Πενταψήφιες τρέλες

Ας είμαστε επιτέλους υποψιασμένοι. Δεν υπάρχει τίποτα τσάμπα! Ειδικά από ανώνυμα «κοράκια»...


 

Του Αλέξη Γούλα

 


Τρίτος μήνας στη σειρά που ο λογαριασμός του κινητού ήταν… τσιμπημένος. Μια χρέωση ΥΠΠ (υπηρεσία πολυμεσικής πληροφόρησης), τα γνωστά πενταψήφια, με οδήγησε στα γραφεία του παρόχου μου. Άγνωστο πώς, μιας και δεν «παίζω» τίποτα, βρέθηκα με εγγραφή στην παραπάνω υπηρεσία και τα εικοσάρικα πήγαιναν κι έρχονταν κάθε μήνα. Ρωτώντας τους υπεύθυνους του παρόχου μου, έμαθα πως οι μάγκες έχουν τσακίσει τους κατόχους των smartphones και κανένας δεν μπορεί να βγάλει άκρη. Οι διαμαρτυρώμενοι κάθε μέρα είναι πολλοί που δεν ξέρουν πώς να ξεμπλέξουν από κάτι στο οποίο δεν συναίνεσαν για να συμμετέχουν.

Αιτίες συνήθως κάποιες διαφημίσεις του facebook οι οποίες «μοιράζουν» 500άρικα αν γράψεις το κινητό σου για να σε ειδοποιήσουν από πού θα τα… παραλάβεις. Τόσο ευκολόπιστοι κάποιοι που νομίζουν ότι θα πάρουν ένα 500άρικο επειδή έγραψαν το τηλέφωνο τους ή επειδή γεννήθηκαν συγκεκριμένη ημερομηνία. Το έγκλημα στις περιπτώσεις αυτές είναι ότι ενώ η εγγραφή γίνεται πανεύκολα χωρίς καμία δυσκολία και διασταύρωση για την ηλικία του «πελάτη»-θύματος, η διαγραφή είναι μπελάς και δεν γίνεται άμεσα αλλά αφού περάσουν μία ή δύο εβδομάδες.

Με βάση την παραπάνω πρακτική, την οποία, όπως διαπίστωσε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, εφαρμόζουν εδώ και μερικούς μήνες ήδη, δύο εταιρίες πολυμεσικής πληροφόρησης, οι χρήστες «έξυπνου» κινητού εγγράφονται σε υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης οι οποίες είναι υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης, χωρίς να καταχωρίζουν οι ίδιοι με θετική τους ενέργεια τον αριθμό της κινητής τους σύνδεσης σε ορισμένο για τον σκοπό αυτό πεδίο ιστοσελίδας παροχής ΥΠΠ.

Η ιστοσελίδα παροχής της ΥΠΠ εμφανίζεται στην οθόνη της συσκευής του κινητού τηλεφώνου ως αναδυόμενο παράθυρο (pop-up window ή ως display banner), «γνωρίζοντας» προφανώς ήδη τον αριθμό της κινητής σύνδεσης. Η εγγραφή, άρα η χρέωση, για την υπηρεσία γίνεται με την άσκηση πίεσης σε εικονίδιο με την ένδειξη «ΕΙΜΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 18», ή «έναρξη», ή «ΟΚ», ή «ΕΙΣΟΔΟΣ» ή άλλες παρόμοιες ενδείξεις και στη συνέχεια, αφού επιλεχθεί το σχετικό κουτάκι (tickbox) με το οποίο δηλώνεται η αποδοχή από τον χρήστη των συναλλακτικών όρων (Γ.Ο.Σ.), μεταξύ των οποίων και το ποσό της χρέωσης για την παροχή της συνδρομητικής υπηρεσίας, με την άσκηση πίεσης σε εικονίδιο με την ένδειξη «επιβεβαίωση», ή «ΟΚ», ή «ΕΙΣΟΔΟΣ» κτλ.

Χαρακτηριστικό της εν λόγω πρακτικής είναι ότι ο πάροχος της ΥΠΠ δεν αποστέλλει σύντομο μήνυμα με κωδικό (PIN) τον οποίο ο χρήστης θα πρέπει να εισαγάγει στην ιστοσελίδα της ΥΠΠ σε κατάλληλο για τον σκοπό αυτό πεδίο, προκειμένου να ολοκληρωθεί η εγγραφή του στην υπηρεσία και, άρα, να εκκινήσουν οι χρεώσεις των εισερχομένων συνήθως μηνυμάτων, τα οποία ο χρήστης δεν χρειάζεται καν να «ανοίξει» για να χρεωθεί!

Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) θα έπρεπε να δράσει άμεσα κι αφού ακυρώσει όλες τις χρεώσεις λόγω παραπλανητικής διαφήμισης να βάλει πρόστιμα ώστε να αποτρέψει παρόμοιες πρακτικές.

Οι Ενώσεις Καταναλωτών πρέπει να ενημερώσουν τους δύστυχους καταναλωτές για τις παραπάνω κομπίνες με τηλεοπτικά, ραδιοφωνικά κι έντυπα σποτ ώστε να υπάρχει αυτή η στοιχειώδης ενημέρωση που ίσως αποτρέψει κάποιους, κυρίως ηλικιωμένους από την εκμετάλλευση.

Τέλος, ας είμαστε επιτέλους υποψιασμένοι. Δεν υπάρχει τίποτα τσάμπα. Ειδικά από ανώνυμα «κοράκια». Όλοι θέλουν να κερδίσουν χωρίς πολλή δουλειά. Ας μην τους δώσουμε τη χαρά αυτή κι επιτέλους αυτοί που πρέπει να μας προστατέψουν ας το κάνουν αποφασιστικά και με θόρυβο για να στείλουν κάποιο μήνυμα στους επιτήδειους.