Τουρισμός 2021: Τίποτα δεν θα θυμίζει το 2019, αλλά ούτε και το 2020, υπό προϋποθέσεις…

Ο πρόεδρος των Ξενοδόχων Νομού Καβάλας, Αντώνης Μιτζάλης μιλάει για το μέλλον του τουρισμού στην περιοχή μας: Οι προκλήσεις, τα νέα δεδομένα, τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης και η «ρήτρα» του εμβολίου

Σε εκτενή έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε σε δημοφιλείς διαδικτυακούς τόπους πώλησης για την αγορά και πώληση ακινήτων το τρίμηνο Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου καταγράφηκαν 298 αγγελίες για την πώληση ξενοδοχείων στο σύνολο της χώρας. Ο πραγματικός αριθμός των προς πώληση ξενοδοχείων μπορεί να είναι μεγαλύτερος από αυτόν που καταγράφεται στην έρευνα, αν ληφθεί υπόψη ότι υπάρχουν και άλλοι διαδικτυακοί τόποι που διαθέτουν αγγελίες με το εν λόγω περιεχόμενο. Οι δυσκολίες, βέβαια, που αντιμετωπίζει ο τουρισμός λόγω της διασποράς του κορονοϊού δεν αποκλείεται να αυξήσει περαιτέρω τον αριθμό των πωλήσεων τους επόμενους μήνες οπότε θα φανεί το πλήρες μέγεθος των συνεπειών στην αγορά. Οι τιμές των προς πώληση ξενοδοχείων διαμορφώνονται σύμφωνα με την τοποθεσία, την παλαιότητα, τα τετραγωνικά, αλλά και τα αστέρια που διαθέτουν.

Ξενοδοχεία που πωλούνται αφορούν όλες τις τουριστικές περιοχές της χώρας και παραθαλάσσιες και ορεινές. Όσο για τη δική μας περιοχή η έρευνα έδειξε ότι στην Καβάλα, κυρίως στον Δήμο Θάσου, είναι προς πώληση 14 ξενοδοχεία.

Ο πρόεδρος των Ξενοδόχων Νομού Καβάλας, Αντώνης Μιτζάλης είπε ότι πάντα υπήρχαν -και στα καλύτερα χρόνια και στα χειρότερα χρόνια- ξενοδοχεία προς πώληση. «Δεν βλέπουμε κάτι διαφορετικό. Απλώς αυτά τα δημοσιεύματα αναφέρονται συνήθως στις καλοκαιρινές σεζόν. Ουσιαστικά γίνεται μια έρευνα των μονάδων», είπε αρχικά σε παρέμβασή του στον ALPHA Radio 88,6.

Ζημιά στις εισπράξεις στο 70%

Υπολογίζοντας το μέγεθος της ζημιάς στα ξενοδοχεία στον καιρό του κορονοϊού, ο κ. Μιτζάλης  είπε: «Είναι η απώλεια του τζίρου που αποτυπώνεται κάθε μήνα από την Τράπεζα της Ελλάδας.  Όλοι πιστεύαμε στην αρχή του χρόνου πως θα είχαμε εξαιρετική δουλειά. Το μέγεθος της απώλειας σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις φτάνει το 70%. Αυτό συνεπάγεται αντίστοιχα μείωση στην απασχόληση, μείωση στον τζίρο όλων των επαγγελμάτων τα οποία συνδέονται με τον τουρισμό κτλ.  Όλα τα μέτρα είναι υποστηρικτικά και κανείς δεν περιμένει από αυτά να φέρουν πίσω τον χαμένο τζίρο. Από εκεί και μετά γίνεται μια τεράστια προσπάθεια με όλους τους φορείς, των ξενοδόχων, του τουρισμού, του ΣΕΠΕ και τους κατά τόπους φορείς, ώστε το αποτέλεσμα να είναι όσο το δυνατόν καλύτερο για τους επιχειρηματίες, τους ξενοδόχους και όλο το κύκλωμα του τουρισμού. Αυτή η μάχη είναι καθημερινή και δεν είναι το κάθε μέτρο που κάνει τη διαφορά, αλλά είναι όλο το πλέγμα.  Κανένα μέτρο δεν μπορεί να επαναφέρει τον τζίρο. Αν δεν δούμε το εμβόλιο, αν δεν δούμε αυτό το κύμα της πανδημίας να υποχωρεί, δεν θα υπάρξει καμία επιστροφή στα δεδομένα».

Ο ψυχολογικός αγώνας να κρατηθούν όρθιοι οι ξενοδόχοι

«Ο αγώνας δεν είναι μόνον για να καλυφθεί η οικονομική απώλεια, αλλά είναι και ο ψυχολογικός αγώνας στο να μπορείς να κρατηθείς την επόμενη μέρα, να είσαι δημιουργικός. Είναι μια άσκηση ψυχής και μυαλού, στην οποία όλοι πρέπει να έχουμε την αισιοδοξία ότι τα πράγματα θα γυρίσουν στη πρότερη κατάσταση. Δεν είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε τα νούμερα. Στο χέρι μας είναι να μπορέσουμε να ατενίσουμε τις νέες προκλήσεις, αφού ο τουρισμός δεν θα είναι ο ίδιος το 2021 με το 2019. Θα πρέπει να σκεφτούμε για να δημιουργήσουμε το νέο τουριστικό προϊόν για την Καβάλα. Όλοι μας ζούμε αυτό το διάστημα μέσα σε μαύρη μιζέρια», δηλώνει ο κ. Μιτζάλης.

«Με ψυχραιμία να αντιμετωπίζουμε τον χερσαίο τουρισμό»

«Από την αναχαίτιση του κορονοϊού και μετά ο τουρισμός θα διαφέρει, χωρίς να θέλω να παίξω τον ρόλο του προφήτη. Όλον τον κόσμο θα τον απασχολεί ακόμα και την επόμενη χρονιά το θέμα της υγείας, γιατί είναι κάτι που θα το κουβαλάμε. Το ζήτημα είναι να μπορέσουμε να υποδεχτούμε τουρίστες από το εξωτερικό. Σε ό,τι αφορά την περιοχή μας -επειδή έχουμε τουρισμό από τα Βαλκάνια- θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε τον χερσαίο τουρισμό με ψυχραιμία, να μη σταθούμε σε στερεότυπα και να καθίσουμε να σκεφτούμε πώς θα μπορέσουμε να διεκδικήσουμε τον ποιοτικό τουρίστα. Αυτό θα είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα. Το 2021 θα φέρει μια πολύ μεγάλη αλλαγή και στα δίκτυα διανομής τουρισμού που είναι αποδεκατισμένα, αλλά και στις προκλήσεις που θα έχουν οι υπάλληλοι, οι εργαζόμενοι. Γιατί υπάρχουν ξενοδοχεία που τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2021 θα παραμείνουν κλειστά. Θα έχουν μια εκκίνηση από το μηδέν. Αναφέρομαι σε κάποια εποχικά ξενοδοχεία που δεν άνοιξαν καθόλου φέτος. Αυτά θα μετρήσουν ενάμιση χρόνο εκτός λειτουργίας και τα πράγματα θα είναι γι’ αυτά πολύ πιο δύσκολα. Θέλει δύναμη και προσευχή για να μπορέσουμε την επόμενη μέρα να βρεθούμε ζωντανοί και δυνατοί», σχολιάζει ο πρόεδρος των Ξενοδόχων της Καβάλας.