Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ενημέρωσε τη Βουλή για τα νέα Εξοπλιστικά Προγράμματα

Ο Καβαλιώτης υπουργός Εθνικής Άμυνας μίλησε στις αρμόδιες επιτροπές και την Ολομέλεια και για τις διατάξεις που προωθεί το ΥΠΑΜ στο νέο πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης

Ουπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος ενημέρωσε τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020 τα μέλη της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων σχετικώς με τρία υποπρογράμματα που προωθούνται προς γνωμοδότηση.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για:

  • Την προμήθεια μεταχειρισμένων Τεθωρακισμένων Τροχοφόρων Οχημάτων Αναγνωρίσεως (ΤΤΟΑ) για τον Ελληνικό Στρατό.
  • Την Εν Συνεχεία Υποστήριξη των μεταγωγικών αεροσκαφών C-27 J “Spartan” της Πολεμικής Αεροπορίας.
  • Τη δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα με τη μέθοδο της Χρηματοδοτικής Μισθώσεως.

Στη συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής που πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Γερουσίας της Βουλής συμμετείχαν ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Γεώργιος Μπλιούμης, ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Χαράλαμπος Λαλούσης και ο Γενικός Διευθυντής Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων Αντιπτέραρχος ε.α. κ. Θεόδωρος Λάγιος.

Νωρίτερα, ο κ. Παναγιωτόπουλος παρουσίασε στην Ολομέλεια τις διατάξεις που προωθεί το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης εντός του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Υγείας υπό τον τίτλο: «Ρυθμίσεις για την προστασία της Δημόσιας Υγείας από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού “Covid-19”, την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, τη ρύθμιση οφειλών προς τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις».

Κατά τη διάρκεια της συζητήσεως και πριν από την ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του Σχεδίου Νόμου, ο Υπουργός ανέφερε τα ακόλουθα:

«Θα τοποθετηθώ σύντομα γιατί είναι ξεκάθαρα τα θέματα επί των προτεινομένων διατάξεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στο Σχέδιο Νόμου που συζητούμε. Περιλαμβάνονται στα άρθρα 119 έως 123 και αποσκοπούν αφ’ ενός στη διαρκή επαύξηση της μαχητικής ικανότητας των Ενόπλων Δυνάμεων -ιδίως του Πολεμικού Ναυτικού- αλλά και σε ζητήματα διαρκούς μέριμνας για το στρατιωτικό και το πολιτικό προσωπικό, καθώς και στην παροχή κινήτρων και την επιβράβευση της προσφοράς, όσον αφορά στην ιεραρχική εξέλιξη.

Συγκεκριμένα  με την παράγραφο 4 του άρθρου 119, παρατείνεται η ισχύς του άρθρου 63 του Νόμου 4690/20, που  είχε λήξει στις 30 Οκτωβρίου, για χρονικό διάστημα επιπλέον έξι μηνών, έως τις 31 Μαΐου 2021. Με αυτό διασφαλίζεται η κάλυψη των δαπανών για τη διαγνωστική, ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή φροντίδα στρατιωτικών και πολιτικών υπαλλήλων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που υπηρετούν σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν προσβληθεί ή ενδέχεται να προσβληθούν από τον ιό “Covid-19”.

Η ρύθμιση περιλαμβάνει και τα οικογενειακά μέλη των στρατιωτικών και πολιτικών υπαλλήλων που διαμένουν μαζί τους. Επειδή σε πολλές τρίτες χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης το κόστος αυτής της περίθαλψης καθίσταται δυσανάλογα υψηλό και δεν γίνεται να αντιμετωπιστεί από τις οικονομικές απολαβές των στρατιωτικών και πολιτικών υπαλλήλων, ερχόμαστε να διευκολύνουμε το προσωπικό μας σε ζητήματα υγειονομικής περίθαλψης λόγω των έκτακτων και εξαιρετικών αναγκών που έχουν προκύψει λόγω του “Covid-19”.

Με την παράγραφο 5 του άρθρου 119 παρατείνεται η εποπτεία του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Μονίμων Αξιωματικών Ελληνικού Στρατού (ΟΣΜΑΕΣ) από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για ένα έτος, δηλαδή έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021, προκειμένου να επιλυθούν κάποια μείζονα χρονίζοντα ζητήματα διαχειριστικής και οικονομικής φύσεως πριν επαχθεί ο ΟΣΜΑΕΣ στο Υπουργείο Οικονομικών, όπως έχει ήδη προβλεφθεί. Είναι απαραίτητη αυτή η παράταση προκειμένου να ολοκληρωθούν εκκρεμότητες που αφορούν στα προγράμματα του Συνεταιρισμού και μετά να επέλθει η υπαγωγή στο Υπουργείο Οικονομικών.

