Καθηγητές του 3ο ΓΕΛ Καβάλας επιμορφώθηκαν στην εκπαίδευση προσφύγων [φωτογραφίες]

Η δράση υλοποιήθηκε μέσω το προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1 την περίοδο 2019-2021 και έλαβε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με το ποσό των σχεδόν 20.000 ευρώ

Η Παιδαγωγική Ομάδα  Erasmus+ του 3ου Γενικού Λυκείου Καβάλας με το δελτίο τύπου που εξέδωσε αισθάνεται την ανάγκη να εκφράσει την ικανοποίησή της για την επιτυχή, παρά τις δυσκολίες της πανδημίας, υλοποίηση του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1, για το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με το ποσό των 19.592 ευρώ.

Το σχολείο αιτήθηκε και έλαβε χρηματοδότηση τον Ιούλιο του 2019 για μία διετία, μέσα στην οποία αποφάσισε προγραμματικά να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μια σειρά επιμορφωτικών ευκαιριών για τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων που αποφάσισαν την εμπλοκή τους στο πρόγραμμα αυτό, αξιοποιώντας το ευρωπαϊκό του πρόσημο στη βάση της πίστης για μια ολιστική προσέγγιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και για το άνοιγμα της σχολικής κοινότητας στην κοινωνία, ελληνική και ευρύτερα ευρωπαϊκή.

Ο τίτλος του προγράμματος, «Ειδική αγωγή, εκπαίδευση προσφύγων και μέθοδοι διδασκαλίας: συμπερίληψη και καινοτομία στην πράξη» (Special education, refugee education and teaching methods: inclusion  and innovation in practice), συγχρονίζεται με τη βούληση-δέσμευση του σχολείου στην καινοτομική διδακτική μεθοδολογία και τη συμπερίληψη μαθητών και μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα κλήθηκε να υπηρετήσει την ακόλουθη στοχοθεσία, όπως περιλήφθηκε στον στρατηγικό σχεδιασμό του σχολείου μας για το χρονικό διάστημα 2019-2021:
– επέκταση του ψηφιακού γραμματισμού των εκπαιδευτικών, προκειμένου αυτός να χρησιμοποιηθεί ως μέσο για μια επιτυχημένη διδασκαλία:
– διαφοροποιημένη διδασκαλία σε τμήματα της γενικής εκπαίδευσης για μαθητές με ΜΔ (διαγνωσμένους ή μη)
– προσέλκυση του ενδιαφέροντος των μαθητών με την οργανική ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη διδακτική πορεία
– καινοτομικές μέθοδοι διδασκαλίας στηριγμένες στην εικόνα-ψηφιακό κόσμο.

Πρέπει να τονιστεί εδώ ότι το σχολείο παρατηρώντας:
α) την ξεκάθαρα αυξητική τάση φοίτησης μαθητών με εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες
β) την όλο και πιο μεγάλη αναγκαιότητα ένταξης προσφυγοπαίδων και μεταναστών της πόλης μας στη σχολική εκπαίδευση του δεύτερου κύκλου της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διέγνωσε εξαρχής την ανάγκη να ανταποκριθεί στις δύο αυτές πρόσθετες «προκλήσεις».

Γι’ αυτό και αναζήτησε επιμορφωτικές ευκαιρίες σε ευρωπαϊκές χώρες και επιμορφωτικά προγράμματα για τα οποία είχε την πεποίθηση ότι θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατεύθυνση
α) της κατανόησης των δυσκολιών της αγωγής και εκπαίδευσης μαθητών και μαθητριών ειδικών κατηγοριών
β) της θεωρητικής προετοιμασίας και πρακτικής εφαρμογής καινοτόμων διδακτικών μεθοδολογιών όπως η «παιχνιδοποίηση» (gamification) και η «ανεστραμμένη τάξη (flipped classroom), με την τελευταία μάλιστα να αποτελεί μια διδακτική μέθοδο αιχμής, άμεσης εφαρμογής από το σχολικό έτος 2021-2022, σύμφωνα με τις πρόσφατες εξαγγελίες της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, υπό το φως της εξ αποστάσεως διδασκαλίας λόγω της πανδημίας.

