7ο Γυμνάσιο Καβάλας: Ένα ταξίδι στην Πορτογαλία γεμάτο γνώση και βιώματα [φωτογραφίες]

Εκπαιδευτικοί και μαθήτριες του σχολείου βρέθηκαν στη Μαδέρα της Πορτογαλίας συμμετέχοντας σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών Erasmus+ ΚΑ2

ΜΤην εβδομάδα 15 με 22 Ιανουαρίου 2023, δύο εκπαιδευτικοί και τέσσερις μαθήτριες της Γ’ τάξης του 7ου Γυμνασίου Καβάλας παρευρέθηκαν στην πόλη Ponta Do Sol της Μαδέρας της Πορτογαλίας συμμετέχοντας σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών Erasmus+ ΚΑ2 με τίτλο «Healthy, Fit and Never Quit», 2020-1-DE03-KA229-077159_6_.

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν έξι χώρες από όλη την Ευρώπη, οι οποίες έστειλαν από δύο έως τρεις εκπαιδευτικούς και τέσσερις μαθητές για τη τέταρτη συνάντηση του προγράμματος, καθώς είχαν προηγηθεί συναντήσεις στη Γερμανία, στη Γαλλία και στην Καβάλα κατά το 2022.

Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην τέταρτη κινητικότητα, που έγινε στο σχολείο Escola Basica e Secundaria Da Ponta Do Sol στη Μαδέρα της Πορτογαλίας ήταν οι:

  • Σωτηρέλη Καλλιόπη, ΠΕ06
  • Αθανασάκη Αικατερίνη, ΠΕ02

και οι μαθήτριες που συμμετείχαν στην κινητικότητα ήταν οι:

  • Αγανικόλα Ιωάννα (Γ3)
  • Δημητριάδου Στυλιανή (Γ1)
  • Παπαζήση Νίκη (Γ3)
  • Σωτηρέλη Μαρία (Γ3)

Οι συμμετέχουσες χώρες στο πρόγραμμα είναι οι εξής: Γερμανία (συντονίστρια χώρα), Γαλλία, Ελλάδα, Πορτογαλία, Ρουμανία και Ιταλία, οι οποίες έστειλαν αντιπροσώπους για την τέταρτη συνάντηση ανταλλαγής μαθητών. Οι συμμετέχουσες μαθήτριες φιλοξενήθηκαν από οικογένειες των μαθητών του σχολείου Escola Basica e Secundaria Da Ponta Do Sol και τους δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουν και να αλληλεπιδράσουν με μαθητές και καθηγητές από Γαλλία, Πορτογαλία (Μαδέρα), Ιταλία (Σικελία), Γερμανία και Ρουμανία. Η επόμενη κινητικότητα και επιμορφωτική συνάντηση μαθητών και εκπαιδευτικών αναμένεται να γίνει τον Απρίλιο του 2023 στη Ρουμανία.

Βασικός στόχος όλου του σχεδίου είναι η επιμόρφωση των μαθητών και των εκπαιδευτικών των έξι σχολείων σε πρακτικές σωστής διατροφής, σωματικής άσκησης, ενίσχυσης του πνεύματος και του σώματος και απόκτηση αντοχών, για να ανταποκρίνονται στις αντιξοότητες της ζωής «χωρίς να τα παρατούν».

Ειδικότερα για την κινητικότητα στη Μαδέρα της Πορτογαλίας της οποίας η θεματική ήταν “Milestones (ορόσημα)“, οι δράσεις αφορούσαν στην ενίσχυση της θέλησης να συνεχίσουν οι μαθητές την προσπάθεια.

Συγκεκριμένα οι στόχοι του προγράμματος ήταν να αποκτήσουν οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί και μαθητές τις παρακάτω δεξιότητες, τις οποίες αργότερα καλούνται να μεταλαμπαδεύσουν σε συμμαθητές και εκπαιδευτικούς στα σχολεία τους:

  • να ξεπεράσουν δύο μεγάλες προκλήσεις, μία αθλητική και μία πνευματική, σε μικτές ομάδες, μέσω στρατηγικής σκέψης
  • να ανακαλύψουν «σταδιακούς στόχους (stage goals)» χρησιμοποιώντας κριτική και στρατηγική σκέψη
  • να περιγράψουν ποια στρατηγική χρησιμοποιούν για την επίτευξη ενός μεγάλου στόχου και συνεπώς την επίλυση του προβλήματος
  • να μπορούν να διατηρήσουν ποιοτικό επίπεδο ζωής μέσα από σωστούς στόχους, σωστή διατροφή και άθληση
  • να χωρίσουν κάθε στόχο σε ορόσημα (για παράδειγμα, αθλητικά τουρνουά, αγώνες, σχέδια κατάρτισης) και έτσι να πετύχουν αργότερα στόχους που σχετίζονται με τους μαθητές, όπως στόχους στη ζωή ή στο σχολείο
  • να συμμετάσχουν σε αθλητικές εκδηλώσεις σχετικές με την επίτευξη ορόσημων, και να πάρουν αποφάσεις που να μπορούν να εφαρμόσουν στη ζωή τους στη συνέχεια

