Η γέφυρα ανήκει στο δημόσιο, αλλά η Περιφέρεια πληρώνει την ζημιά..!

Μέτιος, Τσανάκα και Δρακονάκη παρουσίασαν τα 5 σημεία δράσης μετά την κατάρρευση της γέφυρας στο Παλιό Νοσοκομείο

Σε 5 σημεία συμπυκνώνονται τα συμπεράσματα της σύσκεψης Δήμου και Περιφέρειας για την κατάρρευση της γέφυρας και τις επόμενες κινήσεις τους. Σε μία κοινή συνέντευξη Τύπου η δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα, ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ  Χρήστος Μέτιος και η αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Ευαγγελία Δρακονάκη παρουσίασαν τις 5 πρώτες ενέργειες της κοινής επιτροπής που αποφάσισαν να συστήσουν για την «αντιμετώπιση της κρίσης». Η επιτροπή αυτή θα αναλάβει να καταγράψει όλο το ιστορικό της γέφυρας, από τις μελέτες και την κατασκευή της έως σήμερα, παράλληλα το ΤΕΕ ΑΜ εξουσιοδοτείται να συντάξει την έκθεση πραγματογνωμοσύνης για τα αιτία πτώσης της γέφυρας, ενώ θα ακολουθήσουν οι μελέτες στατικότητας της γέφυρας και οι μελέτες για την ολική ανακατασκευή η κατασκευή του κατεστραμμένου τμήματος της γέφυρας, που σύμφωνα με εκτιμήσεις θα κοστίσει 3 με 4 εκ. ευρώ. Όσο για τις ευθύνες ή τις «αστοχίες»; Αυτές θα τις προδώσει το πόρισμα του ΤΕΕ, υποστήριξε η κ. Δρακονάκη. Επίσης έγινε γνωστό πως το τμήμα που κατέρρευσε ανήκει ιδιοκτησιακά στο Δημόσιο.

Η καταγραφή του ιστορικού και η έκθεση πραγματογνωμοσύνης για τα αιτία πτώσης της γέφυρας

Αρχικά ο κ. Μέτιος ανέφερε τις πρώτες πρωτοβουλίες που θα λάβει από κοινού με τον Δήμο Καβάλας  η Περιφέρεια. «Μετά από την σύσκεψη αλλά και τις συνεννοήσεις που έγιναν και τις προηγούμενες μέρες και μεταξύ μας και με τα στελέχη, όπως οι αρμόδιοι διευθυντές του Δήμου και της Περιφέρειας, καταλήξαμε στα εξής σημεία: 1ον θα συστήσουμε μία κοινή επιτροπή της Περιφέρειας ΑΜΘ και του Δήμου Καβάλας που θα διερευνήσει και θα καταγράψει όλο το ιστορικό της γέφυρας αυτής. Από την μελέτη, την κατασκευή, τον χαρακτηρισμό, τις συντηρήσεις και την παραλαβή του τμήματος της υποχώρησης της γέφυρας και η επιτροπή αυτή θα είναι κοινή. Να σημειώσω και να διευκρινίσω ότι το συγκεκριμένο τμήμα που υποχώρησε, ιδιοκτησιακά ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο. Το δεύτερο σημείο είναι ότι πάλι με κοινή μας απόφαση  θα αναθέσουμε στο ΤΕΕ ΑΜ να κάνει έκθεση πραγματογνωμοσύνης για τα αιτία πτώσης της γέφυρας, του τμήματος αυτού. Θεωρούμε ότι είναι ένας ανεξάρτητος φορέας, τεχνικός σύμβουλος του Κράτους, και είναι το μόνο αρμόδιο για να δώσει απαντήσεις και να ενημερωθούν οι πολίτες για τα πραγματικά αίτια της υποχώρησης αυτής».

