Κώστας Κατσιμίγας από Καβάλα: Η Περιφέρεια ΑΜ-Θ δεν είναι μπίζνα, δεν είναι ένα ακόμα ΑΦΜ…

Αναλυτικά η «βεντάλια» των θεμάτων που άνοιξε από την πόλη ο υποψήφιος Περιφερειάρχης - Τι είπε και Πρωτογενή Τομέα, Τουρισμό, Υποδομές

«Η Περιφέρεια είναι ένας αυτοδιοικητικός οργανισμός και έχει ανάγκη από ανθρώπους που γνωρίζουν τι είναι Αυτοδιοίκηση», διεμήνυσε από την Καβάλα, στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την παρουσίαση υποψηφίων, ο Υποψήφιος Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, επικεφαλής της Ανεξάρτητης Ενωτικής Πρωτοβουλίας, κ. Κώστας Κατσιμίγας.

«Σε καμία περίπτωση δεν είναι επιχείρηση, δεν είναι μπίζνα, δεν είναι ένα ακόμα ΑΦΜ», ξεκαθάρισε, επισημαίνοντας με έμφαση ότι «είναι ένας θεσμός ο οποίος πρέπει να υπηρετεί τους πολίτες και να νοιάζεται για το καλό τους, για την ανάπτυξη και την ευημερία του τόπου».

Αναφερόμενος στην απερχόμενη διοίκηση, παρατήρησε πως τα τελευταία τρία χρόνια εμφάνισε εικόνα αποδόμησης με συνέπειες και στην αποδόμηση της λειτουργίας της Περιφέρειας. Στο φαινόμενο αυτό υπήρξε συνευθύνη όλων των εκλεγμένων μελών της παράταξης, άτομα τα οποία σήμερα έχουν ενταχθεί και σε διαφορετικά ψηφοδέλτια. Κανείς μέχρι πρόσφατα δεν αντέδρασε, πρόσθεσε, αφήνοντας την Περιφέρεια να πετά με αυτόματο πιλότο.

Ακολούθως, παρουσίασε τη δικιά του ατζέντα με τις προτεραιότητες για την Περιφέρεια ΑΜΘ και για την Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας και τη Θάσο. Η ατζέντα αυτή περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την αξιοποίηση της δεσπόζουσας γεωπολιτικής θέσης και ειδικότερα τη δυναμική της διασυνοριακότητας, αλλά και την από κοινού άσκηση μεταφορικού έργου από τα  λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με συνδυασμένες μεταφορές. Επίσης αναφέρθηκε στην ανάγκη βελτιστοποίησης της ανταγωνιστικότητας των αγροτικών προϊόντων που παράγονται στους εύφορους κάμπους της περιοχής καθώς και την ανάταξη και την ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγής με έξυπνες και καινοτόμες βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας.

Πρωτογενής τομέας

Ο Κώστας Κατσιμίγας διαπίστωσε ότι ο πρωτογενής τομέας στην Περιφέρεια ΑΜΘ διαθέτει ήδη μια σημαντική δυναμική, κυρίως λόγω της υψηλής ποιότητας των προϊόντων που παράγονται εδώ, επισήμανε ωστόσο ότι αυτό το πλεονέκτημα πρέπει να συνοδευτεί από πολιτικές για την αύξηση των ποσοτήτων και για τη μείωση του κόστους της παραγωγής, προκειμένου τα προϊόντα να είναι ανταγωνιστικά.

Στο σημείο αυτό σχολίασε το γεγονός ότι πρόσφατα κινδύνευσε να χαθεί η ευκαιρία να ενταχθεί στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, για χρηματοδότηση ύψους 12 εκατ. ευρώ, το έργο που αφορά στον εκσυγχρονισμό των αρδευτικών δικτύων της δυτικής πεδιάδας του Νέστου. Υπενθύμισε ότι το συγκεκριμένο ζήτημα αποτέλεσε αντικείμενο έριδας μεταξύ του Περιφερειάρχη και του Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας, αναφορικά με το ποιος φταίει για τη χαμένη ευκαιρία, για να παρατηρήσει σκωπτικά ότι «τελικά βρέθηκε ότι φταίει ο Χατζηπετρής…», αναφερόμενος στο γνωστό τραγούδι του Λουκιανού Κηλαηδόνη. Επισήμανε, πάντως, ότι δρομολογείται η χρηματοδότηση του έργου, όχι από ευρωπαϊκά κονδύλια, αλλά από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. «Το ποιος τα έδωσε σε λίγο καιρό θα το έχουμε ξεχάσει», σχολίασε, «ωστόσο σημασία έχει να γίνει το έργο αυτό και να αρδεύσει αποτελεσματικά τον πλούσιο κάμπο της Χρυσούπολης, ώστε να εξακολουθεί να τροφοδοτεί το πανελλήνιο με τα εξαιρετικά πεπόνια, καρπούζια, ρύζια, ακτινίδια, τα οποία παράγονται εκεί».

