Ένας νόμος «ταράζει τα νερά» στις ναυλώσεις σκαφών αναψυχής-Πόσο επηρεάζεται η Καβάλα

Ναι μεν το υπουργείο έχει πρόθεση να πατάξει τις παράνομες ναυλώσεις, όμως οι επαγγελματίες υποστηρίζουν ότι στην ουσία απαγορεύει σε όλα τα σκάφη που δεν έχουν ελληνική σημαία να επιβιβάζουν ή να αποβιβάζουν κόσμο στην Ελλάδα

Ένας νόμος σύμφωνα με τον οποίο απαγορεύεται η επιβίβαση ή αποβίβαση επιβατών εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων από επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με κοινοτική σημαία (πλην της ελληνικής) και σημαία τρίτων χωρών ανησυχεί τους επαγγελματίες του κλάδου, με την Καβάλα να είναι μια ανερχόμενη δύναμη στον συγκεκριμένο τομέα, ειδικά μετά την κατασκευή των πλωτών εξεδρών, καθώς χιλιάδες τουρίστες έρχονται κάθε χρόνο για να κάνουν τις διακοπές τους με ιστιοπλοϊκό ή ταχύπλοο σκάφος, δικό τους ή ενοικιαζόμενο, επιλέγοντας την πόλη ως home port.

Και μόνο αυτή η ανακοίνωση έχει ήδη προκαλέσει επικοινωνιακή ζημιά, όπως αναφέρουν οι επαγγελματίες του κλάδου, καθώς ναι μεν το υπουργείο προσπαθεί να σταματήσει τις παράνομες ναυλώσεις, όπως λένε οι ίδιοι, όμως στην ουσία δίνεται «πάσα» ακόμα και σε μη δημοφιλείς τουριστικά χώρες, όπως είναι η Αλβανία, να προσελκύουν τους έχοντες σκάφη, ώστε να ξεκινήσουν από τη χώρα τους την κρουαζιέρα τους.

Υπενθυμίζουν, δε, ότι ο τουρισμός με σκάφη αναψυχής, πέραν του ότι αποφέρει αρκετά κέρδη στις περιοχές που εδράζει και κυρίως από όπου εκκινείται, καθώς απευθύνεται σε τουρίστες με υψηλό οικονομικό επίπεδο, σχετίζεται και με μια σειρά άλλων επαγγελμάτων, καθώς τα σκάφη εφοδιάζονται στους λιμένες εκκίνησης με καύσιμα, πραγματοποιούν τροφοδοσίες και λαμβάνουν πληθώρα άλλων υπηρεσιών όπως για παράδειγμα τεχνικές υπηρεσίες, προμήθειες υλικών και εξοπλισμού και τοπικές μεταφορές, αφήνοντας χρήματα στις τοπικές κοινωνίες.

Τι αναφέρει ο νόμος

Στις 29 Νοεμβρίου 2017 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νόμος 4504/2017. Πρόκειται για νέο νόμο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και αφορά τη δια βίου εκπαίδευση του προσωπικού του υπουργείου, την ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας, την ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα και άλλα θέματα.

Στο άρθρο 136, το οποίο δεν τέθηκε σε διαβούλευση, σημειώνεται ότι «η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης από επαγγελματικό πλοίο αναψυχής με σημαία κράτους-μέλους Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ε.Ο.Χ. ή σημαίας εκτός της Ε.Ε. επιτρέπεται, μόνο όταν ο τόπος επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών του πλοίου αναψυχής βρίσκεται στην αλλοδαπή. Σε κάθε άλλη περίπτωση, τα πλοία αυτά δεν αναγνωρίζονται στην ελληνική επικράτεια ως επαγγελματικά πλοία αναψυχής αλλά ως ιδιωτικά και υποχρεούνται σε έκδοση Δελτίου Κίνησης Πλοίων Αναψυχής (ΔΕ.Κ.Π.Α.) ή Δελτίου Κίνησης (transit log)».

Όπως, όμως, αναφέρουν επιχειρηματίες στο χώρο του τουρισμού, ο νόμος αυτός εκτός από το πλήγμα που φέρνει στις ελληνικές επιχειρήσεις, αντιτίθεται στο δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει στείλει ήδη προειδοποιητική επιστολή και στην Ελλάδα για την ορθή είσπραξη του ΦΠΑ από τα σκάφη με ελληνική σημαία.

Το αποτέλεσμα, δε, το νόμου, όπως αναφέρουν οι επαγγελματίες, είναι να απαγορεύει σε όλα τα σκάφη που δεν έχουν ελληνική σημαία να επιβιβάζουν ή να αποβιβάζουν κόσμο στην Ελλάδα, «στέλνοντας» έτσι τους επιβάτες τουρίστες στις μαρίνες της Τουρκίας και της Αλβανίας.