Χωρίς… ιδιαίτερες καταγγελίες δεν υπάρχουν ιδιαίτερα μαθήματα (ούτε) στην Καβάλα

Καμία καταγγελία για ιδιαίτερα μαθήματα από εκπαιδευτικούς που εργάζονται στο Δημόσιο δεν έχει φτάσει στην ΕΛΜΕ Καβάλας και στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού παρά τις καταγγελίες των ιδιοκτητών φροντιστηρίων

Μπορεί τα όσα περιγράφουν οι καταγγελίες των φροντιστηριούχων της Καβάλας περί «βιομηχανίας των ιδιαίτερων» μαθημάτων από καθηγητές δημόσιων σχολείων που μάλιστα φτάνουν να μοιράζουν στους μαθητές τους δικά τους φυλλάδια αντί του σχολικού βιβλίου (διαβάστε το σχετικό ρεπορτάζ εδώ) να θεωρούνται σχεδόν… φυσικό φαινόμενο, ωστόσο κανένας φορέας δεν μπορεί να απαντήσει για το αν αυτές οι καταγγελίες ευσταθούν και αν όντως ισχύει αυτό που κατήγγειλαν οι φροντιστές, ότι «καθηγητές μετά το σχολείο ξεκινούν ένα δεύτερο ωρολόγιο πρόγραμμα ιδιαίτερων μαθημάτων».




Τόσο η ΕΛΜΕ Καβάλας όσο και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Καβάλας κράτησαν σαφείς αποστάσεις από το ζήτημα, ξεκαθαρίζοντας πως δεν έχουν καμία επίσημη καταγγελία για καθηγητές που κάνουν ιδιαίτερα και παράλληλα διδάσκουν και σε σχολεία, παρά το ότι όλοι όσοι πήγαν την τελευταία 20ετία σχολείο γνωρίζουν πώς λειτουργεί το «σύστημα», παρά τις έρευνες οι οποίες κάθε χρόνο αποδεικνύουν πως χιλιάδες παιδιά κάνουν ιδιαίτερα με τους καθηγητές τους και παρά το γεγονός ότι χάνονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως σε φόρους που δεν καταβάλλονται.

Σωτήρης Τόττης: «Δεν έχει έρθει καμία καταγγελία σ’ εμάς ως ΕΛΜΕ»

Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Καβάλας Σωτήρης Τόττης, απαντώντας για τις καταγγελίες των φροντιστηριούχων, τόνισε: «Το έχω διαβάσει το ρεπορτάζ, αλλά επάνω σ’ αυτό εμάς η θέση μας είναι ότι δεν πρέπει να γίνονται τέτοια-αν γίνονται-γιατί δεν το ξέρουμε αυτό το πράγμα επίσημα. Δεν έχει έρθει καμία καταγγελία σε εμάς, ως ΕΛΜΕ επίσημα, για να μπορούμε να πούμε κάτι».

Η περίπτωση της Κέρκυρας και οι… μηνύσεις

Για το αν έφθασαν στην ΕΛΜΕ ή στον ίδιο καταγγελίες για καθηγητές στην Καβάλα, εξήγησε πως πιθανότερο είναι να βρει κανείς τον μπελά του παρά να αποκαλύψει την αλήθεια: «Αυτά είναι ανεπίσημα, δηλαδή αν μου πεις εσύ αυτό το πράγμα, ξέρω εγώ αν ισχύει; Με αυτό μπορούν να μας κάνουν και μηνύσεις, γιατί μια φορά που είχε γίνει έτσι με την ΕΛΜΕ της Κέρκυρας, με κάποιους από φροντιστήρια που έκαναν και έγινε καταγγελία από μία μάνα ότι κάποιος καθηγητής έκανε μαθήματα, τελικά τα βρήκαν η μητέρα και ο καθηγητής και τράβηξαν στα δικαστήρια την ΕΛΜΕ που είπε ότι ο καθηγητής έκανε φροντιστήριο. Το μόνο που μπορούμε να πούμε εμείς είναι ότι δε μας έχει καταγγελθεί κάτι τέτοιο, αλλά εάν γίνεται, κακώς γίνεται και είναι καταδικαστέο. Αν υπήρχε καταγγελία, θα το συζητούσαμε και θα το δημοσιοποιούσαμε κιόλας, δεν υπάρχει θέμα. Τώρα ανεπίσημα αν ξέρω εγώ, εσύ ή κάποιος άλλος, είναι άλλο ζήτημα. Κάτι άλλο εγώ αυτήν την στιγμή δεν μπορώ να πω».

