Δήμος Καβάλας: Ούτε λάμπα δεν είμαστε υποχρεωμένοι να αλλάξουμε στη γέφυρα…

Απαντήσεις για το ζήτημα της γέφυρας επιχείρησαν να δώσουν οι ιθύνοντες του δήμου Καβάλας σε μία μαραθώνια συνέντευξη Τύπου, όπου τονίστηκε (για ακόμα μια φορά) ότι ανήκει στη δικαιοδοσία του δημοσίου

Σε συνεργασία κάλεσαν οι ιθύνοντες του Δήμου Καβάλας, το ΤΕΕ, την Εγνατία Οδό και τους ειδικούς που μπορούν  να προσφέρουν στην αποσαφήνιση των αιτίων της υποχώρησης τμήματος της γέφυρας. Αυτό τονίστηκε μεταξύ άλλων στη μαραθώνια συνέντευξη τύπου της δημάρχου Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, συνεπικουρούμενη από τον αντιδήμαρχο Αθλητισμού και Παιδείας Γιώργο Φιλόσογλου και την αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Ευαγγελία Δρακονάκη. Εκεί αναλύθηκε το ιδιοκτησιακό καθεστώς της γέφυρας, αλλά και ποιος έχει την ευθύνη της συντήρησης, με την χρήση νόμων, ΦΕΚ και εγγράφων.

Επίσης αναφέρθηκε όλη η αλληλογραφία που είχε ο Δήμος με την Εγνατία οδό, τονίζοντας ότι το 2016 έγινε μακροσκοπικός έλεγχος της γέφυρας από μηχανικούς της Εγνατίας δίχως να προκύψει κάποια ανησυχία. Αναλύθηκαν δε, οι ενέργειες του Δήμου όλο αυτό το διάστημα, η εμπλοκή του ΤΕΕ και της Εγνατίας στο ζήτημα καθώς και τα σενάρια περί γκρεμίσματος που παρουσιάστηκαν στον τύπο. Τέλος, η δήμαρχος επιχείρησε να δώσει και πολιτικές απαντήσεις σε όσους έσπευσαν να βγάλουν πορίσματα και να δικάσουν πρόσωπα. Απαντήσεις όμως δόθηκαν και για την ανάγκη ματαίωσης της κατασκευής των διοδίων, αλλά και την ανάγκη ολοκλήρωσης της Περιμετρικής.

«Το κομμάτι του δρόμου στο οποίο βρίσκεται η γέφυρα είναι ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου»

Λαμβάνοντας πρώτος το λόγο ο κ. Φιλόσογλου είπε πως η έννοια της ευθύνης δεν είναι γενική, αλλά ενδεχομένως υπάρχουν ευθύνες αστικές, ποινικές και διοικητικές, όπως και τυχόν πολιτικές για λάθος αποφάσεις ή παραλείψεις. Μιλώντας ο ίδιος για τη νομική ευθύνη ξεκαθαρίζοντας πως ό,τι παρουσιάζεται δεν προκύπτει από κανένα έγγραφο του δήμου, αλλά προκύπτει από έγγραφα υπερκείμενων αρχών και ΦΕΚ που είναι είτε νόμοι ή αποφάσεις. Τόνισε ξανά πως το κομμάτι του δρόμου στο οποίο βρίσκεται η γέφυρα είναι ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου, δείχνοντας το ΚΑΕΚ και το αντίστοιχο σχεδιάγραμμα από το Εθνικό Κτηματολόγιο. «Ο συγκεκριμένος δρόμος είναι χαρακτηρισμένος και εγγεγραμμένος και στο μητρώο οδών ως Ε2, εθνική οδός – οδικό δίκτυο 2. Το Ε2 μέχρι το 2005 αρχικώς και μετά όταν γινόταν τμήματα της Εγνατίας οδού ήταν αποκλειστικά αρμοδιότητας της περιφέρειας. Το 2005 με απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ, με τότε υπουργό τον κ. Σουφλιά, χαρακτηρίστηκε το συγκεκριμένο κομμάτι εθνική οδός νούμερο 2, άρα αρμοδιότητα περιφέρειας, τότε της Νομαρχίας. Εν συνεχεία, κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου αυτού ορίστηκαν ποιες είναι οι αρμοδιότητες της περιφέρειας για τα θέματα συντήρησης. Αφού διευκρινίζεται και αυτό το κομμάτι για την συντήρηση και ποιος έχει την αρμοδιότητα για τη συντήρηση, εκδίδονται κάποια ΦΕΚ, το 2007 το οποίο επικαλούνται οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην επιθετική ανακοίνωση που έβγαλαν, πλην όμως δεν έχουν όλα τα δεδομένα. Υπάρχει ένα επιπλέον ΦΕΚ το 2008 και ένα ΦΕΚ του 2011.

