Πώς (και) η Δόξα Αμυγδαλεώνα συνέβαλε πριν από έξι δεκαετίες στην ανέγερση της… Τούμπας [ντοκουμέντο]

Το «Λαχείο Υπέρ Ανεγέρσεων του Νέου Σταδίου ΠΑΟΚ» το 1958 και η συνδρομή ακόμη και της ΑΕΚ Αθηνών-Σπάνια ντοκουμέντα από την εποχή όπου οι φίλαθλοι προσέφεραν εθελοντική εργασία για να χτιστεί το γήπεδο της ομάδας τους

Από την άνοιξη του 1958 ξεκίνησαν οι χωματουργικές εργασίες και στη συνέχεια η κατασκευή της Τούμπας, του γηπέδου του ΠΑΟΚ Θεσσαλονίκης το οποίο σχεδίασαν ο αρχιτέκτονας, Μηνάς Τρεμπέλας και ο πολιτικός μηχανικός, Αντώνης Τριγλιανός. Τις εκσκαφές πραγματοποίησαν συνεργεία του Στρατού και το Φθινόπωρο ξεκίνησαν τα έργα θεμελίωσης, αφού είχε ολοκληρωθεί η περίφραξη. Η δημιουργία των κερκίδων οι οποίες θα χωρούσαν 20.000 φιλάθλους ξεκίνησε από ανατολικά.

Το λαχείο, η ΑΕΚ και η Δόξα Αμυγδαλεώνα

Πώς, όμως, εμπλέκεται η ΑΕΚ Αθηνών και η… Δόξα Αμυγδαλεώνα στην ανέγερση του γηπέδου; Ο ΠΑΟΚ, για να καλύψει τα έξοδα της ανέγερσης του σταδίου, τον Απρίλιο του 1958 προχώρησε στη έκδοση «Λαχείου Υπέρ Ανεγέρσεων του Νέου Σταδίου ΠΑΟΚ», το οποίο κόστιζε 20 δραχμές και από το 1956 η διοίκηση είχε προχωρήσει στην παρακράτηση του 15% των εισπράξεων από τα εισιτήρια για το ταμείο του νέου γηπέδου. Οι φίλοι του «Δικεφάλου», εκτός από χρήματα από το περίσσευμά τους, συνεισέφεραν στην ανέγερση του γηπέδου και με αρκετές εργατοώρες εθελοντικής εργασίας!

Το πρωτόκολλο παραλαβής έγινε στις 7 Φεβρουαρίου 1958 και το υπέγραψαν από πλευράς ΠΑΟΚ οι Σταύρος Γεωργιάδης και Β. Σιδηρόπουλος. Με την παραχώρηση-αγορά του οικοπέδου, αρχίζουν οικονομικά προβλήματα για τον ΠΑΟΚ και χρειάζεται η οικονομική, αλλά και η εργατική βοήθεια. Οι εργασίες δεν μπορούσαν να ξεκινήσουν, καθώς από τα 6 εκ. δραχμές που απαιτούνταν για την έναρξη των εργασιών, το επίσημο κράτος μέσω της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού διέθεσε μόλις 1 εκ. δραχμές. Επιπλέον, ο χώρος που είχε βρεθεί δεν ήταν τελείως ελεύθερος, καθώς στην περιοχή υπήρχαν στρατιωτικά tolls στα οποία διέμεναν 182 προσφυγικές οικογένειες, την μετεγκατάσταση των οποίων πλήρωσε και πάλι ο ΠΑΟΚ.

Η διοίκηση του «Δικεφάλου» υποχρεώθηκε να ζητήσει τη συνδρομή των φιλάθλων του ΠΑΟΚ με την έκδοση του «Λαχείου Ανεγέρσεως νέου Σταδίου του ΠΑΟΚ», το οποίο κόστιζε 20 δραχμές, κυκλοφόρησε σε όλη την Ελλάδα και όπως ήταν αναμενόμενο καλύφθηκε με ταχύτητα από τον κόσμο του ΠΑΟΚ που διψούσε να δει την ομάδα του ξανά στεγασμένη.

Με την αμέριστη συμπαράσταση του κόσμου του ΠΑΟΚ, αλλά και άλλων ομάδων, ξεκίνησαν οι εργασίες το 1958 και τελικά η αποπεράτωση του γηπέδου έγινε τον Αύγουστο του 1959, με τη χειρωνακτική και κατασκευαστική συνδρομή φιλάθλων, που μπορούσαν να συμμετάσχουν αφιλοκερδώς στην κατασκευή του γηπέδου. Την ημέρα των εγκαινίων του γηπέδου, 6 Σεπτεμβρίου 1959, έγινε και το πρώτο ανεπίσημο παιχνίδι, με αντίπαλο την ΑΕΚ, τον «Δικέφαλο» της Αθήνας, την άλλη ομάδα του ξεριζωμένου ελληνισμού.

Στις 17:30 ένα στρατιωτικό αεροπλάνο έριξε στη σέντρα του γηπέδου την μπάλα για το πρώτο εναρκτήριο λάκτισμα. 20 λεπτά αργότερα η Τούμπα ένιωσε τις πρώτες ζητωκραυγές από το πρώτο (και μοναδικό για τον αγώνα εκείνο) γκολ που πέτυχε με δυνατό σουτ ο Κιουρτζής και έδωσε την πρώτη νίκη στον ΠΑΟΚ με 1-0 σε βάρος της ΑΕΚ.

Για την ιστορία, η πρώτη σύνθεση του «Δικεφάλου» μέσα στην Τούμπα ήταν: Πρόγιος, Χασιώτης, Κεμανίδης, Πετρίδης, Χαβανίδης, Γιαννέλος, Λέανδρος, Τσίντογλου, Κουϊρουκίδης, Κιουρτζής, Νικολαϊδης. Το παιχνίδι μάλιστα εκείνο διήρκεσε 70 μόλις λεπτά γιατί με την τελετή των εγκαινίων είχε περάσει η ώρα και ο κόσμος δε θα μπορούσε να περιμένει ως την λήξη λόγω του σκότους που ήδη είχε αρχίσει να πέφτει ελλείψει φωτισμού.