Θοδωρής Γκόνης: Αν συνέχιζα στο Φεστιβάλ Φιλίππων, θα το άλλαζα από την αρχή!

«Ο χρόνος θα αξιολογήσει αν εμείς καταφέραμε να χτίσουμε κάτι πάνω στο οποίο θα χτιστεί η συνέχεια» - Συνέντευξη του απερχόμενου Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Φιλίππων στη Νατάσσα Βαφειάδου

Τo τέλος μιας δύσκολης και συνάμα γοητευτικής πορείας 14 ετών σηματοδοτεί το φετινό 65ο Φεστιβάλ Φιλίππων για τον Καλλιτεχνικό του διευθυντή του κ.Θοδωρή Γκόνη. Όπως ανακοίνωσε άλλωστε ο ίδιος και στην σχετική συνέντευξη Tύπου που προηγήθηκε της έναρξης του φεστιβάλ η φετινή διοργάνωση θα είναι και η τελευταία υπό την δική του καλλιτεχνική «καθοδήγηση» και επιλογές, μετρώντας 14 χρόνια ευγνωμοσύνης τόσο προς την διοργάνωση αλλά και την πόλη της Καβάλας, που του προσέφερε μια ιδιαίτερα γοητευτική διαδρομή, με πράγματα που θα γινόντουσαν μόνο εκεί.

«Ο κύκλος κλείνει» δήλωσε ο ίδιος μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» εξηγώντας πως «για τα ελληνικά δεδομένα να είναι κανείς 14 καλοκαίρια καλλιτεχνικός διευθυντής σε ένα φεστιβάλ, είναι λίγο παράταιρο, δεν συμβαίνει τακτικά». «Ίσως να σπάω και μια κακοδαιμονία και αυτό μ’ αρέσει» πρόσθεσε εξηγώντας πως «συνήθως στις θέσεις τις δικές μας οι άνθρωποι δεν μακροημερεύουν και νομίζω ότι αυτό έχει το ενδιαφέρον του».

Η δική του διαδρομή στους «διαδρόμους» του Φεστιβάλ ωστόσο οφείλεται όπως εξήγησε και στους συνεργάτες του, τους ανθρώπους που δούλευαν για το Φεστιβάλ και στους οποίους η διοργάνωση οφείλει πολλά από τα όσα σήμερα έγιναν πραγματικότητα. Ο ίδιος επέλεξε να μην πει πολλά για τα όσα έγιναν, κρίνοντας ότι «αυτό που δικαιούται να πει πάρα πολλά είναι ο χρόνος». «Αυτός μας βάζει στη θέση μας, και μπορεί να δείξει τι καταφέραμε, πού είχαμε αστοχίες, πού είχαμε επιτυχίες, πού ήμασταν εύστοχοι, γιατί ο καλλιτέχνης δεν είναι δεξιοτέχνης, ο καλλιτέχνης μπορεί να αστοχεί, μπορεί να είναι αδέξιος, γι’ αυτό είναι καλλιτέχνης» σημείωσε.

«Έξι γαλάζια μολύβια» όσα και τα γράμματα της «Σμύρνης»

Ο ίδιος δεν θέλησε να πει πολλά για τα όσα έγιναν τα 14 αυτά χρόνια διαδρομής, μίλησε ωστόσο για την φετινή 65η διοργάνωση που ήδη ξεκίνησε υπό τον τίτλο «Έξι γαλάζια μολύβια» που αφορούν στα μολύβια που φέρεται να «ξόδεψε» ο Κοσμάς Πολίτης γράφοντας το έργο του σε συνέχειες στο περιοδικό «Ταχυδρόμος», «Στου Χατζηφράγκου». Ένα έργο για τα σαραντάχρονα της χαμένης αυτής πολιτείας με την ολοκλήρωση του οποίου, έγραψε στο ημερολόγιό του ότι χάλασε έξι γαλάζια μολύβια για να γράψει τη Σμύρνη, που κι αυτή έχει έξι γράμματα.

«Τι πιο ωραίο να δώσουμε τον τίτλο στο Φεστιβάλ ολόκληρο» ανέφερε ο κ. Γκόνης εξηγώντας πως στο πρόγραμμα των φετινών δράσεων υπάρχει και το έργο που υπογράφει κατά παραγγελία του Φεστιβάλ η Αγγέλα Καστρινάκη, συστηματική μελετήτρια του έργου του Κοσμά Πολίτη, ενώ η φετινή διοργάνωση θα φιλοξενήσει και τα πορτρέτα μεγάλων προσωπικοτήτων εκείνης της περιόδου, όπως οι συγγραφείς Στρατής Δούκας, Ηλίας Βενέζης, Στράτης Μυριβήλης, Φώτης Κόντογλου, Διδώ Σωτηρίου, Κοσμάς Πολίτης αλλά και πολιτικοί πρωταγωνιστές της ταραγμένης αυτής εποχής όπως ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο Νικόλαος Πλαστήρας και ο Παναγιώτης Κονδύλης τα οποία και ανέλαβαν να «σκιαγραφήσουν» μετά από παραγγελία του Φεστιβάλ σημαντικοί καλλιτέχνες, συγγραφείς, ηθοποιοί, σκηνοθέτες μεταξύ των οποίων ο Ακύλλας Καραζήσης, ο Έκτορας Λυγίζος, ο Θωμάς Κοροβίνης, η Αγγέλα Καστρινάκη, ο Κώστας Καναβούρης, ο Κυριάκος Συφιλτζόγλου, ο Γιάννης Μπασκόζος μαζί με τους Κώστα Ακρίβο, Καρολίνα Μέρμηγκα, Σωτηρία Μαραγκοζάκη, Δημοσθένη Παπαμάρκο και τον Αντώνη Νικολόπουλο αλλά και νεότεροι δημιουργοί, όπως ο Ανδρέας Ανδρέου και ο Άρης Νινίκας.

