Φεστιβάλ Φιλίππων: Η πρώτη «κατάδυση» του Οδυσσέα στα νερά του καρνάγιου [φωτογραφίες]

Πρεμιέρα για την παράσταση-«σφραγίδα» της 62ης διοργάνωσης «Οδυσσέας, ο ήρωας της καρτερίας» με την «υπογραφή» των Θοδωρή Γκόνη και Άρη Λεμπεσόπουλου

«εἴμ’ Ὀδυσεὺς Λαερτιάδης, ὃς πᾶσι δόλοισιν ἀνθρώποισι μέλω, καί μευ κλέος οὐρανὸν ἵκει»

Με μια παράσταση-εμπειρία που χρησιμοποιεί ως σκηνικό το φυσικό χώρο ενός από τα ελάχιστα εναπομείναντα καρνάγια της χώρας, και ως μουσικά όργανα τις φωνές μιας ομάδας ντόπιων τραγουδιστών κορυφώνεται το τριήμερο Δευτέρα 19 με Τετάρτη 21 Αυγούστου 2019 το 62ο Φεστιβάλ Φιλίππων.




Οι θεατές καλούνται να γίνουν και οι ίδιοι  μέρος μιας σύγχρονης Οδύσσειας που συμβαίνει όχι απέναντι αλλά ανάμεσά τους, παρακολουθώντας την παράσταση «Οδυσσέας, ο ήρωας της καρτερίας» που θα παρουσιαστεί στον εμβληματικό χώρο του Καρνάγιου της Καβάλας σε σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Φιλίππων Θοδωρή Γκόνη.

Οι πρόβες της παράστασης έγιναν στο καρνάγιο. Ενα καΐκι τραβήχτηκε στη θάλασσα και έδωσε τη θέση του στους καλλιτέχνες, ενώ οι ήχοι του ταρσανά ενώνονταν με τον θεατρικό λόγο. Δίπλα στα σχοινιά και στα καραβόπανα, στους μάστορες που καλαφάτιζαν τα καινούργια σκαριά, ένας Οδυσσέας σαν εκείνον του Ομήρου, αλλά και νέος, έπαιρνε, μέσω του θεάτρου, σάρκα και οστά.

Ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων Θοδωρής Γκόνης, στην τρίτη συνεργασία του με τον ηθοποιό Αρη Λεμπεσόπουλο, ολοκληρώνει αυτές τις μέρες την προετοιμασία για την παρουσίαση του έργου «Οδυσσέας – Ο ήρωας της καρτερίας». Οι θεατές που θα παρακολουθήσουν αυτή την παράσταση-εμπειρία σε ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα καρνάγια της χώρας, πρόκειται να καθίσουν ανάμεσα στα σκαριά που «χτίζονται». Σε ένα μέρος που κρατάει ζωντανή τη σύνδεση με το παρελθόν και την παράδοση, θα παρακολουθήσουν όχι μιαν φιλολογική ανάγνωση των ραψωδιών της «Οδύσσειας» του Ομήρου, αλλά ένα «θέαμα-ακρόαμα» όπως το χαρακτήρισε ο Θοδωρής Γκόνης, «κατά το οποίο ένας σπουδαίος ηθοποιός, σαν κάποιος ανώνυμος εργάτης της θάλασσας, έρχεται από το πέλαγος και μπροστά στα μάτια των θεατών – Φαιάκων αποκαλύπτεται και αφηγείται την ιστορία του.

Σε αυτή τη διαδικασία της διήγησης – μεταμόρφωσης ο σύγχρονος Οδυσσέας της παράστασης, όπως το ομηρικό πρότυπό του, γίνεται πειρατής, ζητιάνος, εραστής, πολεμιστής, ναυαγός, ξένος, αοιδός, ραψωδός. Ο πόλεμος στο βάθος της εικόνας, οι ενάντιοι άνεμοι, τα βάσανα του γυρισμού, ο θυμός ενός μεγάλου θεού, όλα αυτά περασμένα αλλά όχι ξεχασμένα, ρίχνουν ακόμη τη σκιά τους στο παρόν, στη διήγηση, στον πόθο για ακρόαση. Ο Οδυσσέας φτάνοντας στη στεριά, έπειτα από χρόνια περιπλάνησης, καταλαβαίνει ότι τα κατορθώματά του, τα δοξασμένα έργα του τέρπουν τους ανθρώπους. Και αποφασίζει να να μιλήσει».

