Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος για το ζήτημα της σταδιοδρομίας των Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων

Η ομιλία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στην ολομέλεια της Βουλής για τις διατάξεις προς Νομοθέτηση αρμοδιότητος ΥΠΕΘΑ στο Σ/Ν του Υπουργείου Εσωτερικών

Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης Νίκος Παναγιωτόπουλος απηύθυνε ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, κατά τη διάρκεια της Συζητήσεως του Σχεδίου Νόμου που κατατέθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών υπό τον τίτλο: «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Καταπολέμησης της Διαφθοράς, διατάξεις για θέματα ανθρώπινου δυναμικού και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, νομοθετικό πλαίσιο εκπαίδευσης των σπουδαστών/σπουδαστριών της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης για την ένταξη στον κλάδο Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών, διατάξεις για την ολοκλήρωση της μεταφοράς των δασικών υπηρεσιών στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διατάξεις για την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0”, Εθνική Σύνταξη Ομογενών και άλλες επείγουσες διατάξεις».

Στην ομιλία του, ο κ. Παναγιωτόπουλος επισήμανε:

«Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ακούω τις τοποθετήσεις των Βουλευτών της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Δεν μου πέφτει λόγος επί του Νομοσχεδίου, απλά έχω να κάνω ένα σχόλιο, ότι ούτε οι εκλογές είναι τόσο κοντά, ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ είναι τόσο κοντά στην ανακατάληψη της εξουσίας όσο νομίζει, ούτε η εξουσία είναι τόσο ελκυστική υπόθεση για οποιαδήποτε παράταξη, με το δεδομένο ότι ο κόσμος έχει «πάρει φωτιά» κυριολεκτικά. Λέγοντας «ο κόσμος» εννοώ ο πλανήτης και ο κόσμος όσον αφορά τις τσέπες του από όλα όσα βιώνουμε, και η διαχείριση των αλλεπάλληλων και τεράστιων κρίσεων που βιώνουμε δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση για οποιαδήποτε Κυβέρνηση.

Εν πάση περιπτώσει, όσον αφορά τα προβλήματα της νομοθετικής διαδικασίας με τις Τροπολογίες πάντα υπήρχαν. Αν θέλετε, ως Σώμα, καλό θα είναι να κάνουμε αυτή τη συζήτηση και να πάρουμε τις αποφάσεις ως Σώμα συνολικά, ως παρατάξεις. Θυμάμαι τι γινόταν με τροπολογίες που έρχονταν στο παρελθόν ακόμα και κατά την κύρωση διεθνών Συνθηκών. Τουλάχιστον αυτό δεν το βιώνουμε τώρα, το βιώναμε επί προηγούμενης Κυβέρνησης. Σε διεθνείς Συνθήκες, όπως ας πούμε στο Μνημόνιο Συνεργασίας της Ελληνικής Δημοκρατίας με τη Δημοκρατία της Μογγολίας έμπαιναν Τροπολογίες για τα σταδιοδρομικά Δημοσίων Υπαλλήλων. Εκεί να δείτε τι ωραία ήταν η νομοθετική διαδικασία! Τουλάχιστον αποφύγαμε αυτά.

