Θόδωρος Μουριάδης: Δεν μπορούμε να αποκαθηλώσουμε το έργο και την προσφορά του Βασίλη Βασιλικού στην Καβάλα

Ο Δήμαρχος Καβάλας απαντά για το ζήτημα της μετονομασίας της Δημοτικής Βιβλιοθήκης από «Βασίλης Βασιλικός» σε «Λευτέρης Αθανασιάδης» - Οι πολιτικές διώξεις, το κυνήγι μαγισσών και η «ρετσινιά» από το μνημείο των Εβραίων

Το ότι «ως πολιτικός οι δηλώσεις του κ. Βασιλικού θα κριθούν στην κάλπη, αλλά δεν μπορούμε να αποκαθηλώσουμε το όνομα, το έργο του και την προσφορά του στην Καβάλα, επειδή δε συμφωνούμε με μία δήλωση του» δήλωσε στο ALPHA Radio 88,6 ο Δήμαρχος Καβάλας Θόδωρος Μουριάδης στα περί αλλαγής του ονόματος στη Δημοτική Βιβλιοθήκη από «Βασίλης Βασιλικός» σε «Λευτέρης Αθανασιάδης» και τόνισε πως η πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου του Δήμου Καβάλας Φωτεινή Κόγια δεν τον ενημέρωσε για αυτήν της την απόφαση και πως είναι αδιανόητο στον 21ο αιώνα να έχουμε λογοκρισία.

Παράλληλα, απέφυγε να σχολιάσει το «πόσο καβαλιώτης είναι ο κ. Βασιλικός», εξηγώντας το τεράστιο έργο του το οποίο έχει στο επίκεντρο του διαρκώς την Καβάλα, ενώ αποκάλυψε και την βοήθεια που παρέχει ακόμη και σήμερα προς τους νέους λογοτέχνες της πόλης και τις βιβλιοθήκες της.

Αναλυτικά οι δηλώσεις του Δημάρχου Καβάλας

Λογοκρισία και κυνήγι μαγισσών

«Δε ξέρω αν θα έπρεπε να αισθάνεται άσχημα η κ. Κόγια που δε με ενημέρωσε ή θα πρέπει να αισθανόμαστε άσχημα ότι είμαστε στον 21ο αιώνα και αρχίζουμε να έχουμε λογοκρισία. Και όχι μόνον λογοκρισία, αλλά υπάρχει και κυνήγι μαγισσών αυτήν τη στιγμή. Ο κ. Βασιλικός, δεν ξέρω τι εννοεί η κ. Κόγια ότι δεν είναι τόσο Καβαλιώτης, υπάρχει πολύ και λίγο; Και Καβαλιώτης δεν είναι μόνον αυτός που διαμένει εδώ, Καβαλιώτης είναι και αυτός που αισθάνεται ότι είναι Καβαλιώτης, αυτός που το αισθάνεται και προωθεί το όνομα και τα συμφέροντα της Καβάλας, διότι ο Βασιλικός δεν είναι ένα τυχαίο πρόσωπο, είναι ένας από τους πλέον πολυμεταφρασμένους συγγραφείς στο εξωτερικό. Ο Βασιλικός παντού λέει ότι είναι από την Καβάλα και ότι έχει ζήσει τα παιδικά του χρόνια εδώ στην Καβάλα. Πέρα από αυτό όμως, έχει ένα λογοτεχνικό έργο που κανείς δε μπορεί να το αμφισβητήσει».

Πάμε λοιπόν να ξαναδημιουργήσουμε το αριστεροί και δεξιοί, εθνικόφρονες και μη εθνικόφρονες;

Το «Ζ» που αναφερόταν σε μία εποχή ακριβώς τέτοιας νοοτροπίας που υπάρχει τώρα

«Οι όποιες δηλώσεις του κ. Βασιλικού αφορούν αυτόν και κρίνονται πολιτικά από τον κόσμο. Κάποιος μπορεί να ενστερνιστεί τις απόψεις του και οι περισσότεροι μπορεί να μην τις ενστερνιστούν. Αυτό όμως δεν μειώνει στο ελάχιστο το συγγραφικό έργο του και την προσφορά του στα ελληνικά γράμματα. Μη ξεχνάμε, ότι μεταξύ των πολλών του βιβλίων που έχουν μεταφραστεί είναι και το “Ζ” που αναφερόταν σε μία εποχή ακριβώς τέτοιας νοοτροπίας που υπάρχει τώρα. Σε μία εποχή όπου διώκονταν οι άνθρωποι που είχαν διαφορετική άποψη, πάμε λοιπόν να ξαναδημιουργήσουμε το αριστεροί και δεξιοί, εθνικόφρονες και μη εθνικόφρονες; Ψυχραιμία!».

