Η συζήτηση για την ρύθμιση του ελληνικού χρέους δεν έχει τελειώσει και η οριστική διευθέτηση του δεν είναι ένα στρατηγικό αφήγημα, αλλά είναι ο πυρήνας της ανάπτυξης της χώρας, της εξόδου από την κρίση, δηλώνει ο βουλευτής Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Καραγιαννίδης.
Με διάθεση αυτοκριτικής, ο κυβερνητικός βουλευτής Δράμας παραδέχεται ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν λειτουργεί με το 100% των δυνατοτήτων που θα έπρεπε να έχει μια αριστερή κυβέρνηση, ότι δεν είναι όλα καλώς καμωμένα. Παραδέχεται, ακόμη, ότι φαίνεται να υπάρχει μια ξεχωριστή μέριμνα από τον πρωθυπουργό για τη Θράκη, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι ποτέ δεν υπήρξε ένας αναπτυξιακός ορίζοντας για την Περιφέρεια ΑΜ-Θ.
Είναι πολλοί αυτοί που βάζουν οριακή ημερομηνία την 26η Ιανουαρίου, όσον αφορά την αξιολόγηση, το χρέος και τη διαπραγμάτευση…
Την ημερομηνία αυτή υπάρχει συνεδρίαση του Eurogroup. Προφανώς, είναι μία οριακή ημερομηνία, γιατί εκεί θα φανεί και θα αποφασιστεί η αξιολόγηση και αν τα πράγματα οδεύουν, όπως διατυπώνει η ελληνική κυβέρνηση. Με την έννοια αυτή λοιπόν είναι μία σημαντική ημερομηνία. Το δεύτερο που έχει να κάνει με την αξιολόγηση, είναι ότι τόσο η ελληνική κυβέρνηση, αλλά νομίζω και όλη η χώρα, επιθυμούν αυτή η αξιολόγηση να κλείσει το συντομότερο. Και όχι να κλείσει για να μας κάνουν χάρη, αλλά γιατί έχουμε σχεδόν ολοκληρώσει το 99% των όσων συμφωνήσαμε το καλοκαίρι. Οπότε, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην κλείσει η αξιολόγηση. Όσον αφορά το χρέος, πρέπει επίσης τα πράγματα να διευθετηθούν άμεσα, σε έναν βραχυμεσοπρόθεσμο ορίζοντα, για να ξέρουμε πώς θα βαδίσει η ελληνική οικονομία τα επόμενα χρόνια. Από πλευράς στελεχών της κυβέρνησης υπάρχει μία συγκρατημένη αισιοδοξία. Όλα αυτά βέβαια είναι υπό συζήτηση και διαπραγμάτευση, οπότε κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την τελική τους έκβαση και το τι θα συμβεί.
Ο στρατηγικός στόχος του Αλέξη Τσίπρα αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η ρύθμιση του χρέους. Όμως, η ημερομηνία που έδωσαν οι δανειστές γι’ αυτό ήταν το 2060. Πρόκειται για μία ήττα του ΣΥΡΙΖΑ ή για μία προσωρινή υποχώρηση σε θέματα τακτικής και στρατηγικής;
Δεν είναι τίποτα από τα παραπάνω. Αυτός ο χρονικός ορίζοντας δεν έχει να κάνει με τη συνολική αντιμετώπιση του χρέους. Όπως ειπώθηκε, τα βραχυπρόθεσμα μέτρα έχουν να κάνουν με μία επιμέρους διευθέτηση του χρέους, που αφορά κυρίως τα επιτόκια και την ομαλότητα που θα έχουμε το 2060. Άρα, μπορούν να αποφέρουν ένα όφελος περίπου στα 20 δισ. Απομένει όμως να γίνει μία κουβέντα συνολικά για την αντιμετώπιση του χρέους. Αυτό που επιτεύχθηκε τότε, δεν είναι η οριστική απόφαση για το συνολικό χρέος της χώρας. Είναι ένα μέρος για τις βραχυπρόθεσμες αποδόσεις, οι οποίες θα φέρουν αποτελέσματα μέσα στα επόμενα έξι με επτά χρόνια. Πρέπει όμως να γίνει και μία κουβέντα πραγματικά σοβαρή για το «τι μέλει γενέσθαι», όσον αφορά το συνολικό χρέος της χώρας. Και αυτή η κουβέντα δεν έχει τελειώσει.
Όμως, ήταν ένα βασικό στρατήγημα του Αλέξη του Τσίπρα, ένα πολιτικό στοίχημα, ότι αν γίνει ρύθμιση του χρέους, θα μπορέσει να παίξει πολιτικά τουλάχιστο αυτό το θέμα…
Συνεχίζει να είναι. Και όχι μόνο του Αλέξη Τσίπρα, αλλά του συνόλου της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ, ότι αν το χρέος δεν ρυθμιστεί με έναν τρόπο που να είναι βιώσιμο, για να μην αποτελεί «θηλιά» στον λαιμό της ελληνικής οικονομίας, δεν μπορεί να γίνει ένας προγραμματισμός, δεν μπορούν να γίνουν επενδύσεις, ούτε να υπάρξουν θέσεις εργασίας και οτιδήποτε άλλο. Μ΄ αυτή την έννοια, δεν είναι απλώς στρατηγικό αφήγημα. Είναι ο πυρήνας για το πώς μπορούμε να βγούμε από αυτή την κρίση.