Σε κάθε περίπτωση ανοίγω μια παρένθεση, προκειμένου να υποστηρίξω κάποιες Διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας οι οποίες έρχονται προς νομοθέτηση στο παρόν νομοσχέδιο αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών, έχοντας κάποια συνάφεια δεδομένου ότι τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων είναι στελέχη του Δημοσίου τομέα όπως και να το κάνουμε. Θα προτιμούσαμε αυτές οι σταδιοδρομικές διατάξεις να έρθουν εν συνόλω με το Νομοσχέδιο που ετοιμάζουμε για τα σταδιοδρομικά των Ενόπλων Δυνάμεων. Δεν κατέστη δυνατό αυτό να γίνει με βάση το πυκνό πρόγραμμα κι όλα αυτά που αντιμετωπίζουμε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Θεωρώ ότι τον επόμενο μήνα θα φέρουμε αυτό το Νομοσχέδιο, αν όλα πάνε καλά, κι εκεί θα ρυθμιστούν και χρόνια ζητήματα σταδιοδρομικής φύσεως των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Άκουσα τον κ. Μπουκώρο πριν από λίγο να μιλά για τις εκκρεμότητες των αποφοίτων των ΑΣΣΥ. Βεβαίως και καθότι είναι υπόσχεση, αυτή θα τηρηθεί, αλλά στο νομοσχέδιο που θα φέρουμε, σταδιοδρομικής φύσεως, που ρυθμίζει χρόνια ζητήματα. Ο λόγος που φέρνουμε αυτές τις Διατάξεις τώρα σε αυτό το Νομοσχέδιο είναι ότι ρυθμίζονται ζητήματα που χρήζουν επείγουσας διευθέτησης.

Κι επειδή άκουσα και κριτική ότι είναι όλες ρουσφετολογικού χαρακτήρα «γιατί κάποιοι θα επωφεληθούν», θα εξηγήσω ότι από τις ρυθμίσεις αυτές επωφελούνται όλοι. Επωφελούνται όλοι οι Αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων. Κάποιοι ασφαλώς θα επωφεληθούν από τις αλλαγές που έρχονται κυρίως με την αύξηση των ορίων ηλικίας στη θητεία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Επωφελούνται όμως αυτοί που θα κριθούν από αυτούς που είναι αρμόδιοι να τους κρίνουν ως άξιοι και ικανοί να συνεχίσουν. Κι αυτό δεν έχει κάποιες διακρίσεις ρουσφετολογικής φύσεως.

Γιατί το φέρνουμε τώρα; Διότι πρέπει να συνδεθεί αυτό το Νομοσχέδιο, και ιδίως η Διάταξη περί αναδρομικότητας στο τελευταίο άρθρο από αυτά που έχουν να κάνουν με το Υπουργείο Άμυνας, με τις κρίσεις που είτε έχουν ολοκληρωθεί πριν από λίγο, είτε ολοκληρώνονται για κάποιες ειδικές κατηγορίες, ας πούμε για τους νομικούς στο Σώμα των νομικών των Ενόπλων Δυνάμεων, αυτές τις μέρες.

Πρέπει να γίνει αυτή η παρέμβαση τώρα, ώστε να εφαρμοστούν όλες οι Διατάξεις που θα δώσουν αυτές τις ευχέρειες περί προαγωγής, κρίσης ως διατηρητέου, αύξηση των ορίων ηλικίας, έτσι ώστε να επωφεληθούν τα στελέχη τα οποία θα κριθούν άξια να προχωρήσουν και δι’ αυτής της διαδικασίας να επωφεληθούν οι ίδιες οι Ένοπλες Δυνάμεις που θα κρατήσουν στις τάξεις τους αυτούς που θα κριθούν άξιοι να μείνουν και να προχωρήσουν.

Άρα, Μέρος Δ΄ του εισαχθέντος προς Ψήφιση Νομοσχεδίου, επτά άρθρα με αύξοντες αριθμούς 53 έως και 59. Τα πέντε πρώτα αφορούν σε ζητήματα σταδιοδρομικής φύσεως των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, το έκτο αφορά στην παράταση ισχύος πίνακα επιτυχόντων διαγωνισμού για την απευθείας κατάταξη προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως θα εξηγήσω, και το τελευταίο συνιστά τη μεταβατική Διάταξη για τους λόγους που εξήγησα, ώστε να συνδεθεί η κατίσχυση αυτών των διατάξεων με τις κρίσεις που είτε ολοκληρώνονται, είτε ολοκληρώθηκαν και να έρθουν και να τύχουν εφαρμογής και γι’ αυτούς που κρίθηκαν μόλις τώρα, άλλως θα έπρεπε να τύχουν εφαρμογής στις κρίσεις που θα λάβουν χώρα το επόμενο έτος και θα χάναμε την ευκαιρία ενός έτους να διευθετήσουμε αυτά για τα στελέχη που θα κριθούν άξια.