Η φετινή διοργάνωση «απλώνεται» μέσα στην πόλη της Καβάλας, σε μέρη γνώριμα, που αναδείχθηκαν και αγαπήθηκαν τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια μέσα από το Φεστιβάλ Φιλίππων, στο προαύλιο του 7ου Δημοτικού Σχολείου, την Παλιά Μουσική, την παραλία τελωνείου, το θεατράκι του Μεχμέτ Αλή, το Φρούριο, το Καρνάγιο, την Πλατεία Πιπίνου, τους Κήπους της Οικίας Μοχάμεντ Άλι, ενώ κορύφωση της διοργάνωσης στο αρχαίο θέατρο θα αποτελέσει, και πάλι, το 6ο Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος, με δύο σπουδαίους όπως τους χαρακτήρισε ανθρώπους ο καθένας στον τομέα του, τον συγγραφέα και μεταφραστή Δημήτρη Παπαμάρκο και την σκηνοθέτη Γεωργία Μαυραγάνη. Το εργαστήριο φέτος φτάνει στον 6ο χρόνο όπως έκανε γνωστό ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ υπενθυμίζοντας πως η ιδέα ξεκίνησε στην 60ή επέτειο του Φεστιβάλ, το 2017, ενώ σήμερα αποτελεί μέρος του δικτύου του αρχαίου δράματος του υπουργείου και χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Υπουργείο Πολιτισμού. Το σύνολο των συμμετεχόντων, όπως εξήγησε, θα βρίσκονται για δύο βδομάδες στην περιοχή των Φιλίππων, όπου θα παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους πάνω τους «Βατράχους» του σπουδαίου κωμικού ποιητή Αριστοφάνη, σε νέα μετάφραση του Δημοσθένη Παπαμάρκου, ξεκινώντας με ένα διήμερο σεμινάριο με εισηγητή τον μεταφραστή του έργου και καταλήγοντας στην παρουσίαση της παράστασης με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

«Αν συνέχιζα στο Φεστιβάλ θα το άλλαζα από την αρχή»

Από την συζήτηση δεν θα μπορούσε να λείπει το μέλλον του Φεστιβάλ Φιλίππων. Ερωτηθείς σχετικά ο κ.Γκόνης θέλησε να ευχηθεί καλή επιτυχία στον επόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή, τονίζοντας πως «ο κάθε άνθρωπος που αναλαμβάνει μια θέση έχει τα δικά του σχέδια».

«Το θέμα είναι αν εμείς καταφέραμε να χτίσουμε κάτι πάνω στο οποίο θα χτιστεί η συνέχεια και ο μόνος που τα αξιολογεί αυτά είναι ο χρόνος» ανέφερε. Απατώντας στο ερώτημα ο ίδιος τόνισε πως «αν συνέχιζα, που δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσω, θα το άλλαζα από την αρχή. Θα έκανα αυτό που κάνουν παραδοσιακά στην Ιαπωνία, που ένας καλλιτέχνης μόλις φτάνει στον κολοφώνα της τέχνης του, αλλάζει τεχνοτροπία, αλλάζει τόπο, αλλάζει χώρο, αλλάζει και όνομα. Είναι μια παράδοση που μου αρέσει και που προσωπικά τα τελευταία δύο χρόνια ένιωθα την ανάγκη να το κάνω από την αρχή. Δεν είναι εύκολο. Χρειάζονται συνεργάτες, ανθρώπους να εμπιστευτείς, κλπ» για να υπογραμμίσει πως «θα ήταν ένα τελείως διαφορετικό φεστιβάλ, γιατί νομίζω ότι αυτό έκλεισε τον κύκλο του, έδωσε ότι μπορούσε να δώσει. Τώρα χρειάζονται νέα πράγματα. Τα ίδια πράγματα αλλιώς». «Τα πράγματα που θέλει να κάνει κανείς τον παίρνουν από το χέρι και τον περνάνε απέναντι».

Σε ό,τι αφορά την προσωπική του διαδρομή ο ίδιος μίλησε για πράγματα που σχεδιάζονται. Το μυθιστόρημά του με τίτλο «Το μαύρο φόρεμα του κόρακα» μεταφράζεται αυτή τη στιγμή στη Γαλλική και Βουλγαρική γλώσσα, ενώ σε φάση προετοιμασίας βρίσκεται και μια νέα δισκογραφική δουλειά σε συνεργασία με τη Νεφέλη Φασουλή, που θα κυκλοφορήσει το προσεχές Φθινόπωρο.

Της δουλειάς αυτής θα προηγηθεί η κυκλοφορία ενός δίσκου που βγαίνει σε συνεργασία με τον Χρήστο Θεοδώρου στη Μικρή Άρκτο, την Χριστίνα Μαξούρη και τον Βαγγέλη Κιμιωνή, ενώ όπως έκανε γνωστό υπάρχει η επιθυμία και ίσως επαναληφθεί το «Σφαγείο του έρωτα» του Παντελή Μπουκάλα.

Σύμφωνα με τον ίδιο θα ακολουθήσουν πολλά, ωστόσο, όπως τόνισε, «σιγά σιγά τα πράγματα που θέλει να κάνει κανείς τον παίρνουν από το χέρι και τον περνάνε απέναντι». «Από μόνα τους τα τραγούδια σου ζητάνε τη συντροφιά τους, τα βιβλία, οι παραστάσεις. Αλλά όλα αυτά με μέτρο και με το βάρος πια του χρόνου, που όσο να ’ναι, έρχεται» κατέληξε.

Πηγή: paratiritis-news.gr