1ο ΓΕΛ Καβάλας: «Μάθημα» ποίησης με την Αρίστη Ζαΐμη

Οι μαθητές της Γ’ τάξης ήρθαν σε επαφή με την Ποίηση και αντίκρισαν τη Λογοτεχνία από άλλη οπτική γωνία μέσα από τη διαδικτυακή συνάντηση με την Καβαλιώτισσα ποιήτρια, που ζει και εργάζεται στην Βρετανία ως δικηγόρος

Μια ξεχωριστή εμπειρία έζησαν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου του 1ου ΓΕΛ Καβάλας, όταν μετά από πρωτοβουλία της εκπαιδευτικού Θεοδώρας Γκάγκου και του τμήματος Γ2 του σχολείου, συνομίλησαν με την ποιήτρια Καβαλιώτισσα Αρίστη Ζαΐμη.

Η Αρίστη Ζαΐμη κατάγεται από την πόλη μας, την Καβάλα, ζει και εργάζεται στην Βρετανία ως δικηγόρος. Εξέδωσε την ποιητική συλλογή «Στραβαίγκιν Κόσμος Πλανόδιος» και ήταν υποψήφια για το Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα 2021. Η συνάντηση διεξήχθη διαδικτυακά και αποτέλεσε μια από τις πιο συγκλονιστικές εμπειρίες που είχαν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου στα μαθητικά τους χρόνια.

Αρχικά, οι μαθητές απηύθυναν μια σειρά ερωτήσεων εν είδει συνέντευξης. Στο ερώτημα για τον ρόλο που διαδραματίζει η ποίηση για την ίδια η ποιήτρια υπογράμμισε με ειλικρίνεια: «Η ποίηση είναι τρόπος ζωής, τρόπος έκφρασης και κομμάτι του εαυτού μου», «Η ποίηση για μένα λειτουργεί ως μια πυξίδα, μάλλον καλύτερα είναι ο Βορράς στην πυξίδα μου». Στη συνέχεια, οι μαθητές πληροφορήθηκαν πολύ σημαντικά στοιχεία αναφορικά με τη διαδικασία της ποιητικής γραφής και για θέματα της ποιητικής της έμπνευσης.

Της έθεσαν ενδιαφέρουσες ερωτήσεις σχετικά με τα ερεθίσματα της έμπνευσης, τα πρώτα βήματά της στην ποίηση, την ύπαρξη αυτοβιογραφικών στοιχείων στα ποιήματα, τον ρόλο της ποίησης στην εποχή μας. Η ποιήτρια, προσηνής και φιλική, απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις των μαθητών γοητεύοντας τους νεαρούς συνομιλητές της με την ενάργεια του λόγου της, την ειλικρίνεια και την γλυκύτητά της. Αυτό που όλοι οι νεαροί μαθητές αντιλήφθηκαν και υπογράμμισαν ήταν ο σεβασμός με τον οποίο στάθηκε απέναντι στους νεαρούς αναγνώστες και συνδιαλέχθηκε μαζί τους αναφορικά με το θέμα της Ποίησης και της Δημιουργίας.

Έπειτα, ακολούθησε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με την ποιητική συλλογή «Στραβαίγκιν» και τις ενότητες στις οποίες διαρθρώνεται το ποιητικό αυτό έργο. Είναι αξιοσημείωτο πως οι νέοι μαθητές εξέφρασαν ενδιαφέρουσες απόψεις και εισχώρησαν βαθύτερα στα ποιήματα της Ζαΐμη αποδίδοντας τα νοήματα. Αδιαμφισβήτητα, η ίδια η ποιήτρια εντυπωσιάστηκε από την επίδραση που είχε η ποιητική της συλλογή στους νεαρούς αναγνώστες, καθώς επίσης και από την προθυμία και το ενδιαφέρον που τους κατέκλυσε, ενώ πολλάκις έμεινε έκπληκτη από τις τοποθετήσεις των μαθητών οι οποίοι είχαν κατανοήσει σε μεγάλο βαθμό τα πολλαπλά μηνύματα που η ίδια επιδιώκει να μεταδώσει στο αναγνωστικό κοινό.

Τέλος, με αφορμή ένα ερμηνευτικό σχόλιο αναφορικά με το ποίημα «Όλοι μετρούν στην μητρική τους» από τη δεύτερη ενότητα «Επί της Γης» η ποιήτρια και οι μαθητές αντάλλαξαν απόψεις για το εύρος της ερμηνευτικής προσέγγισης και την προσπάθεια των αναγνωστών να εισχωρήσουν στον εσωτερικό κόσμο των ποιητικών νοημάτων, ενώ η Αρίστη Ζαΐμη τόνισε πως είναι αξιοθαύμαστο το φάσμα των διαφορετικών ερμηνειών που προκύπτουν από την ανάγνωση ενός ποιήματος.

Οι συνομιλητές ενθουσιάστηκαν από τη συνάντηση αυτή, έστω και διαδικτυακή, και αυτό ήταν πασίδηλο στα μάτια τους με το πέρας της εκδήλωσης. Οι νέοι ήρθαν σε επαφή με την Ποίηση και τον Ποιητή και αντίκρισαν τη Λογοτεχνία από άλλη οπτική γωνία. Η εκδήλωση αυτή αποτέλεσε ένα σημαντικό γεγονός για τη σχολική κοινότητα, καθώς οι μαθητές μοιράστηκαν τις σκέψεις τους, προβληματίστηκαν και διεύρυναν τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Επίσης, και η ποιήτρια φάνηκε πως χάρηκε ιδιαίτερα μ’ αυτήν την συνάντηση, καθώς η ίδια σημείωσε «ήταν χαρά μου που επικοινώνησα με τους νέους και μοιράστηκα μαζί τους σκέψεις και εμπειρίες μου».

Αυτό που είναι αδιαμφισβήτητο είναι πως όσοι ενεπλάκησαν μελετώντας τον «Κόσμο Πλανόδιο» αποκόμισαν τεράστια οφέλη. Η επόμενη μέρα δε θα είναι ίδια για τους μαθητές.