Ιστορία: Πώς μπορείτε να πετύχετε τον υψηλό βαθμό που θα σας δώσει ώθηση για να πετύχετε τους στόχους σας

Απαραίτητη η ικανότητα σωστής διαχείρισης των πηγών - Ποια θέματα δεν έχουν «πέσει» τα τελευταία χρόνια


 

Του Άγγελου Τάταρη

 


Ένα από τα σημαντικά μαθήματα του προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών σπουδών είναι η Ιστορία. Είναι ένα μάθημα στο οποίο οι περισσότεροι μαθητές προσδοκούν να πετύχουν έναν αρκετά υψηλό βαθμό ώστε να τους δώσει ώθηση για να επιτύχουν τους στόχους τους.

Για να συμβεί όμως αυτό χρειάζεται συστηματικό διάβασμα, σωστή προετοιμασία και καθοδήγηση, υπομονή και επιμονή. Ταυτόχρονα, η ικανότητα σωστής διαχείρισης των πηγών της Ιστορίας είναι απαραίτητη διότι οι πηγές καταλαμβάνουν το 50% της συνολικής βαθμολογίας. Αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής, πέρα από την αυτονόητη εμπέδωση της ύλης της Ιστορίας, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει και την κριτική του σκέψη ώστε να συνδυάσει πληροφορίες και ιστορικά γεγονότα κατάλληλα. Με αυτό τον τρόπο θα αποδείξει ότι όχι μόνο διάβασε επαρκώς αλλά κατάφερε να κατανοήσει τις ιστορικές πληροφορίες και να  συσχετίσει νέες μαρτυρίες και  πρόσθετες πληροφορίες που θα του δοθούν με τις ήδη υπάρχουσες ιστορικές γνώσεις του. Η σωστή προετοιμασία του μαθητή στην ανάλυση των πηγών σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς κρίνεται, λοιπόν, αναγκαία για την ευόδωση των στόχων του.

Βέβαια, η εμπειρία των παλαιότερων ετών στην Ιστορία έχει αποδείξει ότι δεν υπάρχουν «ΣΟΣ»» θέματα. Το σωστό διάβασμα προϋποθέτει ολοκληρωτική κάλυψη της ύλης έτσι ώστε ο μαθητής να αποφύγει δυσάρεστες εκπλήξεις. Με αυτό το κείμενο δεν έχω σκοπό λοιπόν να σας προτείνω θέματα πιθανά. Απλά μπορώ να επιστήσω την προσοχή σας σε κάποιες ενότητες κάθε κεφαλαίου που δεν έχουν εμφανιστεί τα προηγούμενα χρόνια των εξετάσεων.

Από το 1ο κεφάλαιο λοιπόν της Ιστορίας θέματα όπως η παρακμή της ελληνικής ναυτιλίας κατά την ελληνική επανάσταση με την επακόλουθη ανάπτυξη της Σύρου ως ναυτιλιακό κέντρο, η ίδρυση της Εθνικής Τράπεζας, η δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου  κατά τις πρωθυπουργίες του Χαρίλαου Τρικούπη, η υποστήριξη του βενιζελισμού από την αστική τάξη, η διχοτόμηση του χαρτονομίσματος και οι επιπτώσεις της κρίσης του 1932 θα μπορούσαν να προσεχτούν ιδιαίτερα.

Στο 2ο κεφάλαιο η προσοχή μας επικεντρώνεται λίγο περισσότερο στην παρακμή του γαλλικού κόμματος, στις ρυθμίσεις του συντάγματος του 1864, στις εργασιακές σχέσεις κράτους-πολιτών μετά τη δεκαετία του 1870, στη δομή του βενιζελικού κόμματος, στα χαρακτηριστικά του ραλλικού κόμματος και της Κοινωνιολογικής Εταιρείας, στο διχασμό Βενιζέλου-Κωνσταντίνου και στο ΣΕΚΕ.

Στο 3ο κεφάλαιο ενδιαφέροντα θέματα για τις φετινές εξετάσεις αποτελούν: o διωγμός του 1914, η αντιμετώπιση των πρώτων αναγκών των προσφύγων όσον αφορά τη στέγαση, τη διατροφή και την ιατρική περίθαλψη, η αντίδραση των προσφύγων στη σύμβαση της Λοζάνης, τα μέσα που διέθεσε η ελληνική κυβέρνηση στην ΕΑΠ, η συμφωνία της Άγκυρας 10 Ιουνίου 1930, η διάσταση προσφύγων-γηγενών και οι τομείς στους οποίους εκδηλώθηκε και οι επιπτώσεις του ερχομού των προσφύγων σε γεωργία και βιομηχανία

Από το 4ο κεφάλαιο ξεχωρίζουμε τα επιτεύγματα της πρώτης κυβέρνησης της Κρητικής Πολιτείας, την αντίδραση του Πρίγκηπα Γεωργίου, της Ελλάδας και των Μεγάλων Δυνάμεων στην επανάσταση του Θερίσου, τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν από το τελεσίγραφο των Μ. Δυνάμεων (2 Ιουλίου 1905) έως την άφιξη της Διεθνούς Επιτροπής στην Κρήτη (Φεβρουάριος 1906) και την αρμοστεία του Αλέξανδρου Ζαΐμη.

Επίσης από την ενότητα θεμάτων των ορισμών θα δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή σε αυτούς που έχουν καιρό να εμφανιστούν στις εξετάσεις. Τέτοιοι είναι οι εθνικές γαίες, το κλήριγκ, οι Ιάπωνες, η ανόρθωση, το Εθνικό Κόμμα του Μαυρομιχάλη, ο Οργανισμός του 1914, η ΕΑΠ, η προσωρινή και οριστική εκτίμηση περιουσιών των προσφύγων, το διάταγμα «Περί συγκροτήσεως της Κρητικής Συνελεύσεως και ο Οργανικός Νόμος του 1900.

Κλείνοντας, είναι αρκετά πιθανό να συμπεριλαμβάνονται θέματα συνδυαστικά από διαφορετικά κεφάλαια ή και από το ίδιο, κυρίως στην ενότητα θεμάτων των πηγών, οπότε χρειάζεται σωστή οργάνωση των απαντήσεων από τους μαθητές.

Η συμβουλή μου είναι όταν έρθει η στιγμή των εξετάσεων να είστε ψύχραιμοι χωρίς υπερβολικό άγχος και σίγουροι ότι εσείς κάνατε το καθήκον σας διαβάζοντας. Από κει και πέρα, διαχειριστείτε σωστά τον χρόνο σας κυρίως στις πηγές που είναι χρονοβόρες και αν κάπου έχετε αμφιβολίες για το τι συμπεριλαμβάνει η απάντηση, καλύτερα να γράψετε παραπανίσια παρά να μετανιώσετε που δεν γράψατε κάτι λόγω αβεβαιότητας.

Καλή επιτυχία και καλά αποτελέσματα εύχομαι.

Ο Άγγελος Τάταρης είναι φιλόλογος