Απαντήσεις Φώτη Κουβέλη σε όλα τα «ανοιχτά» θέματα της Καβάλας που αφορούν στο Υπουργείο του

Ο υπουργός Ναυτιλίας μίλησε στην Εφημερίδα Νέα Εγνατία για την υποπαραχώρηση του εμπορικού λιμένα, για την υπόθεση ΝΟΚ-ΟΘΑΚ, για υδροπτέρυγο, υδατοδρόμιο και παραχώρηση χερσαίας ζώνης στον Δήμο Καβάλας

ΗΚαθημερινή Εφημερίδα της Καβάλας Νέα Εγνατία φιλοξενεί στο φύλλο της τής Πέμπτης 14 Φεβρουαρίου 2019 συνέντευξη του Φώτη Κουβέλη. Ο υπουργός μίλησε στον δημοσιογράφο Νίκο Χαζαρίδη για όλα τα θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του ως προϊστάμενος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και αφορούν στην Καβάλα.

Ο κ. Κουβέλης αναφέρθηκε αναλυτικά στις παραχωρήσεις προς τον Δήμο Καβάλας μεγάλων τμημάτων της χερσαίας ζώνης του παραλιακού μετώπου της Καβάλας και υπογράμμισε πως απομένει μόνο η υπογραφή του υπουργού Ευκλείδη Τσακαλώτου. Μίλησε για τις υποπαραχωρήσεις των 10 περιφερειακών λιμανιών –μεταξύ αυτών και της Καβάλας– τονίζοντας πως δεν πρόκειται για ιδιωτικοποιήσεις, όπως στις περιπτώσεις των λιμένων Πει- ραιά και Θεσσαλονίκης, ενώ επιβεβαίωσε την πρόθεση της κυβέρνησης για σύνδεση του λιμένα «Φίλιππος Β’» με τον σιδηρόδρομο. Τέλος, αναφορά έκανε στα εν εξελίξει έργα στην Θάσο, αλλά και στην υπόθεση με το υδροπτέρυγο…

Με τις υποπαραχωρήσεις στα περιφερειακά λιμάνια, κρατάμε τον δημόσιο έλεγχο…

Κύριε υπουργέ, έχετε ενημερωθεί και μάλιστα αρκετές φορές και από τους βουλευτές του ΣΥ ΡΙΖΑ στην περιοχή μας για την «ανοιχτή» υπόθεση των εγκαταστάσεων που θέλουν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν στο παραλιακό μέτωπο ο ΟΘΑΚ και ο ΝΟΚ. Να δούμε λίγο τα βασικά χαρακτηριστικά της υπόθεσης και τι μπορεί να κάνει το Υπουργείο για να διατηρήσουν αυτούς τους χώρους και τις όποιες δραστηριότητές τους στην περιοχή;
Το θέμα των συγκεκριμένων σωματείων είναι υπόθεση η οποία αφορά στην απόφαση του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας, πιστεύω ότι μετά από μία συνεννόηση η οποία υπάρχει, θα δοθεί και η σχετική λύση. Έτσι, θα πρέπει να αναμείνουμε μέσα σε λίγες ημέρες ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας θα αντιμετωπίσει το θέμα, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα στα συγκεκριμένα αθλητικά σωματεία να μπορέσουν να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους.

Ο Οργανισμός, κ. υπουργέ, αποφασίζει; Γιατί ξέρουμε ότι ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, εδώ και αρκετούς μήνες…
Ο Οργανισμός βρίσκεται πάντοτε σε συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ προς την κατεύθυνση του ΤΑΙΠΕΔ το Υπ. Ναυτιλίας έχει πει την άποψη του και πιστεύω ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα μετά από συνεννόηση του ΟΛΚ, που και αυτός έχει λόγο.