Ο ομηρικός ήρωας λίγο πριν φτάσει στην Ιθάκη βγαίνει καραβοτσακισμένος μέσα από τη θάλασσα στο νησί των Φαιάκων. Τον υποδέχεται η Ναυσικά. Στο παλάτι οργανώνουν γιορτή για τον άγνωστο ξένο. Ο «Ηρωας της καρτερίας», που ενσαρκώνει ο Αρης Λεμπεσόπουλος, «συναντά» τη φήμη του στην ακροθαλασσιά, στο καρνάγιο της πόλης. Ακούει ένα τραγούδι, το δημοτικό «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου», και λυγίζει. Η παραλογή που τραγουδά η χορωδία «Προ-Νόμιον» –τα μέλη της κάθονται ανάμεσα στους θεατές– του θυμίζει όσα έπρεπε να ξεχάσει στα πολλά χρόνια της περιπέτειάς του: την επιθυμία της επιστροφής στην πατρίδα και στους αγαπημένους. Δεν αντέχει πια να κρύβεται, και θέλει να διεκδικήσει όσα με κόπο διέσωσε μέσα του στην εποχή της δυστυχίας του. «Κάθε χρόνο επιδιώκουμε, πέραν του καλλιτεχνικού προγράμματος, το φεστιβάλ να διαθέτει ένα όραμα», λέει ο Θοδωρής Γκόνης.

«Το πνευματικό στίγμα της φετινής χρονιάς δίνει ο Οδυσσέας, ο επίμονος, ο σταθερός, ο άνθρωπος που μας μαθαίνει την επιβίωση μέσω της σοφίας. Ο Οδυσσέας, ο ήρωας, ο κανένας και ο καθένας μας, προτάσσει το πνεύμα έναντι της βίας, και μέσω του νου διεκδικεί ό,τι αγαπά. «Είναι δίκαιο να αντέχεις τις αθλιότητες του κόσμου για να πλησιάσεις τον στόχο της καρδιάς σου», μοιάζει να λέει ο αρχαίος ποιητής, και θεωρώ ότι η Οδύσσεια είναι μια μεγάλη αλληγορία για τη δύναμη της υπομονής και της σκέψης».

Info

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Κείμενο παράστασης: Κατερίνα Συμεωνίδου
Σκηνικά – Μουσική επιμέλεια: Ανδρέας Γεωργιάδης
Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα
Κίνηση: Δημήτρης Σωτηρίου
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Βοηθός σκηνοθέτη: Εύα Οικονόμου-Βαμβακά

Ερμηνεία: Άρης Λεμπεσόπουλος
Αφήγηση: Εύα Οικονόμου Βαμβακά και Δημήτρης Σωτηρίου
Συμμετέχουν:  η Θεοδώρα Κυριακίδου
και η Χορωδία Προ-Νόμιον υπό τη διεύθυνση του Κώστα Κατιώνη

«Οδυσσέας, ο ήρωας της καρτερίας»
Καρνάγιο Καβάλας
Δευτέρα 19 έως και Τετάρτη 21 Αυγούστου, ώρα 21.00
Απαγορεύεται η είσοδος στο θέατρο μετά την έναρξη των παραστάσεων.

Τιμές εισιτηρίων: 12 € κανονικό, 10 € φοιτητικό, μαθητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ.
Προπώληση:
Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ τις ημέρες των παραστάσεων θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του χώρου από τις 19:00 το απόγευμα.
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καλούν στα τηλέφωνα του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.

Με πληροφορίες από την Εφημερίδα Καθημερινή