Ειδική μνεία έκανε, επίσης, στα πλημμυρισμένα Τενάγη των Φιλίππων, για τα οποία υπογράμμισε ότι «πρέπει να δοθούν λύσεις και θα δοθούν, διότι πρόκειται για τον ευφορότερο κάμπο της Ευρώπης, πράγμα που δεν είναι καθόλου υπερβολή». «Θα ανακινήσουμε σίγουρα το θέμα της αποστράγγισης στα Τενάγη των Φιλίππων», δεσμεύτηκε, προσθέτοντας ότι «σίγουρα είναι ένα πολύ μεγάλο και δαπανηρό έργο, αλλά οφείλουμε να βρούμε τη σωστή λύση. Δεν υπάρχουν άλυτα θέματα, αρκεί να υπάρχει η βούληση και η συνεργασία των φορέων». Το φτωχό ελληνικό κράτος έδωσε λύση την δεκαετία του 1930 και για 70 χρόνια δεν υπήρχαν προβλήματα πρόσθεσε, ενώ τώρα που τα έργα εκείνα έκλεισαν τον κύκλο τους πρέπει να γίνουν νέα με  τις δυνατότητες που δίνει η σύγχρονη τεχνολογία

Δευτερογενής τομέας

Στον δευτερογενή τομέα, όπου η Καβάλα γνώρισε μια σημαντική αποβιομηχάνιση τα προηγούμενα χρόνια, ο κ. Κατσιμίγας εκτίμησε ότι πρέπει να προωθηθούν καινούργιες «έξυπνες» μονάδες, καινοτόμες και υψηλής τεχνολογίας. «Είμαι σε θέση να γνωρίζω», σημείωσε, «ότι στη Βιομηχανική Περιοχή υπάρχουν εξαιρετικές μονάδες υψηλής τεχνολογίας, όπως επεξεργασίας-διάθεσης βιολογικών προϊόντων και πολλές άλλες». «Αυτή είναι η σωστή κατεύθυνση», επισήμανε, «και αυτήν θα στηρίξει και η Περιφέρεια, αν η παράταξή μας πάρει τη λαϊκή εντολή να τη διοικήσει».

Τουρισμός

Ο τουρισμός δε θα μπορούσε να απουσιάζει από την ατζέντα του Υποψήφιου Περιφερειάρχη ΑΜΘ, αφού ειδικά η Καβάλα και η Θάσος αποτελούν τη «ναυαρχίδα» του τουρισμού στην Περιφέρειά μας. Ο κ. Κατσιμίγας διέκρινε ότι το τελευταίο διάστημα, πέρα από τον τουρισμό της θερινής περιόδου, υπάρχει μια στροφή και σε άλλους τομείς. Δήλωσε, λοιπόν, πεπεισμένος ότι με τις σωστές δράσεις, που θα περιλαμβάνουν την ανάδειξη των ιστορικών και θρησκευτικών μνημείων και του φυσικού κάλλους του τόπου μας, είναι εφικτός ο στόχος για τουρισμό 12 μήνες το χρόνο. Ειδική αναφορά έκανε στις δυνατότητες αύξησης της επισκεψιμότητας στο Παγγαίο όρος και την Πιερία κοιλάδα με τους παραδοσιακούς οικισμούς της.

