1.300 μαθητές, 120 δάσκαλοι από 58 σχολεία στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καβάλας!

Ο Απολογισμός της διεξαγωγής του συνεδρίου «Η ενεργός πολιτειότητα του μαθητή/της μαθήτριας στο επίκεντρο της σχολικής εκπαίδευσης»

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Καβάλας σε συνεργασία με το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική των Επιστημών και Σύγχρονες Τεχνολογίες» του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου της Θράκης διοργάνωσαν το 3ο Μαθητικό Συνέδριο της ΠΕ Καβάλας με τίτλο: «Η ενεργός πολιτειότητα του μαθητή/της μαθήτριας στο επίκεντρο της σχολικής εκπαίδευσης».

Οι εργασίες του 3ου Μαθητικού Συνεδρίου διεξήχθησαν δια ζώσης σε τέσσερις διαφορετικούς συνεδριακούς χώρους κατά το χρονικό διάστημα από Τετάρτη 14 έως και Πέμπτη 22 Μαΐου 2025. Πιο συγκεκριμένα, είχαν επιλεγεί οι εξής Συνεδριακοί Χώροι, με βάση τη γεωγραφική κατανομή των σχολικών μονάδων της Α/θμιας Εκπαίδευσης Καβάλας:

✓ Το Αμφιθέατρο του Δ.Π.Θ. (πρώην ΔΙΠΑΕ) Καβάλας για τα σχολεία του Δήμου Καβάλας και με ημερομηνίες την Παρασκευή 16 (ημέρα διεξαγωγής της Τελετής Έναρξης του Συνεδρίου) και τη Δευτέρα 19 Μαΐου 2025.

✓ Το Δημοτικό Αμφιθέατρο Ελευθερούπολης «Φρίξος Παπαχρηστίδης» για τα σχολεία κυρίως του Δήμου Παγγαίου και με ημερομηνίες την Τρίτη 20, την Τετάρτη 21 και την Πέμπτη 22 Μαΐου 2025.

✓ Το Δημοτικό Αμφιθέατρο Χρυσούπολης για τα σχολεία κυρίως του Δήμου Νέστου και με ημερομηνίες την Τετάρτη 21 και Πέμπτη 22 Μαΐου 2025.

✓ Η Αίθουσα του Γυμνασίου Λιμεναρίων Θάσου για τα σχολεία του Δήμου Θάσου και με ημερομηνία την Τετάρτη 14 Μαΐου 2025.

Στις εργασίες του 3ου Μαθητικού Συνεδρίου έλαβαν μέρος συνολικά γύρω στους 1.300 μαθητές και μαθήτριες, 120 εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων, 58 σχολικές μονάδες των τεσσάρων Δήμων του Ν. Καβάλας και παρουσιάστηκαν ένα πλήθος από ομαδικές/συνθετικές εργασίες των μαθητών/μαθητριών με την ταυτόχρονη υλοποίηση μιας σειράς από παράλληλες δράσεις εικαστικού, μουσικού και θεατρικού περιεχομένου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθητές/μαθήτριες εξελίχθησαν σε πρωταγωνιστές της εν λόγω εκπαιδευτικής παρέμβασης, καθώς ανέλαβαν σχεδόν όλες τις ευθύνες/αρμοδιότητες, που σχετίζονταν με την ομαλή διεξαγωγή ενός Μαθητικού Συνεδρίου. Είχαν, δηλαδή, οι ίδιοι να επιτελέσουν καθήκοντα παρουσιαστών της εργασίας τους, χρέη γραμματειακής υποστήριξης και προεδρείου έδρας καθώς και προετοιμασίας/απονομής των βεβαιώσεων παρακολούθησης του Μαθητικού Συνεδρίου.

Μία από τις βασικές επιδιώξεις του 3ου Μαθητικού Συνεδρίου υπήρξε η ενίσχυση της «εξωστρέφειας» των σχολικών μονάδων και η παροχή της δυνατότητας στους μαθητές μας να νιώσουν δημιουργικοί μπροστά σ’ ένα «ζωντανό» κοινό συνομηλίκων τους, παρουσιάζοντας αφενός ομαδικές εργασίες που εκπονήθηκαν ως επί το πλείστον στο πλαίσιο του νέου Προγράμματος Σπουδών με τίτλο: «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» και αναπτύσσοντας αφετέρου την ιδιότητα του Μαθητή-Πολίτη του 21ουαιώνα (citizenship education).

Τα μέλη της Οργανωτικής και Επιστημονικής Επιτροπής με ανακοίνωση τους τονίζουν ότι «θεωρούμε ότι ακολουθήθηκαν με απόλυτη επιτυχία όλες οι προκαθορισμένες διαδικασίες του Μαθητικού Συνεδρίου και αντιλαμβανόμαστε ότι ο ενθουσιασμός, η ικανοποίηση και η χαρά των μαθητών/μαθητριών μας πριν και κυρίως μετά τη συμμετοχή τους στο Μαθητικό Συνέδριο αποτελεί γι’ εμάς το μεγαλύτερο «κέρδος» για τη συγκεκριμένη παιδαγωγική παρέμβαση, που μας «αναγκάζει» να το τελειοποιήσουμε και να το καθιερώσουμε ως εκπαιδευτικό θεσμό.

Στα αξιοσημείωτα της φετινής διοργάνωσης συγκαταλέγεται, επίσης, το γεγονός ότι η δήλωση συμμετοχής των ενδιαφερόμενων σχολικών μονάδων παρουσίασε αυξητικές τάσεις και ότι μαθητές που έλαβαν μέρος στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο διακρίθηκαν τόσο για την ωριμότητα/υπομονή που επέδειξαν όσο και για τις άρτιες εργασίες που παρουσίασαν στο κοινό με περισσή αυτοπεποίθηση και γι’ αυτό αξίζουν την επιβράβευσή μας. Διαπιστώσαμε, επιπλέον, με ικανοποίηση να παρουσιάζονται μια σειρά από αξιόλογες εισηγήσεις μαθητικών τάξεων με παραγόμενο αποτέλεσμα συγκριτικά ανώτερο από τις προηγούμενες διοργανώσεις. Ασφαλώς, πίσω απ’ αυτή τη μαθητική επιτυχία βρίσκεται η κοπιώδης και επίμονη προσπάθεια των υπεύθυνων εκπαιδευτικών, που καθοδήγησαν τους μαθητές τους με «μαεστρία» και παιδαγωγικό μεράκι και γι’ αυτό αξίζει να τους αποδώσουμε τα εύσημα.

Τέλος, οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τις διοικήσεις των τεσσάρων Δήμων Ν. Καβάλας, τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε. Καβάλας και έναν ιδιωτικό επιχειρηματικό φορέα για τη γενικότερη οικονομική υποστήριξή τους με σκοπό την εύρυθμη διεξαγωγή της όλης εκπαιδευτικής εκδήλωσης.

Συμπερασματικά, ως διοργανωτές της εκπαιδευτικής αυτής παρέμβασης διατηρούμε τα θετικά στοιχεία της δράσης, εντοπίζουμε ορισμένες αδυναμίες και ήδη σκεφτόμαστε τον προγραμματισμό και την περαιτέρω αναβάθμιση του επόμενου 4ου Μαθητικού Συνεδρίου Α/θμιας Εκπ/σης Καβάλας».