Κατά την άποψή μας σε όλα αυτά τα ΦΕΚ, η αρμοδιότητα της συντήρησης είναι είτε της περιφέρειας είτε του Κράτους» σημείωσε ο κ. Φιλόσογλου λέγοντας πως βάσει νόμου ο δήμος ούτε μία λάμπα δεν είναι υποχρεωμένος να αλλάξει στο συγκεκριμένο κομμάτι. «Λένε ότι στο ΦΕΚ του 2007 εσφαλμένα, αλλά ούτε πίσω από αυτό θα κρυφτούμε, ότι είναι εντός του σχεδίου πόλης, άρα την αρμοδιότητα την έχει ο δήμος για την συντήρηση. Κάνουν λάθος, διότι το εγκεκριμένο σχέδιο πόλης που ισχύει είναι του 1980 και το επίμαχο σημείο είναι εκτός σχεδίου πόλης» συμπλήρωσε ο ίδιος. «Το κομμάτι της γέφυρας που είναι στην πλευρά του Νοσοκομείου, ο μισός δρόμος δηλαδή, όπως τον ξέραμε, αυτό είναι ιδιοκτησία του Δήμου Καβάλας» κατέληξε.

Η αλληλογραφία και ο μακροσκοπικός έλεγχος της Εγνατίας Οδού το 2016

Από την πλευρά της η αντιδήμαρχος ΤΥ Ευαγγελία Δρακονάκη επανέλαβε πως το επίμαχο κομμάτι δεν είναι αρμοδιότητα του Δήμου, καθώς δεν είναι εντός σχεδίου πόλης βάσει του σχεδίου του 1980. Συμπλήρωσε πως τότε γιατί –όπως ρωτούν πολλοί- συντηρήθηκαν κάποια κομμάτια από τον Δήμο και εξηγεί ότι αυτό έγινε γιατί ο Δήμος έχει πρόσωπο, ονοματεπώνυμο και όλοι προστρέχουν σε αυτόν. «Το 2016, με αφορμή την αστοχία που είχε παρατηρηθεί στον αρμό και επισκευάστηκε, υπήρξε επί αντιδημαρχίας του κ. Φιλιππίδη ένα έγγραφο προς την Εγνατία Οδό στις 6 Ιουνίου του 2016» είπε με το οποίο ο Δήμος ζητούσε «την διάθεση ενός πολιτικού μηχανικού για τη μελέτη στατικής επάρκειας της παράλιας γέφυρας στην οδό Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού. Στις 7/7/2016 η Εγνατία απαντά πως «μπορούμε ευχαρίστως να διεξάγουμε μία αρχική μακροσκοπική οπτική επιθεώρηση με χρήση του προσωπικού και εξοπλισμού του τμήματος ελέγχου και συντήρησης κατασκευών της εταιρείας μας. Από τα αποτελέσματα αυτής της επιθεώρησης θα προκύψουν οι ανάγκες περαιτέρω ειδικών ελέγχων που πρέπει να γίνουν, προκειμένου να υπάρξουν όλα τα δεδομένα στα οποία θα στηριχθεί η επαρκής αξιολόγηση της στατικής επάρκειας της γέφυρας, με την υπογραφή του προέδρου του Δ.Σ Απ. Αντωνούδη».

