Καβάλα: Το καλύτερο… σκηνικό για να φιλοξενήσει τη μεγαλύτερη γιορτή τηλεοπτικών σειρών στα Βαλκάνια

Ο ιδρυτής του Series Balkans Κωνσταντίνος Δεληγιάννης μιλάει για το πώς ανακάλυψε την Καβάλα μέσα από το «φαινόμενο Καραδήμου» και απαντά στο αν η πόλη θα μπορούσε να δεχθεί μια μεγάλη «γιορτή» τηλεοπτικών σειρών

Μια φιέστα των Βαλκανικών τηλεοπτικών σειρών ονειρεύεται και σχεδιάζει ο σχετικά «νέος» διεθνής Βαλκανικός οργανισμός ανάδειξης των τηλεοπτικών και διαδικτυακών σειρών μυθοπλασίας υπό τον τίτλο Series Balkans!

Με ιδρυτή τον series expert, ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό παραγωγό και δημοσιογράφο Κωνσταντίνο Δεληγιάννη που ζει μόνιμα στο εξωτερικό, το Series Balkans βρέθηκε στην Καβάλα από τις 16 έως τις 21 Οκτωβρίου 2017, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ για το «φαινόμενο Ελευθερία Καραδήμου», της Καβαλιώτισσας παραγωγού, σκηνοθέτη, σεναριογράφου και ηθοποιού των σήριαλ που παίζονται σε τοπικό κανάλι, αλλά μέσω του youtube έκαναν την Καβάλα πανελληνίως γνωστή (και) στο «γυαλί»!

Ένα από τα σήριαλ της Καραδήμου ήταν μάλιστα το «Εναρκτήριο λάκτισμα» στις προβολές του φεστιβάλ Βαλκανικών σειρών που προηγήθηκε της δημιουργίας του Series Balkans τον Νοέμβριο του 2016 στον Κεραμεικό. Μάλιστα, κατά την παραμονή του στην Καβάλα το συνεργείο του Series Balkans μίλησε με τον πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας Πέτρο Πετρόπουλο και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Θοδωρή Γκόνη, καθώς και με τους δημοσιογράφους Τάσο Παλαιστίδη και Εύα Πασαλίδου.

Ο κ. Δεληγιάννης μίλησε για το πάθος του με τις σειρές, τον κινηματογραφικό δημιουργικό «οργασμό» στα Βαλκάνια, το φαινόμενο των Τούρκικων σήριαλ, αλλά και το μεγάλο όραμα των ιθυνόντων του Series Balkans για την πραγματοποίηση της πρώτης μεγάλης γιορτής των σήριαλ στην Καβάλα!

Πώς ξεκίνησε η ιδέα του Series Balkans και τι ακριβώς πραγματεύεται

Όλα άρχισαν από μία ιδιωτική πρωτοβουλία ενός μη κερδοσκοπικού Οργανισμού στη Γαλλία που τον δημιούργησα εγώ με ένα δίκτυο ανθρώπων από τα οπτικοακουστικά μέσα, μεγάλοι επαγγελματίες από τις 12 χώρες των Βαλκανίων με σκοπό να φτιάξουμε μέσα από τον Οργανισμό 4-5 προγράμματα τα οποία όλα έχουν σκοπό το να προωθηθούν και να αναπτυχθούν οι καλές, ποιοτικές τηλεοπτικές σειρές των Βαλκανίων. Ό,τι γίνεται ως σειρά στα Βαλκάνια και είναι ποιοτική, αποκλείοντας τα soap opera και κάποιες καθημερινές σειρές, του στυλ Σοπράνο ή όπως το Νησί, ό,τι βλέπει το νέο κοινό που είναι φτιαγμένο στα Βαλκάνια ή από Βαλκάνιους θέλουμε να το βγάλουμε προς τις δυτικές χώρες και ενδοβαλκανικά, καθώς και εμείς αγνοούμε τι κάνει ο «γείτονάς» μας. Κάναμε ένα πρώτο τεστ που έγινε πέρσι στην Αθήνα στις 18 με 20 Νοέμβρη στον Κεραμικό, όπου κάναμε προβολές, διαγωνισμούς σεναρίου και συζητήσεις ή αναπαραστάσεις κειμένων γύρω από τις Βαλκανικές τηλεοπτικές σειρές. Δείξαμε 12 τηλεοπτικές σειρές μέσα στις οποίες για πρεμιέρα δείξαμε την τότε νέα σειρά της Ελευθερίας Καραδήμου από την Καβάλα, τον «Αγγελοφορεμένο Δαίμονα». Έτσι άρχισε η πρώτη μας επαφή με την Καβάλα.

