Μια Καβαλιώτισσα που έσπασε τα κοντέρ στον «αγώνα» των Πανελλαδικών

Η Κατερίνα Κασάπη, η οποία συγκέντρωσε 19.400 μόρια, με εξαιρετικές επιδόσεις και στα 4 μαθήματα της θετικής κατεύθυνσης, μιλάει για το μέλλον που ανοίγεται μπροστά της, για το πώς τα κατάφερε και τι έμεινε τελικά από τη δοκιμασία των εξετάσεων

Η δοκιμασία των Πανελλαδικών εξετάσεων τελείωσε και εκατοντάδες μαθητές αφήνουν πίσω τους τη σχολική φιλοσοφία και ετοιμάζονται να μπουν στις «τάξεις» της ζωής είτε πέτυχαν την εισαγωγή σε κάποιο πανεπιστημιακό ή τεχνολογικό ίδρυμα είτε όχι.

Κάποιοι μαθητές και κάποιες μαθήτριες, όμως, όχι απλά πέτυχαν τον στόχο τους, αλλά έσπασαν τα… κοντέρ στις βαθμολογίες, με επιδόσεις ρεκόρ και με τα όνειρά τους ήδη να διαγράφονται σε… πραγματικό χρόνο και χώρο πλέον.

Ένα από αυτά παιδιά είναι και η Κατερίνα Κασάπη, πρώην, πλέον, μαθήτρια του 3ου Λυκείου Καβάλας, η οποία έσπασε το φράγμα των 19.000 μορίων στη θετική κατεύθυνση, φτάνοντας τα 19.400, με εξαιρετικές επιδόσεις στις Πανελλαδικές εξετάσεις: 20 Μαθηματικά, 19,9 Φυσική, 19,7 Χημεία και 17,4 Έκθεση της έδωσαν το εισιτήριο για τη νέα ζωή της, την ακαδημαϊκή, έχοντας ως πρώτη επιλογή το Τμήμα Χημικών Μηχανικών στη Θεσσαλονίκη

Η Κατερίνα μιλάει στο KAVALA POST για το τι έμεινε τελικά απ’ όλη αυτή την ιστορία των Πανελλαδικών, απαντάει στην… αιώνια ερώτηση αν διάβαζε πολύ, για το ποια Σχολή επέλεξε και γιατί, για τον ελεύθερο χρόνο της, αλλά και για το αν τελικά η επιτυχία στις Πανελλαδικές καλύπτει στο απόλυτο τα όνειρα μιας μαθήτριας ή χρειάζεται και κάτι άλλο για να νιώσει ότι έχει τα απαραίτητα εφόδια να αντιμετωπίσει τη νέα της ζωή η οποία ξεδιπλώνεται μπροστά της.

Ένα παιδί ώριμο, μετρημένο και κατασταλαγμένο, με άποψη και χαρακτήρα, που παίρνει… άριστα και ως προσωπικότητα, κάτι που γίνεται εύληπτο και από τις απαντήσεις που δίνει, ενώ δεν είναι η μόνη στην οικογένεια που διαθέτει τα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά, αλλά αντίστοιχης ποιότητας και… αριστείων είναι και τα άλλα δύο παιδιά της οικογένειας, κάτι που λέει πολλά για τον ρόλο της οικογένειας στην ανατροφή των τέκνων και στον δρόμο που ακολουθούν σε κάθε έκφανση της ζωής.

Εμείς τις ευχόμαστε καλή επιτυχία στην ακαδημαϊκή της ζωή και να συνεχίσει να αριστεύει σε ό,τι επιλέξει να κάνει.

Διάβαζα όσο θεωρούσα πως χρειαζόταν για να κατανοήσω πραγματικά και ουσιαστικά ό,τι είχα μπροστά μου