Η Παιδαγωγική Ομάδα του σχολείου αποτελούνταν από τον Ευάγγελο Αδάμο, Φιλόλογο, την Μαρία Παπαδοπούλου, Φιλόλογο, την Αγγελική Πουπούλη, Φιλόλογο και την Μαρία Δημητριάδου, Αγγλικής Γλώσσας. Οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν τέσσερα επιμορφωτικά προγράμματα ανά δύο, στη Στοκχόλμη τον Οκτώβριο του 2019 και στη Μαδρίτη τον Φεβρουάριο του 2020. Και οι δύο «κινητικότητες», σύμφωνα με την συναφή ορολογία των προγραμμάτων Erasmus+, υλοποιήθηκαν το πρώτο έτος του προγράμματος, δηλαδή το σχολικό έτος 2019-2020, διότι εξαρχής ορίστηκε ότι το δεύτερο έτος, δηλαδή το σχολικό έτος 2020-2021, θα ήταν το έτος της υλοποίησης-εφαρμογής (implementation).

Τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας αναμφίβολα δημιούργησαν ακατάλληλες συνθήκες για την εφαρμογή της κεκτημένης από τις επιμορφώσεις μας γνώσης στο πεδίο της εκπαίδευσης μαθητών ειδικών κατηγοριών, και μάλιστα με την οπτική της συμπερίληψης. Από την άλλη, όμως, η τηλεκπαίδευση διευκόλυνε την εφαρμογή καινοτομικών διδακτικών τεχνικών που στηρίζονται στο παιχνίδι και στις τεχνολογίες της πληροφορικής και της επικοινωνίας. Έτσι, τελικά, ο απολογισμός της εμπειρίας μας είναι αναμφίβολα θετικός.

Το σχολείο, συμπράττοντας με την Παιδαγωγική Ομάδα του 2ου ΓΕΛ Καβάλας και του 2ου Γυμνασίου Καβάλας, προσπάθησε να διαχύσει τα αποτελέσματα του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1 μέσα από ένα ειδικά σχεδιασμένο και επιτυχημένο webinar, που απευθύνθηκε σε εκπαιδευτικούς του Νομού μας στις 28 Ιουνίου 2021.

Η ιστοσελίδα που δημιουργήθηκε ειδικά για το πρόγραμμα (https://mrdimitriadou.weebly.com/) είναι πλούσια σε υλικό, εξηγεί το πνεύμα των επιμορφώσεων που παρακολουθήσαμε, διαθέτει επαρκέστατη τεκμηρίωση και συνδέσμους για περαιτέρω προσωπική έρευνα και, πάνω απ’ όλα, εκθέτει σχέδια μαθήματος που υλοποιήθηκαν σε εφαρμογή της επιμόρφωσης στην Ευρώπη.

Το σχολείο, δεσμευμένο στην ικανοποίηση της σχολικής κοινότητας (μαθητές/-τριες, γονείς, εκπαιδευτικοί) μέσα από την προσφορά ποιοτικής εκπαίδευσης ανακοινώνει με χαρά ότι συμμετέχει για τη διετία 2021-2023 σε πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ2 (περιλαμβάνει και κινητικότητες μαθητών/τριών) με συντονίστρια χώρα την Ιταλία.

Τέλος, το 3ο Γενικό Λύκειο αισθάνεται ιδιαίτερα υπερήφανο, γιατί επτά μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων αποτελούν τη νέα Παιδαγωγική Ομάδα του, η οποία σχεδίασε και επέτυχε τη Διαπίστευση (Accreditation) του σχολείου μας από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να έχει εύκολη πρόσβαση για τη χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών επιμορφωτικών προγραμμάτων του την περίοδο από τον Μάρτιο του 2021 έως και τον Δεκέμβριο του 2027 με ένα ποσό που φτάνει τις 150.000 ευρώ περίπου. Υποσχόμαστε νέα ενημέρωση για τις ευρωπαϊκές δράσεις μας και προτρέπουμε το αναγνωστικό κοινό να επισκεφτεί την ιστοσελίδα (https://mrdimitriadou.weebly.com/) του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1, 2019-2021που λήγει επιτυχώς τον Αύγουστο του 2021.