Πώς ανακάλυψε την κ. Καραδήμου και την Καβάλα

Οι σειρές διαδικτυακά και τηλεοπτικά, όπως φτιάχνει η κ. Καραδήμου, στις δυτικές χώρες είναι κάτι το εντελώς σύνηθες! Θεωρείται ένα είδος αφηγηματικό, βιομηχανικό, τηλεοπτικό όπως και οποιοδήποτε άλλο. Με το δικό του κοινό, με τη δική του αισθητική και αφήγηση και με το παραγωγικό κόστος που μπορεί να είναι από χιλιάδες ή εκατομμύρια ευρώ, μέχρι σήριαλ που γίνανε γνωστά χάρη στο διαδίκτυο, όπως στο youtube που έδωσε τη δυνατότητα σε καλλιτέχνες χωρίς λεφτά να μπορέσουν να δείξουν τα έργα τους. Ό,τι θεωρείται στην Ελλάδα, όχι μόνο ως αμφιλεγόμενη περίπτωση, όπως η Καραδήμου, γιατί είναι και άλλοι που το κάνουν, απλώς η Καραδήμου είναι η πρώτη που συγκεντρώνει τόσο υψηλό αριθμό χρηστών και τηλεθεατών που αποτελεί ένα φαινόμενο μοναδικό, έχει κάνει 6-7 σειρές ως τώρα, για τα τηλεοπτικά δεδομένα.

Την ανακάλυψα τυχαία κάνοντας την αναζήτηση μέσα από το ίντερνετ,  διότι είμαι φαν των διαδικτυακών σειρών και εμάς μας ενδιέφερε να βρούμε κάτι το διαφορετικό από κάθε Βαλκανική χώρα που να σταθεί σε μία διαφορετική σκηνή εκτός του συνηθισμένου κοινού. Η πρεμιέρα μας με την κ. Καραδήμου ξάφνιασε πολλούς στην Αθήνα. Αυτό το είδος στην Ελλάδα το παρομοιάζουν με το trash… Δεν είναι trash, υπάρχει μια ολόκληρη παράδοση στις δυτικές χώρες γι’ αυτό το είδος και φυσικά το ότι είναι αμφιλεγόμενη εν μέρει εξηγείται και οφείλεται στο ότι τις σειρές της τις παρακολουθούν νεαρότερα κοινά που είναι εθισμένα στο youtube και λιγότερο οι μεγάλες ηλικίες και βέβαια βρήκε απέναντί της και ένα εχθρικό κλίμα από ανθρώπους πνευματικούς και καλλιτέχνες, αλλά αυτό είναι εντελώς φυσιολογικό. Για ‘μας ήταν μία δημιουργική πρόκληση να ρίξουμε τα φώτα στην κ. Καραδήμου, που την θεωρούμε δημιουργό στο χώρο της που συγκεντρώνει 40-45.000 άτομα κάθε φορά που βγάζει σειρές. Σε 2-3 χρόνια θα την αναφέρουν λιγότερο ως αμφιλεγόμενου χαρακτήρα, αλλά ως ενός δημιουργού από την Καβάλα που κάνει λαϊκά σήριαλ.

Τι κράτησε από την Καβάλα

Στην Καβάλα ήρθαμε με στόχο να γυρίσουμε ως Series Balkans, ένα ντοκιμαντέρ για να μάθουμε κάτι περισσότερο για αυτή τη δημιουργό. Τον χώρο της, πώς γυρνάει, ποια είναι η αισθητική της, να γνωρίσουμε το κόσμο με τον οποίο γυρίζει, που είναι όλοι ερασιτέχνες. Δεν υπάρχει άλλη δημιουργός στον κόσμο που να κάνει μία σειρά αποκλειστικά με ερασιτέχνες. Από μόνο του αυτό ήταν πολύ ενδιαφέρον και μας έκανε να ασχοληθούμε παραπάνω και θέλοντας να τη δείξουμε στο εξωτερικό σκεφτήκαμε ότι το ντοκιμαντέρ είναι σαν ένα είδος μύησης στον κόσμο κάποιου, οπότε χρειάζεται να δει και το ξένο κοινό ποια είναι επιτέλους η Ε. Καραδήμου. Μείναμε 5 μέρες στην Καβάλα και κάναμε γυρίσματα και ίσως χρειαστεί να ξαναέρθουμε για να το τελειώσουμε. Φυσικά στην Καβάλα κινηθήκαμε στους χώρους που είναι χαρακτηριστικοί και τους οποίους βλέπουμε στις σειρές της. Γνωρίσαμε χώρους που ζουν ή δουλεύουν και οι ηθοποιοί που παίζουν μαζί της. Για ‘μένα η Καβάλα δεν είναι μόνο ντεκόρ, αλλά η πρώτη αφηγηματική μήτρα της Καραδήμου. Το ντοκιμαντέρ θα διαρκεί 52 λεπτά με εικόνες και σκηνές από το έργο της, με εικόνες που γυρίσαμε 16 με 21 Οκτώβρη από την πόλη.