Στο άρθρο 53 η βασική ρύθμιση! Αυξάνονται τα όρια ηλικίας αποστρατείας για το σύνολο των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, βαθμών Συνταγματάρχη μέχρι και Υποστρατήγου και αντιστοίχων, οι οποίοι εξακολουθούν να υπάγονται για θέματα κρίσεων και προαγωγών στις Διατάξεις προγενέστερου σταδιοδρομικού νόμου, Ν.2439/1996.

Επίσης γίνεται προσαρμογή σύμφωνα με τα ανωτέρω των ορίων ηλικίας αποστρατείας για ορισμένες κατηγορίες αξιωματικών του Υγειονομικού και του Θρησκευτικού Σώματος. Με τη ρύθμιση αυτή παρέχεται η δυνατότητα διατήρησης στον επαγγελματικό στίβο κάποιων στελεχών που μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για ένα χρονικό διάστημα, τα οποία λόγω κατάληψής τους από το όριο ηλικίας, θα έπρεπε τώρα άμεσα να αποστρατευθούν.

Όπως καταλαβαίνετε, δίδεται η ευκαιρία σε στελέχη που κρίνονται -και κατά την κρίση των Επιτελείων- άξια να παραμείνουν με την αύξηση του ορίου ηλικίας. Υπάρχει η σχετική επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό λόγω της καταβολής του μισθολογικού κόστους, αλλά παράλληλα υπάρχει και σχετική μείωση της δαπάνης αυτής από τη μη καταβολή, είτε σύνταξης, είτε μερίσματος, από το οικείο Μετοχικό Ταμείο. Επομένως, υπάρχει ένας συμψηφισμός και η επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού απαλύνεται από την απαλλαγή από την καταβολή σύνταξης αυτών που δεν αποστρατεύονται και άρα, δεν περιέρχονται σε καθεστώς συνταξιούχου, αλλά παραμένουν για λίγα χρόνια ακόμα.

Καθορίζεται επίσης η μη θέση σε αποστρατεία Αξιωματικών που καταλαμβάνονται από το όριο ηλικίας αποστρατείας, το άρθρο 21 του Ν. 2439/1996, χωρίς να έχουν συμπληρώσει τριάντα πέντε έτη πραγματικής υπηρεσίας και παράλληλα, η μη υπαγωγή τους σε καθεστώς Εκτός Οργανικών Θέσεων (ΕΟΘ δηλαδή).

Το άρθρο 54 έχει να κάνει με τους Αξιωματικούς που βρίσκονται στο βαθμό του Συνταγματάρχη και αντιστοίχων, δηλαδή στον σταδιοδρομικό βαθμό εκείνο ακριβώς πριν προαχθούν σε βαθμούς ανωτάτων Αξιωματικών. Τι θέλει να κάνει εδώ η Υπηρεσία; Τι θέλουν να κάνουν τα Επιτελεία; Να αλλάξουν τον τρόπο που κρίνονται οι Συνταγματάρχες. Με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγεται υποχρέωση της κατ’ έτος κρίσης των Αξιωματικών βαθμού Συνταγματάρχη και αντιστοίχων των άλλων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Με την εν λόγω πρόβλεψη ενισχύεται η διατήρηση των ευρισκομένων στον βαθμό αυτόν Αξιωματικών σε εγρήγορση, ώστε να μεγιστοποιείται η υπηρεσιακή τους απόδοση και στην κατηγορία των ανώτατων Αξιωματικών να προάγονται όσοι πραγματικά έχουν αποδείξει κατά τη διάρκεια παραμονής στον βαθμό του Συνταγματάρχη ότι αξίζουν την προαγωγή. Όταν κρίνονται κάθε χρόνο, έχουν κάθε κίνητρο να μεγιστοποιήσουν την απόδοσή τους στην Υπηρεσία, ώστε να αποδείξουν ότι αξίζουν την προαγωγή τους σε ανώτατο βαθμό.