Θα υπάρξει κάποια νομοθετική πρωτοβουλία ή μήπως θα πρέπει να τηρηθεί η διαδικασία που όλοι γνωρίζουμε, δηλαδή να μπει στη διαδικασία του πλειοδοτικού διαγωνισμού και τα σωματεία για να διατηρήσουν τους χώρους;
Θα ήταν εξαιρετικά προπετής η στάση μου, εάν προηγουμένως δεν υπάρξει η συγκεκριμένη εκδήλωση των ενεργειών που πρόκειται να κάνει από τον Οργανισμό σε συνεννόηση πάντα με το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει πάρει την άποψή μας. Εκείνο που θέλω να σας πω, σε ό,τι αφορά το Υπουργείο Ναυτιλίας και εμένα, εκείνο το οποίο μας αντιστοιχεί, είναι να υπάρξει λύση και θα υπάρξει. Λογικά, μέσα στον μήνα που διανύουμε…

Πάμε στα υπόλοιπα ζητήματα: μεγάλο κεφάλαιο η παραχώρηση της χερσαίας ζώνης. Το υποσχεθήκατε στον Δήμο Καβάλας και εσείς και ο προκάτοχός σας και από ό,τι φαίνεται σύντομα θα πάρει σάρκα και οστά. Να σας πω, παραχωρήθηκαν 11 στρέμματα από τη χερσαία λιμενική ζώνη στον Δήμο Καβάλας και συγκεκριμένα η έκταση του Καρνάγιου, τα Καλαφατιά, όπως αναφέρονται, όπου λειτουργεί εργαστήριο παραδοσιακής ναυτικής τέχνης…
Παραχωρήθηκε το μεγαλύτερο μέρος του Πάρκου Φαλήρου στο παραλιακό μέτωπο και το κτίριο των αποθηκών πίσω από το Τελωνείο και εντός των ορίων του επιβατικού λιμένα «Απόστολος Παύλος». Δεν ανήκει πλέον στο λιμάνι η συγκεκριμένη χερσαία λιμενική ζώνη, ανήκει στον Δήμο Καβάλας και εκείνο το οποίο απομένει -και πιστεύω ότι εντός ολίγων ημερών θα γίνει η ρύθμιση- είναι η απόδοση από το Υπουργείο Οικονομικών, με το δεδομένο ότι είναι πια δημόσιο κτήμα. Είναι θέμα ημερών, σας λέω ότι αυτό το οποίο αναλογούσε στις δικές μου υποχρεώσεις έχει πραγματοποιηθεί, η παραχώρηση έχει γίνει και απομένει, ας το πω πάρα πολύ απλά, η υπογραφή του Υπουργού Οικονομικών του κ. Τσακαλώτου.

Στο Λιμάνι «Φίλιππος Β’» εκκρεμούν ορισμένες εργασίες και αυτές θα τελειώσουν;
Σε λίγη ώρα από τώρα θα βρίσκομαι στη Βουλή προκειμένου να αρχίσει η διαδικασία για το περίφημο νομοσχέδιο των υποπαραχωρήσεων, μεταξύ αυτών και στο λιμάνι «Φίλιππος Β’». Είναι μία διαδικασία μετά και από τις σχετικές συμβάσεις οι οποίες έχουν γίνει, θα κινηθεί η διαδικασία, έτσι ώστε να προκηρυχθούν δημόσιοι διεθνείς διαγωνισμοί, με βάση το εθνικό και το ενωσιακό δίκαιο, προκειμένου μετά από πρόταση του Οργανισμού Λιμένα, με τη σύμφωνη γνώμη και του υπουργείου Ναυτιλίας και του ΤΑΙΠΕΔ, να προκηρυχθούν δραστηριότητες που κατά την άποψη του Οργανισμού και όλων των άλλων εμπλεκομένων, τους οποίους ήδη ανέφερα να ξεκινήσει η διαδικασία. Και νομίζω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό, διότι θα έχουμε ανάπτυξη με συγκεκριμένες δραστηριότητες και του λιμανιού «Φίλιππος Β’». 

Μιλάτε, σε κάθε περίπτωση, για υποπαραχωρήσεις, δηλαδή η αξιοποίηση δεν θα είναι κατά τα πρότυπα του παρελθόντος…
Όχι, δεν έχει καμία σχέση με τα προηγούμενα, με βάση τις μνημονιακές δεσμεύσεις που υπήρξαν, που είχαν αναλάβει οι προηγούμενες κυβερνήσεις, είχε επιλεγεί το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης για την αξιοποίηση των Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Η επιλογή αυτής της μεθόδου είχε ως συνέπεια τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ και ΟΛΘ, όμως η πολιτική απόφαση της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών, των οποίων το πλειοψηφικό πακέτο ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, ήταν να μην ιδιωτικοποιηθούν, αλλά να παραμείνουν στον δημόσιο έλεγχο, αυτό συμβαίνει.

