Η Καβάλα «ποντάρει» στη θάλασσα: Ο στρατηγικός σχεδιασμός του ΟΛΚ για τα λιμάνια [μακέτες]

Η ανάπλαση της χερσαίας ζώνης του «Απόστολος Παύλος», οι παρεμβάσεις στο «Φίλιππος Β'», η Ιχθυόσκαλα, το υδατοδρόμιο και τα μικρότερα λιμάνια-Εν αναμονή της επίσκεψης Σπίρτζη για να λυθούν όσα θέματα εκκρεμούν

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε ο πρόεδρος του ΟΛΚ, Χρήστος Ηλιάδης με θέμα: «Αξιοποίηση Εμπορικού Λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β΄»-Υλοποίηση Στρατηγικού Σχεδιασμού ΟΛΚ ΑΕ».




Δέκα ήταν τα θέματα τα οποία ανέλυσε ο κ. Ηλιάδης για το στρατηγικό σχέδιο το οποίο κατέστρωσε ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας και έχει ως στόχο να το υλοποιήσει όσο το δυνατόν συντομότερα, επ’ ωφελεία του εμπορίου, της εύρεσης θέσεων εργασίας και των Καβαλιωτών.

Αναλυτικά τα έργα στα οποία αναφέρθηκε ο κ. Ηλιάδης.

Η αξιοποίηση του Εμπορικού Λιμανιού Καβάλας «Φίλιππος Β’»

«Με τον νόμο 45/97 περάσαμε στη διαδικασία αξιοποίησης των λιμένων μέσω υποπαραχωρήσεων χρήσεων και δραστηριοτήτων. Το λιμάνι της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης έχουν προτεραιότητα στο ΤΑΙΠΕΔ. Έχει έρθει η πρόταση από το ΤΑΙΠΕΔ για το τι δραστηριότητες σκοπεύει να παραχωρήσει μετά από διαγωνιστική διαδικασία. Οφείλουμε βάσει της νομοθεσίας να απαντήσουμε για τη σύμφωνη ή μη γνώμη μας. Η πρόταση συζητήθηκε στο Δ.Σ. της Παρασκευής και εγκρίθηκε. Έχουμε 915 μέτρα κρηπιδώματος και θα δοθεί στο Φίλιππος Β’ για 40 χρόνια».

Απόδοση των αποχαρακτηρισμένων τμημάτων χερσαίας ζώνης στον δήμο Καβάλας

«Σκοπός μας είναι η εύρεση ιδιωτικών κεφαλαίων για την ανάπτυξη του εμπορικού λιμανιού και στόχος να έρθουν νέα φορτία και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Εκτός του χώρου της παραχώρησης θα προβλεφθεί χώρος για τελωνείο, γραφεία, αποθηκευτικοί χώροι και χώροι στάθμευσης οχημάτων. Αυτός ο χώρος θα είναι απ’ έξω, όπως θα είναι απ’ έξω 56.300 μέτρα η απαλλοτριούμενη έκταση για την οποία ο ΟΛΚ πλήρωσε 1,5 εκ ευρώ. Τον άλλο μήνα θα έρθει εδώ ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης για να συζητήσουμε την ολοκλήρωση των κρηπιδωμάτων. Θα συζητήσω τη συμβολή όλων των βουλευτών και όλων των φορέων της πόλης για το θέμα αυτό που πρέπει να ολοκληρωθεί, ώστε να γίνει τελωνείο και να μεταφερθούν εκεί όλες οι υπηρεσίες για να μην υπάρχουν στο κεντρικό λιμάνι. Τα συνολικά μέτρα που θα παραχωρηθούν είναι περίπου 282.000 τ.μ. και μένουν απ’ έξω τα 56 στρέμματα που δεν είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του λιμανιού. Οι διαδικασίες ξεκίνησαν και το έργο υπολογίζεται πως θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2020. Οι διαγωνισμοί θα γίνουν ξεχωριστά για Καβάλα και Αλεξανδρούπολη. Να σημειωθεί πως προβλέπεται να δοθεί και ένας χώρο για την εταιρία Energean Oil».