Οι μελέτες στατικότητας και η κατασκευή του έργου

Στην συνέχεια ο κ. Μέτιος συμπλήρωσε τα επόμενα στάδια δράσης. «Το πρώτο που αποφασίζουμε είναι ότι θα διαθέσουμε από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ως Περιφέρεια  τους πόρους που χρειάζεται για να γίνει μελέτη στατικής επάρκειας. Πρέπει να μελετηθεί, όχι μόνο το τμήμα αυτό, αλλά συνολικά όλη η γέφυρα, εκτιμάται ότι θα είναι το ποσό γύρω στις 60.000 ευρώ και με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης στατικής επάρκειας θα προκύψουν και τα συμπεράσματα για το αν θα πρέπει η μελέτη μετά για την κατασκευή του έργου να αφορά το τμήμα αυτό που υποχώρησε ή συνολικά την γέφυρα, η μελέτη αυτή θα στοιχίσει γύρω στις 130.000 όπως εκτιμούμε σήμερα, όπως και το ποσό που θα απαιτηθεί μετά το αποτέλεσμα της μελέτης για την κατασκευή μετά του έργου, είτε του τμήματος, επαναλαμβάνω ,είτε συνολικά της γέφυρας, με το ποσό περίπου από 3 έως 4 εκατομμύρια ευρώ. Αυτές είναι οι πρώτες εκτιμήσεις, θεωρώ λοιπόν ότι με αυτά τα πέντε σημεία δρομολογούνται οι κινήσεις που είναι απαραίτητες για να προχωρήσουμε στην αντιμετώπιση αυτής της κρίσης».

«Η Εγνατία Οδός είναι μία ανώνυμη εταιρεία, αναθέτουμε  στο ΤΕΕ την έκθεση πραγματογνωμοσύνης»

Για το αν θα υπάρξει εμπλοκή της Εγνατίας Οδού στις μελέτες ή στην διερεύνηση των αιτιών της πτώσης, σημείωσε: «Η Εγνατία Οδός πιστεύω ότι μπορεί να εμπλακεί αργότερα στην κατασκευή του έργου, όταν θα έρθει εκείνη η ώρα,  θα δούμε αν θα πρέπει να γίνει προγραμματική σύμβαση. Η Εγνατία σε αυτή τη φάση θεωρούμε ότι δεν μπορεί να εμπλακεί. Η Εγνατία Οδός είναι μία ανώνυμη εταιρεία, αναθέτουμε  στο ΤΕΕ την έκθεση πραγματογνωμοσύνης».

«Από την εμπειρία μου από τη γέφυρα του Ιάσμου τελικά υπήρξε μία καθυστέρηση και εκεί»

Για το χρόνο περάτωσης του έργου, αλλά και για το πότε θα αποδοθούν ευθύνες, είπε: «Εδώ δεν μπορώ να απαντήσω και από μία άλλη εμπειρία που έχουμε από τη γέφυρα του Ιάσμου, τελικά υπήρξε μία καθυστέρηση και εκεί. Πρέπει να γίνουν όλα αυτά και να βγουν τα συμπεράσματα, αλλά αυτό εξαρτάται από αυτούς που θα ερευνήσουν τα αίτια της πτώσης του συγκεκριμένου τμήματος της γέφυρας».

«Αυτά που σας είπα φυσικά μπορούμε να τα κάνουμε και γι αυτό τα ανέφερα και τα πέντε σημεία»

Στο ερώτημα γιατί, αφού το τμήμα ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, εμπλέκεται η Περιφέρεια με πόρους, εξήγησε: «Σας είπα που ανήκει ιδιοκτησιακά, αυτά που σας είπα φυσικά μπορούμε να τα κάνουμε και για αυτό τα ανέφερα και τα πέντε σημεία. Κάθε ένας που εμπλέκεται στην όλη υπόθεση θα βοηθήσει με τον τρόπο που μπορεί, καταλήξαμε με την Δήμαρχο στις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε για να προχωρήσουν όλες αυτές οι διαδικασίες. Δεν θεωρώ ότι κάτι άλλο σήμερα πρέπει να συζητήσουμε, αν χρειαστεί κάπου κάτι επιπλέον, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα, άλλωστε προσφέρθηκαν οι αρμόδιοι υπουργοί να συμβάλουν και αυτοί».

«Εάν δεν αποδώσουν όλα αυτά, θα στραφούμε στο κράτος»

Από την πλευρά της η κ. Τσανάκα αρκέστηκε να συμπληρώσει: «Τι ανακοινώσαμε κατ’ ουσίαν; Επιτροπή διερεύνησης πρώτον, και δεύτερον κοινή επιτροπή η οποία δεν θα είναι από αιρετούς, θα είναι από υπαλλήλους, καθώς και μία κοινή επιστολή προς τον επίσημο φορέα που είναι το ΤΕΕ για πραγματογνωμοσύνη. Εάν δεν αποδώσουν όλα αυτά, θα στραφούμε στο κράτος. Συν δύο μελέτες στατικότητας και κατασκευής της γέφυρας, μαζί με τα κονδύλια για την κατασκευή της γέφυρας».

