Καβάλα: Μπορεί η αναβίωση της ναυπηγικής τέχνης να δώσει νέο brand name στην περιοχή;

Η πρόταση του Γιάννη Βύζικα για τη δημιουργία Μουσείου Παραδοσιακών Σκαριών και εργαστηρίου εκπαίδευσης για νέους καραβομαραγκούς έρχεται από το 2002-Η πρόταση, η... διαδρομή της και οι προοπτικές της

Μέρος του πλούσιου αρχείου του, που καταμαρτυρά το ειλικρινές ενδιαφέρον του και την επιθυμία του ως ενεργός καβαλιώτης και γέννημα-θρέμμα της Παναγίας, να αναβαθμιστεί το Καρνάγιο και να αποδοθεί στις επόμενες γενιές ένας εξαιρετικός χώρος συνδεδεμένος με τη θαλασσινή παράδοση της Καβάλας, με τη σύσταση ενός ενιαίου φορέα (το 2002 ο χώρος του Καρνάγιου ανήκε στο Λιμενικό Ταμείο) με τη συμμετοχή του Δήμου Καβάλας, του ΟΛΚ και των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνταν εκεί, προσκόμισε στην καθημερινή εφημερίδα της Καβάλας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ο Γιάννης Βύζικας.

«Καπνά και θάλασσα είναι η παραδοσιακή κληρονομιά της Καβάλας», είπε με νόημα στη δημοσιογράφο, Σίσσυ Ακοκαλίδου, τονίζοντας ότι είναι πλέον ώριμες οι συνθήκες η Δημοτική Αρχή με επικεφαλής τον Θόδωρο Μουριάδη να ασχοληθεί με τη θαλασσινή κληρονομιά της πόλης, αρκεί να εκπονηθεί μια σοβαρή μελέτη-πρόταση για την ανάπλαση του Καρνάγιου, με τη συνεργασία των παλιών καραβομαραγκών, του επιχειρηματία και των ειδικών επιστημόνων. Σύμφωνα με τον κ. Βύζικα μάλιστα, το επιστημονικό ενδιαφέρον υπάρχει από τις επαφές που έκανε τα προηγούμενα χρόνια.

Κρατάει χρόνια αυτό το όραμα…

Από τις 23 Απριλίου 2002 ο Γιάννης Βύζικας είχε εγγράφως (ως δημοτικός σύμβουλος) υποβάλλει το αίτημα προς το Δημοτικό Συμβούλιο και τη Δημοτική Αρχή να συσταθεί ένας ενιαίος φορέας με τη συμμετοχή του Δήμου Καβάλας, του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας και των εταιριών που δραστηριοποιούνταν στο Καρνάγιο, προκειμένου στο χώρο να δημιουργηθεί Μουσείο Παραδοσιακών Σκαριών, αλλά και εργαστήρι εκπαίδευσης για νέους καραβομαραγκούς. Η επιστολή του, μάλιστα, αυτή δημοσιεύτηκε την επόμενη μέρα σε όλον το τοπικό Τύπο με θετικότατα σχόλια, όπως στην εφημερίδα «Ταχυδρόμος». Η πρόταση αυτή έγινε προ της δημιουργίας του Ναυτικού Μουσείου, ενώ για αρκετά χρόνια ο Γιάννης Βύζικας ασχολήθηκε επισταμένα με τη δημιουργία του Μουσείου Καπνού, που στέφθηκε με επιτυχία, έως ότου επανέφερε το θέμα το 2016.

Πήρε την πρωτοβουλία και ήρθε σε επαφή με τον επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στο Καρνάγιο, μαζί με τον τότε πρόεδρο του ΟΛΚ, Χρήστο Ηλιάδη, ο οποίος φάνηκε θετικός στην παραχώρηση του μέρους του οικοπέδου που ήταν κυριότητας του ΟΛΚ και μαζί με τον κ. Ηλιάδη επισκέφτηκε τον επιχειρηματία στο Καρνάγιο. Περίμεναν, μάλιστα, και τη Δήμαρχο στο Καρνάγιο για φωτογραφία και παραχώρηση κοινής συνέντευξης Τύπου. Η Δήμαρχος Καβάλας, τότε, Δήμητρα Τσανάκα είδε καταρχήν θετικά το αίτημα (ήρθε σε επαφή με τον τότε πρόεδρο του ΟΛΚ Χρήστο Ηλιάδη), άγνωστο, ωστόσο, παραμένει γιατί αυτό δεν προχώρησε και έμεινε μόνο στη φάση της ενημέρωσης-συζήτησης. Τη Δήμαρχο την ενημέρωσε εγγράφως ο κ. Βύζικας, ενώ απέστειλε πλήθος επιστολών προς τους φορείς και τα πολιτικά πρόσωπα.

