Πώς βλέπουν οι μαθητές την τηλεκπαίδευση: Διαφωτιστική έρευνα των μαθητών του 2ου Γυμνασίου Χρυσούπολης [πίνακες]

Εκπαίδευση δια ζώσης vs τηλεκπαίδευση: Ποιος είναι ο «νικητής» με τα μάτια των μαθητών-Οι συχνότερες φράσεις-έκπληξη μαθητών και καθηγητών κατά τα τηλε-μαθήματα και τα ευτράπελα κατά τη διαδικασία

Δεν χωράει αμφιβολία πως ο κορονοϊός άλλαξε σχεδόν τα πάντα στην καθημερινότητά μας. Άλλοι τομείς επηρεάστηκαν λιγότερο και άλλοι περισσότερο. Όλοι, όμως, αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Ο τομέας που επηρεάστηκε άμεσα ήταν ο εκπαιδευτικός, ο οποίος αναγκάστηκε να κατεβάσει «ρολά» σε οποιαδήποτε μορφή δια ζώσης διδασκαλίας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Προκειμένου να συνεχιστεί το διδακτικό έργο, εφαρμόστηκε σε όλες τις εκπαιδευτικές δομές η μέθοδος της τηλεκπαίδευσης.

Και αν στα πανεπιστημιακά ιδρύματα αυτό ήταν κάτι που χρησιμοποιούταν στο παρελθόν, δεν ισχύει το ίδιο και για τα σχολεία. Σε αυτά η τηλεκπαίδευση αποτέλεσε και αποτελεί μία μέθοδο που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά.

Πώς, όμως, βλέπουν οι μαθητές την τηλεκπαίδευση; Απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα προσπαθεί να δώσει το 2ο Γυμνάσιο Χρυσούπολης στην Καβάλα, πραγματοποιώντας έρευνα στο πλαίσιο του μαθήματος της Τεχνολογίας.

Ειδικότερα, οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου πραγματοποίησαν την έρευνα από τις 18 έως τις 23 Δεκεμβρίου 2020, χρησιμοποιώντας ερωτηματολόγιο διαδικτυακά. Το δείγμα  της έρευνας ήταν οι 171 μαθητές και μαθήτριες του σχολείου, οι οποία απάντησαν σε μια σειρά ερωτήσεων σχετικά με την τηλεκπαίδευση. Υπεύθυνος καθηγητής της έρευνας ήταν ο τεχνολόγος, Γιώργος Ξανθόπουλος.

Τα αποτελέσματα της έρευνας σε πίνακες

Παράλληλα, οι μαθητές κλήθηκαν να αναφέρουν αστεία περιστατικά και στιγμές κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης.

Ακολουθούν ενδεικτικές απαντήσεις:

  • Με ρώτησε η κυρία, δεν ήμουν εκεί και απάντησε ο αδερφός μου γιατί νόμιζε πως θα πάρω απουσία
  • Την ώρα της γυμναστικής έπεσα μέσα στο σπίτι και πόνεσα λίγο αλλά ήταν αστείο
  • Ένας φίλος μου είχε ξεχάσει να κλείσει το μικρόφωνο και μάλωνε με τα αδέρφια του
  • Η κυρία μιλούσε με τα παιδιά της και ακούγαμε τα πάντα
  • Ο καθηγητής είχε προβλήματα σύνδεσης και ένας συμμαθητής μου έβαζε τραγούδια μέσα στην τάξη και αστείες φωνές από meme
  • Μία μέρα την τελευταία ώρα, σχεδόν όλοι μιλούσαμε στην  ομαδική, ενώ ο καθηγητής έκανε μάθημα
  • Ένα παιδί από την τάξη μου αντί να πει παρών είπε παρούσα και τότε όλοι γελούσαμε
  • Την τελευταία ώρα μπήκε ένας άγνωστος και έλεγε διάφορα και προσποιούνταν ότι ήταν κάποιος από το τμήμα μας και είχαν ένα μικρό καβγά με τον καθηγητή
  • Είχαμε μάθημα και αντί να κάνουμε κανονικά το μάθημα κάναμε μονό τα πέντε λεπτά επειδή την καθηγήτρια την πετούσε έξω το σύστημα συνεχώς
  • Ένας μαθητής ρώτησε την κυρία πόσο χρονών είναι, άνοιξα τότε το μικρόφωνο μου και είπα «Δεν πρέπει να ρωτάμε τα κορίτσια (έπρεπε να πω γυναίκες) πόσο χρονών είναι»
  • Μια φορά χωρίς να το καταλάβω άνοιξα το μικρόφωνο ενώ εγώ τραγουδούσα
  • Στο σπίτι κάνουμε όλοι μάθημα στο ίδιο δωμάτιο και ο αδερφός μου φώναζε στην αδερφή μου να του πει την απάντηση σε μια ερώτηση, με ανοιχτό μικρόφωνο
  • Κάναμε μάθημα χωρίς να μπορεί να μιλήσει κάνεις. Γράφαμε συνέχεια στο chat και στο τέλος μας άφησε και βγήκαμε
  • Τις πρώτες μέρες είχε μπει κάποιος με όνομα «παπάκι» στο μάθημα
  • Ο καθηγητής μου μιλούσε και εγώ κοιμόμουν
  • Είχε μπει κάποιος στην τάξη μας και έβαλε το μπεμπέ Λίλι

