Περί καλλιέργειας «ανταγωνισμού» μεταξύ Καβάλας και Αλεξανδρούπολης

Τι θα κερδίσει η Αλεξανδρούπολη αν υποβαθμιστεί το λιμάνι της Καβάλας, για παράδειγμα ή το αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος; Απολύτως τίποτα!


 

Του Θανάση Σοφιανού

 


Αν παραθέσεις δίπλα-δίπλα στοιχεία που αφορούν, για παράδειγμα, στα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, αυτόματα σημαίνει ότι αποτελεί προσπάθεια «χαντακώματος» της μιας εκ των δύο πλευρών ή ότι υποβόσκει ή ακόμα χειρότερα, καλλιεργείται ένα κλίμα ανταγωνισμού.

Αυτό καταλαβαίνει κάποιος αν διαβάσει το πρωτοσέλιδο, μάλιστα, ρεπορτάζ της δημοσιογράφου Κικής Ηπειρώτου στην εφημερίδα «Γνώμη» της Θράκης με τίτλο «Φουντώνει ο ανταγωνισμός μεταξύ των δυο νομών, με φόντο τουρισμό και ανάπτυξη – Παράπονα από φορείς της Καβάλας για την επίσκεψη Τσίπρα στη Θράκη».

Παραθέτω, για του λόγου το αληθές, ένα μικρό, αλλά χαρακτηριστικό απόσπασμα από το εν λόγω ρεπορτάζ:

«Μία περίεργη σχέση, με βασικό στοιχείο τον ανταγωνισμό, αναπτύσσεται εδώ και καιρό μεταξύ των νομών Έβρου και Καβάλας. Στο επίκεντρο βρίσκεται η τουριστική ανάπτυξη, αλλά και τα δεδομένα γύρω από τα δύο λιμάνια, μετά και από την έλευση του αγωγού ΤΑΡ. Σχόλια και παράπονα, από φορείς των δύο περιοχών, προβληματίζουν έντονα την περιφερειακή αρχή που προσπαθεί να τηρήσει ίσες αποστάσεις. Ο άτυπος αυτός ανταγωνισμός φουντώνει ακόμη περισσότερο όσο βρίσκεται σε εκκρεμότητα η επιλογή των δύο πόλεων που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα βιώσιμης ανάπτυξης, για το οποίο “κονταροχτυπιούνται” 6 πόλεις της ΑΜ-Θ, διεκδικώντας συνολικά 16 εκ ευρώ για παρεμβάσεις σε ζωτικά σημεία των πόλεών τους. Στην Καβάλα, ακόμη, δεν φάνηκε να είδαν με καλό μάτι, σύμφωνα με τον τύπο της περιοχής, τις προσπάθειες των φορέων του Έβρου για ακτοπλοϊκή σύνδεση της Αλεξανδρούπολης και της Σαμοθράκης με τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Κι όλα αυτά, την στιγμή που η Καβάλα υποδέχεται μέχρι και σήμερα, από την άνοιξη, το ένα κρουαζιερόπλοιο πίσω από το άλλο, ενώ έχει και το αδιαμφισβήτητο “φιλέτο” της Θάσου απέναντι. Και στα αεροπορικά ζητήματα, όμως, η πρωτεύουσα του Έβρου έχει μείνει τραγικά πίσω, την στιγμή που η Καβάλα συνδέεται με τον έναν προορισμό εξωτερικού μετά τον άλλο. Άλλωστε, ακριβώς για αυτό το θέμα, υπάρχει εδώ και καιρό εκπεφρασμένη πικρία από επαγγελματίες του τουρισμού του Έβρου και της Θράκης γενικότερα, για τους χειρισμούς της Περιφέρειας, η οποία, όπως λένε, ανοικτά και διαρκώς ευνοεί Καβάλα και Θάσο».

Με βάση αυτή τη λογική, στο «παιχνίδι» μπαίνουν, σύμφωνα με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ και οι Αντιπεριφερειάρχες Καβάλας και Δράμας, Θόδωρος Μαρκόπουλος και Αργύρης Πατακάκης αντίστοιχα, οι οποίοι «ενισχύουν αυτή την ανταγωνιστική διάθεση».

Για τους θεσμικούς θα κάνω ένα μικρό σχόλιο, πριν προχωρήσω στην στάση των ΜΜΕ: Τόσο ο κ. Μαρκόπουλος όσο και ο κ. Πατακάκης, εκλέχτηκαν από πολίτες της Ανατολικής Μακεδονίας και συνεπώς, λογικό και σώφρον είναι να αγωνίζονται για θέματα της περιοχής τους. Θα ήταν αδόκιμο (για να μην πω ανήθικο) να αγνοούν τις περιφέρειές τους, προωθώντας αιτήματα της Θράκης, την οποία, παρεμπιπτόντως, φυσικά και δεν αγνοούν, ενώ παράλληλά στην εν λόγω περιοχή έχουν εκλεγεί άξιοι άνθρωποι για να προωθούν τα συμφέροντα των πολιτών της.