Επισκέφτηκε, ακόμη, τον τότε  Διευθυντή του ΟΑΕΔ, Γιάννη Πασχαλίδη ο οποίος έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη δημιουργία του εργαστηρίου των καραβομαραγκών. Το μόνο που ζήτησε ο κ. Πασχαλίδης τότε ήταν να απασχολήσει ο Δήμος τους μαθητές για να μπορέσει να λειτουργήσει σαν Σχολή Μαθητείας και θα ερχόταν σε επαφή με την κ. Τσανάκα για να υλοποιηθεί το εργαστήριο Καραβομαραγκών. Προκειμένου μάλιστα να κάνει ο Γιάννης Βύζικας ένα ακόμη βήμα προόδου για την υλοποίηση του σχεδιασμού, το 2018 το Ινστιτούτο Κοινωνικών Κινημάτων και Ιστορίας Καπνού δημιούργησε το Ινστιτούτο Παραδοσιακής Ναυπηγικής Τέχνης και Ναυτικής Ιστορίας.

Παράλληλα, αναζήτησε και ενημέρωσε γι’ αυτόν τον σχεδιασμό επιστήμονες, ναυπηγούς και καθηγητές πανεπιστημίων, με καταγωγή, επομένως και συναισθηματικό δέσιμο με την Καβάλα, οι οποίοι έδειξαν ενδιαφέρον να βοηθήσουν μια σοβαρή προσπάθεια, όπως τους κ. κ. Θ.Μερασιδόγλου, Γ. Κουρματζή και Δ. Λεμονίδη.

Ως γνωστό, η Καβάλα έχει πολλούς ναυπηγούς, όπως τον κ. Γρηγορόπουλο. Δεν έχασε, δε, την ευκαιρία, όταν την Καβάλα επισκέφτηκε ο υπουργός Ναυτιλίας επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, Παναγιώτης Κουρουμπλής το 2017, να υπογραμμίσει τη μεγάλη παράδοση που κουβαλά το Καρνάγιο, ανατρέχοντας δια του λόγου του το αληθές στο 1600 όταν, σύμφωνα με τον Εβλιγιά Τσελεμπή (τούρκο περιηγητή), κατασκευάζονταν στο Καρνάγιο της Καβάλας γαλέρες της εποχής, ενώ στην ίδια επιστολή προς τον κ. Κουρουμπλή έκανε αναφορά και στους κορυφαίους καραβομαραγκούς τους οποίους ανέδειξε η πόλη, όπως τον Μιχάλη Μοσχάτο και τον γιό του, Παντελή, που φεύγοντας από την Καβάλα μετά το 1990 δημιούργησαν ένα πρωτοποριακό ναυπηγείο που ξεπέρασε τα όρια της Ελλάδας και απέσπασε διεθνείς διακρίσεις.

Μετά από όλη αυτήν τη διαδρομή και την προσπάθεια του Γιάννη Βύζικα, μένει η βούληση του Δημάρχου Καβάλας, Θόδωρου Μουριάδη η οποία θα είναι καθοριστική για την υλοποίηση του έργου της αναβάθμισης-ανάπλασης του Καρνάγιου. Η Καβάλα θα συνδέσει την παράδοσή της στην ναυπηγική τέχνη με τον παρόντα και μελλοντικό χρόνο, αναβιώνοντας και ίσως και δημιουργώντας, παράλληλα, έναν ενδιαφέροντα θεματικό τουριστικό προορισμό, ανάμεσα στους υπόλοιπους, αλλά και χώρο όπου θα εκπαιδεύονται νέοι καραβομαραγκοί.