Ο «Αίσωπος» στα σχολεία: Όταν η φιλοζωία αρχίζει από την παιδική ηλικία

Μαθήματα φιλοζωίας από τα μέλη του Φιλοζωικού Σωματείου στα παιδιά του 10ου Δημοτικού Σχολείου τα οποία έδειξαν ιδιαίτερη ευαισθησία στην κακοποίηση των ζώων και στην υιοθεσία αδέσποτων σκυλιών

Δεύτερη πρόσκληση μέσα σε μια βδομάδα δέχτηκε το Φιλοζωικό Σωματείο Καβάλας «Αίσωπος» για την πραγματοποίηση φιλοζωικής παρουσίασης σε δημοτικό σχολείο της πόλης.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Σωματείου: «Αυτή τη φορά αποδεχτήκαμε με χαρά την πρόσκληση από το 10ο Δημοτικό Σχολείο όπου και περάσαμε δύο υπέροχα πρωινά μιλώντας σε παιδιά της δευτέρας και τετάρτης τάξης του σχολείου. Οι παρουσιάσεις έγιναν την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου και την Τετάρτη 1 Μαρτίου 2017. Για άλλη μια φορά, τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και έκαναν πολλές ερωτήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια των δύο διδακτικών ωρών που περάσαμε μαζί τους.

»Το μάθημα περιελάμβανε το πως πρέπει να φροντίζουμε τόσο τα αδέσποτα όσο και τα δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς. Μάθαμε ποιες είναι οι υποχρεώσεις μας όταν έχουμε ένα κατοικίδιο, όπως η σωστή σίτιση, η περιποίηση και ο εμβολιασμός τους, αλλά και το ότι πρέπει να μαζεύουμε τις ακαθαρσίες τους όταν βγάζουμε τα σκυλάκια μας βόλτα. Κουβεντιάσαμε για το ότι δεν πρέπει να κακομεταχειριζόμαστε τα αδέσποτα και μάθαμε τι μπορούμε να κάνουμε για αυτά. Συζητήσαμε για τον βασανισμό των ζώων και είδαμε περιπτώσεις από ζώα που υιοθετήθηκαν και άλλαξε όλη τους η ζωή. Η δασκάλα τούς διάβασε ένα γράμμα από ένα αδέσποτο που είχε σταλεί στην τάξη τους. Στο τέλος του μαθήματος παίξαμε ένα παιχνίδι ερωτήσεων και τους δόθηκε έντυπο υλικό για το σπίτι. Το δωράκι που πήραν όλα παιδιά ήταν ένα μπαλόνι σκυλάκι ή μαμουδάκι που έφερε ακόμα περισσότερα χαμόγελα στα πρόσωπά τους.

»Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τη διευθύντρια του 10ου Δημοτικού Σχολείου Καβάλας κ. Αναστασιάδου, για την πρόσκληση που μας έκανε και την ευκαιρία που μας έδωσε να μιλήσουμε για ένα τόσο σημαντικό θέμα στα παιδιά.

»Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι υπάρχουν γύρω στα 3 εκατομμύρια αδέσποτα ζώα συντροφιάς, με ένα σημαντικό αριθμό αυτών να έχουν εγκαταλειφθεί την περίοδο της κρίσης. Η νομοθεσία απέναντι στην κακοποίηση και τον βασανισμό των ζώων είναι πια αυστηρή, όμως δεν φτάνει μόνο αυτό. Για να αλλάξουν οι αντιλήψεις και να καταλάβουν όλοι ότι τα ζώα συντροφιάς έχουν μόνο θετικά να προσφέρουν, χρειάζεται παιδεία. Και αυτό γίνεται μέσα από την οικογένεια, την κοινωνία και τα σχολεία. Οφείλουμε όλοι να ενημερωθούμε για όσα κερδίζουμε υιοθετώντας ένα ζώο συντροφιάς από τον δρόμο.

»Και στις τρεις τάξεις, που ο “Αίσωπος” κλήθηκε να κάνει μάθημα φιλοζωίας τις τελευταίες δυο βδομάδες, μοιράσαμε ερωτηματολόγια που τα παιδιά συμπλήρωσαν την επόμενη μέρα του μαθήματος. Τα ερωτηματολόγια συμπλήρωσαν 63 παιδιά ηλικίας 7 έως 10 ετών (μέσος όρος ηλικίας 8,7 έτη) με το 52% να είναι αγόρια. Στο  81% των παιδιών το μάθημα της φιλοζωίας άρεσε πάρα πολύ και στο 16% άρεσε πολύ. Το 75% των παιδιών βρήκαν την παρουσίαση πάρα πολύ εύκολη να την παρακολουθήσουν και το 16% πολύ εύκολη.