Να ρωτήσω, δεν είναι θέμα του δικού σας Υπουργείου, αλλά σίγουρα έχουν άμεση σχέση οι παρεμβάσεις στο «Φίλιππος Β’» με τη σιδηροδρομική σύνδεση και αφορά στο σύνολο της κυβέρνησης. Είναι κάτι που θα το δούμε μέσα στο 2019;
Η ανάπτυξη του Λιμανιού και της γενικότερης δραστηριότητας που μπορεί να έχει το λιμάνι, περιλαμβάνει και την ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου. Θα ήταν, όμως, εξαιρετικά πρόωρο να σας πω πότε θα υλοποιηθεί το συγκεκριμένο σχέδιο, αλλά η επιλογή υπάρχει.

Ερώτηση από το νησί μας τη Θάσο, περιμένουν, κ. υπουργέ, από τον Οκτώβριο το υδροπτέρυγο και για αυτό σίγουρα έχετε ενημερωθεί… 
Έχει αποκατασταθεί η λειτουργία του, διότι, όπως ξέρετε, είχε βλάβες.

Ήταν να γίνει το πρώτο δρομολόγιο μέσα στις πρώτες μέρες του Φλεβάρη, αλλά ακόμη αυτό δεν έχει συμβεί… 
Θα γίνει, σας είπα σύμφωνα με πληροφορίες που έλαβα, έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της επισκευής του. Εκείνο που μπορώ να σας πω για τη Θάσο είναι ότι υπάρχει η επισκευή σπηλαίωσης του χώρου προσγιάλωσης του Λιμένα Θάσου με 100.000 ευρώ. Η εκβάθυνση του χώρου προσγιάλωσης των πλοίων στο λιμάνι Πρίνου Θάσου είχε έναν προϋπολογισμό 100.000 ευρώ, πλην όμως, δυστυχώς, αυτό το κεφάλαιο απωλέσθη, δεν έχει τώρα σημασία πώς, αλλά απωλέσθη, διότι δεν υπήρξε ο έγκαιρος προγραμματισμός, όχι με ευθύνη του Υπουργείου. Επίσης είναι η βελτίωση της οδοποιίας από Ξενία έως Εθνική Τράπεζα στον Λιμένα Θάσου, προϋπολογισμού 100.000 ευρώ, οι εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης του αλιευτικού καταφυγίου Μαριών Θάσου 100 χιλιάδων ευρώ, και βεβαίως από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ο ηλεκτροφωτισμός του παλιού λιμανιού με 74.000 ευρώ και η αποκατάσταση των λειτουργικών βαθών του νέου λιμένα Θάσου με 100.000 ευρώ.

Για τα δρομολόγια -το θέμα δεν αφορά μόνο την Καβάλα αλλά και το ανατολικό τμήμα της Περιφέρειάς μας- από τη Σαμοθράκη προς διάφορα σημεία του ηπειρωτικού τμήματος, έχουμε κάτι συγκεκριμένο να αναφέρουμε σήμερα;
Όχι, σήμερα δεν έχω, αλλά κρατήστε τη διαβεβαίωση ότι και αυτό αντιμετωπίζεται.

Κάτι τελευταίο, για το υδατοδρόμιο περιμέναμε να τρέξει η διαδικασία κατασκευής -δεν ήταν και κάτι ιδιαίτερο δύσκολο καθώς η Καβάλα πληροί όλες τις προϋποθέσεις- μέσα στο πρώτο δίμηνο, τρίμηνο του 2019. Και αυτό θα το δούμε σύντομα;
Ό,τι αφορά στο Υπουργείο Ναυτιλίας, ό,τι με αφορά και με βαρύνει, έχει προωθηθεί και απομένει η δρομολόγηση συγκεκριμένων διαδικασιών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Διότι, όπως ξέρετε, τα υδατοδρόμια κατά κύριο λόγο, με λίγες εφαπτόμενες αρμοδιότητες του Υπουργείου Ναυτιλίας, τα έχει το Υπουργείο Μεταφορών.