Κοινή ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Καβάλας και Αλεξανδρούπολης ετοιμάζει η κυβέρνηση

Τι είπε για το θέμα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της ΔΕΘ-Ανοιχτό το ενδεχόμενο ιδιωτικοποιήσεων και των Οργανισμών Λιμένων

Στην «ομολογία» ότι η κυβέρνηση εξετάζει την κοινή ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας προχώρησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στο πλαίσιο της 84ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Ερωτώμενος σχετικά με το αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, ο κ. Μητσοτάκης είπε: «Έχω μιλήσει πολύ εκτενώς για τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ΑΜ-Θ τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν» και συμπλήρωσε: «Nα αναφερθώ μόνο στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για το οποίο έχουμε υψηλές προσδοκίες ότι στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης μαζί με το λιμάνι της Καβάλας θα μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε και τοn ρόλο των δύο λιμανιών».

Εν συνεχεία, ο κ. Μητσοτάκης περιέγραψε αδρά τι γνωστές προοπτικές της Αλεξανδρούπολης και της Περιφέρειας ΑΜ-Θ (LNG, Φυσικό Αέριο, Γεωθερμία κλπ), ενώ αναφέρθηκε και στον Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ Χρήστο Μέτιο: «Μιλάμε συστηματικά με τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και αυτός είναι και ο λόγος που φώναξα όλους τους Περιφερειάρχες και θα έχουμε ένα τακτικό όργανο που θα συνεδριάζει έξι φορές τον χρόνο -κάθε δύο μήνες- ώστε να συζητάμε έργα αναπτυξιακής προοπτικής, την ταχύτερη απεμπλοκή πόρων από το ΕΣΠΑ και άλλα ζητήματα που αφορούν τις Περιφέρειες. Ο Περιφερειακός σχεδιασμός δεν είναι αντικείμενο του κεντρικού κράτους. Είναι αντικείμενο των ιδίων των Περιφερειών, οι οποίες πρέπει να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο», είπε χαρακτηριστικά.

Επανεξετάζεται το πλαίσιο από τη νέα κυβέρνηση παραδέχεται το ΤΑΙΠΕΔ

Τα περιφερειακά λιμάνια δεν είναι ο μοναδικός τομέας που θα παραχωρηθεί σε ιδιώτες με διαφορετικό μοντέλο σε σχέση με τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης. Το ίδιο θα συμβεί και σε τομείς της ενέργειας, αλλά και των αεροδρομίων, όπως αναφέρει το euro2day.gr.

Προ ημερών, λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Άρη Ξενόφου σύμφωνα με τις οποίες «για τα 10 περιφερειακά λιμάνια, φαίνεται στις προθέσεις της νέας κυβέρνησης είναι να επανεξετάσει το ισχύον νομικό πλαίσιο για να παρέχει ευελιξία και δημιουργία αξίας», αποφασίστηκε το «ξήλωμα» του σχεδίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Με νέα νομοθετική πρωτοβουλία, θα επιτρέπεται στο ΤΑΙΠΕΔ είτε να πωλήσει το σύνολο των μετοχών ενός Οργανισμού Λιμένος (κατά το μοντέλο που εφαρμόστηκε σε ΟΛΠ και ΟΛΘ) είτε να παραχωρήσει το σύνολο των δραστηριοτήτων είτε να παραχωρήσει κάποιες δραστηριότητες (π.χ. εμπορευματικό σταθμό, κρουαζιέρα, μαρίνα, κ.λπ.).

Ανοιχτό το ενδεχόμενο ιδιωτικοποιήσεων και των Οργανισμών Λιμένων

Ήδη ανατέθηκε στην εταιρεία συμβούλων/ελεγκτών Ernst & Young (EY), η οποία έχει αναλάβει για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ τη βολιδοσκόπηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα 10 περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου), να παρουσιάσει νέες προτάσεις με βάση το νέο μοντέλο. Να προτείνει, δηλαδή, με βάση και το ενδιαφέρον υποψηφίων επενδυτών, σε ποια λιμάνια πρέπει να πωληθούν οι Οργανισμοί, σε ποια να παραχωρηθούν όλες οι δραστηριότητες και σε ποια να παραχωρηθούν ορισμένες εξ αυτών.

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε νομοθετήσει, ώστε τα περιφερειακά λιμάνια να ιδιωτικοποιηθούν με το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων. Δηλαδή οι Οργανισμοί Λιμένων θα έμεναν κρατικοί και θα παραχωρούνταν σε ιδιώτες κάποιες επιμέρους δραστηριότητες ανά λιμάνι, ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Ξενόφος: Πρώτα θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας

Αυτό που δεν φαίνεται να αλλάζει, πάντως, είναι τα πρώτα λιμάνια που θα οδεύσουν προς αξιοποίηση, το οποία είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας. Και αυτό γιατί για το μεν λιμάνι της Αλεξανδρούπολης φαίνεται ότι το ενδιαφέρον θα είναι μεγάλο, ειδικά στις επενδύσεις του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ μπορούν να υπάρξουν και συνέργειες με την Καβάλα, καθώς υπάρχει η σκέψη να αξιοποιηθεί το σχεδόν υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της νοτίου Καβάλας ως υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (UGS). Σε δεύτερη φάση εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν τα λιμάνια Κέρκυρας, Βόλου και Ελευσίνας.

Στις πρόσφατες δηλώσεις του, ο κ. Ξενόφος είχε υποστηρίξει πως «με βάση τις προηγούμενες μελέτες μας, μπορούμε να πούμε ότι πρώτα θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας στη Βόρεια Ελλάδα και τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας στη Δυτική Ελλάδα. Αυτά τα λιμάνια έχουν αναμφισβήτητα έναν ισχυρό ρόλο να διαδραματίσουν, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση των υποδομών της χώρας και εάν εξεταστούν από κοινού με το σύμπλεγμα σιδηροδρόμων και οδικών μεταφορών που επίσης αναπτύχθηκε, η Ελλάδα μετατρέπεται σε πύλη μεταφορών και εμπορίου προς την Ευρώπη».