Στην συνέχεια τόνισε: «Ομολογήθηκε και από τον επικεφαλής της Εγνατίας οδού που ήτανε από την Παρασκευή το βράδυ, ότι ήρθε ο πολιτικός μηχανικός της εταιρείας εκείνο το διάστημα, έκανε μία μακροσκοπική επιθεώρηση της γέφυρας από την κάτω πλευρά, έλεγξαν την κατασκευή μακροσκοπικά, δεν αποτυπώθηκε εγγράφως το πόρισμα αυτής της μακροσκοπικής εξέτασης, όπως είχανε δεσμευτεί ότι θα κάνανε, αν τυχόν βλέπανε κάτι που πολύ έντονα θα χτυπούσε το καμπανάκι του κινδύνου».  Τόνισε όμως ότι «πρέπει να τραυματίσεις τη γέφυρα, πρέπει να πάρεις καρότα, για να μπορέσεις να εξάγεις ασφαλή συμπεράσματα. Αυτά όμως για να γίνουν, θα πρέπει να υπάρχει κάτι πολύ τρανταχτό. Μακροσκοπικά αυτό το τρανταχτό στοιχείο, όπως και πολλοί φοβόντουσαν, στα λεγόμενα βάθρα, δεν υπήρξε και αποδεικνύεται ότι από την κατάρρευση τμήματος της γέφυρας τα βάθρα είναι άθικτα».

Το ΤΕΕ που δεν απάντησε και ο κωδικός 25.000 ευρώ στο Τεχνικό Πρόγραμμα

Η ίδια συμπλήρωσε πως το Σεπτέμβριο του 2018 απέστειλαν έγγραφο προς το ΤΕΕ, ζητώντας την συνδρομή του για την διερεύνηση της κατάστασης της γέφυρας, έγγραφο το οποίο όμως δεν απαντήθηκε ποτέ, λόγω και την αλλαγής διοίκησης στο ΤΕΕ. Αργότερα, δε, όπως είπε, στο τεχνικό πρόγραμμα που ήρθε προς ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο, αναφέρεται ένας κωδικός ύψους 25.000 ευρώ για την διερεύνηση της στατικής επάρκειας της γέφυρας».

«Είμαι ένα άτομο που δεν αποποιούμαι ποτέ τις ευθύνες μου»

Από την πλευρά της η δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα ξεκίνησε, λέγοντας: «Υπάρχει κάτι που ονομάζεται πολιτική ευθύνη και μπορεί ο Δήμος Καβάλας να μην έχει ευθύνη σε ό,τι αφορά τα υποκείμενα μίας γέφυρας, είμαι ένα άτομο που δεν αποποιούμαι ποτέ τις ευθύνες μου. Με το κεφάλι μπροστά στη φωτιά δεν έχω αφήσει την πόλη και τους δημότες της ποτέ» είπε αρχικά, συμπληρώνοντας πως άμεσα βρέθηκε στο σημείο την Παρασκευή και τόνισε πως «το πρώτο μέλημα  κάποιων θεσμικών ήταν να εξαπολύσουν εναντίον μου επίθεση. Έλεος! Όλα έχουν ένα όριο, χωρίς γνώση των δεδομένων, χωρίς τη στοιχειώδη αίσθηση του σεβασμού και της αυτοσυγκράτησης που απαιτούν τέτοιες στιγμές. Ήμασταν τυχεροί που δεν είχαμε θύματα».

«Κάποιοι πανηγύριζαν αυτό το βράδυ και κάποιοι άλλοι παρακαλούσαν να υπάρχουν θύματα, αν είναι δυνατόν!»