Πέραν τούτου, όμως, οι δύο Αντιπεριφερειάρχες δεν είπαν τίποτα άλλο από την υλοποίηση μιας ισότιμης περιφερειακής ανάπτυξης, όπως ήταν και το όραμα του Γιώργου Παυλίδη και εκδήλωσαν μια πολιτικά ορθή δυσφορία για την αγνόηση της Ανατολικής Μακεδονίας από τον Αλέξη Τσίπρα, μιας και Ανατολική Μακεδονία και Θράκη είναι ομοούσια και αδιαίρετη περιοχή (εξ ου και ΠΑΜ-Θ), τόσο από πλευράς διοικητικής ενότητας όσο και αναπτυξιακής.

Συνεπώς, πού είναι το μεμπτόν του θέματος; Όσον αφορά τα Καβαλιώτικα ΜΜΕ που προωθούν «κλίμα ανταγωνισμού», θα εφορμήσω από τα σχόλια και τα ρεπορτάζ της Εφημερίδας Νέα Εγνατία για τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, σχολιάζοντας καταρχάς ότι ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ δεν συντάχθηκαν με γνώμονα «γηπεδικό», να «ρίξουμε» την Αλεξανδρούπολη για να αναπτυχθεί η Καβάλα. Τουναντίον. Και το λέω μετά λόγου γνώσεως, γιατί εγώ ασχολήθηκα διεξοδικά με το θέμα των λιμανιών.

Αυτό που πρεσβεύει η εφημερίδα, είναι (φυσικά) η ανάπτυξη της Θράκης, χωρίς, όμως, να αγνοούνται κάποιες αναντίρρητες δυναμικές (βάσει αριθμών) που έχει η Καβάλα. Άλλωστε, το ίδιο το ρεπορτάζ της αγαπητής συναδέρφου της «Γνώμης» κάνει λόγω για το συγκριτικό πλεονέκτημα «των κρουαζιερόπλοιων και της Θάσου» που έχει η Καβάλα.

Αν, όμως, δεν στηρίξεις αυτό το πλεονέκτημα με επενδύσεις και κονδύλια, θα γίνει μειονέκτημα, κάτι που φυσικά δεν θα ευνοήσει την Καβάλα, αλλά ούτε και την Θράκη. Τι θα κερδίσει η Αλεξανδρούπολη αν υποβαθμιστεί το λιμάνι της Καβάλας, για παράδειγμα ή το αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος; Απολύτως τίποτα και τελικώς, ριγμένη θα είναι όλη η οικονομία της ΠΑΜ-Θ.

Κι όσον αφορά την επίκληση… εύνοιας της Περιφέρειας προς την Καβάλα και την Θάσο από τους επαγγελματίες τουρισμού της Θράκης, ψάχνω ακόμα να βρω σε ποιο πεδίο ευνοηθήκαμε, σε σύγκριση με την Θράκη, όπως ψάχνουν και οι επαγγελματίες τουρισμού της ΠΕ Καβάλας…

 

Υ.Γ.: Κι επειδή «μιλούν» οι αριθμοί: 3 εκ. επιβάτες πέρασαν από ένα λιμάνι, το δεύτερο μεγαλύτερο ηπειρωτικό, που για πάνω από 50 χρόνια συνδέεται με Πειραιά και τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου και κάποτε με Σκιάθο και Σαμοθράκη (προς όφελος ΚΑΙ του Έβρου), ενώ κατά τις δεκαετίες ’60 και ’70 ήταν το μοναδικό εξαγωγικό εμπορικό στην Ελλάδα, από όπου μεταφέρθηκαν  πάνω από 6 εκ. τόνοι εμπορευμάτων σε Ελλάδα και εξωτερικό, μια Ιχθυόσκαλα από την οποία «φεύγει» το 40% των αλιευμάτων όλης της χώρας και ένα αεροδρόμιο που συνδέεται με 25 (συν 3 φέτος) διεθνείς προορισμούς, με διπλάσια κίνηση από αυτό της Αλεξανδρούπολης. Αυτοί οι αδιαμφισβήτητοι αριθμοί δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς, πέραν αυτού που δηλώνουν, ήτοι να αποδεικνύουν ότι η Καβάλα ήταν κομβικό, από θαλάσσης, σημείο εδώ και πολλά χρόνια και συνεχίζει να παραμένει, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία. Προς γνώσιν και εσωτερική βρώσιν…