H «Οδύσσεια» του Θοδωρή Γκόνη στη Νέα Υόρκη [βίντεο, φωτογραφίες]

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων και του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας μίλησε σε καθηγητές και φοιτητές για τον Νόστο και την Τέχνη της Επιβίωσης με αφετηρία το ομηρικό έπος

Πραγματοποιήθηκε ανήμερα της Πρωτομαγιάς 2019 η ομιλία του Θοδωρή Γκόνη στο Πανεπιστήμιο του Brooklyn της Νέας Υόρκης, με τίτλο «Ο Οδυσσέας, ο Νόστος και η Τέχνης της Επιβίωσης». Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων και του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας εκφώνησε την ομιλία του με τη βοήθεια της σκηνοθέτιδας Ιόλης Ανδρεάδη [στη μετάφραση] και ακολούθησε συζήτηση με τους παρευρισκόμενους καθηγητές και μαθητές.

Ο Θοδωρής Γκόνης αποδέχθηκε την τιμητική πρόσκληση του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών Επιστημών «Ethyle R. Wolfe» του Τμήματος Κλασικών Σπουδών και του Graduate Theater Organization του Brooklyn College, όπως και της καθηγήτριας Laura Tesman και παρουσίασε στην κατάμεστη Αίθουσα Ανατολικών Σπουδών έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης και ανάγνωσης της σπουδαιότερης ιστορίας του κόσμου, μέσα από τη διαδρομή που πραγματοποιεί το Ομηρικό Έπος στην ελισαβετιανή και αλεξανδρινή ποίηση, στη λογοτεχνία του 20ου αιώνα, στη παγκόσμια φιλοσοφία, την αρχαία λαογραφική παράδοση αλλά και τη σύγχρονη αμερικανική κοινωνία.

Αντικείμενο της ομιλίας δεν ήταν μόνον οι «περιπλανήσεις του Οδυσσέα» και ο «θυμός του Ποσειδώνα», οι Λαιστρυγόνες και οι Κύκλωπες, η ερωτευμένη Καλυψώ και η υπόσχεση της αθανασίας. Όπως σημείωσε ο ίδιος ο κ. Γκόνης στην Εφημερίδα το Βήμα λίγες μέρες πριν: «Κυρίαρχος θα στέκει πάνω από όλα αυτά ο νόστος, η λαχτάρα για την πατρίδα, ένα γεγονός που μέσα του φανερώνει κάτι το πρωταρχικά ανθρώπινο. Όταν η ανάγκη, η οποιαδήποτε ανάγκη, μας οδηγεί στην ξενιτιά και μας αποσπά από τις ρίζες της ύπαρξής μας, ο γυρισμός στο σπίτι αποτελεί πάντα ένα είδος «επιστροφής στον εαυτό μας«. Αυτή, λοιπόν, την έννοια του νόστου, ο Όμηρος την αντιμετώπισε με μεγάλη απλότητα και σοβαρότητα και καθώς ξεδίπλωσε χιλιάδες εικόνες και μορφές -όλα όσα βρίσκονται κλεισμένα μέσα στο θέμα νόστος- η γεμάτη περιπέτειες θαλασσοπορία έγινε στα χέρια του τραγούδι του ανθρώπου, ένας «καθρέφτης ζωής». Δεν μπορούμε να κοιτάξουμε μέσα του χωρίς να νιώσουμε, χωρίς να δούμε κάτι από εμάς τους ίδιους, από την ιστορία του κόσμου.  Θα μιλήσουμε, λοιπόν, για έναν άνθρωπο που λείπει πολλά χρόνια απ’ την πατρίδα του, είναι ολομόναχος, ναυαγός, αγκαλιά με μια σανίδα μέσα στο πέλαγος αλλά μπροστά του στέκει σίγουρη και φωτεινή η επιστροφή στον τόπο του».

Το φετινό πρόγραμμα του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων που έχει ως θέμα του την Οδύσσεια, αναμένεται να ανακοινωθεί τις προσεχείς ημέρες.