2ο ΕΠΑΛ Καβάλας: Περιβαλλοντικά μαθήματα και ενημέρωση για τη διατήρηση των αμμόλοφων στην Πορτογαλία

Μαθητές και μαθήτριες του σχολείου συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus με τίτλο "Climate is Changing. Let’s Change Climate. Make Difference Together"

Κατά το διάστημα 5 ως 12 Φεβρουαρίου 2023 πραγματοποιήθηκε στην Almada, περιοχή της Λισαβόνας στην Πορτογαλία, η 5η διεθνής συνάντηση με μαθητές, ενός από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus που συμμετέχει το 2ο ΕΠΑΛ Καβάλας κατά το διάστημα 2020-2023 με τίτλο “Climate is Changing. Let’s Change Climate. Make Difference Together” με συντονιστικό σχολείο από τη Ιταλία και εταίρους από Γαλλία, Σλοβενία, Πορτογαλία και θεματολογία την προστασία του περιβάλλοντος και την κλιματική αλλαγή.

Στην συνάντηση το 2ο ΕΠΑΛ Καβάλας εκπροσωπήθηκε από 4 μαθητές και μαθήτριές του που τους συνόδεψαν 2 εκπαιδευτικοί του. Όλες οι δραστηριότητες, τόσο αυτές που πραγματοποιήθηκαν εντός του σχολείου υποδοχής Escola Secundária Romeu Correia, όπως παρουσιάσεις σχετικά με την κλιματική αλλαγή στις παράκτιες περιοχές (Climate change on coastal areas) όσο και εκτός, είχαν σχεδιαστεί για την επίτευξη των τεθέντων στόχων της συνάντησης.

Συμπληρωματικά αναφέρεται ότι πολλές από τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν στο σχολείο πραγματοποιήθηκαν στη αίθουσα υποδοχής του σχολείου, στη βιβλιοθήκη και στα εργαστήρια χημείας. Ανάμεσα σε αυτές τις καινοτόμες και ενδιαφέρουσες δραστηριότητες περιλαμβάνονται:

  • ανάλυση μικροπλαστικών
  • εργαστήριο ανακύκλωσης χρησιμοποιημένου λαδιού
  • οικολογικό παιχνίδι (σχετικά με το κλίμα και την πράσινη Χημεία, σχεδιασμένο από την πορτογαλική ομάδα)

Ιδιαίτερη προσοχή, ιδιαίτερα για τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν σε εξωτερικούς χώρους, δόθηκε στον προγραμματισμό εκπαιδευτικών-πολιτιστικών επισκέψεων με στόχο την παρατήρηση της κατάστασης της φυσικής κληρονομιάς, αλλά και σε νέα μοντέλα δραστηριοτήτων εστίασης με χαμηλές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, εγκαταστάσεις, δομές που δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη προσοχή στη βιωσιμότητα.

Για αυτούς τους λόγους η διεθνής ομάδα δεξιώθηκε στο Junta de Freguesia (ενοριακό συμβούλιο), συμμετείχε σε εργαστήρια στο Casa da Cerca και στο Fundação EDP, εξερεύνησε τις αποθέσεις απότομων βράχων στην άκρη του Ατλαντικού Ωκεανού και έμαθε για τη διατήρηση αμμόλοφων (περιήγηση με τα πόδια σε διαδρομές  πεζών) στην περιοχή Costa da Caparica. Έμαθε επίσης πώς να σέβεται τον Ωκεανό, έκανε μάθημα Surfing, επισκέφθηκε τα αξιοθέτα σε Estoril, Cascais, Boca do Inferno, Cabo da Roca (το δυτικότερο σημείο της Ευρώπης), Azenhas do Mar (ένα μικρό και όμορφο χωριό δίπλα στη θάλασσα) και τα παλάτια στην Sintra, ξεναγήθηκε στην περιοχή της Almada, στην Εβραϊκή και στην παλιά συνοικία και έμαθε για τις παλιές πορτογαλικές συνήθειες, επισκέφθηκε το Ναυτικό Μουσείο, τον Πανοραμικό Ανελκυστήρα Boca do Vento, την Μονή των Καπούτσος και περιηγήθηκε στο πάρκο Parque da Paz.

Επιπλέον, μερικά από τα σημαντικότερα μέρη που βρέθηκε είναι τα: Palácio da Pena, Castelo dos Mouros, Seteais, Regaleira. Ακόμη, έμαθε για τον ποταμό Τάγο και τη Λισαβόνα των Ανακαλύψεων (Restelo), εξερεύνησε το κέντρο της Λισαβόνας, την ονομαστή Alfama  και άκουσε την παραδοσιακή μουσική και τραγούδια Fado.

Τέλος, οι συμμετέχοντες, είχαν την ευκαιρία σύγκρισης με άλλους τρόπους ζωής και σκέψης, εκφράζοντας επίσης ποιες κατά την άποψή τους θα μπορούσαν να είναι οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν για μια αναγκαία και πιο επείγουσα από ποτέ αλλαγή, όχι μόνο σε αναφορά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη, αλλά και σε σχέση με τις εδαφικές πραγματικότητες των τόπων στους οποίους ζουν και για τους οποίους, συχνά, δεν έχουν τη σωστή αντίληψη.

Συζητώντας το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, μπόρεσαν επίσης να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους για τις ξένες γλώσσες που μελετήθηκαν, ιδίως τα αγγλικά. Η ικανότητά τους για εύκολη προσαρμογή σε νέα περιβάλλοντα επίσης τονώθηκε, είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν συνήθειες και έθιμα διαφορετικά από τα δικά τους και αυτό τους βοήθησε να ξεφύγουν από στερεότυπα, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αποδεχτούν και να εκτιμήσουν την πολιτισμική διαφορετικότητα, να σέβονται τις απόψεις των άλλων και να αναπτύξουν κριτική σκέψη.