Καρνάγιο και πάρκο Φαλήρου

«Αποχαρακτηρίστηκαν δύο τμήματα της χερσαίας ζώνης, το Καρνάγιο και τμήμα του Πάρκου Φαλήρου που είναι 21 στρέμματα. Εδώ και δύο μήνες τα τμήματα αυτά δεν ανήκουν στον ΟΛΚ, αλλά στο Δημόσιο. Σε συνεννόηση με την κ. Παπανάτσιου έγινε ο προγραμματισμός, ώστε το 1ο νομοσχέδιο να περάσει ως τροπολογία από τη Βουλή μετά το Πάσχα και τα τμήματα αυτά να αποδοθούν στον δήμο Καβάλας, χωρίς αυτός να κάνει καμία ενέργεια παραπάνω».

Αξιοποίηση του χώρου των παλιών αποθηκών

«Ο ΟΛΚ έχει μια σύμβαση με ιδιώτη απ το 2012 που αφού έκανε πάνω από δύο χρόνια να ξεπεράσει τα προβλήματα με την Αρχαιολογία έφτασε την διαδικασία για να βγάλει άδεια δόμησης. Ωστόσο πέρασε μια τροπολογία το 2016 σύμφωνα με την οποία η χρήσεις γης σε χερσαίες ζώνες λιμένων, καθορίζονται ύστερα από έκδοση Π.Δ. Έγιναν πολλές κουβέντες με το υπουργείο Ναυτιλίας και τελευταία με τον κ Κουβέλη, ο  οποίος κίνησε μια διαδικασία και ο υπουργός είδε το θέμα θετικά με πολύ καλή επιχειρηματολογία όταν έστειλε το ερώτημα στο νομικό συμβούλιο του κράτους. Έτσι λύθηκαν τα χέρια μας και τώρα ο επενδυτής είναι έτοιμος για έκδοση άδειας δόμησης».

Η μελέτη επέκτασης κρηπιδώματος και η μεταφορά του αλιευτικού στόλου στον λιμένα της Ιχθυόσκαλας

«Έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας μελέτες έργων για την περιοχή της Ιχθυόσκαλας ύψους 300.000 ευρώ. Εμείς σε συνεργασία με την διεύθυνση τεχνικών έργων της ΠΕΚ είμαστε στη διαδικασία σύνταξης τευχών δημοπράτησης τα οποία θα πρέπει να ενσωματωθούν στην προγραμματική σύμβαση που θα κάνουμε με την ΑΜ-Θ, ώστε η διεύθυνση τεχνικών έργων να τρέξει τον διαγωνισμό γι’ αυτές τις μελέτες. Προβλέπεται να γίνει στην Ιχθυόσκαλα μέχρι τον υπήνεμο μώλο κρηπίδωση που δεν υπάρχει και επίσης προβλέπεται επέκταση του προσήνεμου μώλου. Οι μελέτες θα γίνουν για να υπάρχει μια ασφαλής λιμενική εγκατάσταση με καλές υποδομές με σκοπό να δένουν εκεί τα αλιευτικά σκάφη. Εκεί θα υπάρχει πάρκινγκ και υποδομές υδροδότησης και ηλεκτροδότησης και μικρές αποθήκες για τα δίχτυα. Αυτό θα μας δώσει τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούμε τις θέσει στο λιμάνι της Καβάλας για ελλιμενισμό τουριστικών σκαφών. Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν εντός του 2020».

Ανάπλαση τμήματος χερσαίας ζώνης Λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος»

«Είναι ένα έργο προϋπολογισμού 887.000 ευρώ και οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και εγκρίθηκαν από το Δ.Σ. Περιμένουμε τη θεώρηση από τη διεύθυνση τεχνικών έργων και την απάντηση σε ένα έγγραφο που στείλαμε για να δεχτούν να είναι αποφαινόμενα όργανα για την εκτέλεση αυτού του έργου. Έχουμε πάρει την απαλλαγή περιβαλλοντικών όρων και όλες τις αδειοδοτήσεις. Θα τα στείλουμε όλα αυτά το υπουργείο Ναυτιλίας για έγκριση εκτέλεσης έργου και στη συνέχεια θα κάνουμε προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια γιατί αυτό το έργο ζητήσαμε να μπει στο χρηματοδοτούμενο έργο ολοκληρωμένης χωρικής επένδυσης, ένα πρόγραμμα που περιμένουμε από την Περιφέρεια να προκηρυχθεί και να ενταχθεί. Το έργο θα είναι ώριμο και πιστεύουμε ότι θα είναι έτοιμο το καλοκαίρι του 2020».

