Η βιογραφία του πατρογονικού ή πώς μια παράσταση κατάφερε να «κλείσει» μέσα της τη σύγχρονη Ιστορία της Καβάλας [φωτογραφίες]

Πώς ένα βιβλίο το οποίο πέρασε στο σανίδι, κατάφερε να «βιογραφήσει» την πόλη, αποφεύγοντας την τροχοπέδη της θεατρικής «βιβλιοπαρουσίασης»-Εικόνα, ήχος, ερμηνείες και κυρίως μνήμες, πλημμύρισαν όσους γέμισαν το Βαλάκου στην πρεμιέρα

ΟΘοδωρής Γκόνης τα κατάφερε και πάλι. Πήρε ένα αφηγηματικό κείμενο με ιστορικές προεκτάσεις και το «έδωσε» στο κοινό περίπου ως… μυθοπλασία. Κατάφερε να «βγάλει» συναίσθημα μέσα από την παράθεση των γεγονότων, «φωτίζοντας» μικρές πτυχές της ζωής που εντέχνως κρύβουν τα «μικρά» και τα ανθρώπινα στο διάβα των χρόνων και κέρδισε ένα ακόμη δύσκολο στοίχημα.

Το ευτύχημα για την Καβάλα είναι ότι με τη νέα παράσταση-παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας η οποία έκανε πρεμιέρα το βράδυ της Παρασκευής 27 Απριλίου 2018 στο Αντιγόνη Βαλάκου, δεν «κέρδισε» μόνον ο σκηνοθέτης της ο οποίος δικαιώθηκε για την οξυδέρκεια του ενστίκτου του να επιλέξει να ανεβάσει στο «σανίδι» το βιβλίο της Μάγκυς Κριθαρέλλη αλλά και για τις σκηνοθετικές του επιλογές, αλλά «κέρδισε» και η πόλη, αφού στο μωσαϊκό της αναζήτησης της ιστορικής αλήθειας προστέθηκε μία ακόμη πολύτιμη ψηφίδα.

Μέσα σε κάτι περισσότερο από εξήντα λεπτά, «Η βιογραφία του πατρογονικού», με αφετηρία ένα σπίτι, «βιογραφεί» την πόλη αλλά και την ευρύτερη περιοχή, τα τελευταία 115 χρόνια. Οι ιστορίες των ανθρώπων που το έχτισαν, το κατοίκησαν και το αγάπησαν γίνονται παράλληλοι πρωταγωνιστές μιας ιδιότυπης «βιογραφίας» που πόλης που «είδε» και έζησε πολλά. Μεγάλες χαρές και πλούτη αλλά και πόνο, απίστευτο πόνο…

Από τα χρόνια της ακμής του καπνεμπορίου στις «σκληρές» βουλγαρικές κατοχές και τους Παγκόσμιους Πολέμους, το πατρογονικό της Μάγκυς Κριθαρέλλη «είδε» επίσης πολλά. Πολλές γεννήσεις, περισσότερους θανάτους, λεηλασίες, πείνα, κακουχίες αλλά και πολλές συγκινήσεις…

Όλα αυτά «περάσανε» σαν ένα φιλμ μπροστά από τους θεατές που «γέμισαν» τις θέσεις του θεάτρου Αντιγόνη Βαλάκου για να παρακολουθήσουν την πρεμιέρα της «Βιογραφίας του πατρογονικού». Ανάμεσα σε αυτούς και η συγγραφέας Μάγκυ Κριθαρέλλη η οποία είχε δηλώσει ότι περίμενε με αγωνία να δει και η ίδια πώς ο Θοδωρής Γκόνης θα «μετέφραζε» θεατρικά το βιβλίο της…

Στα «συν» της βραδιάς, θα πρέπει να αναφερθούν οι «μετρημένες» ερμηνείες των δύο ηθοποιών (Σταυρόπουλος, Μαβίδου), το λιτό αλλά εξόχως λειτουργικό σκηνικό του Ανδρέα Γεωργιάδη καθώς και η άψογη εκτέλεση των απαιτητικών χειρισμών των φώτων και του ήχου της παράστασης.

Οι παρουσίες της πρεμιέρας

Μεταξύ άλλων, το «παρών» το βράδυ της Παρασκευής 27 Απριλίου 2018 στο θέατρο έδωσαν εκπρόσωπος του Μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως & Θάσου κ. Στεφάνου, ο βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Παπαφιλίππου, ο Περιφερειάρχης ΑΜ-Θ Χρήστος Μέτιος, ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού ΑΜ-Θ Κώστας Αντωνιάδης, η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, η νυν πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας Κορίνα Χιώτη-Πρασσά και ο τ. πρόεδρος Πέτρος Πετρόπουλος, καθώς και ο Σύμβουλος Επικοινωνίας του πρόεδρου της Νέας Δημοκρατίας Μακάριος Λαζαρίδης.

Οι συντελεστές της παράστασης

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Κείμενο παράστασης: Πάνος Δεληνικόπουλος, Κατερίνα Λιάτσου, Θοδωρής Γκόνης
Σκηνικά/Κοστούμια: Ανδρέας Γεωργιάδης
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Κατασκευή σκηνικού: Γιώργος Μαστοράκης, Γιάννης Σταυρίδης
Ειδικός συνεργάτης: Στράτος Καλαφάτης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Μιχάλης Αγγελίδης, Κατερίνα Συμεωνίδου
Χειρισμός ήχου παράστασης: Κωνσταντίνος Γαρουφαλίδης
Χειρισμός κονσόλας φωτισμών: Γιώργος Τριανταφυλλίδης

Παίζουν οι ηθοποιοί: Ελένη Μαβίδου, Παύλος Σταυρόπουλος
Συμμετέχει η μικρή Κατερίνα Σεμερτζίδη

Δείτε φωτογραφίες από την πρεμιέρα της παράστασης