»Ρωτήσαμε τα παιδιά να μας πουν τα δύο πράγματα που τους άρεσαν από αυτά που έμαθαν. Πρώτο στην επιλογή τους ήταν ότι τα ζώα κάνουν καλό στην υγεία. Τα παιδιά ξαφνιάστηκαν με αυτό. Τις περισσότερες αναφορές τις έκαναν για τα σκυλιά οδηγούς ανθρώπων με τύφλωση, για τα εκπαιδευμένα ζώα που επισκέπτονται τους ασθενείς στα νοσοκομεία και για την θεραπευτική ιππασία.

»Στη δεύτερη θέση με αυτά που τους άρεσαν κατέταξαν το παιχνίδι των ερωτήσεων που παίξαμε στο τέλος του μαθήματος καθώς και τα μπαλόνια και τα φυλλάδια που μοιράστηκαν. Τρίτο στη λίστα ήταν ότι έμαθαν τον σωστό τρόπο να φροντίζουν τα ζώα συντροφιάς αλλά επίσης ενθουσιάστηκαν με τις φωτογραφίες που έδειχναν πόσο ευτυχισμένα έγινα τα ζώα μετά που υιοθετήθηκαν. Ακόμη, τα παιδιά είπαν ότι τους άρεσαν οι δράσεις του Φιλοζωικού Σωματείου “Αίσωπος”, ότι έμαθαν πως να πλησιάζουν ένα σκυλάκι που δεν γνωρίζουν και ότι πρέπει να υιοθετούμε ένα αδέσποτο και όχι να αγοράζουμε.

»Ρωτήσαμε ακόμη τα παιδιά τι ήταν αυτό που δεν τους άρεσε από αυτά που έμαθαν και 26 παιδιά είπαν ότι δεν τους άρεσε το γεγονός ότι γίνονται κυνομαχίες, κοκορομαχίες και ταυρομαχίες. Δεύτερο στην λίστα ήταν η εκμετάλλευση των ζώων τα οποία δεν ζούνε ελεύθερα όπως αυτά που είναι σε τσίρκο, σε θαλάσσια πάρκα και σε ζωολογικούς κήπους. Στα παιδιά δεν άρεσε το γεγονός ότι οι άνθρωποι εγκαταλείπουν τα ζώα συντροφιάς τους και ότι τα αδέσποτα δεν υιοθετούνται.

»Τέλος, ρωτήσαμε τα παιδιά τι είναι αυτό που θα άλλαζαν στη συμπεριφορά τους απέναντι στα ζώα από εδώ και πέρα. Οι απαντήσεις που πήραμε είχαν πολύ ενδιαφέρον και με χαρά είδαμε ότι η πρώτη αλλαγή που θα έκαναν, τα περισσότερα παιδιά, ήταν ότι θα φροντίζουν και θα αγαπούν πιο πολύ τόσο τα αδέσποτα όσο και τα δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς με το να τα ταΐζουν, να τα ποτίζουν, να τα πηγαίνουν στον κτηνίατρο και να τους προσφέρουν περισσότερη αγάπη.

»Δεύτερο στην λίστα των παιδιών ήταν ότι θα πλησιάσουν σωστά ένα σκυλί που δεν γνωρίζουν. Αυτό είναι σημαντικό γιατί έτσι θα μειώνονται τα περιστατικά όπου ένα ζώο μπορεί να φοβηθεί από κάποιον που το πλησιάζει με αποτέλεσμα την πιθανότητα να γαυγίσει. Αρκετά παιδάκια είπαν ότι θα ήθελαν να υιοθετήσουν ένα ζωάκι και ευχόμαστε αυτό να γίνει. Με χαρά διαπιστώσαμε ότι αρκετά παιδιά ήδη αγαπούν και φροντίζουν τα ζώα και θα συνεχίσουν, όπως είπαν, να το κάνουν. Ένα παιδί δήλωσε ότι θα ήθελε να γίνει εθελοντής και αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε την κοινωνία μας.

»Θα θέλαμε να κλείσουμε με τη φράση που μας έγραψε ένα από τα παιδιά: “Εμένα μου φάνηκαν όλα χρήσιμα για τη ζωή μας και νομίζω πως όλα θα χρησιμεύσουν μια μέρα και θα σας θυμόμαστε”.

Ο “Αίσωπος” θα είναι δίπλα σε κάθε κάλεσμα σχολείου για αυτόν τον σκοπό».