Καβάλα, εικόνα ντροπής: Βανδάλισαν με γκράφιτι την πλατεία Μεχμέτ Αλή [φωτογραφίες]

Οι «βαριές» υπογραφές των Verrucci και Δημητριάδη δεν σταμάτησαν κάποιους από το να «μαυρίσουν» με σπρέι μια ευμεγέθη επιφάνεια «λερώνοντας» την ανατολική όψη από το «θεατράκι» της ιστορικής πλατείας

Σαν να μην έφτανε η συνεχόμενη υποβάθμιση της πλατείας Μεχμέτ Αλή που, τις τελευταίες δεκαετίες, έχει μετατραπεί σε… πάρκινγκ (!), κάποιοι θεώρησαν ότι ένα από τα ιστορικότερα σημεία-τοπόσημα της Καβάλας χρειάζεται και τη δική τους… αισθητική (sic) παρέμβαση.

Την πλατεία Μεχμέτ Αλή στη «μύτη» της χερσονήσου της Παναγίας, σχεδίασε στα 1931-1934 ο κορυφαίος Ιταλός αρχιτέκτονας Ernesto Verrucci. Στην πλατεία «δεσπόζουν» ο επιβλητικός αδριάντας του Μοχάμεντ Άλι [Μεχμέτ Αλή] που φιλοτέχνησε στο Παρίσι ο παγκοσμίου φήμης Έλληνας γλύπτης (και ιδρυτής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Ελλάδας) Κωνσταντίνος Δημητριάδης και παραπλεύρως η Οικία του Καβαλιώτη ιδρυτή της Αιγυπτιακής Δυναστείας η οποία, με τη φροντίδα της οικογένειας Μισσιριάν, έχει αναστυλωθεί υποδειγματικά [μαζί με το μνημείο του Imaret] και λειτουργεί ως Μουσείο.

Δυστυχώς, κάποιοι θεώρησαν ότι στα ιστορικά φορτισμένα αυτά μάρμαρα βρήκαν πρόσφορο «χώρο» για να «εκφράσουν» τα ποδοσφαιρικά τους «πιστεύω» και έτσι, πήραν μερικά μπουκάλια σπρέι και «μαύρισαν» μια ολόκληρη επιφάνεια που είναι ορατή από την ανατολική πλευρά της πλατείας, κάτω από τα σκαλιά που σχηματίζουν αυτό στο οποίο πολλές φορές αναφερόμαστε ως «θεατράκι», αφού εκεί κατά καιρούς γίνονται και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

«Οι πρόγονοί μας ήθελαν μιαν… άλλη Καβάλα, επίκεντρο στο κόσμο…»

Τον βανδαλισμό του χώρου εντόπισε ο ιστορικός ερευνητής Κώστας Παπακοσμάς, αναρτώντας τις σχετικές φωτογραφίες και γράφοντας το παρακάτω σχόλιο στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook:

«Πριν 90 χρόνια ο διάσημος γλύπτης Δημητριάδης φθάνει στην Καβάλα kai συζητά με τις τοπικές αρχές για την κατασκευή του αγάλματος του Μoχάμεντ Άλι μπροστά από το σπίτι του ιδρυτή της Αιγυπτιακής Δυναστείας. Αυτό είναι η επιθυμία των Ελληνικών Κοινοτήτων στην Αίγυπτο που αναλαμβάνουν σχεδόν όλα τα έξοδα. Το άγαλμα δημιουργείται στο Παρίσι. Όλος ο χώρος διαμορφώνεται με τις οδηγίες και τα σχέδια του διάσημου Ιταλού Αρχιτέκτονα Ε. Βερούτσι. Κυριαρχεί το μάρμαρο (Πεντελικό και Θάσου). Σήμερα…; Εύκολα καταστρέφουμε… “εκφραζόμαστε”… 90 χρόνια πριν, οι πρόγονοί μας ήθελαν μιαν… άλλη Καβάλα, επίκεντρο στο κόσμο…».