Αναφέρθηκε με οργή στα συμπεράσματα που βιάστηκαν να βγάλουν οι  Άρης Βέρρος και Μάκης Παπαδόπουλος,  όπου είπε: «με αποκαλούσαν και επικίνδυνη, θα δούμε ποιοι είναι επικίνδυνοι!». Συνέχισε, λέγοντας πως «έγιναν εισαγγελείς, μηχανικοί, δικαστές και θέλουν να γίνουν και δήμαρχοι!», ενώ συμπλήρωσε πως «κάποιοι άλλοι φρόντισαν αμέσως να αποποιηθούν των ευθυνών και να δείξουν με το δάχτυλο το δήμο Καβάλας». «Κάποιοι πανηγύριζαν αυτό το βράδυ και κάποιοι άλλοι παρακαλούσαν να υπάρχουν θύματα, αν είναι δυνατόν!» τόνισε η δήμαρχος και συμπλήρωσε: «Τέσσερα χρόνια τώρα έχω αναλάβει προσωπικά ευθύνες, γιατί οι δημότες μας θέλουν να βλέπουν τον αρχηγό τους μπροστά. Όμως δεν θα αναλάβουμε ευθύνες που δεν μας αναλογούν, δεν έχω καμία απολύτως υποχρέωση να κάνω τη δουλειά άλλων σε σοβαρά θέματα. Να βοηθήσω ναι, αλλά ως εκεί. Στα πλαίσια αυτά έχω θεσμική μόνον υποχρέωση, προς όφελος των δημοτών και της πόλης μου να πιέσω φορείς να χρηματοδοτήσουν και να αποκαταστήσουν την γέφυρα. Όλοι δηλώνουν διαθέσιμοι, να βάλουν λεφτά, αλλά αντί να συνεργαστούν, τελικά ποιος θα το κάνει είναι, ποιος θα πάρει τη δόξα!».

«Τώρα είναι η ώρα τελεσίδικα να μην μπουν τα διόδια και επιτέλους να τελειώσει η Περιμετρική!»

Για τις κατηγορίες περί κωλοτούμπας που της καταλογίζονται, η δήμαρχος υποστήριξε πως: «Έχω το δικαίωμα να μην απαιτήσω βοήθεια από όποιον θεσμό την προσφέρει; Σας φέρνω εδώ το δελτίο Tύπου της υπουργού κ. Νοτοπούλου, τι το φοβερό ειπώθηκε εδώ μέσα και η δήμαρχος έκανε κωλοτούμπα; Λέει, αν δεν μπορούν να κατασκευάσουν τη γέφυρα Περιφέρεια ή Δήμος, τότε θα το κάνει η κυβέρνηση. Αυτά δήλωσε η υπουργός. Ζήτησε να της στείλουμε δύο επιστολές, μία ο Δήμος Καβάλας και μία η Περιφέρεια, προς τιμήν του ο κ. Μέτιος είπε θα το κάνει η περιφέρεια και θυμώνει το Υπουργείο; Αν θέλετε να βοηθήσετε κάντε την Περιμετρική! Διότι τώρα είναι η ώρα πρώτον τελεσίδικα να μην μπουν τα διόδια, και δεύτερον επιτέλους να τελειώσει η Περιμετρική! Καταλαβαίνετε σε τι κίνδυνο  μπαίνει η Εθνική Οδός και το εθνικό δίκτυο ολόκληρο, παρακαλώ, της χώρας,  εάν έχουμε το χειμώνα μία φυσική καταστροφή στην Εγνατία κι όταν εμείς φωνάζαμε δεν θέλουμε τα διόδια πάνω από το κεφάλι μας για να μην περνούν οι νταλίκες και τα βαριά οχήματα μέσα από την πόλη,  ποιος μας καταλάβαινε; 3 φορές άνοιξαν οι δρόμοι της Καβάλας, τι άλλο θέλουν;».