Αναφορικά με τα συμπεράσματα της έρευνας φαίνεται ξεκάθαρα πως οι περισσότεροι μαθητές (73%) πεθύμησαν το σχολείο και αυτό που τους λείπει περισσότερο είναι οι φίλοι τους. Το 72% των μαθητών προτιμάει το σχολείο, ενώ η πνευματική κούραση των μαθητών είναι μεγαλύτερη με την τηλεκπαίδευση κι η σωματική τους μικρότερη. Στεναχωριούνται που περνάνε τόσες ώρες μπροστά σε μια οθόνη (61%) και η συντριπτική πλειοψηφία καταλαβαίνει καλύτερα το μάθημα στο σχολείο (83%).

Στα θετικά της τηλεκπαίδευσης είναι το ότι κοιμούνται περισσότερο επειδή ξυπνούν πέντε λεπτά πριν ξεκινήσει το μάθημα. Στα αρνητικά είναι το ότι περνούν πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή και ότι δεν βλέπουν τους φίλους τους.

Οι πιο συχνές φράσεις των μαθητών στην τηλεκπαίδευση είναι: «Με πέταξε έξω και «Πείτε στον καθηγητή να με βάλει». Οι πιο συχνές φράσεις των καθηγητών: «Βγες και ξαναμπές» και «γράψε στο chat».

Σύμφωνα με την έρευνα οι μαθητές δε λένε ψέματα πως έχουν προβλήματα στη σύνδεση για να γλιτώσουν την εξέταση, αλλά μερικές φορές τρώνε και πίνουν, γράφουν μηνύματα στους φίλους τους και «σερφάρουν» στο διαδίκτυο την ώρα του μαθήματος. Στα αστεία της τηλεκπαίδευσης είναι ότι οι καθηγητές κάνουν μάθημα και κάποιοι μαθητές πέφτουν για ύπνο.

Το ThessToday.gr επικοινώνησε με τον υπεύθυνο καθηγητή της έρευνας, Γιώργο Ξανθόπουλο, ο οποίος σημείωσε πως η τηλεκπαίδευση είναι θέμα που ενδιαφέρει πολύ τους μαθητές και αυτό φάνηκε από το πώς αντιμετώπισαν την έρευνα: «Η τηλεκπαίδευση είναι ένα επίκαιρο θέμα και ενδιαφέρει τα παιδιά. Για τους λόγους αυτούς την επιλέξαμε ως θέμα. Είχαμε κάνει μια ακόμη έρευνα στο παρελθόν για τις μαθητικές κοινότητες (πενταμελή και δεκαπενταμελή συμβούλια). Ετοιμάσαμε τις ερωτήσεις με τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου, σκεφτήκαμε τι μπορεί να τους ενδιέφερε. Ήταν κάτι που χάρηκαν τα παιδιά όλων των τάξεων», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τέλος, η διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Χρυσούπολης, Ολυμπία Τσορπατζόγλου, ανέφερε πως επιθυμία ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι να μην αποκλειστεί κανένας μαθητής από την εκπαιδευτική διαδικασία ενώ έδωσε συγχαρητήρια στον υπεύθυνο καθηγητή της έρευνας και τους μαθητές που την διεξήγαγαν: «Αναγνωρίζουμε ότι αυτήν την περίοδο που διανύουμε αντιμετωπίζουμε μια ιδιαίτερα δύσκολη και επικίνδυνη κατάσταση για τη δημόσια υγεία και θα πρέπει να ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών επιστημόνων για την αντιμετώπιση της πανδημίας ώστε να μην κινδυνεύσει κάποιος από την εκπαιδευτική κοινότητα. Το ποσοστό των μαθητριών/τών, που συμμετέχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι πολύ υψηλό. Σε αυτό συντελεί η θέληση και η επιθυμία ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας να μην αποκλειστεί κανένα παιδί από την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά αυτή να προχωρήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Συγχαρητήρια στον εκπαιδευτικό-τεχνολόγο, κ. Γιώργο Ξανθόπουλο, και τους μαθητές της Γ’ τάξης για την πρωτότυπη και πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα. Συγχαρητήρια αξίζουν, επίσης, οι μαθητές για την ανταπόκριση από τη δική τους πλευρά. Μην ξεχνάμε ότι οι μαθητές είναι αρμόδιοι για αυτό το θέμα. Αυτοί  χρησιμοποιούν την τηλεκπαίδευση περισσότερο από κάθε άλλον. Αυτοί που  μέσα από μια οθόνη υπολογιστή, tablet ή κινητού προσπαθούν να μορφωθούν. Με την ευκαιρία την νέας χρονιάς θα ήθελα να ευχηθώ σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς, Χρόνια Πολλά και το νέο έτος να φέρει και το τέλος της πανδημίας», σημείωσε.

*Πηγή: thesstoday.gr Ρεπορτάζ: Ναπολέων Παπαδόπουλος