Δεν μπορούμε για αυτό το σκεπτικό του να τον καταδικάσουμε

«Ως πολιτικός θα κριθεί για τις δηλώσεις του αν θα ξανακατέβει υποψήφιος ή όχι, είναι πολύ απλό! Ο οποιοσδήποτε ΣΥΡΙΖΑ ή το οποιοδήποτε κόμμα μιλάει για τον Κουφοντίνα, θα κριθεί πολιτικά όταν θα έρθουν οι εκλογές, πολύ απλά τα πράγματα. Δε νομίζω ότι οι περισσότεροι συμφωνούμε με τις δηλώσεις που έχουν γίνει για τον Κουφοντίνα και σε τελική ανάλυση είχε κάποιο σκεπτικό που το είπε. Δε μπορούμε λοιπόν για αυτό το σκεπτικό του να έρθουμε να τον καταδικάσουμε».

Έχουμε ήδη γίνει ρεζίλι με το μνημείο των Εβραίων…

«Έχουμε ήδη γίνει μία φορά ρεζίλι ως πόλη, θα σας θυμίσω την ιστορία με το μνημείο των Εβραίων και είναι μία ρετσινιά που ό,τι και να έκανε η τότε διοίκηση, μας έχει μείνει. Μην αποκτήσουμε και μία ακόμη ρετσινιά ότι αρχίζουμε και κυνηγάμε τους ανθρώπους των γραμμάτων γιατί έχουν μία διαφορετική άποψη. Και θα σας πω επίσης ότι αν ζούσε ο Λευτέρης Αθανασιάδης, να είστε σίγουροι ότι δεν θα δεχόταν επ’ ουδενί αυτήν την ενέργεια. Υπάρχουν πολλά πράγματα και πολλές ονοματοδοσίες που μπορούμε να δώσουμε για να τιμήσουμε τον Αθανασιάδη και άλλους ανθρώπους της πολιτικής και των γραμμάτων στην πόλη μας. Όμως αυτήν τη στιγμή έχει παρθεί μία απόφαση, υπάρχει ένα κτίριο που έχει το όνομα του Βασίλη Βασιλικού και νομίζω ότι θα ήταν μεγάλο λάθος να φέρουμε την αποκαθήλωση του ονόματός του».

Στα γράμματα δεν υπάρχουν “είμαι ή δεν είμαι Καβαλιώτης”, υπάρχουν άνθρωποι που προσφέρουν

Ούτε εγώ συμφωνώ με τη δήλωση για τον Κουφοντίνα, αλλά θα κριθεί στην κάλπη

«Είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα και εγώ θα καλέσω πριν το Δημοτικό Συμβούλιο τους αρχηγούς των παρατάξεων να το συζητήσουμε, διότι θεωρώ ότι είναι εξίσου σοβαρό και με το μνημείο των Εβραίων που και εκεί τότε εκτεθήκαμε. Και εμένα δε με βρίσκει σύμφωνο η άποψη του Βασιλικού για τον Κουφοντίνα, διότι θεωρώ ότι ο άνθρωπος αυτός αφαίρεσε ζωές ανθρώπων και μάλιστα σε μία εποχή που δεν υπήρχε και ο λόγος ο τόσο επαναστατικός να σκοτώνουμε κόσμο για να δείξουμε την αντίθεσή μας. Ούτε εγώ συμφωνώ με τις δηλώσεις, αλλά είναι άλλο οι δηλώσεις ενός πολιτικού, όταν θα πάω στην κάλπη θα κρίνω και θα ψηφίσω, αλλά εδώ εμείς μιλάμε για το έργο ενός ανθρώπου. Πήρε την ονομασία “Βασίλης Βασιλικός” η βιβλιοθήκη για τη μεγάλη του προσφορά στον τόπο μας. Ας ξεφύγουμε από το μίζερο ότι δεν είναι Καβαλιώτης, στα γράμματα δεν υπάρχουν είμαι ή δεν είμαι Καβαλιώτης, υπάρχουν άνθρωποι που προσφέρουν και είναι μίας αναγνωρισμένης αξίας. Υπάρχουν άνθρωποι που ήταν γαλαντόμοι απέναντι στον τόπο τους, όπως ο Β. Βασιλικός, διότι όπως σωστά διάβασα σε μία ανακοίνωση του Κοσμά Χαρπαντίδη, έχει βοηθήσει νέους λογοτέχνες της Καβάλας. Δεν είναι προσφορά αυτή; Προσφέρει στην πόλη του έναν μεγάλο αριθμό βιβλίων στη βιβλιοθήκη, με τα οποία μπορούμε και εμπλουτίζουμε τόσο την βιβλιοθήκη της Καβάλας όσο και αυτές που δημιουργούνται στις κοινότητες, δεν είναι προσφορά αυτή; Και επειδή γιορτάζουμε φέτος τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, ας αναλογιστούμε πώς ξεκίνησε η Ελλάδα και που έφτασε. Αυτές τις διώξεις για τις πολιτικές πεποιθήσεις ή τη γνώμη του καθενός, ας τις αφήσουμε στην άκρη».