Λιμενικές υποδομές

Η δημιουργία λιμενικών υποδομών αποτελεί προϋπόθεση για την αναβάθμιση του ρόλου των δύο μεγάλων λιμανιών της Περιφέρειας ΑΜΘ, προκειμένου να αναλάβουν ένα μεγάλο μεταφορικό έργο, σε όφελος όχι μόνο της περιοχής, αλλά και της πατρίδας μας γενικότερα. «Τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης πρέπει να συνεργαστούν και να είναι ουσιαστικά ένας οργανισμός», σημείωσε ο κ. Κατσιμίγας, εξηγώντας ότι μπορούν να λειτουργούν συμπληρωματικά: «Το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας μπορεί να δεχτεί αυτή τη στιγμή καράβια με βύθισμα 12 μέτρων. Με ορισμένες βελτιώσεις που θα γίνουν, θα μπορεί να δέχεται και καράβια που έχουν βύθισμα μέχρι 17 μέτρα. Αντίθετα, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δέχεται μικρότερα βυθίσματα αλλά έχει μεγαλύτερο χώρο λιμένα αυτή τη στιγμή. Τα λιμάνια αυτά λοιπόν πρέπει να συνεργαστούν ούτως ώστε ένα καράβι που θα έχει εμπορεύματα για τη βαλκανική ενδοχώρα ή κι ακόμα περαιτέρω, θα μπορούν να παίρνουν ένα σήμα για το πού να πάνε να δέσουν».

«Βέβαια, τα λιμάνια δεν είναι μόνο μόλοι και προκυμαίες, αλλά είναι κι υποδομές», υπογράμμισε ο Υποψήφιος Περιφερειάρχης, διαπιστώνοντας ότι «οι υποδομές δεν υπάρχουν, ούτε στην Αλεξανδρούπολη, ούτε στην Καβάλα». «Πρώτιστο λοιπόν μέλημά μας είναι να πιέσουμε για την άμεση δημιουργία λιμενικών υποδομών», επισήμανε, εντάσσοντας στις προτεραιότητές του και την αναβάθμιση των μικρότερων λιμανιών, καθώς επίσης την άσκηση πίεσης για την ολοκλήρωση των μελετών σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα Νέας Καρβάλης με τους Τοξότες Ξάνθης, στο πλαίσιο του νέου σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης, και τη σύνδεση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με το βουλγαρικό, μέσω Κομοτηνής-Ποντκόβα.

Ο Κώστας Κατσιμίγας με τον υποψήφιο περιφερειακό σύμβουλο ΠΕ Καβάλας Νίκο Τσουμπάκη

Ενεργειακός κόμβος

Για τον ρόλο της Περιφέρειας ΑΜΘ ως ενεργειακού κόμβου, ο κ. Κατσιμίγας παρατήρησε ότι «είναι θεμιτό να περνούν τα ενεργειακά δίκτυα από την περιοχή μας, αλλά το ζητούμενο είναι να αξιοποιηθούν και από εμάς». Η εκτίμησή του είναι ότι δεν υπήρξε ιδιαίτερη έγνοια προς αυτήν την κατεύθυνση, αξιολογώντας ότι «πιο πολύ αναλωθήκαμε στο να ζητάμε αντισταθμιστικά οφέλη, όπως ασθενοφόρα και μηχανήματα, αντί να απαιτήσουμε από την ίδια την εταιρία που διοχετεύει και εμπορεύεται το φυσικό αέριο, να ιδρύσει Επιχειρήσεις Παροχής Αερίου (ΕΠΑ)». «Αξιέπαινη η προσπάθεια που κάνει η Περιφέρεια αυτή τη στιγμή, διαθέτοντας 30 εκατ. ευρώ, για να γίνουν κάποια αστικά δίκτυα», συνέχισε, «αλλά αυτό δεν επαρκεί. Για να μπορέσουν να λειτουργήσουν επιχειρήσεις φυσικού αερίου, ώστε να φτάσει μέχρι και το τελευταίο νοικοκυριό το φυσικό αέριο, σε τιμή ανταγωνιστική του πετρελαίου, πρέπει να γίνουν όλα τα δίκτυα διανομής, για τα οποία χρειάζονται πολύ μεγαλύτερα ποσά. Επομένως, δεν είναι σωστό να μοιράζουμε φρούδες ελπίδες στον κόσμο, και μάλιστα προεκλογικά, προαναγγέλλοντας σύντομη πρόσβαση στο αέριο με τιμή πάρα πολύ ανταγωνιστική. Οι εταιρίες παροχής αερίου χρεώνουν το αέριο, όχι σύμφωνα με την αξία που το αγοράζουν, αλλά και με την απόσβεση του κόστους κατασκευής των αστικών δικτύων, το οποίο ακόμα δεν έχει προσδιοριστεί».

Καταληκτικά, ο επικεφαλής του συνδυασμού Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία περιέγραψε εν συντομία μια σειρά από ζητήματα τοπικού ενδιαφέροντος της Καβάλας και της Θάσου, για τις οποίες δεσμεύτηκε να εργαστεί κατά προτεραιότητα για την διευθέτηση και την υλοποίησή τους.