Άρθρο 55: Παρέχεται δυνατότητα κρίσης του καταληκτικού βαθμού του Υποστρατήγου στους Ταξιάρχους του Κοινού Σώματος Στρατιωτικών Δικαστικών Γραμματέων και είναι πτυχιούχοι ΑΣΕΙ ή ΑΕΙ του Πανεπιστημιακού Τομέα Εκπαίδευσης, με σκοπό την υπηρεσιακή αξιοποίηση Ανωτέρων και Ανωτάτων Αξιωματικών που διαθέτουν την εμπειρία και τα προσόντα προς τούτο.

Ο εν λόγω καταληκτικός βαθμός προβλέπεται ήδη για άλλα κοινά Σώματα, όπως Νομικών και Οικονομικών Επιθεωρητών. Άρα εδώ όσοι είναι του Κλάδου των Στρατιωτικών Δικαστικών Γραμματέων αντιμετωπίζονται με ίσο τρόπο, όπως αντιμετωπίζονται οι ανάλογοι βαθμοφόροι ως προς τον καταληκτικό τους βαθμό, για το Νομικό και το Σώμα Οικονομικών Επιθεωρητών.

Άρθρο 56! Ξέρετε, όλα αυτά τα άρθρα είναι αλληλένδετα. Όταν κάνεις ρύθμιση για το πρώτο, την αύξηση ορίου ηλικίας, μετά πρέπει να κάνεις και τις αντίστοιχες ρυθμίσεις για τα υπόλοιπα για να προσαρμοστούν. Προστίθεται στο φάσμα των δυνατών κατηγοριών των κρίσεων του οικείου νόμου, στο άρθρο 56 όπως είπα, οι με κρίση «Μη Διατηρητέοι» για όσους Αξιωματικούς έχουν τεθεί Εκτός Οργανικών Θέσεων και δεν θεωρούνται κατάλληλοι για την αποτελεσματική ενάσκηση των καθηκόντων του βαθμού τους.

Επιπλέον, προστίθενται στις κατηγορίες των δυνάμενων να κριθούν ως «Διατηρητέοι» οι Αξιωματικοί που έχουν τεθεί ΕΟΘ, καθώς και οι Συνταγματάρχες και οι αντίστοιχοι των άλλων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων με βαθμό τουλάχιστον «λίαν καλώς» στον κατεχόμενο βαθμό, ενόσω δεν έχουν συμπληρώσει τριάντα τρία έτη συνολικής υπηρεσίας Αξιωματικού.

Με τη ρύθμιση αυτή παρέχεται η δυνατότητα παραμονής στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων και περαιτέρω εξέλιξης σε ικανά στελέχη που δύνανται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από το προβλεπόμενο των τριάντα ενός ετών συνολικής υπηρεσίας Αξιωματικού.

Άρα, δεν πρόκειται για συγκεκριμένη στόχευση σε ρουσφετολογικές ρυθμίσεις, αλλά για ρυθμίσεις που καταλαμβάνουν όλο το φάσμα των Αξιωματικών, αρκεί εκείνοι -κατά την κρίση αυτών που τους αξιολογούν, των Επιτελείων δηλαδή- να πληρούν τις προϋποθέσεις. Τους δημιουργούμε τις προϋποθέσεις, εφόσον το αξίζουν, να παραμείνουν στην Υπηρεσία.

