Μιχάλης Λυχούνας: «Η Βασιλική Β’ των Φιλίππων κινδυνεύει». Λίνα Μενδώνη: «Όχι μαγκιές σε μένα»

Η προειδοποίηση του Καβαλιώτη αρχαιολόγου και προϊσταμένου του Τμήματος Βυζαντινών Αρχαιοτήτων για το μνημείο, η «βιβλιογραφική ασχετοσύνη» και η γεμάτη ένταση στιχομυθία με την υπουργό Πολιτισμού

Έναν έντονο διάλογο είχε ο προϊστάμενος του Τμήματος Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, αρχαιολόγος Μιχάλης Λυχούνας με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη κατά την επίσκεψή της στον Αρχαιολογικό Χώρο των Φιλίππων το Σάββατο 20 Ιουνίου 2020, όπως τον μετέφερε ο ίδιος στο προφίλ του στο facebook, με την αφορμή να είναι οι ενστάσεις του όσον αφορά τις επεμβάσεις οι οποίες γίνονται στη Βασιλική Β’, χαρακτηρίζοντάς τες «αδόκιμες, θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο την αυθεντικότητα του μνημείου, στοιχείο επιλογής του χώρου για ένταξη στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO το 2016», με επίκεντρο την επιλογή του μαρμάρου για τις εν λόγω επεμβάσεις.

Αναφέρει σχετικά ο Μιχάλης Λυχούνας:

«Η Βασιλική Β΄ των Φιλίππων, μείζον έργο της Ιουστινιάνειας περιόδου, δουλεμένο κυρίως σε ΤΟΠΙΚΟ μάρμαρο από τα ίδια χέρια που σμίλεψαν τα γλυπτά της Αγ. Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη κινδυνεύει. Αδόκιμες επεμβάσεις με εγκεκριμένη μελέτη τοποθετούν κατά βούληση ευρεθέντα αρχιτεκτονικά γλυπτά χωρίς συμφραζόμενα και επιλέγουν υλικό άσχετο από αυθεντικό, προκονήσιο μάρμαρο, αντί για χονδρόκοκκο μάρμαρο Φιλίππων από το λατομείο στα δυτικά της πόλης. Η αυθεντικότητα του μνημείου, στοιχείο επιλογής του χώρου για ένταξη στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO το 2016 τίθεται πλέον σε σοβαρό κίνδυνο».

Ο κ. Λυχούνας μετέφερε τους εν λόγω προβληματισμούς του στην κ. Μενδώνη, κυρίως όσον αφορά τη μελέτη για τις επεμβάσεις, υπενθυμίζοντας ότι «το πορτοφόλι (σ.σ.: για τις επεμβάσεις) είναι Ευρωπαϊκό μέσω Περιφέρειας ΑΜ-Θ», με την υπουργό να φέρεται να είπε στον αρχαιολόγο, σύμφωνα με τη δική του περιγραφή, «Όχι μαγκιές σε μένα».

Η ανάρτηση-περιγραφή του περιστατικού από τον Μιχάλη Λυχούνα

ΟΧΙ ΜΑΓΚΙΕΣ ΣΤΗ ΛΙΝΑ………. CAVUSOGLU/ KARA BOYA
Στους Φιλίππους εκτελούνται δύο έργα. Ένα διαμόρφωσης με την απομάκρυνση του παλαιού δρόμου από την Εφορεία Αρχαιοτήτων και ένα στη Βασιλική Β΄από τη διεύθυνση αναστήλωσης από τις κεντρικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ με εργολάβο (μπρρρ). Και στις δύο το πορτοφόλι είναι Ευρωπαϊκό μέσω Περιφέρειας ΑΜ-Θ.

Για το έργο στη Βασιλική Β΄υπάρχει περιορισμένη ενημέρωση. Από σπόντες πληροφορήθηκα πως επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί μάρμαρο από ένα νησί στη μέση της θάλασσας του Μαρμαρά (Προκόνησος), ενώ στην εκκλησία υπάρχει τοπικό μάρμαρο. Βιβλιογραφική ασχετοσύνη. Έκανα αναφορά και περίμενα…

Το Σαββάτο το πρωί ξεκινήσαμε την περιήγηση και η συζήτηση έρεε για τα προβλήματα ενός χώρου σε αναδιαμόρφωση, ώσπου φτάσαμε στην Βασιλική Β΄. Εκεί περιδεής μια μηχανικός της αναστήλωσης βγάζει σχέδια που στο βόρειο κλίτος του ναού έδειχναν κίονα με κιονόκρανο σήμερα εκτεθειμένο στο μουσείο. Τη ρωτάω: και που ξέρετε πως αυτά ήταν εδώ; Με προβληματική αφέλεια μου απαντά: Αυτό είναι ένα πρόβλημα! Τι εννοείτε της λέω, αυτό είναι εγκεκριμένη από το ΚΑΣ μελέτη και δεν το ξέρετε ακόμη; Με κοιτάζει απορημένη. Τι λέτε με ρωτά ο Γ.Γ. του υπουργείου, αυτή είναι μελέτη του ΥΠΠΟΑ. Εγώ πρώτη φορά το βλέπω, συμπληρώνω. Με γνώση περισσή (από την ΚΕΔΕ φερτή) και ύφος υψηλό, λέει ο Γ.Γ. πως είναι και της Εφορείας, αυτές είναι διαδικασίες του ΥΠΠΟΑ! Εγώ επιμένω δεν έχω δει και διαβάσει τη μελέτη!

Και τότε η υπουργός με ένα ιδιόρρυθμο μείγμα γαλατικής ευγένειας και υπερχειλίζουσας τεστοστερόνης ξεσπά, ΟΧΙ ΜΑΓΚΙΕΣ ΣΕ ΜΕΝΑ! Μετά από αυτή τη νέα πίστα οικειότητας είχα δύο επιλογές: Ή να την πιάσω από το μαλλί με σοβαρό κίνδυνο να λερωθούν τα χέρια μου από τη μέτριας ποιότητας χρωμοβαφή/βερνίκι επίπλων ή να αποχωρήσω. Προτίμησα το δεύτερο. Έτσι και τα χέρια μου δε λέρωσα και εκείνη έκανε δηλώσεις για την επιτάχυνση καταστροφής της Βασιλικής Β΄και δε γίναμε επιθεώρηση, αλλά συνεχίστηκε το μνημειακό… δράμα!

ΥΓ: Η τοπική κοινωνία πρέπει να δει τη μελέτη. Το Παρίσι υποχρεωτικά.