Όσον αφορά στο άρθρο 120, σχετικώς με τα προσόντα Επαγγελματιών Οπλιτών και την τροποποίηση του άρθρου 2 Νόμου 2936/01, επεκτείνουμε το όριο ηλικίας ως προσόν για τη συμμετοχή σε διαδικασίες πρόσληψης Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠ.ΟΠ.) από το 20ο στο 31ο έτος ηλικίας, μόνο για όσους υπηρετούν στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων ως Οπλίτες Βραχείας Ανακατατάξεως (Ο.Β.Α.). Η λογική της παρέμβασης αυτής είναι να επιδιωχθεί ενίσχυση του θεσμού των ΕΠ.ΟΠ. με ήδη εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό (υπηρετούντες Ο.Β.Α.) προκειμένου να εξυπηρετούνται καλύτερα οι ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, ιδίως σε κατώτερα στελέχη, σε θέσεις επιχειρησιακών και τεχνικών ειδικοτήτων που απαιτούν και κατάλληλη εκπαίδευση.

Αναφορικά με το άρθρο 121, αφορά στη ρύθμιση θεμάτων κρίσεων και προαγωγών Αξιωματικών εξ Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) και μονιμοποιηθέντων Εθελοντών και αντιστοίχως μονιμοποιηθεισών Εθελοντριών σε αντικατάσταση του άρθρου 37 του Νόμου 4494/17. Αφορά στους εν ενεργεία Αξιωματικούς που έρχονται από τις Α.Σ.Σ.Υ. και τους αντίστοιχους, όπως περιγράφεται, «εκ μονιμοποιηθέντων και μονιμοποιηθεισών εθελοντριών» που υπάγονται διατάξεις περί κρίσεων και προαγωγών του Νόμου 4439/96 κι έχουν συμπληρώσει 25 έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015.

Εδώ ερχόμαστε και θεραπεύουμε μία νομοθετική παράλειψη του άρθρου 37 του Νόμου 4494/17, βάσει του οποίου είχαν υπαχθεί στο Νόμο για θέματα κρίσεων και προαγωγών σχετικά με τον υπολογισμό του χρόνου υπηρεσίας που απαιτείται για να συμπληρωθεί στους βαθμούς του Λοχαγού και του Ταγματάρχη και αντιστοίχως των  άλλων κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, για προαγωγή στον επόμενο βαθμό δηλαδή του Ταγματάρχου και του Αντισυνταγματάρχου αντιστοίχως.

Με τη ρύθμιση αυτή, ο χρόνος υπηρεσίας μονίμων Αξιωματικών θα υπολογίζεται πέρα από τα δεκατρία έτη κατατάξεώς τους. Με αυτό τον τρόπο, ερχόμαστε και εξομοιώνουμε, δηλαδή δίνουμε όμοια μεταχείριση σε όμοιες περιπτώσεις, χωρίς να κάνουμε διακρίσεις. Κι επειδή έχει δημιουργηθεί σχετική συζήτηση για επόμενες τάξεις θα απαντήσω αν χρειαστεί και σ’ αυτό, αλλά τώρα ερχόμαστε να ρυθμίσουμε αυτά που αφορούν στην Τάξη ΑΣΣΥ 1990, στην ουσία δηλαδή, αποδίδεται δικαιοσύνη σ’ αυτήν την ομάδα Αξιωματικών.

Τα τελευταία δύο άρθρα  ρυθμίζουν το γνωστό θέμα παράτασης των συμβάσεων για τη ναυπήγηση δύο Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνομένων βλημάτων του Πολεμικού Ναυτικού που ναυπηγούνται στα «Ναυπηγεία Ελευσίνος» αφ’ ενός με το άρθρο 122, και αφετέρου με άρθρο 123, τα Υποβρύχια που συντηρούνται και ναυπηγούνται στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ).