Η Καβάλα ως… σκηνικό μιας μεγάλης τηλεοπτικής ή και κινηματογραφικής παραγωγής

Χωρίς εγώ να είχα τον σκοπό να δείξω την Καβάλα, είδα ότι η πόλη πέραν του ντεκόρ, έχει μία ιστορία και ατμόσφαιρα εντελώς διαφορετική, παραθαλάσσια πόλη με μεγάλο λιμάνι και το σημαντικότερο, ένας κόμβος οικονομικός, εμπορικός αλλά και αφηγηματικός για τα Βαλκάνια. Η Καβάλα για εμάς είναι ένας κόμβος πολύ σημαντικός και διαφορετικός από τη Θεσσαλονίκη, μια πόλη που θα μπορούσε να υποδεχθεί ένα είδος φιέστας-γιορτής των σειρών γιατί αυτός είναι και ο επόμενος στόχος μας -σας δίνω την αποκλειστική είδηση-, ότι θέλουμε να δούμε κατά πόσο υπάρχουν οι πιθανότητες και τις εξερευνούμε ήδη, να οργανώσουμε με τοπικούς φορείς αλλά και του εξωτερικού από τα Βαλκάνια στην Καβάλα μία γιορτή σειρών, ως λαϊκό είδος για όλους, μικρούς και μεγάλους, διαβασμένους και αδιάβαστους. Να ετοιμάσουμε ένα ωραίο Σαββατοκύριακο στην Καβάλα, που να έρθουν και από τα Βαλκάνια κόσμος και προσωπικότητες, από τις γειτονικές χώρες με τις οποίες η ιστορία της Καβάλας είναι πολύ στενά συνδεδεμένη. Κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί σε ευρύ επίπεδο και ίσως είναι ευκαιρία να γίνει με τις σειρές, γιατί είναι λαϊκό είδος πνευματικής κατανάλωσης και δημιουργίας. Δεν σας κρύβω ότι είναι ένας από τους βασικούς στόχους μας για το 2018, αν δεν γίνει το 2018 θα γίνει αργότερα, αλλά εμείς έχουμε στόχο να γίνει η Καβάλα η πόλη από τα Βαλκάνια που θα υποδεχθεί μία τέτοια γιορτή. Θα προτείνουμε προβολές, εργαστήρια, διαγωνισμούς σεναρίου και φυσικά θα έχουμε ένα αριθμό προσωπικοτήτων από τα Βαλκάνια που έχουν παίξει, δημιουργήσει ή παράξει τηλεοπτικές ή διαδικτυακές σειρές.

Γιατί τα Τούρκικα σήριαλ έχουν τέτοια διεισδυτικότητα στην παγκόσμια αγορά

Η Τούρκικη περίπτωση είναι μία ιδιαίτερη, εξαιρετική περίπτωση. Είναι ένα είδος οδοστρωτήρα των τηλεοπτικών σειρών και παραγωγών που έχουν το καλό ότι αρέσουν στα κοινά όλων ανεξαιρέτως των Βαλκανίων, όχι όμως απαραίτητα όλων των Δυτικών χωρών. Αρέσουν πολύ στα Βαλκάνια, στη Λατινική Αμερική, στη Βραζιλία,  αλλά δεν αρέσουν στο δυτικόφερτο κοινό που δεν έχει συνηθίσει αυτό το μελό θα έλεγα. Οι άλλες 11 χώρες των Βαλκανίων έχουν την δική τους παράδοση στην παραγωγή κινηματογράφου και τηλεόρασης που η Ελλάδα δεν την έχει σε τέτοιο σημείο. Οι δύο πρώτες χώρες που κάνουν πολύ καλές σειρές είναι η Βουλγαρία και η Σερβία. Όλες αυτές οι ανατολικές χώρες έχουν πάρα πολύ μεγάλη παράδοση στον ποιοτικό κινηματογράφο, συνήθισαν να βλέπουν σειρές και λαϊκές και «διανοουμενίστικες» και δεν υπήρχε τέτοιος διαχωρισμός, λόγω της υψηλής ποιότητας. Στην Ελλάδα τις μεγαλύτερες και ποιοτικότερες σειρές τις είχε κάνει η ΕΡΤ,  όπως το «Εκείνος και Εκείνος», «Οι Έμποροι των Εθνών» κι άλλες σειρές. Τώρα βρισκόμαστε σε περίοδο που η Ελλάδα δεν έχει κάνει σημαντικές προσπάθειες, εκτός από το «Νησί» του MEGA που πουλήθηκε σε πάνω από 100 χώρες. Η Τουρκία όμως το θεωρεί ως ένα μέσο βιομηχανικό, τηλεοπτικό, με το οποίο ασκεί και διπλωματία και σε άλλες χώρες.