Δεν είχαμε ποτέ στην Περιφέρειά μας κάποιον αναπτυξιακό και εργασιακό ορίζοντα. Όλα τα προηγούμενα χρόνια κάποιοι άνθρωποι απλά πέρασαν, χωρίς να κάνουν τίποτα απολύτως
Κατά την προσωπική μου άποψη, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καμία σχέση με το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Συμφωνείτε με αυτή την προσέγγιση ή όχι;
Προφανώς, οι σημερινές συνθήκες δεν έχουν καμία σχέση με τον Ιανουάριο του 2015. Άρα, συμφωνώ. Άλλωστε, το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί με τη συμφωνία του Αυγούστου. Βέβαια, κομμάτια αυτού του προγράμματος, ακόμη και μετά από την παραπάνω συμφωνία, υλοποιούνται ή γίνονται προσπάθειες να υλοποιηθούν. Όπως, όμως, καλά γνωρίζετε, τον Ιανουάριο πέρυσι είχαμε εκλογές, είχαμε συμφωνία το καλοκαίρι, ξανά εκλογές τον Σεπτέμβριο και μία διαφορετική συμφωνία. Δεν έγιναν δηλαδή οι εκλογές του Σεπτεμβρίου με το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης του Ιανουαρίου. Οπότε, προφανώς είναι ένα εντελώς διαφορετικό πολιτικό κλίμα και ένα διαφορετικό πολιτικό σκηνικό.
Εκεί που μπορούμε να δώσουμε πολλά εύσημα στον ΣΥΡΙΖΑ, είναι ότι υλοποίησε κάποιες υποσχέσεις προς τις ευάλωτες ομάδες, όπως είναι για παράδειγμα, οι ρυθμίσεις στη ΔΕΗ, η πρόσβαση των ανασφάλιστων στο σύστημα Υγείας κλπ.
Γίνονται προσπάθειες, άλλες φορές επιτυχημένες και άλλες φορές αποτυχημένες. Στο πλαίσιο των οικονομικών δεδομένων που έχουμε, δεν πετύχαμε όσα θα έπρεπε. Ούτε η κυβέρνηση λειτουργεί στο 100% των δυνατοτήτων που θα έπρεπε να έχει μία αριστερή κυβέρνηση. Ούτε όλα όσα γίνονται, είναι καλώς καμωμένα. Όμως, επαναλαμβάνω, ότι όλη η κουβέντα ξεκινάει δεδομένων των συμφωνιών και των οικονομικών συνθηκών που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη χώρα μας. Προφανώς, έχουμε καθυστερήσει σε αρκετά πράγματα. Δίνουμε μία καθημερινή μάχη, ευελπιστώντας στο τέλος της περιόδου να έχουμε πιο συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Ως κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, τί έχει προσφέρει στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ;
Υπάρχει μία γενικότερη προσπάθεια και από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ όλης της Περιφέρειας ΑΜ-Θ να βγάλουμε στο φως όλα τα ζητήματα που μας απασχολούν. Ήδη, έγινε ένα βήμα μέσα από τον αναπτυξιακό νόμο που δίνει τη δυνατότητα για επενδύσεις στην ΑΜ-Θ. Υπάρχουν όμως ακόμη αρκετά ζητήματα, κυρίως αναπτυξιακού τύπου, υποδομών και προσανατολισμού αυτής της περιφέρειας. Θεωρώ ότι θα πρέπει να δοθεί πάρα μεγάλη προσοχή στον αγροτικό τομέα και στην πρωτογενή παραγωγή. Από την άλλη, πρέπει να στηριχθούν αρκετά και να αναπτυχθούν συγκεκριμένες υποδομές που αφορούν τον σιδηρόδρομο, τα λιμάνια, τους αυτοκινητοδρόμους κλπ, για να μπορέσει η Περιφέρεια να αναπτυχθεί με ίσους όρους και για τους πέντε νομούς. Ναι μεν έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες, αλλά αυτή τη στιγμή δεν είμαστε σε καλό βαθμό. Πιστεύω, όμως, ότι τα πράγματα θα είναι αρκετά διαφορετικά το 2017.
Παρατηρώ ότι ο πρωθυπουργός δίνει μεγάλο βάρος στη Θράκη. Το ίδιο όμως θα πρέπει να κάνει και για την Ανατολική Μακεδονία που είναι από τις πιο φτωχές περιοχές στην Ελλάδα. Τόσο η Δράμα, όσο και η Καβάλα μαστίζονται από την ανεργία. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προτάσεις για την καταπολέμησή της;
Συμφωνώ με αυτά που λέτε. Μάλιστα, έχει γίνει αρκετή κριτική για το ότι δεν πρόκειται για Περιφέρεια Θράκης, αλλά ΑΜ-Θ. Τα υψηλά ποσοστά της ανεργίας νομίζω ότι δεν τιμούν κανέναν μας. Δεν είναι όμως κάτι που προέκυψε τα τελευταία δύο χρόνια ή ακόμη και τα τελευταία πέντε χρόνια. Το μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας στην περιοχή ξεκίνησε πριν από δεκαπέντε χρόνια, με την αποβιομηχάνιση και με το ότι επιχειρήσεις, αφού έπαιρναν κρατικό χρήμα, έφευγαν στο εξωτερικό, προς τον βορρά, χωρίς να υπάρχει κανένας έλεγχος. Δεν υπήρξε κανένας στρατηγικός σχεδιασμός για το τι ακριβώς μπορεί να προσφέρει η συγκεκριμένη περιφέρεια, ποιες είναι οι δυνατότητές της και ποια τα πλεονεκτήματά της. Δεν είχαμε ποτέ στην Περιφέρειά μας κάποιον αναπτυξιακό και εργασιακό ορίζοντα. Όλα τα προηγούμενα χρόνια, κάποιοι άνθρωποι απλά πέρασαν χωρίς να κάνουν τίποτα απολύτως.