Τουριστική προβολή: Σχεδιασμός ή αυθαίρετες προτιμήσεις;

Ο τουρισμός δεν ευδοκιμεί με διακρίσεις και αφορισμούς, αλλά με σωστό σχεδιασμό, σύγχρονες υποδομές και στοχευμένη προβολή


 

Toυ Κωνσταντίνου Τιτόπουλου

 


Ησημερινή δημοτική διοίκηση δείχνει να αγνοεί τις βασικές αρχές του τουριστικού σχεδιασμού, επιλέγοντας την εύκολη λύση της επίρριψης ευθυνών στους τουρίστες αντί να ασχοληθεί με τη ριζική αναβάθμιση του προορισμού μας. Ο τουρισμός δεν ευδοκιμεί με διακρίσεις και αφορισμούς, αλλά με σωστό σχεδιασμό, σύγχρονες υποδομές και στοχευμένη προβολή.

Αν δεν αλλάξει άμεσα η προσέγγιση της διοίκησης, το τουριστικό μας μέλλον δεν θα το καθορίσουν οι Βορειοευρωπαίοι ή οι Βαλκάνιοι, αλλά η στασιμότητα και η έλλειψη οράματος.

Τουριστική προβολή: Σχεδιασμός ή αυθαίρετες προτιμήσεις;

Η πρόσφατη δήλωση του Δημάρχου ότι προτιμά τους Βορειοευρωπαίους τουρίστες έναντι των Βαλκάνιων επισκεπτών επειδή «έρχονται χωρίς αυτοκίνητο και ξοδεύουν περισσότερα» δεν είναι απλώς μια ατυχή διατύπωση, αλλά υποδηλώνει μια βαθύτερη έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού για τον τουρισμό της πόλης μας. Η άποψη αυτή είναι όχι μόνο κοινωνικά προβληματική, αλλά και οικονομικά και διοικητικά εσφαλμένη.

1. Ο τουρισμός δεν επιλέγει τους επισκέπτες του – τους προσελκύει

Ένα επιτυχημένο τουριστικό branding δεν βασίζεται σε αυθαίρετες προτιμήσεις, αλλά στη δημιουργία μιας ισχυρής ταυτότητας που προσελκύει διαφορετικά προφίλ επισκεπτών, διαμορφώνοντας μια υγιή και βιώσιμη τουριστική οικονομία. Η επίθεση στη βασική δεξαμενή τουριστών της πόλης μας –που επί δεκαετίες στηρίζουν την τοπική αγορά– δεν είναι στρατηγική επιλογή, αλλά δείγμα αποτυχίας κατανόησης της δυναμικής του τουριστικού ρεύματος.

2. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι ζήτημα σχεδιασμού, όχι των τουριστών

Το αφήγημα ότι οι τουρίστες με αυτοκίνητα προκαλούν το κυκλοφοριακό χάος στην πόλη είναι μια βολική, αλλά ανακριβής εξήγηση. Το πρόβλημα δεν είναι η προσέλευση επισκεπτών με Ι.Χ., αλλά η παντελής έλλειψη σχεδιασμού στη ρύθμιση της κυκλοφορίας, των χώρων στάθμευσης και των διαδικασιών αποσυμφόρησης. Σε αντίθεση με τις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις που ενσωματώνουν την τουριστική ροή στις υποδομές τους, η δική μας διοίκηση προτιμά να «κατηγορεί» τους τουρίστες αντί να προσφέρει λύσεις.

3. Χαμηλός προϋπολογισμός ≠ μη επιθυμητός τουρίστας

Η επίκληση της «χαμηλής εισοδηματικής ικανότητας» των Βαλκάνιων επισκεπτών ως αρνητικό στοιχείο δείχνει πλήρη άγνοια της τουριστικής πραγματικότητας. Ο τουρισμός δεν λειτουργεί με διαχωρισμούς και εισοδηματικά κριτήρια. Οι Βαλκάνιοι τουρίστες δεν είναι μόνοι τους: φέρνουν οικογένειες, επισκέπτονται συχνά την περιοχή, διαμένουν για περισσότερες ημέρες και υποστηρίζουν την τοπική αγορά με συνέπεια. Επιπλέον, ένα σωστά διαμορφωμένο τουριστικό προϊόν μπορεί να αυξήσει τη μέση δαπάνη ανεξαρτήτως εθνικότητας.

4. Στρατηγική ανάπτυξης αντί πρόχειρων δηλώσεων

Αντί να διχάζουμε και να αποθαρρύνουμε επισκέπτες, η δημοτική αρχή οφείλει να σχεδιάσει:

  • Ένα συνεκτικό τουριστικό branding που θα αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής.
  • Υποδομές που θα διαχειρίζονται τις τουριστικές ροές αντί να τις αντιμετωπίζουν ως πρόβλημα.
  • Πολιτικές που θα ενισχύσουν το εισόδημα από τον τουρισμό μέσα από στοχευμένες παροχές και υπηρεσίες υψηλής αξίας.

Η επιτυχία στον τουρισμό δεν έρχεται αποκλείοντας, αλλά ενσωματώνοντας και εξελίσσοντας. Όποιος πιστεύει το αντίθετο, απλώς δεν έχει κατανοήσει το μέλλον του κλάδου.