«Το ΤΕΕ, ας ζητήσει και την βοήθεια της Εγνατίας και των πανεπιστημιακών»

Εν συνεχεία η κ. Τσανάκα ανέλυσε συνοπτικά τις ενέργειες του Δήμου για το θέμα.  «Στα πλαίσια της πολιτικής ευθύνης και πάλι, ως μη οφείλαμε, κάναμε τα εξής: αποκαταστήσαμε μικροβλάβες, ζητήσαμε τη συνδρομή της Εγνατίας οδού, αποστείλαμε το Σεπτέμβριο αίτημα στο ΤΕΕ, εντάξαμε στο τεχνικό πρόγραμμα σχετική μελέτη για την στατικότητα της γέφυρας. Το ΤΕΕ είναι ο επίσημος φορέας του Κράτους, εάν το ΤΕΕ δεν μπορεί να κάνει αυτή την έρευνα και τώρα πια το θέμα θα το δει και με άλλη σοβαρότητα, θα πάει και θα απευθυνθεί σε αυτούς που μπορούν. Ζητούμε λοιπόν από το ΤΕΕ να συνεργαστεί  με την Εγνατία Οδό ΑΕ.  Μπορεί το κράτος και ο δήμος να απευθύνεται σε μία ανώνυμη εταιρεία για ένα τέτοιο πόρισμα; Το ΤΕΕ, ας ζητήσει και την βοήθεια της Εγνατίας και των πανεπιστημιακών!».

«Ο συγκοινωνιολόγος κ. Παρασκευόπουλος μου πρότεινε μήπως αυτή η γέφυρα δεν πρέπει να ξαναχτιστεί»

Η δήμαρχος, όμως, απάντησε και σε όσα γράφονται περί γκρεμίσματος της γέφυρας, τονίζοντας: «Ακούμε τελευταία, η δήμαρχος θέλει να ρίξει τη γέφυρα! Προχθές το πρωί με παίρνει τηλέφωνο ο κ. Παρασκευόπουλος, ο συγκοινωνιολόγος που έφτιαξε την εκτεταμένη μελέτη της Καβάλας και μου είπε: «κυρία δήμαρχε για σκεφτείτε το όταν θα φτάσετε στα στάδια της προμελέτης και της μελέτης, για ρίξτε μία ιδέα στους μηχανικούς μήπως αυτή η γέφυρα δεν πρέπει να ξαναχτιστεί. Μήπως πρέπει να διαπλατύνουμε τον υπάρχοντα δρόμο, που ακουμπάει πάνω στον τοίχο του νοσοκομείου και εκεί να κάνετε μία ωραία περιοχή, να την επιχωματώσετε να βάλετε και παγκάκια, να βλέπετε την θέα, και να μην έχετε ξανά τρεχάματα, δεδομένου ότι εκεί πάντα θα είναι ευαίσθητο σημείο, γιατί από κάτω είναι η θάλασσα. Θα το προτείνω. Με ρωτάει κάποιος από τους δημοσιογράφους τι λέτε για αυτό; Λέω, εξαιρετική ιδέα, θα το προτείνω! Εγώ δεν είμαι μηχανικός όμως!».

Το από κοινού έγγραφο Δήμου και Περιφέρειας προς το ΤΕΕ ΑΜ

Καταλήγοντας είπε πως: «Από κοινού είναι το αίτημα μας μαζί με την περιφέρεια, το έστειλα προχθές το μεσημέρι, αφού συνάντησα τον κ. Παπαδόπουλο, αφού συνεννοηθήκαμε πως θα το γράψουμε με τον Περιφερειάρχη, το έστειλα στον κ. Μέτιο να το προσυπογράψει και ήδη έχει φύγει στο ΤΕΕ. Με το έγγραφο του ζητούμε να ορίσει: πρώτον μηχανικούς, δεύτερον πανεπιστημιακούς και την Εγνατία Οδό».

«Η Περιφέρεια να αναλάβει τα 3 εκ. της γέφυρας και το Υπουργείο τα 30 εκ. της Περιμετρικής»

Παράλληλα, για τις επικοινωνίες που είχε από την πρώτη στιγμή με τον υπουργό Μεταφορών κ. Σπίρτζη, του ξεκαθάρισε πως είναι «ευκαιρία ζωής» να μην γίνουν τα διόδια και να γίνει η Περιμετρική, τονίζοντας πως μπορεί η Περιφέρεια να αναλάβει τα 3 εκ. ευρώ για την κατασκευή της γέφυρας και το Υπουργείο να αναλάβει τα 30 εκ. που απαιτούνται για να γίνει η Περιμετρική.