Όλοι για μια Βλακ Φράιντεϊ ζούμε

Διότι, όταν έχεις για να πάρεις δεύτερη τηλεόραση, θα έχεις και για τον ΕΝΦΙΑ. Ξηγημένα πράγματα...


 

Του Θανάση Σοφιανού

 


Καταρχάς να ξηγηθούμε: Έχουν λεφτά και θέλουν να τα ξοδέψουν οι άνθρωποι και μπράβο τους και καλά κάνουν. Αν όμως δω κάποιον στην Καβάλα (μικρή πόλη γαρ) να μου κλαίγεται για τα νέα μέτρα όταν στήθηκε την Παρασκευή στην ουρά ενός μεγάλου καταστήματος, στο πλαίσιο της Black Friday, black φίδι που τον έφαγε…

Θα τον χτυπήσω με το PlayStation που αγόρασε και που τόσο ανάγκη είχε. Και ξαναλέω, είχαν λεφτά και έτρεξαν να καταναλώσουν και μαγκιά τους, αλλά να υιοθετούν και την ανάλογη συμπεριφορά και τον υπόλοιπο χρόνο, όταν θα έρθουν οι λογαριασμοί, οι φόροι και τα συναφή.

Διότι, όταν έχεις για να πάρεις δεύτερη τηλεόραση, θα έχεις και για τον ΕΝΦΙΑ. Ξηγημένα πράγματα.

Σε άλλες ειδήσεις, με λαμπρότητα γιόρτασαν οι Έλληνες καταναλωτές την Black Friday, ενώ την ίδια στιγμή σνόμπαραν το εκπτωτικό δεκαήμερο και τις συμβατικές εκπτώσεις που έχουν τα καταστήματα δύο φορές τον χρόνο, θεωρώντας τες πασέ κι ότι οι καταστηματάρχες τους κοροϊδεύουν. Συνεπώς, η επιτυχία αυτής της νεοφερμένης μόδας, ήταν δεδομένη εκ των προτέρων, χωρίς να ξέρουν καν τι είναι.

Αλήθεια, τι είναι; Η Black Friday γιορτάζεται παραδοσιακά την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών (Thanks Giving), την Παρασκευή δηλαδή μετά την 4η Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου, αποτελώντας αφορμή για τρελές προσφορές στα καταστήματα και σηματοδοτώντας την έναρξη της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Ξεκίνησε ως θεσμός από την Αμερική και σύντομα επεκτάθηκε.

Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ. Πώς προέκυψε η Μαύρη Παρασκευή; Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.

Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της Χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ ου και η ονομασία Black Friday.

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φριχτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της Χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Από το 2008 η Black Friday ξεκίνησε και στον Καναδά, προκειμένου να μην ταξιδεύουν οι Καναδοί καταναλωτές στις ΗΠΑ για να ψωνίζουν, ενώ πρόσφατα, μόλις το 2013, η μόδα επεκτάθηκε και στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Black Friday πραγματοποιείται επίσης στο Μεξικό, στη Ρουμανία, στην Ινδία, στη Γαλλία, ενώ σε κάποιες χώρες πραγματοποιείται μόνο από ηλεκτρονικά καταστήματα και εν συντομία, αποτελεί το πιο επιτυχημένο μοντέλο προώθησης πωλήσεων και μάρκετινγκ στον κόσμο, εφόσον υπάρχουν πρόβατα βεβαίως βεβαίως. Γιατί;

Γιατί σε πείθουν με κάθε μέσο να περάσεις την πόρτα του καταστήματος, προσπαθούν να σε κρατήσουν περισσότερη ώρα μέσα στο κατάστημα, εστιάζουν πλέον στους καταναλωτές με περιορισμένο χρόνο και κάνουν στοχευμένες προσφορές σε πολύ συγκεκριμένα είδη, τα οποία εσύ τα θεωρείς αδιάφορα όλο τον χρόνο, αλλά αν τα βρεις με έκπτωση 50%, τα αγοράζεις (αχρείαστα να ‘ναι) και τα βάζεις εκεί που ξέρεις, αφού έχεις την ψευδαίσθηση ότι τους «έβαλες και μέσα» κι ότι έκανες την πιο έξυπνη αγορά του κόσμου.

Κι αν γυρίσεις το πληκτρολόγιο στα ελληνικά, η Black Friday γίνεται Βλακ Φράιντεϊ. Συγχαρητήρια στην πιο συνειδητοποιημένη γενιά της παγκόσμιας Ιστορίας…