Αγιασμός: Κανένας σεβασμός σε αυτούς που δεν σέβονται

Το να θεωρεί κάποιος ότι ο αγιασμός των υδάτων πρέπει να γίνει οπωσδήποτε γιατί κάτι θα πάθει το σύμπαν και να δικαιολογεί τη θυσία –έστω και ενός– ανθρώπου, είναι ένα κομμάτι που ανήκει σε άλλες εποχές και έχει ρίζες στον μεσαίωνα...


 

Του Άρη Χρηστίδη

 


Αυτό που κάθε χρόνο τα νερά ξε-αγιάζονται και κάθε χρόνο χρειάζεται –σώνει και καλά– ανανέωση και επαν-αγιασμός τους για να (;) μας (;) το τι μας κάνουν τα αγιασμένα νερά βοηθήστε με… το χάνω, όπως και την ημερομηνία λήξης των αγιασμένων. Τι κερδίζουμε σαν κοινωνία από αυτό;

Να μην αναφερθώ στα απείρου κάλλους στιγμιότυπα που βλέπουμε κατά καιρούς με τα σπρωξίδια και τα βρισίδια τελικά που λαμβάνει αυτός που πιάνει τον σταυρό από τους συναθλητές (;) του. Αν θεωρείτε ότι το γέλιο που βγάζει όλο αυτό είναι ένας λόγος ύπαρξης του εθιμοτυπικού, να συμφωνήσω μιας και το γέλιο πρέπει να το κυνηγάμε στις μέρες μας. Στη Wiki έλεγε ότι στα Φώτα φωτίζεται η πλάση… αγιάζονται τα νερά και οι καλικάντζαροι κρύβονται, δεν θεωρώ όμως ότι αυτή είναι μια καλή απάντηση.

Η Εκκλησία της Ελλάδας δεν εννοεί να αποδεχθεί ότι ο καθαγιασμός των υδάτων είναι ένα ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ τελετουργικό για να θυμίζει σε όλους του Χριστιανούς (τους Ορθόδοξους) τη βάπτιση του αντιπροσώπου του Θεού στη Γη και καλά ως εδώ. Αφού το θέλουν ας το κάνουν (γιορτάζουμε και τα βαφτίσια; Όπου γάμος και γιορτή… στα πανηγύρια πρώτοι).

Το να θεωρεί όμως κάποιος ότι ο αγιασμός των υδάτων πρέπει να γίνει οπωσδήποτε γιατί κάτι θα πάθει το σύμπαν και να θεωρείται όλο αυτό το θέατρο ένα κοσμοϊστορικό γεγονός που δικαιολογεί τη θυσία –έστω και ενός– ανθρώπου που θα κολλήσει την ασθένεια που μας ταλαιπωρεί, είναι ένα κομμάτι που ανήκει σε άλλες εποχές και έχει ρίζες στον μεσαίωνα.

Για μένα δεν έχει άλλη λογική απ’ το ότι είναι μια κόντρα Εκκλησίας-Πολιτείας κατά την οποία η Εκκλησία θέλει να δείξει την υπεροχή της –όπως σε κάθε τριτοκοσμική χώρα– σε βάρος της Πολιτείας, των Νόμων και των αποφάσεων και μάλιστα με κόστος που δεν μπορεί να προβλεφθεί και ίσως έχει αποτέλεσμα την απώλεια κάποιας (κάποιων) ζωής (ζωών), την πίεση του –ασθενούς– υγειονομικού συστήματος και όλων μας, που τόσο καιρό κάνουμε υπομονή, μιας και θα αυστηροποιηθούν για άλλη μια φορά τα μέτρα αν αυξηθούν τα κρούσματα. Κανένας σεβασμός σε όλους που κάνουν υπομονή και τηρούν τα μέτρα. Εξ άλλου ποτέ ιστορικά δεν ήταν με τον λαό αν δεν ήταν και το συμφέρον της με αυτόν. Με τη στάση της απειλεί να τα τινάξει όλα στον αέρα όπως ακριβώς έγινε με τη γιορτή του Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη και αν και η ίδια η Εκκλησία πλήρωσε ακριβά τη δική της γκάφα, χάνοντας κάποιους ιεράρχες, το αντιμετωπίζει ελαφρά με τη μεσαιωνική αφέλεια ότι τους καλούς τους ήθελε ο Θεός κοντά του και βρήκε την ευκαιρία και τους πήρε ή μήπως τους τιμώρησε επειδή δεν ήταν καλοί; Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο και για τους καλούς και για τους κακούς. Η αγορά στενάζει, οι μαγαζάτορες τα έχουν παίξει και πολλοί από αυτούς δεν θα αντέξουν ή θα κάνουν πολλά χρόνια για να ορθοποδήσουν, ενώ κάποιοι με το έτσι θέλω και με απειλές κρατούν τα μαγαζάκια τους ανοιχτά και μάλιστα θέλουν να διοργανώνουν και πάρτι.

Τι ζόρι μπορεί να τραβούν οι μάγισσες της εποχής μας μιας και χωρίς να δουλεύουν (δούλευαν ποτέ;) πληρώνονται όλον αυτόν τον καιρό σαν να μη συνέβη τίποτα; (έχασαν μερικά τυχερά, δεν λέω). Τέτοια αυταπάρνηση για να μας σώσουν αγιάζοντας –με light pesto;– αν κάπου, σε κάποιο απομακρυσμένο χωριό, δεν έχει παπά (σπάνιο) πώς μένουν αν-αγιασμένοι; Να μην πω για τους αλλόθρησκους πώς καταφέρνουν να επιβιώνουν. Μετά το Αγιασμό των υδάτων ο παπάς της ενορίας περνάει από όλα τα σπίτια για να τα αγιάσει. Θα γίνει και φέτος αυτό; Φοβάμαι αυτόν που θα έχει πάει σε ένα σωρό σπίτια να έρθει και στο δικό μας. Εμείς δεν πήγαμε πουθενά –ούτε στους παππούδες–  μέσα στις γιορτές για να μη μεταφέρουμε κάτι.

Κανένας σεβασμός σε αυτούς που δεν σέβονται.

Σε αναμονή της αντίδρασης της Πολιτείας απέναντι στις εξαγγελίες της Εκκλησίας για τη μη συμμόρφωσή της με τον Νόμο και την παραβίασή του με το έτσι θέλω. Δεν ελπίζω πολλά και με καμία κυβέρνηση δεν θα ήλπιζα, αλλά ειδικά με αυτή περιμένω να πάνε και στις λειτουργίες (happenings γενικά) μερικοί για να φωτιστούν και να μπορέσουν να μας… διαχειριστούν (;) με σύνεση.

Εδώ σε θέλω, Μακάριε Λ…, δείξε την παντοδυναμία σου για το καλό όλων μας· πείσε τους να μη λειτουργήσουν και τα νερά θα αγιαστούν αυτόματα ή δεν θα λήξει το περσινό αγίασμα, πάντως δεν θα καταλάβει κανείς τη διαφορά.

Για να γράψω αυτή τη μλκ έψαξα λίγο να δω τι γίνεται με τον αγιασμό των υδάτων σε άλλες εκδοχές του χριστιανισμού (καθολικοί, διαμαρτυρόμενοι, προτεστάντες, πεντηκοστιανοί). Δεν βρήκα και πολλά… αν ξέρει κάποιος να μας πει το εθιμοτυπικό άλλων εκδοχών του χριστιανισμού ή άλλα παρόμοια άλλων θρησκειών… να μάθουμε και κάτι από όλο αυτό. Άραγε υπάρχουν παρόμοια προβλήματα και σε άλλες χώρες;