Διαπλάτυνση και επέκταση υπήνεμου μόλου του λιμανιού «Απόστολος Παύλος»

«Με το έργο αυτό που έχει τεχνικό δελτίο, ζητάμε χρηματοδότηση από την ΑΜ-Θ και το υπουργείο Ανάπτυξης. Είναι ένα σημαντικό έργο με μελέτες 350.000 ευρώ. Μελετάμε την επέκταση αυτή για να υπάρξει η απαραίτητη ασφάλεια στη λιμενολεκάνη από τους νοτιάδες. Επίσης θα γίνει διαπλάτυνση με σκοπό να υπάρξει χώρος ελλιμενισμού μεγάλων σκαφών μέχρι 20 μέτρα».

Μεταφορά υπηρεσιών του Λιμένα σε τμήμα της τελωνειακής αποθήκης και η προοπτική για δημιουργία ξενοδοχείου

«Αυτό το έργο γίνεται με απώτερο σκοπό την αξιοποίηση του κτιρίου επί της Εθνικής Αντίστασης και Αβέρωφ ως ξενοδοχείο. Τα βήματα δεν προχωράνε, όμως, όπως τα θέλουμε. Το θέμα το συζήτησα με τον υπουργό Ναυτιλίας και των Οικονομικών. Βλέπουμε πως υπάρχει μια άρνηση, όμως εμείς επικαλούμαστε την νομοθεσία. Η άρνηση αυτή υπάρχει για το τελωνείο γιατί τον χώρο τον χρησιμοποιεί ως τελωνειακή αποθήκη και τον ζητάει. Πιστεύω πως θα έχουμε νέα σε 1-2 μήνες γιατί σκεφτόμαστε και έναν διαφορετικό τρόπο επίλυσης του συγκεκριμένου θέματος».

Προμελέτη για τη διερεύνηση δυνατοτήτων χωροθέτησης μαρίνας

«Για το θέμα αυτό κάναμε δύο προμελέτες που δεν την ανακοινώσαμε επίσημα. Η μία αφορά τη χωροθέτηση μαρίνας δυτικά του υπήνεμου μώλου και η άλλη αφορά το λιμάνι της Νέας Περάμου. Φέτος ο ΟΛΚ κλείνει 100 χρόνια από την ίδρυσή του και θα τα αναδείξουμε τον επόμενο μήνα με κάποιες κατασκευές στο λιμάνι. Θέλουμε να κάνουμε ένα συνέδριο ή ημερίδα για να δείξουμε την ιστορική συμβολή του ΟΛΚ στην ανάπτυξη της πόλης. Επίσης θέλουμε να βάλουμε στο τραπέζι και στη δημόσια διαβούλευση δύο μεγάλα θέματα και το ένα αφορά την Καβάλα, για το αν θέλουμε μαρίνα ή όχι, όπως σκεφτόμαστε να αναπλάσουμε όλο το παραλιακό μέτωπο της πόλης».

Αδειοδότηση υδατοδρομίου Λιμένα Καβάλας

«Το τελευταίο αυτό έργο προχωράει κανονικά. Ο νέος νόμος όμως ορίζει κάποιες επικαιροποιημένες μελέτες. Κάνουμε μελέτες, όμως τα νέα δεν είναι καλά και αυτό γιατί μπορεί μεν να έχουμε άδεια υδατοδρομίου, αλλά για τα υδροπλάνα δεν υπάρχει δίκτυο που να στηρίζει την κερδοφορία ενός τέτοιου εγχειρήματος».