Τι να επιλέξω για το παιδί μου; Ιδιαίτερα ή Φροντιστήριο; Τελικά, η απάντηση ίσως και να μην είναι η… προφανής!

Ο έμπειρος εκπαιδευτικός Αντώνης Μακαρατζής απαντά στις ερωτήσεις του KAVALA POST για ένα ζήτημα που απασχολεί γονείς και μαθητές στο… «κατώφλι» του Λυκείου

Στην τελική ευθεία πριν το «πέρασμα» στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, γονείς αλλά και μαθητές «ψάχνονται» για να «απαντήσουν» με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην ανάγκη για την καλύτερη υποστήριξη και την τελική επιτυχία ενός παιδιού που επιθυμεί να διεκδικήσει με αξιώσεις την εισαγωγή του σε κάποια Σχολή ενός Ανώτατου Ιδρύματος.

Με τη «μάχη» των μορίων να γίνεται ολοένα πιο δύσκολη και πιο απαιτητική, από τις τελευταίες τάξεις του Γυμνασίου ακόμα, αναζητείται «βοήθεια» εκτός της σχολικής αίθουσας με σκοπό την καλύτερη προετοιμασία για τη δοκιμασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Οι βασικές επιλογές είναι δύο: Η υποστήριξη του μαθητή μέσα από ιδιαίτερα μαθήματα στο σπίτι από κάποιον «γνωστό» (με ή χωρίς εισαγωγικά) Καθηγητή ή η ένταξή του σε ένα φροντιστηριακό τμήμα που ακολουθεί συγκεκριμένο πρόγραμμα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Και αν για πολλούς η απάντηση στο ερώτημα «Ιδιαίτερα ή Φροντιστήριο;» είναι «προφανώς το πρώτο», τελικά ίσως το ζήτημα να μην είναι τόσο απλό όσο φαίνεται…

Το KAVALA POST μίλησε με τον εκπαιδευτικό Αντώνη Μακαρατζή σε μια προσπάθεια να «δώσει» απάντηση αλλά με επιχειρήματα. Με 20 χρόνια διδακτική εμπειρία αλλά και διοικητική, ως Διευθυντής του Εκπαιδευτικού Οργανισμού ΕΠΙΓΝΩΣΗ στην Καβάλα, ο κ. Μακαρατζής μάς είπε ότι τελικά η «προσωποποιημένη» λύση των ιδιαίτερων μαθημάτων δεν είναι… πανάκεια για την τελική επιτυχία ενός μαθητή!

Φροντιστήριο δεν σημαίνει απαραίτητα τάξη… 10 ατόμων!

Οι περισσότεροι γονείς και μαθητές έχουν συνδυάσει τη λέξη «Φροντιστήριο» με μία πολυμελή τάξη! Και όμως, η νέα «τάση» στη φροντιστηριακή εκπαίδευση «δίνει» πλέον και άλλες λύσεις, μία από τις οποίες είναι η επιλογή φοίτησης ενός μαθητή σε ολιγομελές τμήμα μέχρι 3 ατόμων!

«Ο αριθμός δεν είναι τυχαίος», σημειώνει ο κ. Μακαρατζής, «αφού με το ολιγομελές τμήμα των τριών επιτυγχάνουμε τον ιδανικό συνδυασμό της προσωποποιημένης διδασκαλίας και της απαραίτητης «κοινωνικοποίησης» του μαθητή, κάτι το οποίο αποτελεί βασικό συστατικό της τελικής επιτυχίας, αφού ο εκπαιδευόμενος επικοινωνεί καλύτερα και αποτελεσματικότερα τις απορίες του μέσω των συμμαθητών του».

Η ποιότητα του μαθήματος

Στο ιδιαίτερο μάθημα, ο καθηγητής είναι συνήθως γνωστός ή ακόμα και… συγγενής! «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα», λέει ο κ. Μακαρατζής, «το μάθημα συχνά να… εκφυλίζεται, αφού η διδαχή καταντάει να είναι ένα “λυσσάρι” ασκήσεων του σχολείου! Παράλληλα, βλέπουμε πολλές φορές ένας μαθηματικός να διδάσκει και… ολίγη φυσική ή χημεία για την οποία δεν γνωρίζει τίποτε περισσότερο από τις… σχολικές του γνώσεις!

«Στα φροντιστηριακά γκρουπ, οι καθηγητές όχι μόνον έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία αλλά και απόλυτη εξειδίκευση στο αντικείμενό τους, αλλά αξιολογούνται καθημερινά από εμάς τους ίδιους και από τους μαθητές, ενώ επιπρόσθετα είναι και οι ίδιοι συγγραφείς προσωπικών σημειώσεων που μεθοδεύουν και οργανώνουν το μάθημα», συμπληρώνει ο κ. Μακαρατζής, ενημερώνοντάς μας πως η ΕΠΙΓΝΩΣΗ, για παράδειγμα, τυπώνει και διδάσκει τα δικά της βιβλία!