Η… αιώνια ερώτηση: Η ζωή ενός αριστούχου. Ποιότητα ή ποσότητα διαβάσματος; Πόσες ώρες διάβαζες κατά μέσο όρο;
Σίγουρα η ποιότητα διαβάσματος είναι που μετράει περισσότερο, χωρίς αυτό να αναιρεί την ανάγκη πολύωρης μελέτης. Η συγκέντρωση την ώρα του διαβάσματος και φυσικά ο προσανατολισμός προς την ουσιαστική εμπέδωση της γνώσης -και όχι η επιφανειακή της προσέγγιση- είναι κατά τη γνώμη μου τα πιο σημαντικά. Και βέβαια, νομίζω, είναι απαραίτητο φτάνοντας ο καθένας στη Γ΄ Λυκείου να έχει βρει έναν αποτελεσματικό τρόπο διαβάσματος για τον εαυτό του, ώστε να μη «σπαταλά» χρόνο μπροστά στα βιβλία. Με άλλα λόγια, αν έχεις «μάθει» να διαβάζεις, το διάβασμα για τις Πανελλαδικές έρχεται κατά κάποιον τρόπο πιο φυσικά και ίσως απαιτεί λιγότερες ώρες. Εγώ, προσωπικά, διάβαζα καθημερινά γύρω στις 3 ώρες, αλλά προς το τέλος οι ώρες αυτές πολλαπλασιάστηκαν. Γενικά, θα έλεγα ότι διάβαζα όσο θεωρούσα πως χρειαζόταν για να κατανοήσω πραγματικά και ουσιαστικά ό,τι είχα μπροστά μου.

Όσο και να διαβάζεις, πάντως, πάντα μένει χρόνος για σένα. Πώς τον αξιοποίησες; Σε ελεύθερη μετάφραση, ποια είναι τα χόμπι σου;
Εδώ και πολλά χρόνια αφιερώνω μεγάλο μέρος του χρόνου μου στο πιάνο και στο μπαλέτο. Αναγκαστικά βέβαια φέτος αυτά ήρθαν σε δεύτερη μοίρα, αλλά προσπάθησα όσο μπορούσα να τα συνεχίσω. Παράλληλα, στον ελεύθερο χρόνο που μου έμενε μέσα στην ημέρα επέλεγα συνήθως να ξεκουραστώ, να δω καμιά ταινία, να βγω βόλτα με φίλους ή να χαλαρώσω απλά στο κινητό.

Τι σου έμεινε από την εμπειρία των Πανελλαδικών και συνολικά από τα σχολικά σου χρόνια;
Αρχικά, θα ήθελα να πω ότι οι Πανελλαδικές μεγεθύνονται και «δραματοποιούνται». Σίγουρα είναι οι σημαντικότερες εξετάσεις που έχουμε κληθεί να δώσουμε μέχρι στιγμής, είναι μια πρόκληση και δοκιμασία για όλους μας. Αλλά αυτός ο «πανικός» που τις συνοδεύει είναι τουλάχιστον υπερβολή και τις «διογκώνει» ως διαδικασία φορτώνοντάς μας με άγχος ήδη από τις πρώτες τάξεις του Λυκείου, αν όχι του Γυμνασίου. Προσωπικά το βασικό πρόβλημα που αντιμετώπισα -πέρα από το άγχος- ήταν η μονομερής προσήλωση σε συγκεκριμένα πράγματα-μαθήματα που δεν άφηνε περιθώρια δημιουργικότητας και ενασχόλησης με άλλες δραστηριότητες που αγαπώ. Σε γενικές γραμμές όμως, η φετινή χρονιά κύλησε ομαλά (ευτυχώς χωρίς διαδικτυακά μαθήματα). Μπορώ να πω ότι η συνολική πορεία στις σχολικές τάξεις έκλεισε πολύ ευχάριστα. Είμαι σίγουρη ότι θα μου λείψει το σχολείο, από το οποίο μου μένουν αμέτρητες όμορφες αναμνήσεις, μαζί με τη βαθιά ευγνωμοσύνη για όλους τους δασκάλους μου.

Οι ακαδημαϊκοί σου στόχοι ήταν σαφείς εξ αρχής; Γιατί επέλεξες τη συγκεκριμένη σχολή και πότε το αποφάσισες ότι αυτό θέλεις να κάνεις;
Η αλήθεια είναι ότι ακόμα και στην αρχή της Γ’ Λυκείου ήμουν αρκετά μπερδεμένη ως προς τις σπουδές που θα ακολουθούσα. Είχα στο μυαλό μου αρκετές επιλογές και είδα πολλές σχολές που πιστεύω θα μου άρεσαν. Τελικά όμως κατέληξα στο τμήμα των Χημικών Μηχανικών και αυτό γιατί οι συγκεκριμένες σπουδές ασχολούνται με θέματα «αιχμής», με ζητήματα παγκοσμίου ενδιαφέροντος, όπως το περιβάλλον, την τεχνολογία τροφίμων, τα φάρμακα και τις βιοτεχνολογίες. Επομένως, θεωρώ ότι θα μου δοθούν ευκαιρίες και δυνατότητες να ασχοληθώ με τομείς που με ενδιαφέρουν και έχουν άμεση επίδραση στον κόσμο.

