Οι αγρότες του δήμου Νέστου, ο Αγροτικός Σύλλογος Καβάλας και οι Τεχνικές Υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, οι βουλευτές του Νομού, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Νέστου, τα μέλη του Φορέα Διαχείρισης, πρόεδροι των ΤΟΕΒ και εκπρόσωποι των ομάδων παραγωγών, συναντήθηκαν σήμερα Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας Θόδωρου Μαρκόπουλου, για να συζητήσουν για την πορεία ολοκλήρωσης του «Αρδευτικού Δικτύου Ερατεινού-Πέρνης Ν Καβάλας» ή αλλιώς «Αρδευτικό Έργο Δυτικής Πεδιάδας του Νέστου».
Η εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας
Στην εισήγησή του ο κ. Μαρκόπουλος ανέφερε σχετικά:«Μας έχει κοινοποιηθεί μια επιστολή την οποία στέλνει το υπουργείο Περιβάλλοντος από το Τμήμα Βιοποικιλότητας και Προστατευομένων Περιοχών στη Διεύθυνση Περιβαλλοντολογικών Αδειοδοτήσεων του ίδιου υπουργείου, όπου εκείνο που είναι σημαντικό ξεκινά από μια παρέμβαση που έκανε ο πρόεδρος του Φορέα Διαχείρισης Δέλτα Νέστου-Βιστωνίδας-Ισμαρίδας Μάνος Κουτράκης και καταλήγει στο ότι η υλοποίηση του έργου εμπίπτει σε συγκεκριμένες διατάξεις.
»Επομένως, κρίθηκε ότι πρέπει να διακοπεί άμεσα η κατασκευή του έργου, μέχρι να επανεξεταστούν οι περιβαλλοντικοί όροι από την υπηρεσία τη δική μας. Το έργο πρέπει να σταματήσει, να γίνει και πάλι από την αρχή η περιβαλλοντική μελέτη, για να έρθει σε μια φάση υλοποίησης που θα αφορά την επόμενη προγραμματική περίοδο και όχι τη σημερινή. Αυτό θα έχει ως συνέπεια το έργο να πάει πολύ πίσω. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι είχε γίνει μια συζήτηση για το αν το έργο καλώς σχεδιάστηκε και αν είναι με ανοικτούς αγωγούς ή γιατί είναι με επιφανειακούς αγωγούς και όχι με υπόγειους».
Ο κ. Μαρκόπουλος παρακάλεσε μάλιστα τον πρώην διευθυντή της Υπηρεσίας Εγγείων Βελτιώσεων κ. Τσομπάνογλου να παραστεί στην συνάντηση για να διευκρινίσει γιατί το συγκεκριμένο έργο είναι επιφανειακών ανοικτών αγωγών και δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. «Για το θέμα της κυκλοφορίας ή της διόδου των ζώων και της πανίδας ευρύτερα απαντάνε και ο διευθυντής των Τεχνικών Έργων κ. Καραβάς, ο προϊστάμενος που παρακολουθεί το έργο κ. Αναγνωστόπουλος και ο προϊστάμενος του τμήματος κ. Νεστορίδης, διότι στα έγγραφα τού υπουργείου Περιβάλλοντος αποσιωπάται το γεγονός ότι έχουμε κάνει παρέμβαση ως Περιφερειακή Ενότητα ζητώντας να μας υποδείξουν πως να κάνουμε με δικές μας δαπάνες επιπλέον διόδους για τα όποια ζώα πρέπει να εξυπηρετούνται κινούμενα στην περιοχή.
»Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα πολύ σημαντικό έργο που πρέπει να ολοκληρωθεί και όχι να μπει σε περιπέτειες χωρίς να ξέρουμε πότε αυτές θα τελειώσουν, γιατί πρώτον το ενδιαφέρον μας για το περιβάλλον έχει ως βασικότερη κατεύθυνση την προστασία από την απώλεια υδατικών πόρων, την προστασία των χωραφιών από την δευτερογενή αλάτωση και γιατί αν δεν τελειώσει αυτό το έργο, δε θα μπορέσουμε ποτέ να συζητήσουμε το θέμα της αποκατάστασης και της συντήρησης του κεντρικού προσαγωγού που είναι το επόμενο ζήτημα που πονάει την περιοχή», τόνισε ο κ. Μαρκόπουλος.
