Σε… lockdown τα τέλη κυκλοφορίας τα οποία πρέπει να πληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους;

Τα σενάρια τα οποία επεξεργάζεται η κυβέρνηση-Τι εξετάζεται αντί για την επιστροφή χρημάτων-Τα τέλη κυκλοφορίας επιβλήθηκαν πρώτη φορά το 1920, 15 χρόνια πριν θεσπιστούν οι εξετάσεις για την... απόκτηση άδειας οδήγησης!

Τα τέλη κυκλοφορίας αποτελούν μια σημαντική πηγή εσόδων για τα δημόσια ταμεία και τα τελευταία χρόνια διατηρούνται σταθερά πάνω από το 1. δισ. ευρώ. Ωστόσο στην Ελλάδα από την πρώτη φορά που επιβλήθηκαν ήταν ξεκάθαρο ότι θα αποτελούσαν μια σημαντική πηγή εσόδων και δεν προορίζονταν για οδικά έργα και βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Ειδικότερα, τα πρώτα τέλη κυκλοφορίας επιβλήθηκαν το 1920 στον νόμο 2332 και 15 χρόνια αργότερα θεσπίστηκαν οι εξετάσεις για την απόκτηση άδειας οδήγησης! Δηλαδή το κράτος φρόντισε να εισπράττει χρήματα από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων και μετά από 15 χρόνια αποφάσισε να απαιτήσει να έχουν άδειες οδήγησης οι κάτοχοι των οχημάτων.

Με το πέρασμα των ετών τα τέλη κυκλοφορίας άλλαξαν για πολλές φορές και σήμερα έχουμε τέλη κυκλοφορίας πολλών «ταχυτήτων» ανάλογα με την πρώτη άδεια κυκλοφορίας του οχήματος. Ουσιαστικά όμως χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες που στα οχήματα με 1η άδεια κυκλοφορίας μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου 2010 υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα και από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά τα οποία υπολογίζονται σύμφωνα με τις εκπομπές CO2.

Στις περιπτώσεις όπου υπάρχει προσωρινή ακινησία (οικειοθελής κατάθεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας στις κατά τόπους εφορίες) το ποσό των τελών κυκλοφορίας μειώνεται και υπολογίζεται με τον μήνα αν κάποιος επιθυμεί να πραγματοποιήσει άρση ακινησίας.

Το lockdown το οποίο έχει επιβληθεί λόγω κορονοϊού αποτελεί μια παρόμοια κατάσταση προσωρινής ακινησίας η οποία όμως δεν γίνεται οικειοθελώς, αλλά επιβάλλεται από το ίδιο το κράτος για να περιοριστεί η διασπορά του ιού.

Μέχρι σήμερα κανένα στέλεχος της κυβέρνησης ή της αντιπολίτευσης δεν έχει τολμήσει να αναφερθεί στο συγκεκριμένο θέμα, καθώς όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς αφορά πολλά εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων και το κράτος θα πρέπει να τους επιστρέψει πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του newsauto.gr το οικονομικό επιτελείο εξετάζει αντί για επιστροφή χρημάτων στους ιδιοκτήτης οχημάτων να παρατείνει κατά δύο μήνες την εξόφληση των τελών κυκλοφορίας 2021, ώστε να βοηθήσει και τα νοικοκυριά που έχουν πληγεί από τον κορονοϊό.

Σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς, οι ιδιοκτήτες οχημάτων αναγκάστηκαν να θέσουν σε καθεστώς προσωρινής ακινησίας τα οχήματά τους εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων, οπότε το οικονομικό επιτελείο θα μπορούσε να εξετάσει την επιστροφή των τριών μηνών από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας του 2020, όπως επίσης να μειώσει και κατά 3/12 τόσο τα τεκμήρια διαβίωσης που απορρέουν από τα οχήματα όσο και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.

Το θέμα φαίνεται ιδιαίτερα σοβαρό, κυρίως για τους ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων όπου τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται σύμφωνα με τον κυβισμό του κινητήρα και τα κόστη ανεβαίνουν υπερβολικά.

Για παράδειγμα, ένας ιδιοκτήτης οχήματος με 1η άδεια κυκλοφορίας το 2008 το οποίο κινείται από έναν κινητήρα χωρητικότητας 1,4 λίτρου πληρώνει για τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας  255 ευρώ γεγονός που μεταφράζεται σε 21,25 ευρώ για κάθε μήνα κυκλοφορίας. Εξαιτίας του lockdown ο συγκεκριμένος ιδιοκτήτης δεν κίνησε το όχημά του συνολικά για 3 μήνες (μπορεί να γίνουν και 4 οι μήνες της ακινησίας) οπότε θεωρητικά το κράτος πρέπει να του «επιστρέψει» με κάποιον τρόπο 63,75 ευρώ αν θέλει να ονομάζεται κράτος δικαίου.

Τα πράγματα χειροτερεύουν πολύ περισσότερο για έναν κάτοχο παλαιού οχήματος με κυβισμό άνω των 4 λίτρων το οποίο έχει 1η άδεια κυκλοφορίας το 2008, καθώς τα τέλη Κυκλοφορίας του 2020 ανήλθαν σε 1.380 ευρώ. Δηλαδή το μηνιαίο κόστος των τελών κυκλοφορίας ανέρχεται σε 115 ευρώ! Το lockdown που χρονικά προσδιορίζεται σε 3 μήνες υποχρέωσε τον κάτοχό του να μην το κινήσει, οπότε το κράτος θεωρητικά θα πρέπει να του «επιστρέψει» 345 ευρώ, ενώ επίσης να μειώσει κατά 3.875 ευρώ το τεκμήριο διαβίωσης του οχήματος που συνολικά για το έτος ανέρχεται σε 15.500 ευρώ εξαιτίας και της παλαιότητας.

Η επιδημία έχει προκαλέσει την αναγκαστική ακινησία των οχημάτων για περίπου 90 ημέρες εντός του τρέχοντος έτους οι κάτοχοι των οποίων έχουν ήδη πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας, ενώ μέσα στον Νοέμβριο θα κληθούν να πληρώσουν τα του 2021. Οψόμεθα…

*Πηγή: newsauto.gr