά Νομοσχέδιο, κατά το διάστημα των δύο τελευταίων Κοινοβουλευτικών Συνόδων (Ιανουάριος 2015 έως σήμερα), σε σχέση με αυτές των δύο προηγούμενων Κοινοβουλευτικών Συνόδων (Οκτώβριος 2009 – Απρίλιος 2012 και Ιούνιος 2012- Δεκέμβριος 2014).

Πριν από μερικές μέρες, μάλιστα, υπερψηφίστηκε η 1000η τροπολογία της συγκυβέρνησης.

  1. Τεράστια αύξηση της κατάθεσης, αποδοχής και ψήφισης τροπολογιών στις Κυρώσεις Διεθνών Συμβάσεων, οι οποίες ως γνωστόν, δεν τυγχάνουν εξονυχιστικής και εκτεταμένης κοινοβουλευτικής επεξεργασίας και διαλόγου, σε σχέση με τα υπόλοιπα νομοσχέδια.

Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι από τον Ιούνιο του 2016, σε 12 κυρώσεις από σύνολο 64 νομοσχεδίων, το 41% των άρθρων (39 από 94) αποτελούν τροπολογίες.

Τα αντίστοιχα ποσοστά για το 2013 και 2014, σε σύνολο 93 κυρώσεων διεθνών συμβάσεων, ήταν 6% και 2,5% αντίστοιχα.

Φαντάζομαι την απόγνωση του δικαστικού λειτουργού ή του απλού πολίτη, όταν ανακαλύψει διάταξη που ρυθμίζει ζητήματα μη εξυπηρετούμενων δανείων στον κυρωτικό νόμο Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ Ελλάδας και Ιορδανίας, ή όταν ανακαλύψει διάταξη που ρυθμίζει ζητήματα σχετικά με την κρίση των προϊσταμένων στο Δημόσιο σε κυρωτικό νόμο Μνημονίου Συνεργασίας με τη Μογγολία.

Κυρίες και Κύριοι,

Το νομοθετικό πλαίσιο για τις Αρχές, τις διαδικασίες και τα μέσα καλής νομοθέτησης ΥΠΑΡΧΕΙ. Είναι ο ν.4048/2012.

Είναι απολύτως αναγκαίο αυτά τα ζητήματα να διευθετηθούν με πρώτο στάδιο την εφαρμογή του.

Όχι γιατί το επιβάλλει η GRECO (ομάδα χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης κατά της διαφθοράς), δια των επανειλημμένων συστάσεών της προς την Ελληνική Κυβέρνηση, όπως αποτυπώνονται άλλωστε και στο 3ο Μνημόνιο (ν.4336/2015), που κάνει λόγο για «εφαρμογή στο ακέραιο και εγκαίρως» μέχρι 31-12-16, αλλά γιατί το επιτάσσει η καλή λειτουργία του δημοκρατικού μας πολιτεύματος.

Κλείνω, με μια τελευταία παρατήρηση σχετικά με μια σημαντική παράλειψη.

Είναι δεδομένο τόσο το υψηλότατο επιστημονικό κύρος όσο και η υπερεπάρκεια των 19 διακεκριμένων ομιλητών που θα αναπτύξουν τα επιμέρους ζητήματα του Συνεδρίου.

Επειδή, όμως, η νομοθετική διαδικασία διεξάγεται, κατά το Σύνταγμα, στη Βουλή, από τα κόμματα δια της κοινοβουλευτικής εκπροσώπησής τους, θεωρώ ότι είναι λάθος ότι αυτά δεν εκλήθησαν επισήμως να συμμετάσχουν στις εργασίες του διήμερου αυτού Συνεδρίου, ώστε να έχουν την ευκαιρία να διατυπώσουν τις θέσεις τους για την καλή νομοθετική λειτουργία.

Δεν μπορώ να εξηγήσω αυτήν την παράλειψη από μέρους των διοργανωτών, αφού αυτή η συζήτηση αφορά πρωτίστως τα κόμματα, ως φορείς –δια της κοινοβουλευτικής τους εκπροσώπησης– της νομοθετικής λειτουργίας.

Ελπίζω ότι στην πορεία θα ληφθεί πρόνοια να ενημερωθούν τα κόμματα σχετικά με τους προβληματισμούς που θα αναπτυχθούν και τα πορίσματα που θα εξαχθούν από αυτό το Συνέδριο.

Η καλή νομοθέτηση δεν αποτελεί απλή προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Κοινοβουλίου, αλλά θεμελιώδη προϋπόθεση του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Όπως είπε ο Αριστοτέλης, «ώσπερ σώμα στερηθέν ψυχής πίπτει, ούτω καί πόλις, μή όντων νόμων, καταλύεται». Όπως το σώμα, όταν στερηθεί της ψυχής πεθαίνει, έτσι και η πόλη, όταν δεν υπάρχουν νόμοι, καταλύεται.

Συγχαρητήρια στους φορείς που διοργάνωσαν το Συνέδριο και καλή επιτυχία κατά τις εργασίες του».