Πριν από μερικούς μήνες το Forbes τον συμπεριέλαβε στη λίστα με τους 400 πιο πλούσιους ανθρώπους του πλανήτη με την περιουσία του να υπολογίζεται, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, σε 3,1 δισ. δολάρια. Σήμερα ο John Paul DeJoria, γιος της μετανάστριας από την Καβάλα Μαγδαληνής Κοντούδη, είναι στη λίστα με τα 100 μεγαλύτερα επιχειρηματικά μυαλά στον κόσμο. Αιτία; Η πώληση της φίρμας της καλύτερης και πιο ακριβής τεκίλας στον κόσμο ή αλλιώς, του ποτού των διάσημων του Χόλιγουντ.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα
Η πρώτη του δουλειά η οποία τον έκανε εκατομμυριούχο ήταν το στήσιμο της Paul Mitchell, της αυτοκρατορίας των προϊόντων για κομμωτήρια. Το 1989, όταν εξαγοράζε μαζί με τον Martin Crowley μια μικρή ποτοποιία στο Μεξικό ο ίδιος είχε στο μυαλό του, όπως ανέφερε αργότερα, την ευκαιρία να δημιουργήσει την καλύτερη τεκίλα στον κόσμο. «Ακόμη και αν δεν πετύχαινε θα είχα αρκετά μπουκάλια τεκίλας να δίνω στους φίλους μου για δώρο κάθε χρόνο».
Η τεκίλα Patron, για την οποία γίνεται ο λόγος, κατάφερε να γίνει όντως η πλέον premium τεκίλα καθώς όταν τα υπόλοιπα μπουκάλια πωλούνταν έναντι 4-5 δολάρια το δικό της άγγιζε τα 38 δολάρια. Για να καταφέρει να πετύχει η Patron γύριζε ο ίδιος στα καλύτερα εστιατόρια και μπαρ και έδινε δείγμα ένα-δύο μπουκάλια και ζητούσε από τους ιδιοκτήτες να τη συγκρίνουν με την καλύτερη τεκίλα που είχαν και να την κερνούν σε διάσημους πελάτες τους.
Λίγο καιρό αργότερα η Patron έγινε το αγαπημένο ποτό καλλιτεχνών, όπως του Κλιντ Ιστγουντ και κατάφερε να προσελκύσει και το βλέμμα κορυφαίων εταιρειών εμφιάλωσης, όπως της Bacardi η οποία απέκτησε ένα 30% της Patron το 2008. Δέκα χρόνια μετά και πριν από λίγες ημέρες, θα εξαγοράσει το υπόλοιπο 70% των μετοχών της ποτοποιίας της Patron από τον Dejoria έναντι 5,1 δισ. δολαρίων.
Αν και τα σκληρά ποτά δοκιμάζονται και η παγκόσμια τάση είναι πτωτική η τεκίλα συνεχίζει την ανοδική της πορεία παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση της τάξης του 6% σύμφωνα με το Distilled Spirits Council. H Patron είναι η δεύτερη μεγαλύτερη τεκίλα στον κόσμο με πωλήσεις 2,5 εκατομμυρίων κιβωτίων (9 λίτρων) το 2016, πίσω από την Sauza (3,8 εκατομμύρια κιβώτια).
Δε γεννήθηκε πλούσιος, αλλά… πλανόδιος πωλητής, μένοντας ακόμα και άστεγος!
Γεννημένος πριν από 73 χρόνια στο Λος Άντζελες, δευτερότοκος γιος ενός Ιταλού-που δεν γνώρισε ιδιαίτερα καθώς έφυγε όταν ήταν δύο χρονών-και της μετανάστριας από την Καβάλα Μαγδαληνής Κοντούδη αναγκάστηκε να δουλέψει σκληρά από μικρή ηλικία. Η πρώτη του δουλειά στα 9, όπου πουλούσε Χριστουγεννιάτικες κάρτες πόρτα-πόρτα, ενώ στα 10 σηκώνονταν από τις 04:00 να μοιράσει εφημερίδες και μετά να πάει σχολείο κι αργότερα εγκυκλοπαίδειες και αυτές πόρτα πόρτα.
Όπως θα αναφέρει ο ίδιος σε μία συνέντευξη ήταν πολύ δύσκολη δουλειά, «έβλεπες να σου κλείνουν την πόρτα κατάμουτρα 30-40 φορές μέχρι να δεις κάποιον να δείξει το παραμικρό ενδιαφέρον και να σου μιλήσει».
Η πρώτη φορά που έμεινε άστεγος ο John Paul DeJoria ήταν σε ηλικία 22 ετών, όταν η γυναίκα του τον χώρισε, πήρε όλα τα λεφτά τους, αποφάσισε ότι δε θέλει να είναι άλλο μητέρα και του άφησε τον γιο τους. Τότε για μεγάλο διάστημα μάζευε πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικών για 2 σεντ τα μικρά και 5 τα μεγάλα.
Η δεύτερη όταν ξεκίνησε την Paul Mitchell με τον ομώνυμο συνεργάτη του. Ένα εκατομμύριο δολάρια που περίμενε από ένα χρηματοδότη δεν ήρθαν ποτέ και αυτός αναγκάστηκε να κοιμάται για δύο εβδομάδες στο αυτοκίνητο, καθώς δεν είχε να πληρώσει ούτε για το σπίτι που έμενε.
Και να σκεφτεί κανείς ότι ακόμα και σήμερα δεν έχει καν e-mail και δεν χρησιμοποιεί υπολογιστές…