Το «βολικό» πρόγραμμα ως… δικαιολογία

Είναι αλήθεια ότι η «στροφή» στο ιδιαίτερο μάθημα γίνεται από πολλούς γονείς απλά επειδή… βολεύει! Οι ρυθμοί της εποχής και οι αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις προβάλλουν, πολλές φορές, ως μονόδρομο την επιλογή της διδασκαλίας στο σπίτι σε ώρες που δεν «διαταράσσουν» την καθημερινότητα κυρίως των γονιών, αλλά και των μαθητών. Ποιες συνέπειες έχει όμως αυτό για την ποιότητα του μαθήματος;

Η «ρύθμιση» του προγράμματος με βάση τις ανάγκες του μαθητή-γονιού «οδηγεί» σε ένα… ακανόνιστο πρόγραμμα το οποίο επίσης συχνά αλλάζει! Για παράδειγμα, ο καθηγητής των μαθηματικών μπορεί να έρχεται στο σπίτι στις 18:00 με 19:30 και μετά από μία ώρα, 20:30 με 21:30 να έρχεται η καθηγήτρια της έκθεσης. Πολλές φορές δε, ο κάθε καθηγητής επιλέγεται με γνώμονα τη… διαθεσιμότητά του και όχι την εμπειρία ή τη μεταδοτικότητά του!

«Στα φροντιστηριακά γκρουπ, το ωρολόγιο πρόγραμμα είναι συμπαγές. Για παράδειγμα, από τις 16:00 έως τις 18:30 γίνονται τρεις διδακτικές ώρες», σημειώνει ο κ. Μακαρατζής. «Επειδή οι μαθητές είναι λίγοι –μέχρι τρεις– το φροντιστήριο διαμορφώνει από την αρχή ένα πρόγραμμα που εξυπηρετεί όλους τους μαθητές σύμφωνα με τις υποχρεώσεις τους, αφήνοντάς τους και ελεύθερο χρόνο μέσα στην ημέρα για λοιπές δραστηριότητες (μουσική, αθλητισμός ή άλλο)», συμπληρώνει.

Τα διαγωνίσματα και η «προετοιμασία» για τις Πανελλαδικές

Στα ιδιαίτερα μαθήματα, διαγωνίσματα δεν γίνονται! Αν γίνουν –πράγμα σπάνιο– τότε δεν έχουν καμία σχέση με ένα «πραγματικό» διαγώνισμα λόγω των συνθηκών αλλά και των δυνατοτήτων που «δίνει» η άνεση του οικιακού περιβάλλοντος.

«Σε ένα φροντιστηριακό γκρουπ, γίνονται περίπου… 18 με 20 διαγωνίσματα σε κάθε σχολική χρονιά, εκτός από τα τεστ στο κάθε μάθημα, και μιλάμε για σταθμισμένα τρίωρα που έχουν ως πρότυπο τη μορφή των Πανελλαδικών Εξετάσεων» μάς ενημερώνει ο κ. Μακαρατζής ο οποίος επίσης τονίζει ότι «οι μαθητές εξοικειώνονται πρακτικά αλλά και ψυχολογικά με τη διαδικασία, αποκτώντας καθοριστική εμπειρία».

Περί… οικονομίας ο λόγος

Στα ιδιαίτερα μαθήματα οι καθηγητές αμοίβονται με 20 έως 40 ευρώ (σπανιότερα με 50 ευρώ) την ώρα (!) με τα «δίδακτρα» για τη σχολική χρονιά να ξεπερνούν ακόμα και τα… 1.000 ευρώ ανά μήνα!

Με βάση τη γνώση της «αγοράς», ο κ. Μακαρατζής μάς γνωστοποιεί ότι για τη φοίτηση ενός μαθητή σε ένα φροντιστηριακό γκρουπ, ακόμη και ολιγομελές, των τριών ατόμων, το κόστος αυτό μπορεί να είναι έως και… 3 φορές χαμηλότερο!

Καμία λύση δεν είναι για όλους, καμία απάντηση δεν είναι προφανής…

«Υπηρετώντας τη φροντιστηριακή εκπαίδευση τα τελευταία 20 χρόνια, σαφώς και τάσσομαι υπέρ της, έναντι των ιδιαίτερων για όλους τους λόγους που ανέπτυξα σήμερα μαζί σας αλλά και για πολλούς άλλους, ωστόσο το κάθε παιδί είναι μοναδικό και η λύση που χρειάζεται για να πετύχει τους στόχους του είναι επίσης μοναδική», μας λέει ο κ. Μακαρατζής.

«Στο Φροντιστήριο ξεκινούμε ακριβώς από εκεί! Με μοναδική και προσωποποιημένη αξιολόγηση του κάθε μαθητή ξεχωριστά! Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε, ότι η επιλογή του ιδιαίτερου μαθήματος σήμερα δίνεται και μέσα από ένα Φροντιστήριο!», συμπληρώνει.