«Φάκελος» Σαμοθράκη: Η σανίδα σωτηρίας από την κυβέρνηση και η «εμπλοκή» της Καβάλας

Ποια μέτρα αποφασίστηκαν κατά την ευρεία διυπουργική σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για την αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης-Τι ζήτησε ο Χρήστος Μέτιος-Η πρόταση για σύνδεση Σαμοθράκης-Καβάλας

Πέντε μέτρα αποφασίστηκαν κατά την ευρεία διυπουργική σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου το μεσημέρι της Δευτέρας 19 Αυγούστου 2019 για την αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης ώστε στο μέλλον να μην παρουσιαστούν ανάλογα προβλήματα, όπως αναφέρει το newsit. Στην ανακοίνωση του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικού εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα αναφέρονται τα εξής:

Για την δρομολόγηση μόνιμων λύσεων στο θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης και την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων στις λιμενικές υποδομές του νησιού, πραγματοποιήθηκε κυβερνητική σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου.

Στη σύσκεψη αποφασίστηκαν τα εξής:

  • Η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη, μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση
  • Η βελτιστοποίηση του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν στις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πλοίου αντικατάστασης
  • Η άμεση έναρξη, ύστερα από πολλά χρόνια, των εργασιών καθαρισμού και αποκατάστασης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών. Ήδη από σήμερα διατέθηκαν για το σκοπό αυτό, τα πρώτα κονδύλια από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Επιπλέον επιταχύνονται τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμένων του νησιού
  • Η προσθήκη κονδυλίων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2017, αλλά δεν υλοποιήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, στα έργα συντήρησης οδικού δικτύου, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ που ήδη υλοποιούνται από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
  • Η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με άμεση ενέργεια, την προσέλκυση Ρουμάνων τουριστών από τη Ρουμανία (που αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών), κατόπιν συνεννόησης του Υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία και μεσοπρόθεσμα, με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής, Σαμοθράκης-Αλεξανδρούπολης-Λήμνου

Στη σύσκεψη στην οποία προήδρευσε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, συμμετείχαν ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας και ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστος Μέτιος.

Τι ζήτησε ο Χρήστος Μέτιος από την κυβέρνηση

Στην ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στην υλοποίηση δύο βασικών έργων υποδομών στο λιμάνι της Σαμοθράκης, της μερικής εκβάθυνσης και της μερικής επέκτασης του μώλου, αλλά και να υπογραφεί «καλύτερη σύμβαση ακτοπλοϊκής σύνδεσης» για το νησί, σε σχέση με την υπάρχουσα, εστίασε την τοποθέτησή του κατά τις χθεσινές συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου, ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστος Μέτιος όπως επισήμανε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM».

Με στόχο να δρομολογηθεί οριστική λύση στο χρόνιο πρόβλημα με την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης, το οποίο εμφανίστηκε εκ νέου φέτος, στην καρδιά της τουριστικής σεζόν, ο κ. Μέτιος σημείωσε: «Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να γίνει νέα σύμβαση με εταιρεία, στην οποία να προβλέπεται, σε περίπτωση που προκύψουν τέτοια προβλήματα (μη εκτέλεσης δρομολογίων), ποιος θα είναι αυτός που θα δίνει τη λύση. Γιατί αυτό δεν το προβλέπει η υπάρχουσα σύμβαση, η οποία λήγει το επόμενο διάστημα, όπως με ενημερώνουν. Αυτό είναι το πρώτο ζητούμενο. Το δεύτερο είναι σαφώς ότι κάποιες υποδομές πρέπει να ενισχυθούν. Το λιμάνι της Σαμοθράκης δεν ανήκει πλέον στον δήμο, ανήκει στον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.)» σημείωσε ο κ. Μέτιος.

Όπως υπογράμμισε: «Η κυβέρνηση είναι αυτή που ορίζει τη διοίκησή του και έχει παραχωρηθεί και στο ΤΑΙΠΕΔ. Είναι μια σειρά από θέματα που δυσκολεύουν την παρέμβαση του Δήμου ή της Περιφέρειας» και συμπλήρωσε: «Η διοίκηση (του Ο.Λ.Α.) έχει οριστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Εδώ και χρόνια σχεδιάζεται ένα αναπτυξιακό σχέδιο, ίσως και αρκετά φιλόδοξο, αλλά δύο- τρία βασικά θέματα δυστυχώς δεν έχουν λυθεί. Εγώ αυτό θα ζητήσω σήμερα».

Ο κ. Μέτιος επισήμανε ότι «(το αναπτυξιακό σχέδιο) μπορεί να είναι και εκατομμυρίων ευρώ. Προβλέπεται μια σειρά από έργα. Εγώ δεν πάω στην άλλη άκρη να πω ότι απαιτούνται εκατομμύρια, αλλά ένας καθαρισμός του λιμανιού, μια εκβάθυνση -μερική έστω- και μια επέκταση, επίσης μερική, του μώλου, για να μπορούν να δέσουν και μεγαλύτερα πλοία, αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως και με λιγότερους πόρους να προχωρήσει».