Έργο πνοής
Ο κ. Τσομπάνογλου, ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά γιατί το έργο αυτό είναι επιφανειακών ανοικτών αγωγών, εξήγησε πως είναι συνέχεια των υπολοίπων έργων. «Το 86% των υπολοίπων έργων έχει ήδη κατασκευαστεί με αυτό τον τρόπο. Το να γινόταν υπόγειο δίκτυο, θα είχε μεγάλες οικονομικές επιβαρύνσεις για τους ίδιους τους παραγωγούς, αφού θα έπρεπε να λειτουργεί με ηλεκτρική ενέργεια, την οποία δεν έχουμε. Έτσι θα θέλαμε μεγάλες δαπάνες και κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, πράγμα που θα κόστιζε στους αγρότες. Το ήδη υπάρχον δεν έχει πρόβλημα. Δεν πιστεύω πως δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν τα άγρια ζώα με χιλιάδες δρόμους και διαβάσεις στην περιοχή. Ό,τι και να γίνει, δεν πρέπει να σταματήσει αυτό το έργο πνοής για την περιοχή που περίμενε ο κόσμος για πολύ καιρό. Αν σταματήσει χρειάζονται δεκαετίες να ξεκινήσει και πάλι», ανέφερε ο ίδιος.
Ο Φορέας Διαχείρισης δεν καταγγέλλει το έργο, αλλά τα προβλήματά του
Στην συνέχεια μίλησε ο πρόεδρος του Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Νέστου-Βιστωνίδας-Ισμαρίδας Μάνος Κουτράκης, ο οποίος σε εκτενή του αναφορά ξεκαθάρισε ότι ο Φορέας δεν είναι αυτός που σταματά το έργο. «Ο Φορέας διενήργησε αυτοψία στον τομέα αρμοδιοτήτων του με πολλούς επιστημονικούς συνεργάτες ως υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, με εισήγηση όλων των γνωμοδοτήσεων που εγκρίνει το Διοικητικό Συμβούλιο.
»Μίλησε για πάρα πολλές γνωμοδοτήσεις που έχουν γίνει, χωρίς να παρουσιαστεί κανένα πρόβλημα. Το έργο αυτό δεν χρηματοδοτείται και μένει σταματημένο 12 μήνες. Οι καταγγελίες του Φορέα γίνονται εδώ και 2, 5 χρόνια. Ο Φορέας δεν καταγγέλλει το ίδιο το έργο, αλλά τα προβλήματα που υπάρχουν και έτσι κι αλλιώς δε θα μπορούσε να προχωρήσει. Κρίνει και ζητά από τις αρμόδιες υπηρεσίες ενημέρωση και συνεργασία για την επίλυση των προβλημάτων, γιατί εντοπίζει παραλείψεις και λάθη.
»Ο Φορέας Διαχείρισης ενέκρινε τη συντήρηση και επέκταση των υφιστάμενων έργων υποδομής προς όφελος της γεωργίας, με τους όρους ότι δε βλάπτουν το περιβάλλον. Ποια είναι όμως αυτά που έπρεπε να γίνουν; Υπάρχουν διαστάσεις στην μελέτη; Υπάρχει μελέτη διαχείρισης υδάτινου δυναμικού που ζητά η Αποκεντρωμένη Διοίκηση; Υπάρχει μελέτη και κόστος κατασκευής των περασμάτων; Υπάρχει επικαιροποιημένη μελέτη σχετικά με την στρατηγική στο χωροταξικό; Μελέτη ασφαλείας; Αστοχίας για κατασκευή;
»Διακοπή είχαν ζητήσει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση και η Διεύθυνση Υδάτων το 2014, το 2015 και το 2016 για να εκπονηθεί μελέτη διαχείρισης του υδάτινου δυναμικού που θα λαμβάνει υπόψη όλες τις ανάγκες όλων των χρηστών από την πλευρά της Καβάλας και της Ξάνθης. Χωρίς μελέτη λοιπόν δεν μπορεί να λειτουργήσει το δίκτυο», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Κουτράκης.