Δήμος Καβάλας: Τρία εκ. ευρώ για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Αναλυτικά τα έργα

Οι παρεμβάσεις που προβλέπονται στην οδό Κουντουριώτου, στον κόμβο και στον οικισμό του Νέου Ζυγού-Η υπογραφή της σύμβασης και οι στόχοι του έργου

Ο Δήμαρχος Καβάλας, Θόδωρος Μουριάδης και ο εκπρόσωπος της εταιρίας «ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Α.Τ.Ε.Β.Ε.», Γεώργιος Μαρκογιαννάκης, το μεσημέρι της Δευτέρας 18 Σεπτεμβρίου 2023 συνυπέγραψαν τη σύμβαση εκτέλεσης του έργου «Βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε επικίνδυνα σημεία Δήμου Καβάλας».

Συνοπτικά τα χαρακτηριστικά των παρεμβάσεων

Το έργο περιλαμβάνει τις παρακάτω παρεμβάσεις:

  • Κατασκευή κόμβου επί της επαρχιακής οδούς Αμυγδαλεώνα-Σταυρούπολης στο ύψος του οικισμού του Νέου Ζυγού
  • Βελτίωση της οδικής ασφάλειας εντός του οικισμού του Ζυγού
  • Βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη συμβολή των οδών Ομονοίας-Κουντουριώτου και Κουντουριώτου-Ερυθρού Σταυρού
  • Επανασχεδιασμό του κόμβου στην συμβολή της οδού Κουντουριώτου με την οδό Ερυθρού Σταυρού

Οδός Κουντουριώτου

Η λειτουργία της οδού Κουντουριώτου, που αποτελεί κύρια οδική αρτηρία, η οποία συνδέει το κέντρο της πόλης της Καβάλας με την ανατολική επέκτασή της, έχει γίνει αρκετά προβληματική και απαιτεί σημαντικές παρεμβάσεις.

Η λύση που επιλέχθηκε περιλαμβάνει:

  • Εγκατάσταση κυκλικού κόμβου στην συμβολή των οδών Κουντουριώτου, Ομονοίας, Πιπίνου και Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού
  • Διαμόρφωση της οδού Κουντουριώτου με μια λωρίδα πλάτους 3,75 μέτρων ανά κατεύθυνση, που θα διαχωρίζονται μεταξύ τους από νησίδα πλάτους 1,50 μέτρου
  • Κατάλληλη διαμόρφωση των πεζοδρομίων, ώστε, αφενός να εξυπηρετηθεί η ανεμπόδιστη κίνηση πεζών και ΑμεΑ, και αφετέρου να φιλοξενηθεί εκατέρωθεν παρόδια στάθμευση πλάτους 2,00 μέτρων
  • Αναδιαμόρφωση του οδικού δικτύου στη συμβολή της οδού Κουντουριώτου με την παραλιακή οδό Ερυθρού Σταυρού, με τη δημιουργία τριγωνικής νησίδας

Στόχος της παρέμβασης είναι, αφενός να αποτρέπεται η παράνομη στάθμευση και αφετέρου να διευκολύνονται οι κινήσεις των οχημάτων και, έτσι, να μεγιστοποιείται η κυκλοφοριακή ικανότητα και η οδική ασφάλεια.

Με την προτεινόμενη διαμόρφωση επιτυγχάνονται τα εξής:

  • Αποτροπή της παράνομης στάθμευσης
  • Αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού, λόγω της αποτροπής της παράνομης στάθμευσης
  • Αύξηση της οδικής ασφάλειας τόσο για την μηχανοκίνητη κυκλοφορία όσο και για τους πεζούς. Η εγκατάσταση της νησίδας δίνει την δυνατότητα στους πεζούς να διασχίσουν την οδό σε δύο φάσεις, καθιστώντας ευκολότερη την διάβαση ακόμη και για τις περισσότερο ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες
  • Βελτίωση της αισθητικής της οδού

Κόμβος Νέου Ζυγού

Λόγω των προβλημάτων οδικής ασφάλειας που αντιμετωπίζει ο οικισμός, σε σχέση με την είσοδο και έξοδο οχημάτων από αυτόν, αλλά και την ασφαλή διάσχιση της οδού, προκειμένου οι πεζοί να επιβιβαστούν στο λεωφορείο προς Καβάλα, αποφασίστηκε η κατασκευή κόμβου μορφής Τ.