«Να δούμε τη δυνατότητα να μπορέσουν να υπάρξουν και άλλες συνδέσεις, ίσως με την Καβάλα ή από την Αθήνα»

«Η σύμβαση, ξέρετε, με την ανάδοχο εταιρεία γίνεται με το υπουργείο, είναι άγονη γραμμή και επιδοτείται», τόνισε ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και επισήμανε: «Δεν μπορώ εγώ να παρακολουθήσω τη σύμβαση να την ελέγξω. ‘Οπως λέγεται, δεν είναι υποχρεωμένη η ανάδοχος εταιρεία, σε περίπτωση που υπάρξει πρόβλημα όπως αυτό, να βρει άλλη λύση για να γίνουν τα δρομολόγια που απαιτούνται». Ο κ. Μέτιος υπογράμμισε επίσης ότι στο λιμάνι υπάρχουν και κάποιες δυσκολίες, καθώς είναι μικρό και έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: «Δεν μπορούν όλα τα πλοία να δέσουν στο λιμάνι της Σαμοθράκης, να ελλιμενιστούν, συνεπώς υπάρχουν και ειδικές προδιαγραφές. Όμως όλα αυτά πρέπει να τα προβλέπει η σύμβαση».

Παράλληλα, ο κ. Μέτιος υπογράμμισε την ανάγκη ελέγχου, προκειμένου να διαπιστωθεί αν η ανάδοχος εταιρεία έπραξε τα προβλεπόμενα. «Θα πρέπει να γίνει έλεγχος για αυτό. Αν έγιναν συντηρήσεις κτλ. Υπάρχει μια σειρά από θέματα, για τα οποία πρέπει να δώσει εξηγήσεις η εταιρεία. Διότι αν δεν συντηρείς σωστά και μετά μας λες ότι δεν μπορείς να κάνεις τα δρομολόγια, έχεις ευθύνη και ως η ίδια η εταιρεία».

Όπως είπε ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, το υπουργείο έχει μισθώσει νέο πλοίο για τις μετακινήσεις πολιτών και επισκεπτών, το οποίο έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 400 με 500 άτομα και γύρω στα 70 αυτοκίνητα. «Εμείς -λόγω της έκτακτης κατάστασης που παρουσιάστηκε- εκμισθώσαμε ένα πλοίο φορτηγό, για να μεταφέρονται φορτηγά για την τροφοδοσία του νησιού, γιατί υπήρχε κίνδυνος να προκύψει πρόβλημα και στην τροφοδοσία, με τρόφιμα, φάρμακα και είδη πρώτης ανάγκης. Αυτό το πρόγραμμα αφορά τις πέντε πρώτες μέρες ή και άλλες τρεις μέρες περίπου. Γίνονται παράλληλα και τα δοκιμαστικά δρομολόγια των πλοίων της αναδόχου εταιρείας, μετά το πρόβλημα των βλαβών» σημείωσε ο κ. Μέτιος.

«Η μη εκτέλεση των δρομολογίων από και προς τη Σαμοθράκη είναι ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί χρόνια το νησί και τους κατοίκους και πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις, καθώς προέκυψε εκ νέου φέτος μέσα στην καρδιά της τουριστικής σεζόν», σχολίασε ο κ. Μέτιος, επισημαίνοντας ότι ενδεχομένως να είναι μια ευκαιρία ώστε να δοθεί οριστική λύση στο θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού.

Ο Περιφερειάρχης σημείωσε ότι μετά την επίλυση του θέματος της βασικής σύνδεσης με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, θα μπορούσαν να διερευνηθούν και άλλες ακτοπλοϊκές συνδέσεις, «να δούμε τη δυνατότητα να μπορέσουν να υπάρξουν και άλλες συνδέσεις, ίσως με την Καβάλα ή από την Αθήνα μέσω Λαυρίου».

Στον εισαγγελέα o πλοιοκτήτης για την υπόθεση

Η Λιμενική Αρχή Αλεξανδρούπολης υπέβαλε το πρωί της Δευτέρας 19 Αυγούστου 2019 στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης φάκελο με υλικό για τη μη εκτέλεση  των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη.

Οι υπεύθυνοι της πλοιοκτήτριας εταιρείας έχουν κληθεί σε ακρόαση από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων των πλοίων στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου.

Τα δύο πλοία λόγω βλάβης παραμένουν ακινητοποιημένα από τις Αυγούστου. Τη γραμμή εξυπηρετεί πλέον το επιβατηγό «ΖΕΦΥΡΟΣ» και ταχύπλοο επιβατηγό οχηματαγωγό καταμαράν «ANDROS JET» δίδοντας μια άμεση, αλλά προσωρινή λύση, στην ακτοπλοϊκή σύνδεση.

*Κεντρική φωτογραφία: Βαγγέλης Μπομπότας