«Το ΤΕΕ θα διατυπώσει τα αίτια πτώσης του τμήματος αυτού»

Για το αν θα καταλογιστούν και ευθύνες ή θα γίνει απλά καταγραφή των αιτιών, ο Περιφερειάρχης πρόσθεσε: «Το ΤΕΕ θα διατυπώσει τα αίτια πτώσης του τμήματος αυτού. Η επιτροπή θα γράψει ιστορικό για να διευκολύνει τους πάντες». Τέλος, για το αν θα διατηρηθούν οι υπάρχουσες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μέχρι την αποπεράτωση του έργου, απάντησαν προφανώς, ενώ στο ερώτημα αν σκέφτονται να κάνουν διπλό το δρόμο στην Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, η δήμαρχος απάντησε πως  «δεν γίνεται διπλός ο δρόμος».

«Για τις φωτογραφίες που κάποιοι κυκλοφόρησαν, άντεξαν και τα βάθρα και οι δοκοί»

Τελευταία, έλαβε το λόγο η αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Ευαγγελία Δρακονάκη, επιχειρώντας να δώσει ορισμένες απαντήσεις ως μηχανικός. «Μία γέφυρα δε πέφτει σε 1-2 χρόνια σαφέστατα, το σημαντικότερο κομμάτι του πορίσματος έχει να κάνει πάντοτε με τα αίτια. Τα αίτια θα προδώσουν εντός ή εκτός εισαγωγικών και το λόγο στην ουσία για τον οποίο έπεσε η γέφυρα. Αν καταλήξει σε μία κατασκευαστική αστοχία, αν υπάρχει αυτή η κατασκευαστική αστοχία,  θα φανεί στο πόρισμα. Άλλωστε μία κατασκευή την αστοχία της δεν μπορεί να την κρατήσει για πολλά χρόνια μέσα της, κάποια στιγμή θα την προδώσει και θα έχει το αποτέλεσμα το οποίο είχαμε τώρα. Για αυτό, ας μην είμαστε βιαστικοί να βγάλουμε συμπεράσματα. Θα μείνουμε στο επίσημο πόρισμα των εξειδικευμένων σε αυτές τις κατασκευές μηχανικών, το τονίζω ότι όλοι οι μηχανικοί δεν μπορούν να βγάλουν πορίσματα για αυτού του είδους κατασκευές και θα δούμε ακριβώς τι έφταιξε και ιδίως σε ό,τι αφορά την αναφορά σας στο κομμάτι της συντήρησης, πως εννοείται η έννοια της συντήρησης από κάποιον, ο οποίος δεν είναι μηχανικός και πόσο μάλλον από κάποιον ο οποίος είναι μηχανικός. ‘Άλλο η συντήρηση του αστικού εξοπλισμού μιας γέφυρας, όπως τα κιγκλιδώματα, άλλο η συντήρηση της ασφαλούς διέλευσης της γέφυρας, που είναι το κατάστρωμα της γέφυρας, όπως λέμε εμείς οι μηχανικοί, και άλλο η συντήρηση του βασικού έργου υποδομής που είναι στην ουσία το μεγάλο έργο της γέφυρας. Καμία συντήρηση δεν μπορεί να γίνει λοιπόν στο βασικό έργο υποδομής,  χωρίς να τραυματίσεις αυτόν το φορέα, χωρίς στην ουσία να τον ανοίξεις, για να μπορέσεις να προχωρήσεις.  Κάτι τέτοιο προς το παρόν δεν έχει δοθεί, δεν είχαμε καμία ένδειξη για κάτι τέτοιο και εδώ να πω ότι ακόμα και οι φωτογραφίες που είχαν κυκλοφορήσει και οι οποίες θεωρούνταν ότι ήταν αυτές οι βασικές αιτίες που θα πρόδιδαν την στατικότητα της γέφυρας, άντεξαν τόσο τα βάθρα, όσο και οι δοκοί».