Περαιτέρω, τροποποιούνται οι προϋποθέσεις κρίσης «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους», ώστε να αποτελεί δυνατή κρίση και για τους Συνταγματάρχες, ακόμη και όταν δεν έχουν συμπληρώσει τριάντα πέντε έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, εφόσον τα αρμόδια συμβούλια κρίσης αποφασίσουν ότι έχουν αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων τους και δεν κρίνεται σκόπιμη η περαιτέρω παραμονή τους στο Στράτευμα. Στην περίπτωση αυτή τίθενται ΕΟΘ μέχρι τη συμπλήρωση πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας τριάντα πέντε ετών. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται ότι οι προαναφερόμενοι Αξιωματικοί, κρινόμενοι κατ’ έτος, θα παραμένουν στις Ένοπλες Δυνάμεις, μόνο εφόσον παρέχουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, όπως είπαμε.

Στο ίδιο πλαίσιο τροποποιούνται και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες οι Αξιωματικοί κρίνονται αποστρατευτέοι με την απάλειψη του όρου της συμπλήρωσης τριάντα πέντε ετών πραγματικής υπηρεσίας. Εδώ με την προτεινόμενη Διάταξη, Αξιωματικοί οποιουδήποτε βαθμού και ανεξαρτήτως ετών υπηρεσίας που δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα για προαγωγή προσόντα και δεν θεωρούνται κατάλληλοι από αυτούς που αξιολογούν, λόγω ουσιώδους έλλειψης των προσόντων αυτών στον κατεχόμενο βαθμό, μπορούν να κριθούν αντιστοίχως αποστρατευτέοι οποτεδήποτε ή δεν προάγονται οι συγκεκριμένοι, δεν αποστρατεύονται οι συγκεκριμένοι. Απλά απαλείφεται το βιολογικό κριτήριο του ορίου ηλικίας και προστίθεται και εφαρμόζεται το αξιολογικό κριτήριο.

Όποιοι είναι άξιοι -και αυτό κριθεί από αυτούς που τους αξιολογούν στα οικεία Επιτελεία- παραμένουν στην Υπηρεσία και δεν αποστρατεύονται επειδή απλά συμπλήρωσαν ένα συγκεκριμένο όριο ηλικίας.

Άρθρο 57: Επέρχονται οι αναγκαίες τροποποιήσεις προκειμένου να προβλεφθεί ότι οι Συνταγματάρχες και αντίστοιχοι των άλλων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν μεταξύ άλλων ως δυνατή κρίση αυτή του διατηρητέου κατά τη διαδικασία της κατ’ έτος επαναλαμβανόμενης κρίσης τους. Η ρύθμιση αυτή συμπληρώνει την αντίστοιχη του άρθρου 54 του Σχεδίου Νόμου που υποχρεώνει, όπως είπαμε, την υποχρεωτική κρίση των Συνταγματαρχών κατ’ έτος.

Άρθρο 58: Ακούστηκε κριτική γι’ αυτό. Εδώ εξυπηρετείται κατά τρόπο άμεσο η επιτακτική ανάγκη κάλυψης κενών οργανικών θέσεων του Κοινού Σώματος των Στρατιωτικών Δικαστικών Γραμματέων των Ενόπλων Δυνάμεων. Όπως καταλαβαίνετε, το Σώμα αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία ιδίως όσον αφορά στην ομαλή απονομή της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και ιδίως, στον τομέα της διαδικασίας έκδοσης και δημοσίευσης των Δικαστικών Αποφάσεων από τα Στρατιωτικά Δικαστήρια.