Προκειμένου να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι οι εκπαιδευτικοί και μαθητές συμμετείχαν στις παρακάτω δράσεις οι οποίες ήταν κατά βάση βιωματικές. Αρχικά μαθητές και εκπαιδευτικοί συναντήθηκαν με πολιτικά πρόσωπα της χώρας που φιλοξενούσε και έμαθαν την ιστορία του νησιού της Μαδέρας.

Στην αρχική εκδήλωση παρουσίασης των σχολείων, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, οι Καβαλιώτες μαθητές αναφέρθηκαν στο σχολείο τους και στις δράσεις του και πρόβαλαν βίντεο για την πόλη τους. Όμοια ενήργησαν και οι μαθητές των άλλων συμμετεχουσών χωρών. Η χώρα φιλοξενίας παρουσίασε επίσης ένα πολιτιστικό μουσικό πρόγραμμα.

Οι εκπαιδευτικοί γενικότερα συνεργάστηκαν και αντάλλαξαν απόψεις και καλές πρακτικές και συζήτησαν οργανωτικά θέματα για τις επόμενες κινητικότητες. Μαθητές και καθηγητές ανανέωσαν το ραντεβού για την επόμενη συνάντηση που θα γίνει τον Απρίλιο στη Ρουμανία.

Κατά τη διάρκεια της κινητικότητας, εκπαιδευτικοί και μαθητές συμμετείχαν σε δράσεις εκμάθησης παραδοσιακών παιχνιδιών της Πορτογαλίας και λέξεων της Πορτογαλίας. Επιπρόσθετα, αφού προηγήθηκε συζήτηση για την αντιμετώπιση των δυσκολιών με κριτική σκέψη, οι συμμετέχοντες έθεσαν ορόσημα και πήραν μέρος σε σε πεζοπορία στην κορυφή βουνού και σε αθλοπαιδιές με εφτά διαφορετικά ομαδοσυνεργατικά αγωνίσματα (τοίχο, σκοποβολή, καρτ, τοξοβολία κα), κάνοντας απολογισμό μέσα από καταγραφή σκέψεων σε ημερολόγια και βίντεο.

Στο πλαίσιο του προγράμματος εκπαιδευτικοί και μαθητές γνώρισαν πολιτισμικά, εκπαιδευτικά και ιστορικά το νησί της Μαδέρας και περιηγήθηκαν στο νησί για να θαυμάσουν τη μορφολογία και τη βλάστησή του.

Επισκέφθηκαν θερμοκήπια όπου καλλιεργούνται καλλωπιστικά φυτά, μία φάρμα εκτροφής πέστροφας και ένα καταφύγιο με πολλά πτηνά και ζώα. Επίσης επισκέφθηκαν πολλές κοντινές πόλεις του Ponta do Sol, καθώς και την πρωτεύουσα της Μαδέρας Φουντσάλ, όπου και ξεναγήθηκαν σε πολιτιστικούς και αθλητικούς χώρους (στάδιο Μαρίτιμο και μουσείο Ρονάλντο) και θαύμασαν την πόλη μέσα από το αστικό τελεφερίκ, αλλά και μέσα από μια λεπτομερή και άκρως ενδιαφέρουσα ξενάγηση.

Μοιράστηκαν ήθη και έθιμα μέσα από εκδηλώσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και κατά την τελική εκδήλωση, όπου κατατέθηκαν εντυπώσεις και προβλήθηκαν βίντεο με τα ορόσημα που είχαν θέσει οι μαθητές, με την καταγραφή των εμπειριών τους και την επισήμανση των δυναμικών αποφάσεων που πήραν για να συνεχίσουν να αγωνίζονται χωρίς να τα παρατούν, παρά τις όποιες αντιξοότητες.

Η συνάντηση αυτή των εκπαιδευτικών και μαθητών του 7ου Γυμνασίου με τους αντίστοιχους μαθητές των εταίρων τους, ενίσχυσε περισσότερο τους δεσμούς φιλίας που είχαν δημιουργηθεί κατά την κινητικότητα στην Καβάλα τον Νοέμβριο και έθεσε τα θεμέλια για μελλοντικές συνεργασίες, αλλά και δυναμικές αποφάσεις ως προς την αντιμετώπιση των δυσκολιών της ζωής.