Ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες κυκλοφορούν… παράνομα στη Βόρεια Ελλάδα

Τα συμπεράσματα από τους ελέγχους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων-Ποιες κατηγορίες αυτοκινήτων αφορούν οι παραβάσεις σχετικά με την καταβολή του τέλους ταξινόμησης των οχημάτων ιδιωτικής χρήσης

Αυτοκίνητα ανασφάλιστα. Αυτοκίνητα που οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας. Επίσης αυτοκίνητα που στα χαρτιά οι πινακίδες τους έχουν κατατεθεί, αλλά στην πράξη κυκλοφορούν κανονικά, αφού τα τελευταία χρόνια η κατάθεση των πινακίδων γίνεται με ηλεκτρονικό και όχι φυσικό τρόπο, με την ευθύνη των ιδιοκτητών τους. Είναι χιλιάδες τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν παρανόμως στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι σημαίνει κάτι τέτοιο τόσο για την ασφάλεια των μετακινήσεων όσο και για την απώλεια εσόδων από το κράτος.

Σε αυτήν τη συγκυρία η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) διενεργεί συστηματικούς ελέγχους, ως προς το σκέλος που την αφορά. Οι ελεγκτικές της υπηρεσίες τους τελευταίους μήνες έχουν δώσει ιδιαίτερο βάρος στους ελέγχους νόμιμης κυκλοφορίας και καταβολής του τέλους ταξινόμησης των οχημάτων ιδιωτικής χρήσης.

Συγκεκριμένα, από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα η ΑΑΔΕ, στην περιοχή χωρικής αρμοδιότητας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Τελωνείων (ΕΛΥΤ) Θεσσαλονίκης, δηλαδή στη Μακεδονία, τη Θράκη και τη Θεσσαλία, διενήργησε πάνω από 1.000 ελέγχους τόσο σε ιδιωτικά αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες όσο και σε διασκευασμένα αυτοκίνητα. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, καθώς το ποσοστό παραβατικότητας ξεπερνά το 25%. Δηλαδή ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα αυτών των δύο κατηγοριών που κυκλοφορούν στους βορειοελλαδικούς δρόμους βαρύνεται με σημαντικότατες παραβάσεις και παρανομίες.

Οι κύριες κατηγορίες των διαπιστωθεισών παραβάσεων αφορούν σε μη καταβολή του τέλους ταξινόμησης για οχήματα με ξένες πινακίδες που κατέχουν και κυκλοφορούν πρόσωπα μόνιμα εγκατεστημένα στην Ελλάδα, αλλά και σε μικρά επαγγελματικά οχήματα ανοιχτού τύπου τα οποία έχουν διασκευαστεί σε κλειστού τύπου, με την προσθήκη άκαμπτου καλύμματος στον χώρο φόρτωσης.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα παράνομης κυκλοφορίας οχημάτων με ξένες πινακίδες εντοπίζεται στη Βόρεια Ελλάδα και ιδιαίτερα στους Νομούς που συνορεύουν με τη Βουλγαρία, καθώς δεν προβλέπεται τελωνειακός έλεγχος κατά τη διέλευση των ΙΧ αυτοκινήτων από τα αντίστοιχα συνοριακά φυλάκια, όπως γίνεται στα σύνορα με τρίτες χώρες.

Ασφαλώς στην έξαρση του συγκεκριμένου φαινομένου έχει συμβάλλει η επιχειρηματική δραστηριότητα των Ελλήνων στη Βουλγαρία, που κάποιοι νομίζουν ότι μπορούν να αποφεύγουν την εκπλήρωση υποχρεώσεών τους στην Ελλάδα, κάτι που δεν ισχύει. Τα οχήματα με ξένες πινακίδες επιτρέπεται να τα οδηγούν στην Ελλάδα μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, εκτός πολύ συγκεκριμένων εξαιρέσεων. Τα πρόστιμα είναι αρκετά υψηλά και στην περίπτωση που δεν καταβληθούν, ο κάτοχος καλείται να εγκαταλείψει το όχημα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, διαφορετικά πρέπει να πληρώσει το πρόστιμο και είτε να φύγει το αυτοκίνητο από τη χώρα είτε να προχωρήσει σε ταξινόμηση του αυτοκινήτου στο αρμόδιο τελωνείο, καταβάλλοντας τα ανάλογα τέλη.

Από την άλλη πλευρά, τα διασκευασμένα οχήματα είναι συνήθως διπλοκάμπινα μικρά φορτηγά τα οποία χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα και σαν επιβατικά. Στην πράξη πρόκειται για τζιπ 4 Χ 4, για τα οποία οι ιδιοκτήτες τους δεν επιθυμούν να πληρώσουν τους αναλογούντες δασμούς και τέλη, που λογικά είναι υψηλά, αφού πρόκειται για αυτοκίνητα σημαντικής αξίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αρκετές περιπτώσεις η διασκευή ενός διπλοκάμπινου μικρού φορτηγού σε πολυτελές τζιπ γίνεται πριν από την αγορά τους και δεν έχει καταβληθεί το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης που αφορά στα αυτοκίνητα τα οποία είναι κλειστού τύπου.

Όπως επισημαίνουν τα στελέχη της ΑΑΔΕ, οι υποψήφιοι αγοραστές διπλοκάμπινων μικρών φορτηγών που φέρουν άκαμπτο κάλυμμα στο χώρο φόρτωσης, πρέπει να ελέγχουν πριν από την αγορά του αυτοκινήτου, εάν στην άδεια κυκλοφορίας αναφέρεται ότι το όχημα είναι κλειστού και όχι ανοικτού τύπου, ώστε εκ των υστέρων να μην πληρώνουν οι ίδιοι τη νύφη.

*Πηγή: voria.gr-Γιώργος Μητράκης