Όσον αφορά στο άρθρο 122, έχουμε ακόμα δύο Πυραυλακάτους που ναυπηγούνται. Η μία έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και η άλλη βαίνει προς ολοκλήρωση στα «Ναυπηγεία Ελευσίνος». Η διάταξη αυτή δίνει παράταση στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής και ναυπήγησης των Πυραυλακάτων για άλλους τρεις μήνες έως 31 Μαρτίου 2021, ώστε να αποδοθούν το ταχύτερο δυνατόν στο Πολεμικό Ναυτικό για πλήρη επιχειρησιακή εκμετάλλευση, δεδομένου ότι υπάρχει ανάγκη να πραγματοποιηθούν αυτές οι ναυπηγικές εργασίες, συνεχίζεται το πρόγραμμα.

Η διαγωνιστική διαδικασία για τα ναυπηγεία αυτά δεν έχει ολοκληρωθεί, δεν πρέπει, δεν είναι σωστό ή σκόπιμο οι εργαζόμενοι να διαβιούν και να εργάζονται σε καθεστώς αβεβαιότητας. Άρα ερχόμαστε να παρατείνουμε αυτό που έχουμε κάνει ήδη για πάρα πολλά τρίμηνα (και παλαιότερα εξάμηνα), δηλαδή τη σύμβαση ναυπήγησης αυτών των Πυραυλακάτων στην Ελευσίνα, Υποβρυχίων στον Σκαραμαγκά, για τρεις μήνες ακόμα.

Παράλληλα χρηματοδοτείται αυτή η παράταση με τα απαιτούμενα κονδύλια, επιπλέον δηλαδή 3.575.000 ευρώ, για την κάλυψη μισθοδοσίας, ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων, κάλυψη λειτουργικών εξόδων και κάλυψη προμήθειας υλικών και υπηρεσιών για την ολοκλήρωση του προγράμματος στην Ελευσίνα. Στο Σκαραμαγκά το αντίστοιχο ποσό είναι 13.700.000 ευρώ για το τρίμηνο που αφορά στην κάλυψη αυτών των κατηγοριών: μισθοδοσία, λειτουργικές δαπάνες, τεχνική υποστήριξη και υλικά για την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Νομίζω ότι το Σώμα συμφωνεί, απλά ζητώ την υπερψήφιση αυτών των διατάξεων.

Σας ευχαριστώ».

Απαντώντας σε διευκρινήσεις επί των προτεινομένων διατάξεων του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης από βουλευτές, ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε:

«Όσον αφορά σ’ αυτό που ρωτά ο κ. Μπουκώρος, έχω πει και από του βήματος στη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου ότι θα υπάρξει μέριμνα και για την Τάξη ΑΣΣΥ 1991 σε επόμενο στάδιο και θα δούμε μέχρι πού μπορούμε να πάμε το όριο, όπως καταλαβαίνετε είναι και στην τάξη του 1992. Επομένως, σήμερα ήρθε η σειρά να ρυθμιστεί μια εκκρεμότητα που έρχεται από παλιά, αυτή που αφορά στην Τάξη του 1990. Έχουμε όμως εκφράσει τη θετική προδιάθεση να ρυθμίσουμε και τις εκκρεμότητες για τις υπόλοιπες Τάξεις, έτσι ώστε απλά να εξομοιωθεί η αντιμετώπιση ομοίων περιπτώσεων σε όλο το φάσμα. Επομένως ναι, προτιθέμεθα να έρθουν. Σήμερα έπρεπε να νομοθετήσουμε για την Τάξη του ‘90, δεδομένου ότι είναι και στο μεταίχμιο για την ιεραρχική τους εξέλιξη.

Σχετικώς με αυτό που ρώτησε ο κ. Βιλιάρδος, αν είχα πλήρη άποψη για την διαγωνιστική διαδικασία στα δύο ναυπηγεία θα μπορούσα να σας δώσω εικόνα. Δεν την έχω. Έχω κάνει την ευχή να ήταν η τελευταία παράταση για τα δύο ναυπηγεία, αυτή που φέραμε προς ψήφιση πριν από τρεις μήνες. Δυστυχώς δεν κατέστη δυνατό επειδή η διαδικασία για την επόμενη ημέρα, την επένδυση στα δύο ναυπηγεία προχωρά με αργούς ρυθμούς.

Ελπίζω πραγματικά, κι αυτή είναι η ευχή που κάνω, να είναι αυτή η τελευταία παράταση που θα χρειαστεί και στο επόμενο τρίμηνο να έχουμε ένα διαφορετικό καθεστώς, αλλά εξίσου ή ακόμα περισσότερο λειτουργικά και τα δύο ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά, επ’ ωφελεία βέβαια του Πολεμικού Ναυτικού και των Ενόπλων Δυνάμεων».