Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα των Αθηνών στο Φρούριο της Καβάλας: Μαγικές στιγμές, αισθαντικές…

Ο Δρ. Αντώνης Ι. Κωνσταντινίδης γράφει για τη συναυλία που «έκλεισε» το «Μουσικό Καλοκαίρι 2017» που διοργάνωσε το Δημοτικό Ωδείο Καβάλας

Με αισθήματα ανάμικτα από το γύρισμα του καλοκαιριού, βρεθήκαμε την Τετάρτη 30 Αυγούστου στο Φρούριο της Καβάλας για να παρακολουθήσουμε μία ιδιαίτερα, όπως αποδείχθηκε, σημαντική συναυλία. Ήταν η Φιλαρμόνια ορχήστρα των Αθηνών, που συνέπραξε με τον βιολονίστα Γιάννη Κορμπέτη υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Βύρωνα Φιδετζή, σ’ ένα προσεγμένο στις λεπτομέρειές του πρόγραμμα. Με τη συναυλία αυτή που διοργανώθηκε από το Δημοτικό Ωδείο της Καβάλας έκλεισε ένα τρίπτυχο ποιοτικών μουσικών εκδηλώσεων που προσέφερε το Ωδείο και η Δημοτική αρχή στο φιλόμουσο ακροατήριο της πόλης (12/7 Ορχήστρα Pro Musica στον Φάρο & 12/8 Estonian Sinfonietta Soloists στο Ιμαρέτ).

Τη συναυλία άνοιξε ο “Βασίλης ο Αρβανίτης” ένας συμφωνικός θρύλος του Γιάννη Α. Παπαιωάννου, βασισμένος στην ομώνυμη νουβέλα του Στρατή Μυριβήλη, σε πρώτη εκτέλεση εκτός Αθηνών. Ήταν η επιστροφή του συνθέτη στη γενέτειρά του, με μία σειρά έντεκα συμφωνικών εικόνων που περιέγραφαν με τρόπο μουσικά αφηγηματικό και με προσιτή γλαφυρότητα, αντίστοιχες σκηνές από το λογοτεχνικό έργο. Καθάρια ηχοχρώματα, αναγνωρίσιμες μελωδίες, ρυθμοί οικείοι κάποτε, μεταλλαγμένοι όμως από την παλέτα του συνθέτη με τρόπο ευφάνταστο και γοητευτικό, αποδόθηκαν με τρόπο εξαίρετο υπό την καθοδήγηση του Φιδετζή. Οι επεξηγήσεις που προηγήθηκαν κάθε μιας συμφωνικής εικόνας, από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Ωδείου Γιούλη Παπαδόπουλο, κρίθηκαν αναγκαίες προκειμένου να εισαχθεί το ακροατήριο στην πλοκή του έργου, το οποίο ακριβώς λόγω της προγραμματικής του υφής δεν διασπάστηκε ως προς τη δομή του, από τις εμβόλιμες αφηγήσεις.

Ακολούθησε το 3ο κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Γάλλου ρομαντικού συνθέτη Camille Saint-Saens, (γνωστό και ως κοντσέρτο Sarasate). Έργο δεξιοτεχνικό που διακρίνεται για τη λεπτότητα της μελωδικής του πλοκής, ερμηνεύτηκε από τον διακεκριμένο βιολονίστα και καθηγητή του Ωδείου Γιάννη Κορμπέτη ο οποίος ανέδειξε με τεχνική άνεση και ερμηνευτική ωριμότητα τις προθέσεις του έργου, σε μία αξιοσημείωτη εκτέλεση.

Τη μαγική βραδιά έκλεισε κατάλληλα η 2η Ουγγρική Ραψωδία του Λιστ, ενώ σαν αντίδωρο στο κοινό δόθηκε, εκτός προγράμματος, ο 1ος Ουγγρικός Χορός του Μπράμς, έργα αμφότερα γνωστά και ιδιαίτερα αγαπητά στους μουσικόφιλους ακροατές του ρομαντικού ρεπερτορίου, προσδίδοντας στην συναυλία χαρακτήρα που προσιδίαζε στην ζεστή, έναστρη καλοκαιρινή ατμόσφαιρα, στο χώρο και στον χρόνο.

Φερέλπιδα η νεοϊδρυθείσα ορχήστρα Φιλαρμόνια των Αθηνών, πολύπειρος ο αρχιμουσικός της Βύρων Φιδετζής με μεγάλη προσφορά στην ανάδειξη της λόγιας ελληνικής μουσικής, ταξίδεψαν το εκλεκτικό κοινό που παρευρέθηκε, με μία συναυλία ποιοτική στο σύνολο των διαστάσεών της, η οποία μας οδηγεί σε ακούσιους κριτικούς συνειρμούς.

Το Δημοτικό Ωδείο της Καβάλας ως το ιστορικό μουσικό ίδρυμα της περιοχής συνεχίζει την ποιοτική του πορεία, εξελίσσοντας με τον πλέον αδιαμφισβήτητο, γόνιμο και παραγωγικό τρόπο τις πολιτιστικές παρακαταθήκες του παρελθόντος και αναδεικνύοντας τον μουσικό πολιτισμό και την πόλη της Καβάλας ευρύτερα, με συνέργειες και δράσεις που ξεπερνούν τις στενές μουσικοπαιδαγωγικές του αρμοδιότητες. Tου αξίζουν δικαιωματικά έπαινοι γι αυτό.

Είναι παρήγορο που στη δύσκολη αυτή πορεία έναντι στον διάχυτο μουσικό λαϊκισμό βρίσκει σταθερή διαδημοτική βούληση συμπαράστασης και αναγνώριση του σημαντικότατου έργου του, που ούτως ή άλλως, είναι πλέον πανελληνίως γνωστό.

Ο Αντώνης Ι. Κωνσταντινίδης είναι Δρ. Μουσικολογίας, υπεύθυνος Πολιτιστικών στη Δ/νση Δ/βάθμιας Εκπ/σης Ανατ. Θεσσαλονίκης, μέλος της Ένωσης Ελλήνων Κριτικών Μουσικής και Θεάτρου.