Εδώ τι γίνεται; Κατοχυρώνεται παράταση της ισχύος του πίνακα επιτυχόντων του διαγωνισμού που έχει γίνει, ώστε να επιτραπεί η άμεση κατάταξη των επιλαχόντων του διενεργηθέντος διαγωνισμού, όπως είπα, χωρίς να χρειαστεί να μεσολαβήσει άγνωστο χρονικό διάστημα μέχρι να γίνει επόμενος διαγωνισμός. Είναι ακριβώς ό,τι ισχύει για αντίστοιχες περιπτώσεις και στις διαδικασίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Έχει γίνει διαγωνισμός για την πρόσληψη Δικαστικών Γραμματέων πριν από έναν χρόνο. Δεν χρειάζεται, κρίνουμε, να γίνει άλλος. Η κάλυψη κενών θέσεων θα γίνει από τη λίστα επιλαχόντων του διαγωνισμού που έχει διενεργηθεί. Αν πάμε σε νέο διαγωνισμό, δεν ξέρει κανείς, καθότι δεν υπάρχει περιοδικότητα στη διενέργειά του, πότε θα γίνει. Έτσι, όπως σας είπα, το κάνει και το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Τέλος, η Διάταξη του άρθρου 59 -όπως ήδη αναφέρθηκε παραπάνω- έχει μεταβατικό χαρακτήρα, διότι αποτελεί αναγκαίο όρο για την άμεση εφαρμογή των παραπάνω προβλέψεων, καθώς η θέση του σε ισχύ καθιστά αναγκαία την αναδρομική ρύθμιση ήδη απελθόντων εννόμων αποτελεσμάτων.

Δεν μας αρέσει όντως η πρόβλεψη αναδρομικότητας σε αυτή τη ρύθμιση. Πέσαμε λίγο έξω στον συγχρονισμό, στο timing. Να ομολογήσω ότι έπρεπε να είχε έρθει προς ψήφιση λίγο πριν τις κρίσεις. Όμως, οι κρίσεις για κάποιους Κλάδους, ιδίως για το Σώμα των Νομικών, δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα. Ακόμα διενεργούνται. Θέλαμε όμως αυτές οι Διατάξεις να έρθουν και να τύχουν εφαρμογής όχι για λόγους φωτογραφικούς ή ρουσφετολογικούς αλλά για λόγους κάλυψης όλων των αναγκών ώστε η άξιοι να προχωρούν, να κρίνονται κάθε έτος, άρα να έχουν κίνητρο να προσπαθούν και αυτοί που κρίνονται «μη κατάλληλοι» να αποστρατεύονται. Να έρθει αυτό να εφαρμοστεί όχι από τις κρίσεις που θα λάβουν χώρα το επόμενο έτος αλλά από φέτος. Γιατί κρίνουμε ότι είναι μια περίοδος κατά την οποία οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν ανάγκη από όλα τα ικανά και άξια στελέχη εφόσον αξιολογούνται έτσι και δεν εξαρτώνται από την κάλυψη ενός συγκεκριμένου ορίου ηλικίας.

Οι παραπάνω ρυθμίσεις οφείλω να διευκρινίσω ότι δεν καλύπτουν συνολικά το φάσμα των σταδιοδρομικών ζητημάτων που χρήζουν ρύθμισης. Αποτελούν τμήμα ενός Νομοσχεδίου που αφορά στη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων αρμοδιότητας περισσότερων Υπουργείων. Και εδώ έχουν ως κοινό παρανομαστή την ανάγκη για άμεση ρύθμιση, ψήφιση και θέση σε ισχύ. Εξ ού και η πρωτοβουλία να τις φέρουμε σε αυτό το Νομοσχέδιο.

Το γενικό σταδιοδρομικής φύσεως Νομοσχέδιο, αλλά και με άλλες Διατάξεις, των Ενόπλων Δυνάμεων, φρονώ πως θα έρθει μέσα στον επόμενο μήνα αν δεν υπάρξουν άλλες ανατροπές. Ήδη είναι σχεδόν καθημερινή υπόθεση οι ανατροπές στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Εκεί θα μπορέσουμε να συζητήσουμε πιο συνολικά και όχι κάτω από τον πέλεκυ της κατεπείγουσας ρύθμισης, έτσι ώστε να ισχύσουν άμεσα μεγάλα και χρονίζοντα σταδιοδρομικά θέματα των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων που χρήζουν επίλυσης.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας όσον αφορά την παρέμβασή σας στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας».