Επιπλέον, τη δημιουργία του κόμβου συνοδεύουν:

  • Η τοποθέτηση της απαραίτητης οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης
  • Η τοποθέτηση στηθαίου ασφαλείας στην μια είσοδο του οικισμού
  • Η βελτίωση του οδοστρώματος με την διάστρωση αντιολισθηρής ασφάλτου
  • Η βελτίωση της διαχείρισης των ομβρίων, καθώς ο οικισμός δεν διαθέτει δίκτυο απορροής
  • Η κατασκευή αριστερόστροφης λωρίδας και σφήνας εισόδου στον οικισμό
  • Τέλος δημιουργείται χώρος για την εγκατάσταση στάσης λεωφορείου και χώρος ασφαλούς στάσης εκτός της οδού

Οικισμός Νέου Ζυγού

Το έργο σχεδιάστηκε προκειμένου να λυθεί ένα χρόνιο πρόβλημα οδικής ασφάλειας που αντιμετωπίζει ο οικισμός του Νέου Ζυγού, λόγω της διέλευσης της επαρχιακής οδού Αμυγδαλεώνα‐Λυκόστομου από το εσωτερικό του οικισμού και κατά μήκος του σε συνδυασμό με την μεγάλη ευθυγραμμία των περίπου 1.300 μέτρων. Κύριος σκοπός της προτεινόμενης παρέμβασης είναι η αύξηση της οδικής ασφάλειας και βελτίωση της προσβασιμότητας των μετακινουμένων στον οικισμό, δεδομένου ότι το 65% των οδηγών ξεπερνάει το όριο ταχύτητας και περίπου το 25% ξεπερνάει το όριο των 80 χλμ/ώρα.

Δευτερεύοντες στόχοι υποστηρικτικοί στον κεντρικό είναι οι εξής:

  • Μείωση της ταχύτητας διέλευσης του οικισμού, μέσω της μείωσης του πλεονάζοντος πλάτους του οδοστρώματος
  • Μείωση της ταχύτητας διέλευσης, μέσω της κατάργησης της κεντρικής νησίδας. Η εγκατεστημένη νησίδα σε συνδυασμό με το υφιστάμενο πλάτος της οδού δημιουργούν αίσθημα ασφάλειας στον οδηγό για την επίτευξη υπερβολικής ταχύτητας
  • Βελτίωση των συνθηκών στάθμευσης και φορτοεκφόρτωσης επί της οδού, μέσω της δημιουργίας εγκιβωτισμένων θέσεων στάθμευσης σε κατάλληλα επιλεγμένα σημεία
  • Βελτίωση της ασφάλειας της εγκάρσιας διέλευσης της οδού από τους πεζούς με την χρήση διαβάσεων σε κατάλληλα σημεία
  • Βελτίωση της προσβασιμότητας και του επιπέδου εξυπηρέτησης των πεζών με την βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των πεζοδρομίων
  • Βελτίωση της προσβασιμότητας ΑΜΕΑ με την εγκατάσταση οδηγού τυφλών
  • Συμπληρωματικά, θα γίνει εγκατάσταση συστήματος απορροής των ομβρίων από το κατάστρωμα της οδού, προκειμένου να αντιμετωπισθούν φαινόμενα υδρολίσθησης, δεομένου του κλίματος της περιοχής και του ανάγλυφου επί του οποίου είναι εγκατεστημένος ο οικισμός

Στοιχεία του έργου

  • Προϋπολογισμός: 3.070.000 ευρώ
  • Χρηματοδότηση: Πρόγραμμα Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
  • Χρόνος περαίωσης:18 μήνες