Προσπάθησα να εστιάσω στα δικά μου «θέλω», χωρίς να ακούω τις φωνές των άλλων…

Στην απόφασή σου αυτή ποιοι έπαιξαν καταλυτικότερο ρόλο, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς ή άλλοι παράγοντες;
Γενικά προσπάθησα να αποστασιοποιηθώ από τις «εξωτερικές» επιρροές και να εστιάσω στα δικά μου «θέλω», χωρίς να ακούω τις φωνές των άλλων. Σίγουρα βέβαια ζήτησα τη συμβουλή των γονιών μου, των εκπαιδευτικών και των φίλων μου, αλλά νομίζω η τελική απόφαση ήταν δική μου.

Ιδανικά, τι επάγγελμα θα ήθελες να κάνεις και κυρίως, πού θα ήθελες να δουλέψεις, Ελλάδα ή εξωτερικό;
Θα ήθελα να δώσω την ευκαιρία στον εαυτό μου μέσα από το εύρος των αντικειμένων που καλύπτει το τμήμα Χημικών Μηχανικών, να δω τις επιλογές μου και να καταλήξω σε μία απόφαση, καθώς ακόμα δεν έχω κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου. Πάντως σίγουρα με ενδιαφέρει να ζήσω και να εργαστώ στη χώρα μου. Βέβαια, θα ήθελα να βρεθώ και στο εξωτερικό για να δω τι συμβαίνει σε διεθνές επίπεδο στα αντίστοιχα επιστημονικά πεδία.

Εκτός από αυτό που επέλεξες, είχες «εναλλακτική»; Θα ήθελες να ασχοληθείς και με κάτι άλλο;
Η «εναλλακτική» μου είναι η μουσική και η αλήθεια είναι ότι την έχω πάντα στο μυαλό μου σαν επιλογή. Σκοπεύω μάλιστα συνεχίσω το πιάνο παράλληλα με τις σπουδές μου όσο μπορώ για να πάρω και δίπλωμα.

Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη, σκέφτεσαι από τώρα κάποιο μεταπτυχιακό;
Όχι. Η η αλήθεια είναι ότι ακόμα δεν έχω στο μυαλό μου κάποιο συγκεκριμένο μεταπτυχιακό. Νομίζω πως όταν βρεθώ στο πανεπιστήμιο θα καταφέρω να βρω τον τομέα που με ενδιαφέρει περισσότερο και να συνεχίσω περαιτέρω σπουδές σε αυτόν.

Αδιαμφισβήτητα η επιτυχία στις Πανελλαδικές είναι μια επιβεβαίωση για τους κόπους τόσων χρόνων, αλλά…

Μετά την απόλυτη επιτυχία και μάλιστα με βαθμούς-ρεκόρ, νιώθεις ότι έχεις όλα τα εφόδια για να ξεκινήσεις τη νέα σου ακαδημαϊκή ζωή ή θαρρείς ότι χρειάζεται και κάτι άλλο;
Αδιαμφισβήτητα η επιτυχία στις Πανελλαδικές -πέρα από εισιτήριο για το Πανεπιστήμιο- είναι μια επιβεβαίωση για τους κόπους τόσων χρόνων και μια ηθική ικανοποίηση που μου δίνει αυτοπεποίθηση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν εγγυάται την επιτυχία στην ακαδημαϊκή ζωή. Παρόλο που πιστεύω ότι ξεκινάω με σχετικά καλές βάσεις, δεν μπορώ να νιώθω απόλυτα έτοιμη για τη μετέπειτα πορεία, καθώς αυτή εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Άλλωστε είναι μια νέα αρχή και κανείς δεν μπορεί να ξέρει ακριβώς τις προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει. Όμως, είμαι αρκετά αισιόδοξη για το μέλλον.