Απόστολος Βαγενάς: «Δεν είμαστε το ΣΔΟΕ να τα ελέγξουμε αυτά»

Αρνητικές ήταν οι απαντήσεις που έδωσε και ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καβάλας ο οποίος δήλωσε πως η Υπηρεσία είναι αναρμόδια να ελέγξει τέτοιου είδους φαινόμενα. «Εμείς δεν είμαστε ούτε ΣΔΟΕ ούτε Εφορία, αυτά να τα ελέγξουν είναι αλλουνού δουλειά, όχι της Υπηρεσίας. Δεν είναι κάτι που αφορά την Υπηρεσία, ως Υπηρεσία. Ο νόμος λέει ότι δεν πρέπει να κάνουν ιδιαίτερα και το ίδιο τους λέω και εγώ. Τώρα αν το ΣΔΟΕ ή η Αστυνομία τους συλλάβει, αυτό είναι δικό τους θέμα, δεν είναι δικό μου. Ξέρουν όμως τι προβλέπεται από τον νόμο», τόνισε ο κ. Βαγενάς, ενώ για το αν έχει δεχθεί καταγγελίες από γονείς για το θέμα απάντησε: «Εγώ προσωπικά όχι».

Η… ΕΛΣΤΑΤ προσέγγιση του υπουργού Παιδείας

Ωστόσο, διαφορετική άποψη φαίνεται να έχει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, που προ ημερών δήλωσε στην Βουλή ότι το 25% των καθηγητών κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές τους! Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Γαβρόγλου κάνει δηλώσεις αυτού του είδους, καθώς ως πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το 2016 είχε δηλώσει ότι το 40% των καθηγητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κάνουν ιδιαίτερα. Αυτά αρκούσαν, βέβαια, για να δεχθεί τα πυρά των εκπαιδευτικών, οι οποίοι μεταξύ άλλων ανέφεραν, δια του προέδρου της ΟΛΜΕ Νίκου Παπαχρήστου πως «είναι απορίας άξιο με ποια στατιστική μέθοδο ο κ. υπουργός καταλήγει στα συμπεράσματά του, τα οποία κατά κανόνα συκοφαντούν τον κλάδο των εκπαιδευτικών. Ο υπουργός, που μετέτρεψε το υπουργείο Παιδείας σε ΕΛΣΤΑΤ, οφείλει να παρουσιάσει αδιάσειστα στοιχεία, που να δικαιώνουν τους ισχυρισμούς του».

Ακριβή μου… δωρεάν Παιδεία

Παρόλα αυτά, όλες οι έρευνες οδηγούν στο συμπέρασμα πως μόνο δωρεάν δεν είναι τελικά η Παιδεία στην Ελλάδα. Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από την έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ για τα έτη 2002-2014. Συγκεκριμένα, το 2014 οι γονείς δαπάνησαν 3,8 δισ. ευρώ για τις πάσης φύσεως εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών τους. Το 40% των χρημάτων αυτών, περίπου 1,4 δισ. ευρώ, αφορούσαν δαπάνες για δίδακτρα φροντιστηρίων, ιδιαίτερα μαθήματα και ξένες γλώσσες, δραστηριότητες δηλαδή που θα έπρεπε να καλύπτονται από το δημόσιο σχολείο.

1 στους 3 μαθητές καταφεύγει στα ιδιαίτερα μαθήματα

Πιο πρόσφατα, σύμφωνα με την έρευνα της εταιρίας Palmos Analysis στις 7-11 Μαρτίου 2015 για λογαριασμό της Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Αττικής (ΣΕΦΑ), αποδεικνύεται πως η πλειοψηφία των μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης που έχουν εξωσχολική υποστήριξη απευθύνονται σε Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης (54% ή 184.000 μαθητές), ενώ περίπου 1 στους 3 (36% ή 121.000 μαθητές) καταφεύγει στα ιδιαίτερα μαθήματα. Ωστόσο, είναι εντυπωσιακό ότι στο Γυμνάσιο (όπου οι απαιτήσεις είναι ηπιότερες και οι στόχοι λιγότερο πιεστικοί), η πλειοψηφία των μαθητών που έχουν εξωσχολική υποστήριξη καταφεύγει σε ιδιαίτερα μαθήματα (57% έναντι 35% που απευθύνονται σε Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης), ενώ στο Λύκειο η μεγάλη πλειοψηφία στρέφεται στα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης (61% έναντι 27% στα ιδιαίτερα).

Σε εκπαιδευτικά μπλόγκ ή στη ηλεκτρονική σελίδα της Ο.Ε.Φ.Ε. (οργάνου των Φροντιστών) ανά περιόδους υπάρχουν δεκάδες καταγγελίες για εκπαιδευτικούς δημοσίων σχολείων που κάνουν ιδιαίτερα σε μαθητές. Ωστόσο στις περισσότερες περιπτώσεις αυτοί υφίστανται ποινές-χάδι (όπως στέρηση 1-2 μισθών σε περίπτωση καθηγητή που έκανε μαθήματα ή ολιγόμηνη ποινή φυλάκισης σε πιο εξόφθαλμες περιπτώσεις με αναστολή).