Καβάλα: Μία συνομιλία με τον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέβσκι

Οι βραβευμένοι θεατρικοί συγγραφείς Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης επιστρέφουν στο έργο του Ρώσου συγγραφέα με μία ιδιαίτερη περφόρμανς

«Ο Ηλίθιος», ο πρίγκιπας Μίσκιν, πάσχων από επιληψία, επιστρέφει στη Ρωσία μετά από πολυετή απουσία. Στην Αγία Πετρούπολη περιφρονούν και χλευάζουν την αθωότητά του. Εκείνος όμως ανταποδίδει καλοσύνη. Όταν έξαφνα κληρονομεί μια μεγάλη περιουσία βρίσκεται στο επίκεντρο του κοινωνικού ενδιαφέροντος. Για όλους η αγαθή φύση του πρίγκιπα είναι ακατανόητη και προκαλεί αντικρουόμενα συναισθήματα. Ο ιερός «Ηλίθιος» όταν βρίσκεται στη δίνη των ανθρώπινων παθών, της απαξίωσης, της απληστίας, του έρωτα και της ζήλιας, απαντά με αυταπάρνηση, αγάπη και αυτοθυσία.
Το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα, γράφεται εξ ολοκλήρου στην Ευρώπη, μακριά από τη Ρωσία, σε μια εποχή απελπισίας, δριμύτατης φτώχιας και νοσταλγίας του Φιοντόρ για την πατρίδα. Με τις επιληπτικές κρίσεις να τον βασανίζουν και τις προσωπικές υπαρξιακές αγωνίες να τον ταλανίζουν, γεννιέται «Ο Ηλίθιος», ένα μυθιστόρημα που όπως σημείωνε ο ίδιος ο συγγραφέας «σχετίζεται με την απόδοση της εικόνας ενός πραγματικά καλού και θετικού ανθρώπου». Ο “ιερός μωρός”, όπως χαρακτηρίζεται από τον Ντοστογιέφσκι ο πρίγκιπας Μίσκιν, ο ηλίθιος, κηρύττει την αγάπη. Αγάπη που οδηγεί πάντα στην σταύρωση…»

Μία ιδιαίτερη περφόρμανς-συνομιλία με τον «Ηλίθιο», το κορυφαίο μυθιστόρημα του Φιοντόρ Ντοστογιέβσκι (1821-1881) παρουσιάζουν τη Δευτέρα 24 Απριλίου 2023 οι βραβευμένοι θεατρικοί συγγραφείς Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης, στη Μεγάλη Λέσχη της Καβάλας.

Εξέλιξη της εκπαιδευτικής ομιλίας του Αντώνη Κούφαλη στην Δραματική Σχολή του θεάτρου Τέχνης πριν από ένα μήνα (μπροστά σε ένα ενθουσιώδες εφηβικό κοινό), η περφόρμανς, μια επεξεργασμένη συνομιλία με τον δημιουργό, το κορυφαίο έργο του και την ανάγκη «να μη τελειώσει η μεγαλύτερη ιστορία του κόσμου», έχει στο επίκεντρο τον συνταρακτικό πίνακα του Χανς Χολμπάιν του Νεώτερου «Ο νεκρός Χριστός στον τάφο».

Χανς Χολμπάιν ο Νεώτερος, «Το σώμα του νεκρού Χριστού στον τάφο», Kunstmuseum, Βασιλεία, Ελβετία

Ο Ντοστογιέφσκι αντικρίζει το έργο στο Μουσείο της Βασιλείας κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του και συγκλονίζεται. Είναι η περίοδος που γράφει το τρίτο μεγάλο μυθιστόρημα του, τον «Ηλίθιο».

Στιγμιότυπο από τις πρόβες στη Μεγάλη Λέσχη Καβάλας

Ο Αντώνης Κούφαλης ανατρέχει στη ζωή του συγγραφέα, ο Κωνσταντίνος Κούφαλης αφηγείται με αναφορά στον Χόρχε Λουίς Μπόρχες, την περιπέτεια της μετάφρασης και διασκευής για το θέατρο του κειμένου-μεγαθηρίου (η παράσταση ανέβηκε το 2018 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με μεγάλη επιτυχία), ο ταλαντούχος Δημήτρης Μανδρινός (Ρωμαίος στην παράσταση της Έλενας Μαυρίδου Ρωμαίος και Ιουλιέτα: Straight outta Verona) γίνεται ο ήρωας του έργου, πρίγκιπας Μίσκιν, η Κύρα Λαζάρου (μαθηματικός) αποκαλύπτει σπάνιες ξυλογραφίες από τον «Ηλίθιο», ενώ τους φωτισμούς υπογράφει ο Βασίλης Αναστασιάδης. Όλοι όσοι ενώνουν δυνάμεις στο εγχείρημα συνδέονται με την Καβάλα, την πόλη στην οποία γεννήθηκαν ή κατοικούν ή επιστρέφουν συχνά από την Αθήνα όπου δημιουργούν.

Ο Κωνσταντίνος και ο Αντώνης Κούφαλης γράφουν θέατρο από το 2002. Μεγάλες επιτυχίες τους είναι «Ο Στρατός της Σωτηρίας» στο Altera Pars με την εμβληματική μορφή του Κοσμά Φοντούκη, «Η Πάχνη» που ανέβηκε στο θέατρο Πορεία, το «Συγχώρεσε με» στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και η διασκευή για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά του «Ηλίθιου» σε σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή.

Η εκδήλωση -με ελεύθερη είσοδο- διοργανώνεται από τη Φιλόπτωχο Αδελφότητα Κυριών Καβάλας, μια ένωση η οποία ιδρύθηκε το 1902 και λειτουργεί έκτοτε αδιαλείπτως, με έργο τη φροντίδα ηλικιωμένων ανθρώπων οι οποίοι έχουν ανάγκη, παρέχοντας στέγη, τροφή, περίθαλψη και στοργή.

Πηγή: huffingtonpost.gr