Σύσκεψη για TAP στην Καβάλα: «Μαχαίρι» από την Κοινοπραξία στα σενάρια αλλαγής της όδευσης από τα Τενάγη

Αποχώρησαν εκνευρισμένοι οι αγρότες από τη μαραθώνια σύσκεψη στο δημαρχείο-Αιχμές από κυβερνητικούς βουλευτές για τη στάση της Κοινοπραξίας, αλλά και από τη δήμαρχο Καβάλας και τους Αντιπεριφερειάρχες Καβάλας και Δράμας για τη στάση του υπουργείου και της εταιρείας

Ένταση και τελικά αδιέξοδο κατά τη μαραθώνια σύσκεψη φορέων που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τρίτης 25 Απριλίου 2017 στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας σχετικά με την όδευση του αγωγού ΤΑΡ από την Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας και δη από τα Τενάγη.

Η ένταση ξεκίνησε από νωρίς, πριν καν αρχίσει η σύσκεψη, η οποία κράτησε πάνω από δυόμισι ώρες και πραγματοποιήθηκε μετά από πρόσκληση της δημάρχου Καβάλας Δήμητρας Τσανάκα, με τον Σύλλογο των Αγροτών Καβάλας και τον Θέμη Καλπακίδη να ζητάει την παραμονή των δημοσιογράφων στην αίθουσα, κάτι που δεν έγινε δεκτό από τις άλλες πλευρές, με αποτέλεσμα η σύσκεψη να είναι κλειστή, ενώ μισή περίπου ώρα πριν την ολοκλήρωσή της οι εκπρόσωποι των αγροτών αποχώρησαν εκνευρισμένοι, καθώς όπως τόνισαν οι ίδιοι, η Κοινοπραξία εξέτρεπε τη συζήτηση αλλού και δεν απαντούσε στα ερωτήματα για θέμα της όδευσης από τα Τενάγη.

Το «επιμύθιο» της σύσκεψης είναι ότι για την Κοινοπραξία έχει τελειώσει το θέμα των σεναρίων για τυχόν αλλαγή της όδευσης, ενώ οι υπόλοιποι φορείς ψέγουν την Κοινοπραξία για την αδιάλλακτη στάση της, αλλά και το γεγονός ότι η σημερινή συζήτηση άργησε να γίνει, φέρνοντας τις εμπλεκόμενες πλευρές προ τετελεσμένων γεγονότων.

Ωστόσο για κάποιους, όπως τους κυβερνητικούς βουλευτές, υπάρχουν περιθώρια αλλαγών έστω και την ύστατη ώρα, αρκεί να αλλάξει η στάση της Κοινοπραξίας, αλλά και η πίεση του αρμόδιου υπουργείου προς την εταιρεία, όπως δήλωσαν η κ. Τσανάκα και ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Θόδωρος Μαρκόπουλος.

Να σημειωθεί ότι το «παρών» έδωσε και εκπρόσωπος του αρμόδιου υπουργού-κάτι που γίνεται για πρώτη φορά σε μια τέτοια συζήτηση-χωρίς ωστόσο να είναι εξουσιοδοτημένος.

Δημήτρης Εμμανουηλίδης: Πρόκειται για μια απαράδεκτη κατάσταση

Ο βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Εμμανουηλίδης, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συζήτησης, χαρακτήρισε απαράδεκτη την κατάσταση «για 15 χιλιόμετρα αλλαγής της όδευσης να ταλαιπωρείται μια τοπική κοινωνία και όλοι οι θεσμικοί παράγοντες για κάτι που έπρεπε να έχει λυθεί προ πολλού». Έθεσε, δε, το ερώτημα «αν σήμερα είχε την ευχέρεια η Κοινοπραξία να χαράξει την όδευση στο συγκεκριμένο σημείο, υπήρχε μια περίπτωση να επιλέξει αυτή τη χάραξη; Φυσικά και όχι και κυρίως όσον αφορά την πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής. Όλα έγιναν με την αλαζονική απόφαση της εταιρείας σε μια περίοδο που το ΚΑΣ έδωσε την άδεια, λόγω της πολιτικής του Αντώνη Σαμαρά να δείξει στην κοινωνία το λεγόμενο success story, ενώ με τα σημερινά δεδομένα δε θα μπορούσε σε καμία περίπτωση το ΚΑΣ να προχωρήσει στη συγκεκριμένη γνωμοδότηση».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Μορφίδης, ο οποίος τόνισε ότι «η εταιρεία θα πρέπει να σταθμίσει τα πράγματα και να εξετάσει την αλλαγή της όδευσης και γιατί οι κοινωνίες έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, αλλά και προς όφελος του έργου και προς το δικό της όφελος».