Συγκεκριμένα, δεσμεύτηκε:

  • Για την ανάθεση, το ταχύτερο δυνατό, της εκπόνησης μελετών για την άρδευση της Δυτικής περιοχής Παγγαίου από το φράγμα Μαρμαρά. «Αν δε σπεύσουμε από τώρα να δρομολογήσουμε τα έργα άρδευσης», επισήμανε, «θα γεμίσει με νερό μέχρι το 2021 και μετά θα παραμείνει σε αχρησία».
  • Για χρηματοδότηση κάθε έργου που αποσκοπεί στην ολοκλήρωση της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων και των συνοδευτικών έργων.
  • Για απαίτηση ολοκλήρωσης ή και αναθεώρησης των παλαιότερων μελετών και για χρηματοδότηση της κατασκευής του οδικού άξονα Ε61 στο πλαίσιο ενός ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος. «Ο περίφημος Ε61 είναι ένας σημαντικός οδικός άξονας, που δυστυχώς οι υπερφίαλες απαιτήσεις των διοικούντων, δεν επέτρεψαν μέχρι τώρα την ολοκλήρωση αυτών των μελετών, διότι ακριβώς ήταν υπερφίαλες», παρατήρησε. «Οι διατομές τις οποίες ζητούσαν», εξήγησε, «ήταν διατομές που σε καμία περίπτωση δε δικαιολογούνταν από τον κυκλοφοριακό φόρτο, με αποτέλεσμα τα έργα να μην πραγματοποιούνται λόγω κόστους και το οδικό δίκτυο αυτή τη στιγμή να είναι απαράδεκτο. Δηλαδή, κάποιος που θέλει να πάει από την Ελευθερούπολη στις Σέρρες, διανύει έναν δρόμο ντροπής. Το ίδιο συμβαίνει και με το δρόμο που πηγαίνει από τη Δράμα στην Αμφίπολη, το ίδιο και με τον Δράμας – Καβάλας, ο οποίος δεν είναι ένας δρόμος που αρμόζει σε ένα σύγχρονο κράτος. Όμως, από την άλλη πλευρά, το να ζητούμε αυτοκινητόδρομους και να τους εξαγγέλλουμε και δύο μήνες πριν από τις εκλογές, καταντά λίγο γελοίο. Προσωπικά εκτιμώ ότι  θα μείνουν εξαγγελίες, αν δεν απαιτήσουμε μεταφορικές υποδομές, σύμφωνα με τις πραγματικές μεταφορικές ανάγκες».
  • Για την ανάδειξη του Παγγαίου, ώστε να αποκτήσει τον ρόλο που του αρμόζει. «Έχει μια θαυμάσια κοιλάδα, έχει πλαγιές που ευδοκιμούν θαυμάσια αμπέλια και ελαιόδεντρα, είναι μαγεία να κάνεις τη διαδρομή από την Κάριανη προς το Ποδοχώρι και τη Μουσθένη, είναι καταπληκτική η αρχιτεκτονική των χωριών στις πλαγιές  του Παγγαίου», τόνισε με έμφαση, εκφράζοντας όμως τη λύπη του για το γεγονός ότι ελάχιστοι τα γνωρίζουν. «Δε χρειάζονται βίαιες δράσεις, ούτε πολυόροφα ξενοδοχεία», εκτίμησε, «αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί στη σωστή κατεύθυνση, να ζωντανέψει το δασικό χωριό το οποίο διέρχεται μια φάση παρακμής, να αξιοποιηθούν με σωστό και δόκιμο τρόπο τα αρχαιολογικά ευρήματα, και κυρίως οι βραχογραφίες».
  • Για στήριξη της αλιείας, και της οστρεοκαλλιέργειας και της ιχθυοεκτροφής στο Αγίασμα.
  • Για τη βελτίωση του οδικού δικτύου του ορεινού τμήματος του Δήμου Νέστου.
  • Για συμβολή, με κάθε μέσο, στην αποκατάσταση της πεσμένης γέφυρας στο παλιό Νοσοκομείο της Καβάλας. «Πρέπει να βρεθεί τρόπος άμεσα να αποκατασταθεί», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι «αυτή η γέφυρα χρειάζεται και όλοι πρέπει να σκύψουν το ταχύτερο δυνατό και να διευκολύνουν τη διαδικασία, ανεξάρτητα του ποιος θα δώσει τα λεφτά και ποιος θα κάνει τη μελέτη, ούτως ώστε να αποκτήσει μια ευπρεπή πρόσβαση το παλιό Νοσοκομείο, με όποιες χρήσεις αποφασίσει η τοπική κοινωνία να δώσει σε αυτό το κτίριο».
  • Για υλοποίηση του έργου της περιμετρικής της Καβάλας. «Είναι ένα έργο πνοής για την Καβάλα», υπογράμμισε, προσθέτοντας πως «κατά την ταπεινή μου άποψη και παρά τα όσα βγήκε και είπε η διοίκηση του κ. Μέτιου, όταν ένα έργο έχει έγκριση περιβαλλοντικών  όρων σημαίνει ότι έχουν κριθεί τα γεωμετρικά του στοιχεία, έχει αποφασιστεί από πού θα περάσει, έχουν κριθεί τα αρχαιολογικά, τα περιβαλλοντικά και τα λοιπά ζητήματα, και χρειάζεται την  μελέτη εφαρμογής για να υλοποιηθεί». «Σίγουρα είναι ένα έργο, που δεν μπορεί να υλοποιηθεί από το ΕΣΠΑ, διότι δεν είναι επιλέξιμο», συνέχισε, «ωστόσο η σημερινή τουλάχιστον ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης έχει εκφράσει τη βούληση, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί αυτό το έργο πνοής για την Καβάλα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων –  όχι της Περιφέρειας, αλλά του Υπουργείου Υποδομών, που έχει τη δυνατότητα και τα οικονομικά μεγέθη να το κάνει. Και νομίζω ότι αυτό εκφράστηκε και κεντρικά, παρά το γεγονός ότι έσπευσε ο κ. Περιφερειάρχης να το οικειοποιηθεί».

Ειδικότερα, για τα ζητήματα που αφορούν το νησί της Θάσου, ο κ. Κατσιμίγας δεσμεύτηκε τα εξής:

  • Να φροντίσουμε για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με εναλλακτικές μορφές τουρισμού.
  • Να φροντίσουμε για τη διαχείριση των νερών, με την κατασκευή ταμιευτήρων.
  • Να ελέγξουμε τις λατομικές δραστηριότητες, οι οποίες κάποια στιγμή έγιναν ανεξέλεγκτες. «Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι η Θάσος έχει ένα προϊόν το οποίο είναι εξαιρετικό και αποτελεί το μέσο βιοπορισμού πολλών ανθρώπων», σημείωσε, «σαφέστατα, όμως, χρειάζεται έλεγχος και προστασία του φυσικού περιβάλλοντος».
  • Για τη διαχείριση των απορριμμάτων στη Θάσο, που, όπως παρατήρησε, είναι μεν αρμοδιότητα της ΔΙΑΜΜΑΘ, αλλά η Περιφέρεια θα είναι έτοιμη να χρηματοδοτήσει τις όποιες δράσεις.
  • Για την ενεργή ενασχόληση με το θέμα της ακτοπλοΐας. «Ο χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, που ορίζεται από τον Περιφερειάρχη και μπορεί να έχει και θεματικές αρμοδιότητες, θα πάρει και το αντικείμενο της ακτοπλοΐας, τουλάχιστον από πλευράς μας, αν εκλεγούμε», προανήγγειλε. «Διότι η σύνδεση της Θάσου με την πρωτεύουσα του νομού», συνέχισε, «είναι ένα ζήτημα μη διαπραγματεύσιμο. Θα συγκρουστούμε, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, προκειμένου όχι μόνο να διατηρήσουμε τη μόνιμη και ασφαλή σύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική χώρα, αλλά τη σύνδεση της Καβάλας με τον Πρίνο. Αυτό το δρομολόγιο θα παραμείνει αν εμείς αναλάβουμε τη διοίκηση της Περιφέρειας».
  • Για προστασία της ελαιοπαραγωγής.
  • Για ανάδειξη των αρχαιοτήτων της Θάσου.
  • Για τη συνδρομή της Περιφέρειας στους Δήμους, για την εφαρμογή της νομιμότητας στη χρήση των παραλιών.
  • Για χρηματοδότηση όλων των προτάσεων της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης της Θάσου για τη δημιουργία «έξυπνων» βιολογικών καθαρισμών, στηριγμένων στις σύγχρονες τεχνολογίες, που να εξασφαλίζουν την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας.