Κώστας Γαβρόγλου: Δεν υπάρχει επιστροφή για το Διεθνές Πανεπιστήμιο, να το ξέρουν αυτό!

Συνέντευξη στο ALPHA Radio 88.6: Ανατριχιαστική χαρακτήρισε τη δήλωση Μητσοτάκη ο υπουργός Παιδείας – Τι είπε για τις αξιολογήσεις και το νέο Πανεπιστήμιο – Τι απάντησε για τα ανταλλάγματ και το ναυάγιο με το ΔΠΘ

Στα όρια του ανατριχιαστικού χαρακτήρισε τη δήλωση του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη στην Καθημερινή Εφημερίδα Νέα Εγνατία για το Διεθνές Πανεπιστήμιο ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ALPHA Radio 88,6.

Μιλώντας στον δημοσιογράφο Νίκο Χαζαρίδη, ο υπουργός έδωσε απαντήσεις στο εάν έχει γίνει διαβούλευση και αξιολόγηση, προτού προχωρήσει η συγχώνευση υπό το Διεθνές Πανεπιστήμιο, ενώ τόνισε πως κατά την διάρκειά της δεν εκφράστηκαν αντιρρήσεις ούτε από την πανεπιστημιακή κοινότητα, ούτε από την τοπική αυτοδιοίκηση των τοπικών κοινωνιών.

Πρόσθεσε ακόμη, πως με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται νέα γνωστικά πεδία και πως το Διεθνές Πανεπιστήμιο αναβαθμίζεται, καθώς είχε καταλήξει να διαθέτει μόλις 9 διδάσκοντες. Εξήγησε την διαδικασία που θα ακολουθήσει μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου στην Βουλή, ενώ τόνισε πως ήδη στα νέα υπό ίδρυση πανεπιστήμια, έχει ήδη τοποθετηθεί το επιπλέον προσωπικό διδασκόντων. Ο κ. Γαβρόγλου απάντησε και στα περί ανταλλαγμάτων που είχε υπαινιχθεί ο κ. Κυριαζίδης, αλλά και στο γιατί ναυάγησε η συνένωση του ΤΕΙ ΑΜΘ με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο.

Υπάρχει μία σοβαρή αντίφαση σε αυτά που λέει η αξιωματική αντιπολίτευση, που από τη μία μεριά λέει “τι θες και δημιουργείς τόσα πολλά τμήματα” και “γιατί θα δημιουργήσεις στρατιές ανέργων” και από την άλλη μεριά λέει “εγώ θα κάνω ιδιωτικά πανεπιστήμια”! Λες και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα δημιουργούν στρατιές ανέργων για τη ΝΔ…

Μας κάνει εντύπωση η απάντηση Μητσοτάκη, κύριε υπουργέ, επειδή  είναι ένα αίτημα της Καβάλας που στηρίζουν και στελέχη της ΝΔ και ακόμη δεν έχουν αντιληφθεί γιατί υπάρχει αυτή η διαφορετική άποψη από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης…
Αυτό που γράφτηκε είναι στα όρια του ανατριχιαστικού, δεν καταλαβαίνω αυτή την εμμονή σε κάτι το οποίο είναι τόσο καλά μελετημένο, συζητιέται για ένα χρόνο κτλ. Πρέπει να υπάρχει και ένας σεβασμός και στους εκπαιδευτικούς μας, στους πανεπιστημιακούς μας, στην τοπική κοινωνία. Εγώ μπορώ να σας πω ότι υπάρχει το «Χ» αίτημα που μπορεί να έχει μία τοπική κοινωνία και να μην είναι σωστό στον εθνικό προγραμματισμό. Το λέω με κάθε σεβασμό στις τοπικές κοινωνίες, εδώ όμως έχουμε κάτι το εκπληκτικό, έχουμε τα ιδρύματα που κάθισαν στο τραπέζι επί ένα χρόνο και συζητάνε, είναι μεγάλη κατάκτηση να μπορούν να μιλάνε οι άνθρωποι, πολλές φορές και με εντάσεις, και να έχουν τελικά έρθει σε ένα ομόφωνο συμπέρασμα. Δεν υπήρξε επίσης αντίρρηση από δημάρχους, που συνήθως για πολλούς λόγους έχουμε μία αναστάτωση στις δημοτικές αρχές, όταν λαμβάνονται  τέτοιες αποφάσεις. Τρίτον, δημιουργούμε εντελώς καινούργια γνωστικά πεδία. Τέταρτον, τα ιδρύματα αυτά πανεπιστημιοποιούνται, δηλαδή θα υπάρχουν νέα προγράμματα σπουδών, θα υπάρχει νέο προσωπικό. Στα υπόλοιπα που έχουμε νομοθετήσει, έχουμε προβλέψει τι προσωπικό θα πάρουν και τους το στείλαμε αυτό το προσωπικό, στις θέσεις τους εννοώ, θα υπάρχει πρόσθετη χρηματοδότηση, συν το γεγονός ότι ενισχύεται και ο διεθνιστικός χαρακτήρας του νέου ιδρύματος. Το υπάρχον Διεθνές Πανεπιστήμιο μετά από 10 χρόνια λειτουργίας είχε μόνον 9 μέλη διδακτικού προσωπικού.

Στελέχη σας στην περιοχή υπαινίσσονται ότι γίνεται για να εξυπηρετηθούν άλλο στόχοι,  για να ιδρυθούν από τη ΝΔ, προϊόντος του χρόνου, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. 
Υπάρχει μία σοβαρή αντίφαση σε αυτά που λέει η αξιωματική αντιπολίτευση, που από τη μία μεριά λέει “τι θες και δημιουργείς τόσα πολλά τμήματα” και “γιατί θα δημιουργήσεις στρατιές ανέργων” και από την άλλη μεριά λέει “εγώ θα κάνω ιδιωτικά πανεπιστήμια”! Λες και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα δημιουργούν στρατιές ανέργων για τη ΝΔ. Γιατί η ΝΔ προφανώς έχει άλλη άποψη τι συνιστά πανεπιστήμιο. Γι’ αυτήν, πανεπιστήμιο είναι ένα μέρος που πας και μαθαίνεις πράγματα που τα έχει ανάγκη η αγορά, τελεία και παύλα. Να πούμε ότι τα πανεπιστήμια είναι πολύ πιο σύνθετοι θεσμοί, πρέπει πρώτα από όλα να σε μορφώνουν και προφανώς να έχεις και δεξιότητες για την δουλειά που θα βρεις. Μόνο που η ΝΔ, αντί να πει πως ήταν η οικονομία που τόσο καιρό, έγινε αυτό που έγινε και ελπίζω να μη θεωρηθεί ότι και για αυτό φταίει η Αριστερά, αυτό το μπάχαλο στην οικονομία και την επιχειρηματικότητα, σαν να φταίνε τα πανεπιστήμια που τα παιδιά δε μπορούν να βρουν δουλειές και όχι η οικονομία.

Ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες η δημόσια διαβούλευση. Tι άλλο απομένει μέχρι να πάρει σάρκα και οστά αυτό το εγχείρημα;
Πάμε πάρα πολύ καλά ήδη στα Γιάννενα, στην Θεσσαλία, στη Στερεά, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στα Ιόνια, βγήκε στην διαβούλευση το συγκεκριμένο σχέδιο και την Τρίτη θα περάσει από την κεντρική Nομοπαρασκευαστική Eπιτροπή και είναι μία διαδικασία κοινοβουλευτική, μετά πάει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και μετά θα πάει στην Ολομέλεια της Βουλής. Δεν υπάρχει επιστροφή να το ξέρουν αυτό, και υπάρχει και κάτι που πρέπει να ξέρουν οι ακροατές, πάρα πολλές φορές υπόγεια λέγεται ότι όλα αυτά στις δικές σας περιοχές τα κάνουμε χωρίς να έχουν αξιολογηθεί αυτά τα ιδρύματα. Αυτά τα ιδρύματα αξιολογήθηκαν, όπως αξιολογήθηκαν και όλα τα άλλα ιδρύματα στην χώρα μας και έχουν πάρει πολύ καλές αξιολογήσεις. Αν μπει κανείς στα sites  των πανεπιστημίων ή των ΤΕΙ θα δει και τις αξιολογήσεις που έχουν, οπότε δε πρέπει να υποτιμάμε πράγματα για τα οποία όλη η κοινωνία είναι περήφανη.

Υπάρχει ο ισχυρισμός από τη ΝΔ, όχι από όλα τα στελέχη, αλλά από κορυφαία, όπως τον βουλευτή Δράμας κ. Κυριαζίδη, ότι αγνοήσατε το Δημοκρίτειο, σκοπίμως έγιναν ορισμένα πράγματα για να αποκλειστεί μέχρι να υλοποιηθεί ο δικός σας σχεδιασμός και μάλιστα εσείς υποσχεθήκατε και συγκεκριμένα ανταλλάγματα στα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας  προκειμένου να τρέξει το δικό σας σχέδιο και όχι κάποια άλλη επιλογή. Πώς απαντάτε;
Σε αυτό που λέει ο συγκεκριμένος βουλευτής, νομίζω θα πρέπει να μας πει τι ακριβώς εννοεί “ανταλλάγματα”. Εγώ λέω να είμαστε σοβαροί, όταν λέμε ανταλλάγματα, να λέμε τι εννοούμε. Διότι αυτός δεν είναι σοβαρός δημόσιος λόγος για να κάνουμε συζήτηση, ορισμένοι θιγόμαστε, αν κάποιοι δεν θίγονται, είναι δικό τους πρόβλημα. Δεν υπάρχει κανένα απολύτως αντάλλαγμα, υπάρχουν επιτροπές που συζητάνε χρόνια, τους ακούνε όλους, να σας δείξω τα πρακτικά των πρώτων συνεδριάσεων και των τελικών, έχει μεγάλο ενδιαφέρον το πόσο ωραίο πράγμα είναι για την δημοκρατία μας να αρχίσουμε από το Α-Β-Γ και να καταλήξεις στο Δ-Ε-Ζ, ακριβώς επειδή η συζήτηση φέρνει συνθέσεις. Εδώ κάποιοι θεωρούν ότι καθόμαστε σε ένα τραπέζι, λέει ο καθένας τα δικά του και πάμε σπίτι μας.

Έγινε διαβούλευση από τον Φεβρουάριο του 2018, το ξέρουμε γιατί το παρακολουθούμε βήμα- βήμα. Μπήκε κάποια στιγμή στο παιχνίδι ή ήταν η πρώτη επιλογή το Δημοκρίτειο και δεν προχώρησε;
Είναι σοβαρό το ερώτημα σας, εμείς επιλέξαμε αυτό τον δρόμο, διότι είχαμε ένα τεράστιο πρόβλημα με τον πρώην πρύτανη του ΔΠΘ, που είχε ποινικές διαστάσεις, αλλά είχε και ηθικές διαστάσεις. Δεν μπορεί να συζητιέται το μέλλον ενός πανεπιστημίου όταν υπάρχουν τόσο σοβαρά προβλήματα με την ηγεσία του. Είμαι σε θέση να πω πόσο καλή είναι η συνεργασία μας με την σημερινή εκλεγμένη πρυτανεία, όπως και με τον κ. Τουλουπίδη, που είχε αντικαταστήσει τον κ. Καραμπίνη νομίμως στην ενδιάμεση περίοδο, τώρα έχουμε μία εκλεγμένη ηγεσία με την οποία είμαστε σε συνεννόηση για τα νέα τμήματα που θα ιδρύσουμε στο ΔΠΘ.

Αυτή η νέα ηγεσία διαμαρτυρήθηκε ποτέ μέσα στο χρόνο γιατί δεν την επιλέξατε;
Δεν έχω τέτοιου είδους διαμαρτυρίες, μπορεί να τέθηκε, για να είμαι ειλικρινής, αλλά επειδή έχουμε εξαιρετική συνεργασία, νομίζω ότι δεν είναι και μία ηγεσία που διαμαρτύρεται έτσι. Ό,τι μας έχουν πει, είναι ευγενικά και πράγματι στο νομοσχέδιο θα υπάρχουν και οι προτάσεις που μας έχουν κάνει για το μέλλον του ΔΠΘ.

Ένα τελευταίο ερώτημα για το Δημοκρίτειο, εκεί υπάρχει η αντίδραση για την πολύ σοβαρή πιθανότητα δημιουργίας Νομικής σχολής και στο Πανεπιστήμιο Πάτρας. Έχει αλλάξει κάτι ή θα επιμείνετε σε αυτό τον σχεδιασμό;  
Κάθε χρόνο μας κατηγορούν τα τμήματα Νομικής ότι παίρνουμε πολλά παιδιά, εμείς είπαμε, αντί να παίρνουμε τα ίδια παιδιά στα 3 τμήματα, να τα παίρνουμε στα 4 τμήματα. Άρα, θα είναι λιγότερα παιδιά και δεν υπάρχει περίπτωση να πέσουν οι βαθμολογίες των παιδιών που πηγαίνουν στις Νομικές Σχολές, είναι πολύ υψηλές οι βαθμολογίες, άρα δεν υπάρχει περίπτωση να πάνε παιδιά με χαμηλές βαθμολογίες, γιατί τα παιδιά που ετοιμάζονται για τις Νομικές, ετοιμάζονται με συγκεκριμένο τρόπο.