Η Καβάλα γιορτάζει. Στην κεφαλή της πομπής η ελληνική σημαία του Λυκείου Ελληνίδων [φωτογραφίες]

Σε ατμόσφαιρα βαθιάς συγκίνησης και ιστορικής συνείδησης η πόλη της Καβάλας τίμησε την 113η επέτειο από την απελευθέρωσή της

Σε μια ατμόσφαιρα βαθιάς συγκίνησης και ιστορικής συνείδησης, η πόλη της Καβάλας τίμησε το πρωί της Κυριακής 28 Ιουνίου 2026 την 113η επέτειο από την απελευθέρωσή της, με επίκεντρο το Ηρώο της πόλης μπροστά από το εμβληματικό μεσαιωνικό υδραγωγείο (Καμάρες).

Παρουσίαση: Τάνια Φαρίνα.

Η τελετή ξεκίνησε με πομπή από τον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, αμέσως μετά την καθιερωμένη Θεία Λειτουργία. Με επικεφαλής τα μέλη του Λυκείου Ελληνίδων Καβάλας, τα οποία μετέφεραν με υπερηφάνεια την ελληνική σημαία και με τη συνοδεία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου, η πομπή διέσχισε την οδό Κουντουριώτου για να καταλήξει στο Ηρώο της πόλης στις Καμάρες.

Η επίσημη έπαρση της σημαίας, παρουσία του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας, Παναγιώτη Μαμτσαδέλη, του Αντιδημάρχου Πολιτισμού, Απόστολου Μουμτσάκη, του προέδρου του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, Αρχέλαου Γρανά, εκπροσώπων των θρησκευτικών, πολιτικών και στρατιωτικών αρχών, καθώς και πολιτιστικών φορέων, πραγματοποιήθηκε από τον Δήμαρχο Καβάλας, Θόδωρο Μουριάδη, ως ανάμνηση του ιστορικού γεγονότος στο τότε Διοικητήριο της πόλης, από τον πλωτάρχη, Αντώνιο Κριεζή, του πλοίου «ΔΟΞΑ» του ένδοξου Πολεμικού Ναυτικού.

Στεφάνι στη μνήμη των πεσόντων κατέθεσαν ο Δήμαρχος Καβάλας, Θόδωρος Μουριάδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, Θόδωρος Μαρκόπουλος και ο Διοικητής της ΧΧ Τεθωρακισμένης Μεραρχίας Καβάλας, Υποστράτηγος Αριστείδης Καβαρλίγκος, αποτίοντας φόρο τιμής σε όσους αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν για την ελευθερία και την εθνική ανεξαρτησία.

Το τιμητικό άγημα προερχόταν από την 20η Μεραρχία Τεθωρακισμένων «Μακεδονία».

Το ιστορικό της απελευθέρωσης

Στις 26 Ιουνίου του 1913, το αντιτορπιλικό «Δόξα» καταπλέει στον όρμο της Καβάλας και με την βοήθεια φλογερών πατριωτών Καβαλιωτών, οι οποίοι βοηθούν στον εντοπισμό των ναρκών στον θαλάσσιο κόλπο, καταλαμβάνει την πόλη.

Ο πλωτάρχης Α. Κριεζής με ένα μικρό άγημα ναυτών αποβιβάζεται στο λιμάνι της Καβάλας (στη διασταύρωση των οδών Ερυθρού Σταυρού και Κουντουριώτη), κατευθύνεται στο Διοικητήριο, το παλιό Δικαστήριο και κάτω από τις ζητωκραυγές των εκατοντάδων Ελλήνων που κατέβηκαν από κάθε γωνιά της πόλης, υψώνει την Ελληνική Σημαία.

Από το θωρηκτό «Γ. Αβέρωφ» ο Στόλαρχος Π. Κουντουριώτης στέλνει ένα αξέχαστο ραδιοτηλεγράφημα: «Εξ Αβέρωφ τη 27 Ιουνίου, ώρα 5 και 30′ μ.μ. Σήμερον επισήμως προκηρύχθη η κατάληψις της Καβάλας. Εκαθαρίσαμεν τα περίχωρα από τους κομιτατζήδες και ικανούς Βουλγάρους στρατιώτας αδέσποτους. Ο ενθουσιασμός είναι μέγιστος. Οι Τούρκοι συμμετέχουσι πλήρως αυτού».

*Φωτογραφίες: Λάσκαρης Τσούτσας