Θόδωρος Μαρκόπουλος: Η σημερινή συζήτηση έπρεπε να γίνει 2 χρόνια πριν

Ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Θόδωρος Μαρκόπουλος, σχολίασε ότι η συζήτηση που έγινε σήμερα, έγινε με καθυστέρηση 2 ετών, προσθέτοντας ότι το εν λόγω διάστημα δεν είναι υπέρ ούτε της τοπικής κοινωνίας, ούτε του έργου, ούτε της εταιρείας, πολλώ δε μάλλον υπέρ της συνεννόησης μεταξύ των εμπλεκομένων πλευρών, ενώ τόνισε ότι δεν ευθύνεται η Περιφέρεια ΑΜ-Θ για την εν λόγω καθυστέρηση. Ο κ. Μαρκόπουλος στηλίτευσε τη στάση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο εκπροσωπήθηκε στη σύσκεψη από έναν υπηρεσιακό παράγοντα και το γεγονός ότι «δεν είναι εξουσιοδοτημένο να πει κάτι ουσιώδες, όπως μας είπε ο εκπρόσωπός του», αλλά και τη στάση της Κοινοπραξία ΤΑΡ, «η οποία επιμένει ότι έχει όλες τις άδειες και ζήτησε από εμάς να πούμε τι μας προβληματίζει». Εξέφρασε, επίσης, τον άποψη ότι οι εκπρόσωποι και του υπουργείου και της Κοινοπραξίας «προσήλθαν χωρίς να κατανοούν την πραγματική βάση της συζήτησης», αφήνοντας, πάντως, ένα περιθώριο αισιοδοξίας ότι κάτι μπορεί να αλλάξει έστω και την τελευταία στιγμή.

Αργύρης Πατακάκης: Είναι λάθος η τακτική της εταιρείας

Στις λανθασμένες επιλογές του υπουργείου και στην έγκριση περιβαλλοντικών όρων στάθηκε ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας Αργύρης Πατακάκης, λέγοντας ότι είναι δύο παράγοντες που γεννούν ερωτηματικά και πολλά προβλήματα, ενώ τόνισε ότι και η Δράμα ζήτησε κάποιες αλλαγές στην όδευση, ειδικά στο κομμάτι που περνάει κοντά από αρχαιολογικό χώρο, «ωστόσο βλέπουμε ότι η εταιρεία είναι ανένδοτη και είναι λάθος να συνεχίζει αυτή την τακτική, ενώ θα πρέπει να σεβαστεί τον αγώνα επιβίωσης που κάνουν οι αγρότες μας, οι οποίοι παλεύουν σε μια δύσκολη περίοδο και θεωρώ ότι έστω και την τελευταία στιγμή μπορούν να γίνουν αλλαγές», ανέφερε ο ίδιος.

Δήμητρα Τσανάκα: Τα 15 χιλιόμετρα δεν είναι σαν τα υπόλοιπα 550

Από την πλευρά της η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, τόνισε ότι «έγινε κατανοητό από όλους το πόσο σημαντικό είναι για εμάς να ακούσουμε τη φωνή των αγροτών, οι οποίοι στο κάτω κάτω είναι ιδιοκτήτες αυτής της γης, ενώ προσπαθήσαμε να εκμαιεύσουμε μια καλή πρόθεση από την Κοινοπραξία και από το υπουργείο, το οποίο έχει και τη δύναμη να πείσει την εταιρεία να έρθει σε μια κουβέντα». Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι τα 15 χιλιόμετρα της όδευσης του αγωγού από την περιοχή μας δεν είναι σαν τα άλλα 550 της επικράτειας. Όσον αφορά τον εκνευρισμό των αγροτών οι οποίοι αποχώρησαν από τη συζήτηση, η κ. Τσανάκα το δικαιολόγησε, λέγοντας ότι «ενώ εμείς ρωτούσαμε για τα δικά μας χιλιόμετρα ακούγαμε απαντήσεις που αφορούσαν όλη την υπόλοιπη διαδρομή του ΤΑΡ κι αυτό δεν είναι σωστό», προσθέτοντας ότι «μπορεί οι άδειες να είναι εντάξει, όμως η ουσία είναι αυτή που έχει σημασία κι εγώ δε βλέπω να αλλάζει κάτι, κάτι που θα γίνει μόνο αν αλλάξει η πρόθεση της Κοινοπραξίας». Ευχαρίστησε, επίσης, τους καθηγητές του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και τον καθηγητή Γιώργο Γκαϊντατζή για τις ουσιώδεις παρεμβάσεις τους που αφορούσαν την περιοχή μας και μόνο.

Κατερίνα Μουζουράκη: Από την πλευρά του ΤΑΡ δεν τίθεται θέμα αλλαγής της όδευσης

Η διευθύντρια επικοινωνίας του ΤΑΡ για την Ελλάδα Κατερίνα Μουζουράκη, αφού υπενθύμισε ότι είναι η 8η συζήτηση που γίνεται στην περιοχή για την όδευση του αγωγού, τόνισε ότι «είμαστε πάντα πρόθυμοι να συζητήσουμε οποιαδήποτε θέματα αφορούν στην κατασκευή και να δώσουμε απαντήσεις και λυπούμαστε που δεν κάθισαν όλοι οι συνδιαλεγόμενοι μέχρι το τέλος της συζήτησης», ενώ δήλωσε με έμφαση ότι «από την πλευρά μας δεν τίθεται θέμα αλλαγής της όδευσης και για να γίνει κάτι τέτοιο, πρέπει να τεθούν οι όροι που ορίζουν την ανάγκη αυτής της αλλαγής, ενώ έχουν γίνει ήδη αλλαγές στην όδευση, λαμβάνοντας υπόψη τα περιβαλλοντικά και τα αγροτικά θέματα, τους όρους ασφαλείας και φυσικά την προστασία του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων».