Η Καβάλα τίμησε τους Εθνικούς Αγώνες και την Εθνική Αντίσταση κατά του ναζισμού και του φασισμού

Κατάθεση στεφάνων και Θεία Λειτουργία χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Στεφάνου-Ο πανηγυρικός λόγος από τον Καθηγητή Μαθηματικών του τμήματος Φυσικής του ΔΙΠΑΕ, Βασίλη Τσιάντο

Η Καβάλα τίμησε τη Δευτέρα 9 Μαΐου 2022 τους Εθνικούς Αγώνες και την Εθνική Αντίσταση κατά του ναζισμού και του φασισμού και τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Τόσο ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, Αλέξης Πολίτης όσο και ο Δήμαρχος Καβάλας, Θόδωρος Μουριάδης, καθώς και η βουλευτής Καβάλας με τον ΣΥΡΙΖΑ, Τάνια Ελευθεριάδου, παρέστησαν στη Θεία Λειτουργία που τελέστηκε στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, παρουσία εκπροσώπων των Αρχών, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Στεφάνου και κατέθεσαν στεφάνι στο Ηρώο της πόλης, για την εθνική αντίσταση κατά των δυνάμεων του ναζισμού και του φασισμού.

Δήλωση του Δημάρχου Καβάλας, Θόδωρου Μουριάδη

Σήμερα γιορτάζουμε τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και τιμούμε τη μνήμη όσων έχυσαν το αίμα τους για την ελευθερία μας. Η θυσία αυτών των ανθρώπων πρέπει να λειτουργεί ως παράδειγμα προς μίμηση για όλους μας.

Ο πανηγυρικός λόγος από τον Καθηγητή Μαθηματικών του τμήματος Φυσικής του ΔΙΠΑΕ, Βασίλη Τσιάντο

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Αντιπεριφερειάρχη για την τιμή που μου έκανε να εκφωνήσω τον πανηγυρικό της σημερινής ημέρας, για τον Εορτασμό των Εθνικών Αγώνων και της Εθνικής Αντίστασης κατά του Ναζισμού και του Φασισμού και της λήξης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Φοβάμαι, όμως, ότι τα λόγια που σκέφτηκα να χρησιμοποιήσω και τα οποία θα ακολουθήσουν είναι πολύ κατώτερα των αγώνων των ηρωίδων και ηρώων που τιμούμε σήμερα. Οι πράξεις τους είναι πολύ ανώτερες από τα οποιαδήποτε λόγια. Γι’ αυτό συγχωρείστε με αν τα λόγια μου δεν φανούν αντάξια των αξίων αυτών προγόνων μας.

Πριν περάσουμε, όμως, στα ανδραγαθήματα των ηρώων αυτών ας αναλογιστούμε για λίγο πως ξεκίνησε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Ποια ήταν τα αίτιά του και το σημαντικότερο ποιες οι επιπτώσεις του. Έτσι, θα αντιληφθούμε καλύτερα τα μηνύματα, τα οποία μας μεταφέρουν οι ηρωίδες και οι ήρωές μας. Διότι, οι νεκροί μιλούν! Μιλούν με τις πράξεις τους. Σε εμάς επαφίεται αν θα ακούσουμε ή όχι αυτά που θέλουν να μας πουν. Ένα από αυτά που μας λένε είναι ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται. Σε επιστημονικό άρθρο του 2016 που αναφέρεται στον Άγγλο φιλόσοφο Τόμας Χόμπς (5/15 April 1588-4/14 December 1679), ο οποίος μετέφρασε την «Ιστορία» του Θουκυδίδη το 1629 (σε ηλικία 41 ετών), γράφεται ότι «η ιστορία, στην εποχή του Χομπς, δεν αφορούσε πρωτίστως το παρελθόν. Ακόμη και η αρχαία ιστορία χρησιμοποιήθηκε για να συλλάβει το παρόν και να διαμορφώσει το μέλλον». Επιπλέον, ο ίδιος συγγραφέας γράφει ότι «η εξέταση του Θουκυδίδη του Χομπς δείχνει ότι, πίστευε ότι η αρχαία ιστορία θα μπορούσε επίσης να χρησιμεύσει ως όπλο κατά του πολέμου». Καθώς και ότι «η σημερινή δύναμη του παρελθόντος θα μπορούσε να συνδυαστεί για να προωθήσει ένα πιο ειρηνικό μέλλον». Ένας δεύτερος επιστήμονας γράφει ότι «ο Χομπς εκτιμούσε τον Θουκυδίδη για την ικανότητά του να μετατρέπει τον ελεγκτή σε θεατή, προστατεύοντάς τον έτσι, όσο το δυνατόν περισσότερο, από τους κινδύνους της δημαγωγίας».

Αναρωτιόμαστε, λοιπόν, σήμερα μήπως βρισκόμαστε σε παρόμοιες καταστάσεις; Μήπως ο Θουκυδίδης, ο Χόμπς, οι ηρωίδες και οι ήρωες του 1940-45 μας λένε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και να αφουγκραζόμαστε τα «μηνύματα» που έρχονται; Το «προβλέπειν», κατά τον Θουκυδίδη είναι το μεγαλύτερο προσόν ενός πολιτικού. Μήπως σήμερα κινδυνεύει η Ειρήνη; Μήπως σήμερα σε πολλές περιπτώσεις κυριαρχούν οι δημαγωγοί; Μήπως οι δημαγωγοί είναι ο κίνδυνος για την δημοκρατία και την Ειρήνη;

Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος δεν ξεκίνησε «εξαίφνης». Προηγήθηκαν πολλά γεγονότα και μάλιστα πολεμικά γεγονότα. Μερικά από αυτά είναι,

  • η Ιταλική εισβολή στην Αιθιοπία (1935)
  • Ο Ισπανικός εμφύλιος πόλεμος (1936-1939)
  • Η Ιαπωνική εισβολή στην Κίνα (1937)
  • Συγκρούσεις Σοβιετικής Ένωσης και Ιαπωνίας
  • Προσάρτηση Αυστρίας στην Γερμανία (1938)
  • Προσάρτηση Τσεχοσλοβακίας στην Γερμανία (1939)
  • Τορπιλισμός «Έλλης»

Στα αίτια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου περιλαμβάνονται, οι όροι της συμφωνίας των Βερσαλλιών, οι οποίοι ήταν εξοντωτικοί για την Γερμανία (μήπως και οι όροι των μνημονίων δεν ήταν εξοντωτικοί για την Ελλάδα;). Άρα, μήπως προετοιμάζονται και πάλι οι εταίροι στην μελλοντική σύρραξη; Βλέποντας και την σταθερή στήριξη της Γερμανίας στην Τουρκία;

Οι όροι ήταν δυσβάσταχτοι για την Γερμανία, άρα οι Γερμανοί την θεωρούσαν άδικη (τη συμφωνία) προέβλεπε:

  • Πολεμικές αποζημιώσεις
  • Αποστρατικοποίηση
  • Αφαίρεση εδαφών, κ.λπ.

Άρα, μήπως έχουμε και σήμερα φαινόμενα σαν τα προεόρτια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου; Μήπως πρέπει να διαβάζουμε και να ξαναδιαβάζουμε την ιστορία; Λέγεται ότι ο ρήτορας Δημοσθένης διάβασε επτά φορές την «Ιστορία» του Θουκυδίδη, τον οποίο θαύμαζε. Μάλιστα έλεγε ότι ήταν απαραίτητο αυτό για τον καθένα που ήθελε να ασχοληθεί με την πολιτική.

Τί άλλο μας διδάσκουν οι πρόγονοί μας, αγαπητές κυρίες και αγαπητοί κύριοι; Μας διδάσκουν την ενότητα. Ο λαός και η ηγεσία το 1940 ήταν μία γροθιά. Ο δρόμος, λοιπόν, για τους εθνικούς αγώνες είναι η ενότητα και ο κοινός σκοπός. Αυτό πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οι σημερινοί πολιτικοί μας. Πώς, δηλαδή, θα πετύχουν να ενώσουν τον λαό και όχι να τον οδηγούν στην διαίρεση και την διχόνοια. Καλός ηγέτης είναι αυτός που ενώνει τις αντιμαχόμενες κοινωνικές ή πολιτικές ομάδες, όχι αυτός που διαιωνίζει την διαίρεση. Γιατί; Διότι η διχόνοια είναι η χειρότερη ασθένεια μίας πολιτείας. Και εμείς οι Έλληνες το έχουμε ζήσει αυτό πολλές φορές.

Αλβανικό έπος, Κορυτσά, Πόγραδετς, Άγιοι Σαράντα, Αργυρόκαστρο, Χειμάρα.

Η Δεύτερη ιταλική επίθεση (άνοιξη 1941) με 17 Μεραρχίες απέτυχε. Απολογισμός; 1000 Έλληνες στρατιώτες τραυματίες κάθε ημέρα.

Να μην ξεχάσω να αναφέρω τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, τον Ελληνικό Κυανούν Σταυρό και όλες τις οργανώσεις και ομάδες που υποστήριξαν τον αγώνα των αξιωματικών, υπαξιωματικών και στρατιωτών του ελληνικού στρατού.

Τί μας διδάσκουν όλοι αυτοί; Μας διδάσκουν το εγώ που κυριάρχησε και κυριαρχεί στην πατρίδα μας τις τελευταίες δεκαετίες; Το εγώ που μας οδήγησε, μαζί με τις λανθασμένες πολιτικές στην οικονομική αποτυχία; Το εγώ που ακόμη και σήμερα, μετά από την οικονομική κρίση, την πανδημία και τώρα την εξοντωτική ακρίβεια λόγω του πολέμου στην Ουκρανία μας οδηγεί στην κοινωνική δυσφορία και πιθανώς στην κοινωνική αναταραχή και έκρηξη;

Όχι, βέβαια. Μας διδάσκουν το Εμείς! Το εμείς, που το εξηγεί εξαιρετικά ο Περικλής σε ένα από τους άλλους δύο λόγους που εκφώνησε προς τους Αθηναίους. Όχι τον Επιτάφιο.

Λέει ο Περικλής, «Εγώ νομίζω ότι μία πόλη εξυπηρετεί καλύτερα το συμφέρον των πολιτών, αν στο σύνολό της βρίσκεται σε ακμή, παρά αν ευτυχεί σε αυτήν ο κάθε πολίτης, αλλά στο σύνολό της η ίδια δυστυχεί. Γιατί, όσο κι αν ευτυχεί ένας πολίτης στις ιδιωτικές του υποθέσεις, αν καταστρέφεται η πατρίδα του, μαζί της το ίδιο χάνεται, ενώ αν δυστυχεί σε πατρίδα που ευημερεί, έχει πολλές ελπίδες να σωθεί»!

Μιας και βρισκόμαστε στον Οίκο του Θεού θα ήθελα να σημειώσω ότι ο Πλάτων πίστευε ότι όλοι οι πόλεμοι γίνονται για το σώμα. Μήπως ήρθε η ώρα να κοιτάξουμε και τη ψυχή; Η ψυχή θέλει Δικαιοσύνη (Κοινωνική,  Πολιτική και Οικονομική), Σύνεση, Σωφροσύνη, Ανδρεία.

Ένας τέτοιος λόγος δεν θα μπορούσε παρά να είναι ένα αντιπολεμικό κήρυγμα. Έτσι, κλείνοντας ας βροντοφωνάξουμε,

Ποτέ πια φασισμός!

Ποτέ πια ναζισμός!

Ποτέ πια πόλεμος!

Ζήτω η Ειρήνη!

Ζήτω η Δικαιοσύνη!

Ζήτω η Ελλάδα!

Ζήτω το Έθνος!