Όσον αφορά σε διευκρινήσεις που ζητήθηκαν από τον Βουλευτή Ηλείας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Διονύσιο – Χαράλαμπο Καλαματιανό, ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης απήντησε:

«Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, εύλογο, δεν είναι αυτό το Νομοσχέδιο οι Διατάξεις του σε βάρος των Μεσαίων και Κατώτερων και υπέρ των Ανώτερων και Ανωτάτων. Όπως βλέπετε η βασική ρύθμιση είναι ότι αυξάνονται τα όρια ηλικίας. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι Ανώτεροι, Ανώτατοι παραμένουν. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι Κατώτεροι αποστρατεύονται.

Η άλλη βασική ρύθμιση είναι ότι οι Συνταγματάρχες κρίνονται κατ’ έτος. Οι Συνταγματάρχες είναι, αν θέλετε, το κατώφλι πριν από τον βαθμό του Ανώτερου και Ανώτατου αξιωματικού. Εκεί, λοιπόν, θα υπάρχει μία πιο λεπτομερής και διεξοδική διαδικασία αξιολόγησης και κρίσης, ασφαλώς. Όμως, το ό,τι ανοίγει ο δρόμος ώστε αυτοί που θα κριθούν κατάλληλοι ή άξιοι να προχωρούν κι αυτοί που δεν θα κριθούν κατ’ αυτό τον τρόπο είτε να μείνουν διατηρητέοι και να πηγαίνουν ενδεχομένως και στο στάτους του ΕΟΘ (Εκτός Οργανικών Θέσεων), είτε να προστατεύονται.

Δεν είναι σαρωτική αλλαγή ούτε σημαίνει ότι γίνεται αυτή τη στιγμή, να το πω έτσι, υπάρχει ένας πέλεκυς σε αυτή τη βαθμίδα. Θεωρώ ότι υπάρχει το περιθώριο και οι άξιοι να προχωρούν, να παραμένουν όσο είναι ανώτεροι, ανώτατοι αλλά να προχωρούν και οι από κάτω. Αυτό είναι όλο.

Τώρα, από εκεί και πέρα όσον αφορά τον καταλυτικό βαθμό στον Κλάδο των Δικαστικών Γραμματέων γίνεται μία εξίσωση».

Επιπλέον σε άλλο σημείο, ο κ. Παναγιωτόπουλος σημείωσε:

«Αν δείτε την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η δαπάνη που προκαλείται στον Προϋπολογισμό από την επιπλέον μισθοδότηση για κάποια χρόνια δεν ισοσκελίζεται, αν θέλετε συμψηφίζεται με την αποφυγή δαπάνης από καταβολής σύνταξης και μερισμάτων.

Επομένως, αυτή τη στιγμή τι γίνεται; Απλά αυξάνεται το όριο ηλικίας για ανθρώπους που είναι σε θέση και βιολογικά να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες της Υπηρεσίας, κάτι που θέλει η Στρατιωτική Ηγεσία να κρατήσει κοντά τους.

Αυτό, όμως, θα το δούμε σε συνδυασμό με τις ασφαλιστικές διατάξεις. Αυτό δεν είναι κάτι το οποίο  μένει αρρύθμιστο, απλά προσαρμόζεται. Αλλά θα το δούμε.

Όσον αφορά τώρα τον άλλον, απλά κάναμε μία προσομοίωση των δύο Κλάδων με αυτόν του νομικού και τίποτα παραπάνω. Υπάρχουν και άλλοι κλάδοι αλλά αυτό ενδεχομένως να το δούμε στην πορεία, είμαστε ανοιχτοί σε όλα. Κάναμε την προσομοίωση με αυτούς τους δύο κλάδους, και όπως σας είπα όπως γίνεται ακριβώς και για το Σώμα των Νομικών.

Σας ευχαριστώ».